2019. július 18. csütörtök Frigyes

Kérjük a panaszkönyvet: ezért titkolózhatnak holnaptól a boltok


Április 26-án, pénteken lép hatályba az a szabály, hogy a vásárló nem láthatja a régebbi beírásokat a panaszkönyvben, hivatalos nevén vásárlók könyvében. A boltosok szerint nem nagyon használják a vásárlók, egyébként pedig bármilyen panasz esetén jegyzőkönyvet kell felvenni. Mondják, minek akkor a kettő? Főleg, ha a panaszkönyv most már jegyzőkönyvre fogyatkozott. Vettünk kettőt is, mit tudunk kezdeni a régi lapokkal. És nincs írott szabály, hogy melyiket kell odaadni a vásárlónak, vagy kell-e tollat tartani mellette. 

Április 26-tól hatályos az a törvénymódosítás, mely alapján a különböző szolgáltatóhelyeken, boltokban, vagy például vendéglőkben, vagy éppen a fodrásznál a vásárlók már nem láthatják a korábbi bejegyzéseket. Több mint 200 ezer boltos, vagy más szolgáltatóhelyen kötelező a vásárlók könyvének kihelyezése. (A blokk.com által közölt statisztika a boltok, vendéglátóhelyek, szálláshelyek számát rögzíti, de például egyes szolgáltatóhelyekét, például fodrászatokét már nem, igaz, utóbbiak vannak sokkal kevesebben.)

A fogyasztóvédelmet irányító szaktárca, az Innovációs és Technológiai Minisztérium közzé is tette felhívását, hogy nem kötelező új vásárlók könyvét venni a régi helyett, elégséges a régi bejegyzéseket tartalmazó oldalak eltávolítása.

Nem sokan használják a vásárlók könyvét

A mai napon még hatályos, 2005-ben született kereskedelmi törvény szinte szó szerint vette át a vele leváltott 1978 évi belkereskedelmi törvény szövegét. Szó szerint egyezik a régi törvény szövegével, hogy "az üzletekben jól látható és könnyen hozzáférhető helyen" kell a vásárlók könyvét elhelyezni, vagy hogy "a vásárlót e jogának gyakorlásában megakadályozni vagy befolyásolni tilos".

Amit az új szábolyázosról megkérdezett boltosok leginkább furcsállottak, az az, hogy ha el kell tüntetniük a régi bejegyezéseket a beíró, vagy csak kíváncsiskodó vásárlók elől, akkor már nem lesz értelme a vásárlók könyve intézményének. A panaszügyintézésre vonatkozó fogyasztóvédelmi előírások szerint ugyanis gyakorlatilag, a lényeget tekintve ugyanúgy kell eljárniuk a boltosoknak, szolgáltatóknak, mint a vásárlók könyvébe beleírt bejegyzések esetében, azaz 30 napon belül meg kell válaszolni a vásárló panaszát.

A vásárlók könyvében a sorszámozott oldalakból kettő egyforma, ugyanazzal a sorszámmal: az eredeti marad a boltosnál, a másolatot viheti a vásárló haza, a szokásjog alapján. Tollat is tartanak a legtöbb helyen a vásárlók könyve mellett, bár időnként előfordul a tollakkal, hogy eltűnnek. Volt olyan boltos is, aki hirtelen nem találta a vásárlók könyvét, de azt mondta, nála még nem panaszkodott senki. 

A vásárlók könyve, ami sorszámozott kell legyen, kétszer 25 oldalas, és azt hitelesíteni kell a jegyzővel, mint kereskedelmi hatósággal. Ennek oka, hogy ne lehessen a bejegyzést eltüntetni, és mindenképpen 30 napon belül válaszoljon rá. Viszont most, hogy a bejegyzéseket el kell távolítani, akkor a hitelesítés is értelmét veszíti. 

Az 1997. évi CLV. törvény fogyasztóvédelemről azt mondja, hogy a fogyasztó panaszát szóban vagy írásban közölheti a vállalkozással. A szóbeli panaszt azonnal meg kell vizsgálni, és szükség szerint orvosolni kell. Ha pedig a fogyasztó a panasz kezelésével nem ért egyet, vagy a panasz azonnali kivizsgálása nem lehetséges, a vállalkozás a panaszról és az azzal kapcsolatos álláspontjáról haladéktalanul köteles jegyzőkönyvet felvenni, és annak egy másolati példányát személyesen közölt szóbeli panasz esetén helyben a fogyasztónak átadni.

