4 °C Budapest

Kiderült a nagy vaj-titok: az ár nem hazudik a magyar boltokban

2018. január 19. 05:35

Egyes áruházakban a vaj akár több mint hétszer annyiba is kerülhet, mint a margarin, de átlagosan 2,5-3-szor biztosan húzosabb az ára. Nem csoda, hogy a magyarok bizony a margarinra esküsznek. Mi lehet azonban ennek a bődületes árkülönbségnek az oka, ennek járt most utána a Pénzcentrum.

A magyarok többsége rendkívül csekély mennyiségű vajat fogyaszt, ez azonban más európai országokra egyáltalán nem jellemző - derül ki a Kanadai Tejtermék Információs Központ adataiból. Ezekben ugyanis szinte kivétel nélkül a vaj viszi a prímet, ahogy az a következő grafikonon is jól látható. Az adatokból kiolvasható, hogy 2016-ban a magyaroknál az EU-ban csak a horvátok és a spanyolok fogyasztottak kevesebb vajat fejenként, sőt az uniós átlagtól is jócskán, majd 2 kilóval maradtunk el ugyanebben az évben. Bár a vajfogyasztás folyamatosan nő hazánkban, 2011-től 2016-ra megduplázódott, még így is súlyos a lemaradás. Ennek a legfőbb oka pedig a margarin.

A margarin dominanciáját támasztja alá a Tesco sajtóosztálya is, akik a Pénzcentrum megkeresésére elárulták,

a margarin-vaj értékesítési aránya továbbra is 3:1 a margarin javára, ami teljesen ellentétes a környező országok arányával, ott a kategórián belül a vaj 80 százalék körüli részesedéssel bír. Ennek nálunk az árkülönbségen kívül tradicionális oka is van, Magyarországon mindig is erős és népszerű volt a margarin.

Tejben-vajban fürdeni

A tradíció mellett ugyanakkor tagadhatatlan, hogy a hazai margarin túlsúly leginkább a magyarok árérzékenységéből fakad. Az általunk megkérdezett összes áruház arról számolt be, hogy a polcaikon kapható vajak többszörösébe kerülnek kilóra vetítve, mint a margarinok. Ez olyannyira igaz, hogy január 17-i árak szerint

az Aldiban például a legolcsóbb vaj, több mint 7-szer volt drágább, mint a legolcsóbb margarin.

A Pénzcentrum megkeresésére adott válaszok szerint az Auchanban hasonló árkategóriás termékeket összevetve körülbelül két és félszer drágább a vaj, mint a margarin. A Sparban ugyanez az összevetés az utolsó félév adatait tekintve 1,5-3-szor drágább árat jelent a vaj számára, míg a Tesco 1:3 árarányról számolt be szintén a vaj javára, azaz kb. 700 forint/kilogramm margarin árához viszonyítva a vaj termék ára 2 000 forintra jött ki.

Tele van velük a polc

A brutális árkülönbség okán kíváncsiak voltunk arra is, hogy az áruházak mekkora termékskálával rendelkeznek eladótereikben. Fontos, hogy a mennyiség megállapításánál nem csak a külön márkákat, hanem a különböző kiszereléseket is számoltuk.

A Spar 30 féle vajat, 32 féle margarint és 8 vajjal kevert margarint tart repertoárjában. A Tescónál 46 termék képezi a vajválasztékot, ebből 9 "kevert", míg margarinból 51 terméket lehet felkutatni, amiből 8 vajtartalmú.

Az Auchan több mint 50 féle termékről számol be vaj, illetve margarin terén is, míg az Aldiban 10 féle vajat (ebbe beletartoznak már a vajkrémek is) és 9 féle margarint lehet megtalálni.

Össze is lehet keverni

A nagymértékű árkülönbség miatt nem csoda, hogy egyre több gyártó választ áthidaló megoldást, azaz keveri össze a vajat margarinnal, tehát az állati eredetű terméket a növényivel. Így a vajnál jóval olcsóbb terméket kapva, ami ízében mégiscsak felidézi a drágább termék jegyeit.

