2018. január 24. szerda Timót

Magyarok ezrei jártak pórul tegnap este: jöhet az idegtépő sorban állás

Bő lett apára a nadrág, anyának meg nem tetszik az új ágynemű színe? Nem indul a tévé, nincs elem az ajándék órában? Megannyi probléma üthette fel a fejét a tegnap esti ajándékozást követően, éppen ezért a Pénzcentrum összegyűjtötte mi a teendő akkor, ha nem működik vagy ha nem tetszik valakinek az ajándék.

Azok a boltok, amelyek munkaszüneti napokon amúgy is nyitva tartanak, akár már holnap kinyithatnak, így megindulhat a karácsonyi ajándékok visszaáramlása a boltokba. Nem árt ugyanakkor kétszer is meggondolni, hogy biztosan megéri-e dühösen végigcaplatni a városon egy elutasító "nem"-ért. Érdemes tehát tisztában lenni azzal, hogy milyen jogok és kötelezettségek illetik meg a vásárlókat, illetve a kereskedőket.

A legnagyobb tévhit

A fogyasztók körében máig él az a tévhit, hogy 3 napon belül minden esetben vissza lehet vinni a terméket az üzletekbe, még akkor is, ha az nem hibás. Pedig ez nem igaz. A minőségileg kifogástalan termékek "visszavitele" tekintetében mindenekelőtt annak van jelentősége, hogy a fogyasztó az adott terméket üzlethelyiségben vagy webáruházban vásárolta

- közölte lapunkkal a Nemzeti Fejlesztési Minisztérium (NFM).

A jelenleg hatályos jogszabályi rendelkezések alapján minőségileg kifogástalan termékre személyes - vagyis üzlethelyiségben történt - vásárlás esetén a kereskedőt nem terheli sem cserekötelezettség, sem a termék vételárának a visszafizetési kötelezettsége.

Ettől függetlenül persze sok vállalkozás önkéntes üzletpolitikai szempontból dönthet úgy, hogy a fogyasztó kérése eleget tesz például egy-egy termék cseréjére. A felek továbbá megállapodhatnak a termék vételárának levásárlásában is, akkor ha ez mindenkinek megfelel. Egyes esetben a kereskedők például népszerűsítés céljából, általános jelleggel vállalhatják, hogy a megvásárolt terméket bizonyos feltételek fennállása esetén, hiba hiányában is visszaveszik, illetve kicserélik.

A legfontosabb tehát, hogy már bőven a személyes vásárlás előtt tájékozódjunk, hogy mi a kereskedő álláspontja ilyesféle ügyekben, azaz hogy hajlandó-e, pusztán vásárló barát hozzáállásból és image építésből a jogszabályokkal párhuzamosan is eljárni.

Bevásárló kosárba tettem

Az online vásárlások egyre nagyobb elterjedése egyáltalán nem véletlen. Gyors, kényelmes és sokszor sokkal kedvezőbb áron juthatunk termékekhez, mint személyesen. Nagy bökkenője azonban, hogy semmit nem tudunk kipróbálni vagy felpróbálni. Éppen ezért a jogszabályok ilyen vásárlások alkalmával sokkal jobban védik a fogyasztót, mintha személyesen hódolna szenvedélyének. A gyakorlatban ez azt jelenti, hogy

a fogyasztót a termék átvételétől számított 14 napon belül indoklás nélküli elállási jog illeti meg. Az elállási nyilatkozatot - a későbbi bizonyíthatóság érdekében - célszerű írásban, tértivevényes levélben vagy elektronikus úton eljuttatni a vállalkozás részére. Megjegyzendő, hogy jogszabályi rendelkezések alapján egyes termékkörök kapcsán (pl.: higiénia termékek, egyedi kérésre előállított termékek stb.) a fogyasztót nem illeti meg az előzőekben kifejtett elállási jog.

- hívta fel a figyelmet a Pénzcentrum kérdéseire válaszolva az NFM. Akik hozzátették azt is, hogy az e-kereskedelemben a fogyasztónak nincs lehetősége a vásárlás előtt a terméket ténylegesen megtekinteni, és konzultálni az eladóval. A webáruházaknak ezért részletes tájékoztatást kell adniuk elérhetőségeikről és cégadataikról, és a vásárlókat elállási jog illeti meg.

A fogyasztóvédelmi ellenőrzések tapasztalata alapján a honlapokról gyakran hiányoznak az elérhetőségi adatok és egyéb előírt információk. Közzétételük pedig azért is fontos, mert azok alapján láthatja a vásárló, hogy melyik országból, milyen típusú vállalkozástól rendel. A magyar nyelvű honlap, a ".hu" végződés, valamint a magyar nyelvű reklámok nem garantálják, hogy a rendelés hazai webáruházból történik.

Az utólagos terméktámogatás és igényérvényesítés külföldi kereskedőkkel szemben pedig jóval nehezebb.

