8 °C Budapest

Magyarok tízezrei úgy indulnak vásárolni, hogy erről fogalmuk sincs

Pénzcentrum
2014. július 1. 05:33

Bár június 13-án új fogyasztóvédelmi szabályozás lépett életbe Magyarországon, egyelőre kevés kereskedő vagy gyártó tudja, milyen kötelességei vannak a vásárlókkal szemben. A vevők nagy változással találkozhattak: több időt kaptak arra, hogy netes rendelés esetén elálljanak a vásárlástól, szigorodtak a termékbemutatókra vonatkozó szabályok, vagy például eltűntek a rejtett költségek az internetes rendeléseknél. Ezek mellett az új irányelv tisztázza a kellékszavatosság, a termékszavatosság és a jótállás fogalmát is.

Az új fogyasztóvédelmi irányelv (a fogyasztók jogairól szóló 2011/83/EU irányelv) június 13-án lépett életbe Magyarországon is. A változások értelmében a fogyasztó sokkal könnyebben tehet majd panaszt, ha vásárlása során esetleg átverik, és könnyebben érvényesítheti majd a jogait, ha szorult helyzetbe kerül - tájékoztatta a Nemzetgazdasági Minisztérium a Pénzcentrum.hu-t.

Az új szabályozásból többek között kiderül milyen, a hibás termékre vonatkozó csere, vagy javíttatási lehetőségeink vannak: kihez fordulhatunk, ha problémánk adódna. Már a március 15-én hatályba lépett új Polgári Törvénykönyv bevezette a termékszavatosság intézményét a régóta alkalmazott kellékszavatosság és jótállás mellé. De a tapasztalatok azt mutatják, kevesen ismerik ezt a lehetőséget, és még kevesebben élnek vele.

A termékszavatosság azt jelenti, hogy ha problémánk adódna a megvásárolt áruval, rögtön a gyártóhoz fordulhatunk javításért vagy cseréért. Ez azért nagyon hasznos, mert sokszor nem lehet felvenni a kapcsolatot a kereskedővel, vagy mert nem ismeri el jogos, nem a használatból fakadó hibának. Ezekben az esetekben nagy könnyebbség lehet, ha a gyártót kereshetjük fel a problémánkkal. Emellett továbbra is fordulhatunk természetesen az eladóhoz is (kellékszavatosság), ha gondunk adódna a termékkel. Kevesen tudják, hogy csak rajtunk áll, melyiket választjuk.

Azonban mint azt Fülöp Zsuzsanna, a Nemzeti Fogyasztóvédelmi Hatóság (NFH) sajtószóvivője elmondta, egyelőre ha tehetjük, érdemes inkább az eladóhoz fordulni, ha hibát észlelünk, mert a szabályozás új, és nehézkes lehet még az ügyintézés. Emellett miután március óta létezik Magyarországon ez a lehetőség, csak az ezután vásárolt termékekre érvényes. Egy januárban vásárolt televízióval tehát nem fordulhatunk a gyártóhoz. Egy olyan termék esetében, amit március óta vettünk, és problémánk adódott vele, először érdemes tehát a kereskedőhöz fordulni, majd ha vele nem tudunk megegyezni, megpróbálhatjuk a gyártónál érvényesíteni jogainkat. Egyelőre csak akkor kerüljünk a döcögősen működő termékszavatosság intézményéhez közel, ha nincs más lehetőségünk.

Az a feltételezés, hogy nem jutunk dűlőre a kereskedővel, nem a valóságtól elrugaszkodott: sokan fordulnak a Nemzeti Fogyasztóvédelmi Hatósághoz azzal a kéréssel, hogy segítsenek nekik megegyezni az eladóval. Ugyanis a kellékszavatosság második évében a vevőnek kell szakértői véleménnyel igazolnia, hogy gyári eredetű az adott hiba. Amit a kereskedő vagy elfogad, vagy nem. Fülöp Zsuzsanna elmondása szerint a KERMI megszűntével már csak afogyasztóvédelemhez fordulhat az, akit elutasít a kereskedő. A fogyasztóvédelem adhat szakvéleményt - amit szintén nem köteles a kereskedő elfogadni.

KATTINTS! Ilyet se láttak még a magyar vásárlók: ez egy új kor kezdete

Bárkinek járhat ingyen 8-11 millió forint, ha nyugdíjba megy: egyszerű igényelni!