KATT: A legnagyobb vaj és margarin akciókért látogass el a Pénzcentrum Akciók oldalára!

Az áruházak beszámolói szerint ezek az új termékek egyre nagyobb teret hódítanak, így például Maczelka Márk, a Spar kommunikációs vezetője azt közölte lapunkkal, hogy

a vajjal kevert margarinok szerepe az utóbbi pár évben felértékelődött, az egészségtudatos táplálkozás és az innováció miatt, a fogyása évről évre növekszik.

Szintén növekedésről számolt be a Tesco is, ahol a tapasztalatok szerint az új, kevert kategória népszerűsége folyamatosan növekszik, azaz

forgalma a teljes vaj-margarin kategórián belül immár 10 százalék feletti és az alkategória év/év alapon is 10 százalék körül bővült 2017-ben az egy évvel korábbi időszakhoz képest.

Az Auchan ezzel szemben mérsékelt keresletről beszél, de azért a jövőbeli bővülést ők sem tartják kizártnak. Az Aldi egyre növekvő vajkészítmény iránti igényről közölt információt (beleértve a kevert termékeket is) a vásárlók irányából, így kínálatuk további bővítését tervezik.

Mire fel ez a nagy árkülönbség?

A vaj és a margarin közötti árkülönbség oka egyértelműen az alapanyagok közötti értékkülönbségben keresendő. A tejből nyert tejzsír (ami ugye a vaj alapja) világpiaci ára az utóbbi egy év során,

a vaj iránti kereslet növekedése miatt a duplájára nőtt, ami még tovább drágította a vaj addig sem alacsony árát.

Magyarország ilyen szempontból pedig különösen rossz helyzetben van, ugyanis a hazai tej zsírtartalma nagyon alacsony százalékú, így hazánk importra szorul a vaj gyártásához elengedhetetlen magasabb zsírtartalmú alapanyagokból. Az alacsony zsírtartalmú tejekből egyébként itthon leginkább, a vajnál sokkal népszerűbb tejföl készül.

Bárkinek járhat ingyen 8-11 millió forint, ha nyugdíjba megy: egyszerű igényelni!

A magyarok körében évről-évre nagyobb népszerűségnek örvendenek a nyugdíjmegtakarítási lehetőségek, ezen belül is különösen a nyugdíjbiztosítás. Mivel évtizedekre előre tekintve az állami nyugdíj értékére, de még biztosítottságra sincsen garancia, úgy tűnik ez időskori megélhetésük biztosításának egy tudatos módja. De mennyi pénzhez is juthatunk egy nyugdíjbiztosítással 65 éves korunkban és hogyan védhetjük ki egy ilyen megtakarítással pénzünk elértéktelenedését? Minderre választ kaphatsz ebben a cikkben, illetve a Pénzcentrum nyugdíj megtakarítás kalkulátorában is. (x)

Na jó, de ezt most eszik-e vagy isszák?

A margarin és vaj természetesen elengedhetetlen tartozéka minden konyhának, de milyen összetételű zsiradékokat lehet egyáltalán egyiknek vagy másiknak nevezni?!

Hazánkban is, mint a többi Európai Uniós tagállamban ugyanazon jogszabály, nevezetesen a mezőgazdasági termékpiacok közös szervezésének létrehozásáról szóló 1308/2013/EU rendelet határozza meg a vaj illetve a margarin megnevezéssel ellátott élelmiszerek forgalomba hozatali feltételeit

- közölte lapunk megkeresésére a Nemzeti Élelmiszerlánc-biztonsági Hivatal (NÉBIH). Ezek alapján pedig a következőket lehet megállapítani:

Vaj

Tejzsírok: Szilárd, képlékeny, elsődlegesen "víz az olajban" típusú, emulzió formájú termékek, amelyek kizárólag tejből és/vagy bizonyos tejtermékekből készültek, és amelyek esetében a zsír az alapvető értékösszetevő. Ugyanakkor adhatók hozzájuk az előállításukhoz szükséges egyéb anyagok, amennyiben ezen anyagok nem a tej bármely alkotóelemének teljes vagy részleges helyettesítését szolgálják.