Fogyasztóvédelmi szaktanácsok internetes rendeléshez:

  • A webáruház és termék kiválasztását követően a rendelés lépéseinél érdemes képernyőfotóval rögzíteni az árat, szállítási határidőt és díjat, mert azok mértéke a vásárlási folyamat végére változhat
  • Fontos tudni, hogy a kereskedőknek a termék árát, a szolgáltatás díját egyértelműen, adóval és egyéb járulékos költségekkel, pl. szállítási díjjal együtt kell feltüntetni
  • A webáruházak többféle szállítási lehetőséget és fizetési módot biztosítanak a vásárló részére, utóbbiak közül a legbiztonságosabb az utánvét
  • Előre fizetés esetén a bankkártya használatkor visszaterhelésre (chargeback) van lehetőség, ha a kifizetett termék nem érkezik meg (érdemes csak olyan vállalkozásnak előre fizetni, akik maximálisan megbízhatónak tűnnek a piacon, kellően nagy névvel rendelkeznek és sok pozitív visszajelzés olvasható róluk online)

Garancia

A garanciális szabályok tekintetében a jogszabályok nem tesznek különbséget internetes és üzlethelyiségben kötött vásárlások között. Megkell azonban különböztetni a szavatosságot és a jótállást.

Szavatosság lépésről lépésre

Az általános előírások alapján a termék megvásárlásától számított 2 éven belül az ún. kellékszavatossági igényérvényesítésnek lehet helye. Abban az esetben tehát, ha a termékről az átvételt követően kiderül, hogy hibás, az igényérvényesítés keretében a fogyasztó első lépcsőben kérheti a termék kijavítását vagy kicserélését, amelyek közül - főszabály szerint - választhat.

Amennyiben a vállalkozás sem javítani, sem cserélni nem tud, - illetve nem hajlandó - ez esetben második lépcsőben - választása szerint - árleszállítást érvényesíthet, a hibát a vállalkozás költségére maga kijavíthatja vagy mással kijavíttathatja vagy elállhat a szerződéstől (pl.: vételárat visszaigényelheti). A jogszabályi előírások alapján a vállalkozásnak törekednie kell arra, hogy a kijavítást vagy kicserélést legfeljebb 15 napon belül elvégezze.

Ha a vállalkozás ennek nyilvánvalóan nem tesz eleget, a fogyasztó akár másik igény érvényesítésére térhet át (pl. a vételár visszaadása), továbbá fogyasztóvédelmi hatósági eljárásnak is helye lehet.

Ha a kereskedő a fogyasztó szavatossági igényérvényesítésének nem kíván eleget tenni, a hivatkozott 2 éves időtartam első 6 hónapjában a kereskedőnek kell bizonyítania azt, hogy a termék nem volt hibás (pl. a ruha mosáskor összement, mert túl magas hőfokon mosták). Fél év után ez a bizonyítási teher megfordul, és - vita esetén - a fogyasztónak kell bizonyítani azt, hogy a termék eleve hibás volt.

Ilyenkor felmerülhet, hogy a vásárlónak kell elvinni a terméket pl. egy független tanúsító szervezethez bevizsgáltatni és ezáltal igazolni, hogy a termék eleve hibás volt.

Fontos azonban, hogy az előzőekben ismertetett kellékszavatosság csak a rejtett hibákra vonatkozik. Ha például az eladó a vásárlást megelőzően közölte a termék hibáját, amiatt nem kötelezhető helytállásra. 

Ez azonban nem jelenti azt, hogy az eladó valamennyi hiba tekintetében mentesülne a kellékszavatosság alól. Így például a színhibásként eladott kabát nem kifogásolható később a festékfoltja miatt, azonban ugyanezen termék tönkrement cipzárja miatt lehet kellékszavatossági igényt támasztani az eladóval szemben.

Mindezek alapján az a kereskedői állítás, hogy az értékcsökkent, árleszállított ("akciós") termékekre nem terjed ki a kellékszavatosság, csak abban az esetben fogadható el, ha az eladó a hibát a fogyasztóval közölte, vagy ha a hiba egyébként felismerhető volt.

Jótállás

Jótállás esetén, annak időtartama alatt a kereskedő vállalja, hogy a szerződést hibátlanul teljesíti, vagyis hogy a termék kifogástalanul fog működni. Ha a vállalkozás nem ért egyet a vásárló "garanciális" panaszával, úgy a jótállás teljes ideje alatt neki kell bizonyítania, hogy a termék meghibásodását nem a termék minőségbeli hiányossága okozta. Kötelező, azaz jogszabály által biztosított jótállás azonban nem minden termékre vonatkozik, külön jogszabály határozza meg azokat a termékköröket (pl. műszaki cikkek), amelyekre 10 000 forintos eladási ár felett 1 év kötelező jótállás vonatkozik.

A jótállás kapcsán megemlítendő, hogy ha a fogyasztó a kötelező jótállás alá tartozó fogyasztási cikk pl.: televízió, mosógép meghibásodása miatt a vásárlástól (üzembe helyezéstől) számított 3 munkanapon belül érvényesít csereigényt, a vállalkozás köteles a fogyasztási cikket kicserélni, feltéve, hogy a meghibásodás a rendeltetésszerű használatot akadályozza.