A magyarok körében évről-évre nagyobb népszerűségnek örvendenek a nyugdíjmegtakarítási lehetőségek, ezen belül is különösen a nyugdíjbiztosítás. Mivel évtizedekre előre tekintve az állami nyugdíj értékére, de még biztosítottságra sincsen garancia, úgy tűnik ez időskori megélhetésük biztosításának egy tudatos módja. De mennyi pénzhez is juthatunk egy nyugdíjbiztosítással 65 éves korunkban és hogyan védhetjük ki egy ilyen megtakarítással pénzünk elértéktelenedését? Minderre választ kaphatsz ebben a cikkben, illetve a Pénzcentrum nyugdíj megtakarítás kalkulátorában is. (x)

Ezután felkereshetjük a békéltető testületet, ami közvetítő fórumként működik a kereskedő és a vevő között. Ha itt sem sikerül megegyezni, bíróságra kell vinni az ügyet. A fogyasztóvédelem ezekben az esetekben annyit tehet, hogy segít a vásárlóknak, mire hivatkozzanak annak érdekében, hogy számukra kedvező végkimenetelű legyen az ügy. Az NFH-hoz forduló panaszosok fele mind a szavatosság-jótállás problémakörében keresi fel a hatóságot.

Bizonyos termékek esetén (jellemzően a műszaki cikkeknél, táskáknál, vagy épp cipőknél fordul elő) érvényesíthetjük jótállási jogunkat is. Amennyiben bármilyen probléma lépne fel, garanciálisan orvosolják azt. Általában egy év a jótállási idő. Azonban sok esetben a jogi szöveg félreértelmezése miatt például a kereskedő nem tesz eleget a jótállásnak.

A Budapesti Békéltető Testület (melynek célja, hogy a fogyasztó és a szolgáltató közötti vitás kérdéseket a bíróságon kívül oldja meg) információi szerint van olyan fogyasztó, aki a kétszázezer forintos telefonját több hónapja nem tudja rendesen használni, mert folyton csak "javítják", de nem cserélik. Annak ellenére, hogy az ügyfél kéri a cserét. Emellett sok olyan panaszról is hallani, amikor a 15 napos eljárási időt nem tartják be, azaz nem történik meg ennyi időn belül a csere, vagy a javítás. De olyan esetről is lehetett hallani régébben, hogy internetes rendelés után a sérült telefont nem cserélték ki, mondván nem működésében korlátozott az eszköz, csupán esztétikai hibája van. A jogalkotó szándéka szerint ezentúl könnyebben felléphet majd a vásárló az efféle kereskedők ellen.

 

NEKED AJÁNLJUK
Páratlan fotó dokumentációval illusztrált napló került elő a Don-kanyarból (x)

Hadtörténeti kuriózum lehet az a 120 darab színes, jó minőségben retusált és digitalizált, publikálás előtt álló felvétel, amely 45 év lappangás után került elő.

Itt a díjnyertes fiatal vállalkozó újabb nagy dobása (X)

Az egyik legígéretesebb hazai technológiai startup által most piacra dobott okos gyűrű lehetővé teszi, hogy egyetlen érintéssel bármilyen infót megosszunk magunkról új ismerősünkkel.

Ilyen modellben még soha nem szerveztek ekkora rendezvényt (x)

Rekord gyorsasággal fogytak el a jegyek arra 400 fősre tervezett, fiataloknak szóló kapcsolatépítő és önfejlesztő rendezvényre, amelynél a szervezők a közösségi finanszírozás modelljével toboroztak.

Zsongtak és tolongtak a vevők a magyar Kickstarteren: rengetegen csaptak le erre az egyedülálló termékre

Az első hazai közösségi piactéren sikeresen célba ért egy mézes kampány, amelyben a vásárlás mellett egy hartai termelő kaptárait is örökbe lehetett fogadni.

Erről ne maradj le!
NAPTÁR
Tovább
2024. április 24. szerda
György
17. hét
Április 24.
A rendőrség napja
Április 24.
Zajvédelmi világnap
Ajánlatunk
KONFERENCIA
Tovább
GEN Z Fest 2024
Gyere el akár INGYEN a Z generáció tavaszi eseményére!
Retail Day 2024
Merre tovább, magyar kiskereskedelem?
EZT OLVASTAD MÁR?
Pénzcentrum  |  2024. április 24. 13:12
GEN Z Fest 2024
Pénzről, bátran. Techről, tudatosan. Jövőről, őszintén.
Most nem