  • Vaj - A termék tejzsírtartalma legalább 80, de kevesebb mint 90 százalék, maximális víztartalma 16 százalék, és zsírmentes tejszárazanyag-tartalma 2 százalék.
  • Háromnegyed-zsíros vaj - A termék tejzsírtartalma legalább 60 és legfeljebb 62 százalék.
  • Félzsíros vaj - A termék tejzsírtartalma legalább 39 és legfeljebb 41 százalék.
  • Kenhető vajkészítmény X % - Termék a következő tejzsírtartalommal: 39 százalék alatti; több, mint 41, de kevesebb mint 60 százalék; több mint 62, de kevesebb mint 80 százalék.

Margarin

Zsírok szilárd, képlékeny, elsődlegesen "víz az olajban" típusú, emulzió formájú termékek, amelyek szilárd és/vagy folyékony növényi és/vagy állati eredetű, emberi fogyasztásra alkalmas zsírokból készültek, és amelyek tejzsírtartalma a zsírtartalom legfeljebb 3 százaléka.

  • Margarin - Növényi és/vagy állati zsírokból előállított termék, amelynek zsírtartalma legalább 80, de kevesebb mint 90 százalék.
  • Háromnegyed-zsíros margarin  - Növényi és/vagy állati zsírokból előállított termék, amelynek zsírtartalma legalább 60, de legfeljebb 62 százalék.
  • Félzsíros margarin  - Növényi és/vagy állati zsírokból előállított termék, amelynek zsírtartalma legalább 39, de legfeljebb 41 százalék.
  • X % zsírtartalmú margarin - Növényi és/vagy állati zsírból előállított termék a következő zsírtartalommal: 39 százalék alatti, több mint 41, de kevesebb mint 60 százalék, több mint 62, de kevesebb mint 80 százalék.

Keverékek

Növényi és/vagy állati termékekből álló zsírok szilárd, képlékeny, elsődlegesen "víz az olajban" típusú, emulzió formájú termékek, amelyek szilárd és/vagy folyékony növényi és/vagy állati eredetű, emberi fogyasztásra alkalmas zsírokból készültek, és amelyek tejzsírtartalma a zsírtartalom 10 százalék és 80 százalék között van.

  • Keverék - Növényi és/vagy állati zsírok keverékéből előállított termék, amelynek zsírtartalma legalább 80, de kevesebb mint 90 százalék.
  • Háromnegyed-zsíros keverék - Növényi és/vagy állati zsírok keverékéből előállított termék, amelynek zsírtartalma legalább 60, de legfeljebb 62 százalék.
  • Félzsíros keverék - Növényi és/vagy állati zsírok keverékéből előállított termék, amelynek zsírtartalma legalább 39, de legfeljebb 41 százalék.
  • X % zsírtartalmú kenhető keverék - Növényi és/vagy állati zsírok keverékéből előállított termék a következő zsírtartalommal:39 százalék alatti, több, mint 41, de kevesebb, mint 60 százalék több mint 62, de kevesebb mint 80 százalék.

Egészséges ez egyáltalán?

A NÉBIH szerint kétféle fogyasztó létezik az egyik a vaj, a másik a margarin fogyasztását preferálja. A vaj mellett érvelők a hagyományos, természetes előállítási folyamat hívei, a karakteresebb ízek/illatok kedvelői. A margarin-kedvelők tábora a kedvezőbb zsírsavösszetételre és az alacsonyabb fogyasztói árra hivatkoznak.

A vaj és a margarin összetétele lényegesen eltér egymástól, pedig mindkettő a kenhető zsírok kategóriájába tartozik. A vaj kb. 70 százalékban telített zsírsavakat tartalmaz, DE! ezek többségében jól emészthető rövid és középhosszú szénatom-láncú vegyületek. A margarin sok többszörösen telítetlen zsírsavat tartalmaz, ami kedvező az emberi szervezet számára, de amennyiben olyan növényi zsír-összetevője is van, amelyik telített zsírsavat tartalmaz, az viszont hosszú láncú zsírsav, ami kedvezőtlenebb a vaj telített zsírsavainál.

