2 °C Budapest

Messze felülmúlja az európai átlagot a hazai kisker

2019. március 14. 13:10

Az európai gazdaság lelassulása idehaza is éreztette hatását: a kontinens kiskereskedelmének növekedési üteme átlagosan -2,1százalékkal, míg Magyarországon -2,7százalékkal csökkent 2018 utolsó negyedévében az előző év azonos időszakához képest. Ennek dacára a hazai utolsó negyedéves 5,5 százalékos bővülés az előkelő második helyezést jelentette a régióban. Európában továbbra is Törökország vezet: 24,2 százalékkal nőtt, regisztrálta a Nielsen "Growth Reporter" című, negyedévenkénti európai elemzése.

Globálisan behúzta a kéziféket a gazdaság, ez leképeződött a magyar kiskereskedelmi mutatókban is. A értékbeli eladás 5,5 százalékkal nőtt az előző év utolsó negyedévéhez képest, Európában ez az érték 2,3 százalék volt. A hazai élelmiszereket, háztartási vegyi árukat és kozmetikumok piacát érintő árszínvonal-növekedés a vizsgált időszakban 1,0 százalékon állt, míg Európában ez az érték 2,7 százalék volt. A hazai élelmiszerpiac összességében értékben 4,9 százalékkal bővült. A vegyi áruk piaca viszont erős lendületben maradt és 7,9 százalékos növekedési ütemet tudhatott magáénak.

A tavalyi utolsó negyedéves és főként a decemberi eladások nagyon magas bázist jelentettek, emiatt is lassult az idei negyedik negyedévre a kiskereskedelmünk lendülete. Ezen túl a év közepén rekordszinten, 80 ponton tetőző fogyasztói bizalom is lecsökkent az év végére, 75 pontra. Éves szinten viszont még így is túl tudta szárnyalni a 2017-es növekedést a piac: meghaladva az 5,9%-os értékbeli növekedést, tavaly 7,2%-kal bővült éves szinten, ami messze felülmúlja az európai átlagot 

mondta Kovács Gergely, a cég ügyfélkapcsolati vezetője. Az európai kontinens huszonegy vizsgált országa közül húsznál bővülést regisztráltak. A legnagyobb arányú növekedést, a korábbi negyedévi adatokhoz hasonlóan, az utolsó negyedévben ismét Törökországban mérték (+24,2,0 százalék), őt követi Magyarország (+5,5 százalék) és Lengyelország (+4,3 százalék). A lista további alakulása: Norvégia (+2,7 százalék), Svédország (+2,5 százalék) és Spanyolország (+2,2 százalék). A lista végén sereghajtókként Svájc (-0,4 százalék), Németország (+0,0 százalék) és Belgium (+0,2 százalék) áll.

A 2018-as évben a lassuló globális gazdasági környezet és a várható kereskedelmi háborúk működtek közre az eurózóna csupán +1,9 százalékos bővülésében a 2017-es +2,4 százalékkal szemben. Emellett a német és olasz piacok gazdasági növekedése is lefékezett, különösen a gyártás és az export tekintetében. Az Eurostat szerint az infláció is lassabban emelkedett, +1,6 százalékon állt éves szinten. Az adatok emellett több nagyobb országban a fogyasztói bizalom csökkenését mutatják, ami javarészt a bizonytalan politikai klímának tulajdonítható.

2018-ban az európai FMCG-piac átlagos növekedési üteme +3,1százalékon állt, ami azonos a 2017-es mértékkel. Ugyanakkor az utolsó negyedévi változás negatívba fordulva -0,4 százalékon állt. Ez a legalacsonyabb érték 2017 első negyedéve óta. Emögött, többek közt, a nagyobb országok, mint pl. az Egyesült Királyság alacsonyabb vásárlási hajlandósága húzódik. A nyugat-európai diszkontok növekedése +2 százalékra lassult, ez így jelenleg megegyezik a szuper- és hipermarketek bővülésének mértékével.

NEKED AJÁNLJUK
Páratlan fotó dokumentációval illusztrált napló került elő a Don-kanyarból (x)

Hadtörténeti kuriózum lehet az a 120 darab színes, jó minőségben retusált és digitalizált, publikálás előtt álló felvétel, amely 45 év lappangás után került elő.

Itt a díjnyertes fiatal vállalkozó újabb nagy dobása (X)

Az egyik legígéretesebb hazai technológiai startup által most piacra dobott okos gyűrű lehetővé teszi, hogy egyetlen érintéssel bármilyen infót megosszunk magunkról új ismerősünkkel.

Ilyen modellben még soha nem szerveztek ekkora rendezvényt (x)

Rekord gyorsasággal fogytak el a jegyek arra 400 fősre tervezett, fiataloknak szóló kapcsolatépítő és önfejlesztő rendezvényre, amelynél a szervezők a közösségi finanszírozás modelljével toboroztak.

Zsongtak és tolongtak a vevők a magyar Kickstarteren: rengetegen csaptak le erre az egyedülálló termékre

Az első hazai közösségi piactéren sikeresen célba ért egy mézes kampány, amelyben a vásárlás mellett egy hartai termelő kaptárait is örökbe lehetett fogadni.

Erről ne maradj le!
NAPTÁR
Tovább
2024. április 25. csütörtök
Márk
17. hét
Április 25.
Malária világnap
Ajánlatunk
KONFERENCIA
Tovább
GEN Z Fest 2024
Gyere el akár INGYEN a Z generáció tavaszi eseményére!
Retail Day 2024
Merre tovább, magyar kiskereskedelem?
EZT OLVASTAD MÁR?
CSOK Plusz - hírek, tudnivalók
A legfontosabb hírek, elemzések, és a részletszabályok a 2024-től elérhető CSOK Plusz-ról.
Most nem