A telefonon vagy egyéb elektronikus hírközlési szolgáltatás felhasználásával közölt szóbeli panasz esetén a fogyasztónak legkésőbb az előírt érdemi válasszal egyidejűleg meg kell küldeni a jegyzőkönyvet. Tehát az elektronikus úton közölt panaszról is kötelező jegyzőkönyvet felvenni, sőt, egyedi azonosítószámmal kell ellátni. 

A boltosok viszont jobban félnek a közösségi médiában közzétett panaszoktól, mint a vásárlók könyvének bejegyzéseitől, hiszen a legrosszabb reklám a panaszos vásárló.

A panaszról felvett jegyzőkönyvnek tartalmaznia kell az alábbiakat:

  • a fogyasztó neve, lakcíme,
  • a panasz előterjesztésének helye, ideje, módja,
  • a fogyasztó panaszának részletes leírása, a fogyasztó által bemutatott iratok, dokumentumok és egyéb bizonyítékok jegyzéke,
  • a vállalkozás nyilatkozata a fogyasztó panaszával kapcsolatos álláspontjáról, amennyiben a panasz azonnali kivizsgálása lehetséges,
  • a jegyzőkönyvet felvevő személy és - telefonon vagy egyéb elektronikus hírközlési szolgáltatás felhasználásával közölt szóbeli panasz kivételével - a fogyasztó aláírása,
  • a jegyzőkönyv felvételének helye, ideje,
  • telefonon vagy egyéb elektronikus hírközlési szolgáltatás felhasználásával közölt szóbeli panasz esetén a panasz egyedi azonosítószáma.

 

Az írásbeli panaszt a vállalkozás a beérkezését követően 30 napon belül köteles írásban érdemben megválaszolni. A panaszt elutasító álláspontját a vállalkozás indokolni köteles. A vállalkozás a panaszról felvett jegyzőkönyvet és a válasz másolati példányát öt évig köteles megőrizni. A panasz elutasítása esetén a vállalkozás köteles a fogyasztót írásban tájékoztatni arról, hogy panaszával - annak jellege szerint - mely hatóság vagy békéltető testület eljárását kezdeményezheti.

A kereskedelmi törvény ma azt írja elő, hogy az üzletekben jól látható és könnyen hozzáférhető helyen a kereskedelmi hatóságnál hitelesített, folyamatosan számozott oldalú vásárlók könyvét kell elhelyezni. A vásárlók a vásárlók könyvébe bejegyezhetik az üzlet működésével, továbbá az ott folytatott kereskedelmi tevékenységgel kapcsolatos panaszaikat és javaslataikat. A vásárlót e jogának gyakorlásában megakadályozni vagy befolyásolni tilos. 

Az április 26-tól belépő új szabályrész: más vásárlók bejegyzéseit a személyes adatok megismerése lehetőségének kizárása céljából a vásárlók könyvéből a kereskedő a bejegyzést követően haladéktalanul eltávolítja és az oldalt, azt elzártan - a folyamatos sorszámozás rendjének megfelelően - megőrzi.

KIHÚZNA A BAJBÓL 400 EZER FORINT?

A Pénzcentrum kalkulátorával könnyedén megtalálhatod a legolcsóbb gyorskölcsönt. Mutatunk egy konkrét példát: kalkulátorunkban 400 ezer forintos hitelösszeget, és 48 hónapos futamidőt adtunk meg. A törlesztőrészletek szerinti rangsor alapján az egyik legjobb konstrukciót, havi 11 130 forintos törlesztőrészlettel az Erste nyújtja (THM 16,70%), de nem sokkal marad el ettől az OTP 11 958 forintos törlesztőt (THM 20,73%) ígérő ajánlata sem. Emellett érdemes még megemlíteni a MKB és a Cetelem konstrukcióját is. További bankok ajánlataiért, illetve a konstrukciók pontos részleteiért (THM, törlesztőrészlet, visszafizetendő összeg, stb.) keresd fel a Pénzcentrum gyorskölcsön kalkulátorát. (x)

Hozzászólások száma: 1 - Hozzászólok a fórumhoz
Ezt olvastad már?
11
22
33
 Kedvelem az oldalt

A címlapról ajánljuk


Feliratkozom a hírlevélre!

 

NÉPSZERŰ
FRISS