Jó hír ugyanakkor, hogy korábban a margarinhoz köthető magas és rendkívül egészségtelen transz-zsírsav tartalom mára, a modernebb gyártási folyamatoknak hála leginkább csak a múlt. Régen ugyanis az volt a probléma, hogy a növényi olajok többsége szobahőmérsékleten folyékony, ezért a margarin szilárd halmazállapotát anno az úgynevezett hidrogénezési eljárás során biztosították, ami megkeményítette, besűrítette annak állagát. 

Az eljárás hátránya viszont az volt, hogy (főként a részleges hidrogénezés során) olyan transz-zsírsavak keletkeznek, melyek károsak az emberi szervezet számára. Manapság ezt úgy oldják meg, hogy a szobahőmérsékleten is szilárd trópusi növényi zsírok felhasználásával váltják ki az említett eljárást. Egyébként a transz-zsírsavak maximálisan megengedett mennyiségét ma jogszabály rögzíti.

Az egészséges étkezés kapcsán megkerestük az Országos Gyógyszerészeti és Élelmezés-egészségügyi Intézetet (OGYÉI) is, akiknek táplállkozási ajánlása szerint

alapvetően mind a vaj, mind a margarin beilleszthető az étrendbe, fontos azonban a mértékletesség, hiszen mindkettő zsiradék, így jelentős kalóriatartalommal rendelkeznek. Emellett kiemelendő, hogy az állati eredetű zsiradékokat, a szív- és érrendszeri megbetegedések kialakulásában jelentős szerepet játszó telített zsírsavtartalmuk miatt, csak korlátozott mértékben ajánlott fogyasztani.

Az OGYÉI egyébként egy korábbi kutatásukra hivatkozva közölte: Magyarországon három felnőttből kettő túlsúlyos vagy elhízott. Ráadásul a magyarok étrendjére a sok, őleg állati eredetű zsír, a kevés gabonaféle (különösen a teljes kiőrlésű), és a nem megfelelő zöldség-, gyümölcsfogyasztás jellemző. Éppen ezért rendkívül fontos, hogy hazánkban a lakosság táplálkozásában változások történjenek.

NEKED AJÁNLJUK
Itt a díjnyertes fiatal vállalkozó újabb nagy dobása (X)

Az egyik legígéretesebb hazai technológiai startup által most piacra dobott okos gyűrű lehetővé teszi, hogy egyetlen érintéssel bármilyen infót megosszunk magunkról új ismerősünkkel.

Ilyen modellben még soha nem szerveztek ekkora rendezvényt (x)

Rekord gyorsasággal fogytak el a jegyek arra 400 fősre tervezett, fiataloknak szóló kapcsolatépítő és önfejlesztő rendezvényre, amelynél a szervezők a közösségi finanszírozás modelljével toboroztak.

Zsongtak és tolongtak a vevők a magyar Kickstarteren: rengetegen csaptak le erre az egyedülálló termékre

Az első hazai közösségi piactéren sikeresen célba ért egy mézes kampány, amelyben a vásárlás mellett egy hartai termelő kaptárait is örökbe lehetett fogadni.

Újraindul a STRT Holding inkubációs programja, a Launchpad

Az STRT Holding közleménye szerint 8+30 millió forint befektetés és tapasztalt mentorgárda várja a jelentkezőket.

NAPTÁR
Tovább
2024. április 17. szerda
Rudolf
16. hét
Április 17.
Hemofília világnap
KONFERENCIA
Tovább
GEN Z Fest 2024
Gyere el akár INGYEN a Z generáció tavaszi eseményére!
Retail Day 2024
Merre tovább, magyar kiskereskedelem?
EZT OLVASTAD MÁR?
Pénzcentrum Retail Day 2024
Magyarország legfontosabb kiskereskedelmi rendezvénye - Inspiráló előadók, izgalmas előadások, gyakorlati tudás.
Most nem