Ilyen esetben tehát a vállalkozás nem hivatkozhat arra, hogy inkább javít, mert az a kicseréléshez képest kevésbé aránytalan a részére.

Hová forduljak, ha baj van?

Panasz esetén érdemes először a kereskedőhöz fordulni. Abban az esetben, ha a problémát nem sikerül a vállalkozásnak orvosolnia, vagy azzal a fogyasztó nem ért egyet, számos intézményhez fordulhat segítségért. Ha például felmerül, hogy a vállalkozás nem tájékoztatta megfelelően (vagyis megtévesztette) a fogyasztót akár a termékről vagy pl. az igényérvényesítési lehetőségeiről, esetleg nem válaszolta meg (30 napon belül) a fogyasztó panaszát, a fogyasztó a lakóhelye szerint illetékes járási hivatalhoz fordulhat.

Ugyancsak hatósági eljárásnak lehet akkor helye, ha a vállalkozás indokolatlanul késlekedik a termék kijavításával, kicserélésével. Ha a kereskedő internetes vásárlás esetén például nem fogadja el a fogyasztó elállási szándékát, illetve akár internetes, akár személyes vásárlás esetén a feleknek a garanciális igényérvényesítés tárgyában nem sikerül megállapodniuk - mint minden szerződéssel kapcsolatos jogvitában - békéltető testülethez vagy bírósághoz fordulhatnak. A békéltető testületi út választását az eljárás egyszerűsége, gyorsasága, költségkímélő jellege teheti a fogyasztó számára indokolttá.

De mi legyen az ajándékkal?

A jogszabályok természetesen "csupán" alapot biztosítanak az ügyek rendezésére. Különböző felmérések pedig óriási szórást mutatnak arról, hogy a kereskedők, milyen gyakorlatot alkalmaznak. Van, aki egy hét után is simán visszavesz bármit, mert a fogyasztói elégedettség mindennél fontosabb neki. Vannak azonban olyanok is, akik a pénztártól való távozás után semmilyen reklamációt nem fogadnak. Éppen ezért különösen fontos körültekintően vásárolni és jó előre feltérképezni a lehetséges forgatókönyveket.

Tényleg bő a naci, visszaviszem:

  • A visszavitel előtt ne használjuk, lehetőség szerint ki se bontsuk a feleslegessé vált terméket
  • Tájékozódjunk - akár az adott üzlet honlapján, akár a helyszínen - arról, hogy milyen feltételekkel vihető vissza az adott áru. Ezt a tájékoztatást az adott cégnek mindenki által könnyen elérhető formában meg kell tennie. Az itt rögzített feltételektől az adott üzlet csak pozitív irányban térhet el - de erre nem kötelezhető
  • Ügyeljünk a visszafogadási ajánlatban rögzített határidők betartására - célszerű a visszavételt lehetőség szerint már a két ünnep között megtenni

JÓL JÖNNE 500 EZER FORINT?

Pénzcentrum kalkulátorával könnyedén megtalálhatod a legolcsóbb gyorskölcsönt. De, hogy ne a sötétben tapogatózz, mi is elvégeztünk neked egy példaszámítást: kalkulátorunkban 500 ezer forintos hitelösszeget, és 60 hónapos futamidőt adtunk meg. A THM-ek szerinti rangsor alapján az egyik legjobb konstrukciót a Sberbank nyújtja (THM 10,97%), de nem sokkal marad el ettől a CIB Bank (THM 11,73%) ajánlata sem. Emellett érdemes még megemlíteni az MKB, a K&H, illetve a Cetelem és a Budapest Bank  személyi kölcsönét is. További bankok ajánlataiért, illetve a konstrukciók pontos részleteiért (THM, törlesztőrészlet, visszafizetendő összeg, stb.) keresd fel a Pénzcentrum kalkulátorát.

Még nincs hozzászólás - Legyél te az első!
Ezt olvastad már?
11
22
33
 Kedvelem az oldalt

A címlapról ajánljuk


Feliratkozom a hírlevélre!

 

Ezek az országok a világ legnagyobb sörfogyasztói

Ha sörivásról van szó, akkor a csehek verhetetlenek. Egy új tanulmány azt vizsgálta, hogy az egyes országokban mennyi sört fogyasztottak az emberek fejenként 2017 folyamán. Tavaly egy átlagos cseh 137,38...
 

Ki ne dobd a használt törülközőket! Inkább hasznosítsd őket

Ideje lenne lecserélni a törülközőidet? Mielőtt megválnál a régiektől nézd meg ezt a videót, amely több felhasználási javaslatot is ad. Készíthetsz belőlük többek között táskát, szőnyeget...
NÉPSZERŰ
FRISS

Interspar

01.25-01.31
Országos

Spar

01.25-01.31
Országos

Interspar

01.18-01.24
Országos

Spar

01.18-01.24
Országos

Auchan

01.18-01.24
Országos

Lidl

01.18-01.24
Országos

Aldi

01.18-01.24
Országos

Tesco

01.18-01.24
Budapest