2017. november 25. szombat Katalin

Ilyen egyszerűen nyúlják le a pénzed az ATM-nél: mindened oda lehet

A digitális pénzhasználat ma már szerves részét képzi a mindennapoknak. Ugyanakkor bárkinek, bármikor szüksége lehet a készpénzre. Arra azonban senki nem gondol, hogy adott esetben mekkora veszélyben lehet a számlánkon tartott pénz egy pénzautomata használata során. Ráadásul egyáltalán nem biztos, hogy csak a rosszfiúktól kell tartanunk. Történetünk az egyszeri bankkártya tulajdonost mutatja be, aki csak szeretett volna hozzájutni pénzéhez, ám ügye hamarosan rémálommá fordult és egy péntek esti bevásárláskor rá kell döbbennie arra, hogy valójában mindenétől megfosztották...

Az egyre inkább digitalizálódó világ rengeteg veszélyt rejt magában. A kiberbűnözés előretörésével pedig a bankszámlákon tartott pénz vált a rablók elsődleges célpontjává. Ezt támasztja alá egyébként az Europol kiberbűnözési központja által nemrégében végzett kutatás is, ami a bankjegyautomaták ellen elkövetett digitális visszaélések megszaporodására hívta fel e figyelmet.

Hiába azonban a megugró online feltörések száma, az ATM-ek legalább annyira veszélyeztetettek a közvetlen manipulációtól, mint a távolról elkövetett hekkelésektől. A témával kapcsolatban egyik olvasónk (aki Dénes álnévvel szerepel írásunkban) osztotta meg csavaros történetét szerkesztőségünkkel.

A férfi csupán egy ártatlan pénzfelvételre készült az előző évi karácsonyi bevásárlás hajrájában, aminek az lett a vége, hogy hónapokkal később, egyik pillanatról a másikra megfosztották összes pénzétől. Amiről ráadásul senki sem tájékoztatta. Az eset apropóján pedig megkerestük a bankokat is az automaták biztonságával és az ügyfelek kártyáinak letiltásával kapcsolatban, hogy miként is járnak el hivatalosan ilyen esetekben.

Karácsonyi rémálom

Dénes az előző évi karácsonyi bevásárlás hajrájában szeretett volna pénzt kivenni egy ATM-ből, azonban a szerkezet a sikeres tranzakció ellenére nem adta ki a készpénzt.  A pénzautómata használat során egyébként a férfi egy ragasztószalagra lett figyelmes a szerkezeten, azonban akkor nem tulajdonított nagy jelentőséget ennek, így nemes egyszerűséggel letépte azt. Ez azonban a későbbiek fényében kulcsfontosságú mozdulatnak bizonyult.

Miután Dénes pénze levonásra került számlájáról, azonban az ATM nem adta ki azt, a férfi egyből tárcsázta a szerkezeten feltüntetett, hiba esetén hívható számot. Ám az ügyintéző nem tudott érdemi információkkal szolgálni, ám annyit azért elmondott, hogy a férfi leghamrabb csak egy hónap múlva kapjhatja vissza a számlájáról leemelt pénzt. Ez az ide év januárjában meg is történt, ám az üggyel kapcsolatban akkor nem derült ki plusz információ.

Így veszíthetsz el mindent másodpercek alatt

Hiába, hogy az incidenst követően Dénes messziről elkerülte a szóban forgó ATM-et, nem sokkal később újra megtörtént a baj. Hónapokkal a pénzautómatás fiaskót követően Dénes egy pénteki napon bevásárolt követően nem tudott fizetni kártyájával. Többszöri eredménytelen próbálkozás után a férfi az áruházban lévő pénzautómatánál próbálkozott, azonban ott sem tudott pénzt felvenni, így maradt újra a banki forró drót. Itt ugyanakkor váratlan hírek fogadták, ugyanis az ügyintéző elmondása szerint Dénes kártyáját rendőrségi megkeresésre tiltatták le.

Úgy éreztem, egy pillanat alatt oda lett mindenem. Rendkívül kiszolgáltatott voltam, hiszen nem volt pénzem, ráadásul semmit sem értettem az egészből

- mesélte Dénes, aki egy hosszabb szóváltást követően sem tudott meg többet az ügyével kapcsolatban. Így kénytelen volt kivárnia a hétfőt, aminek reggelét a pénzintézetben kezdte, ahol az első fél órában nem sok érdemleges információt sikerült gyűjtenie. Ráadásul az sem derült ki, hogy

miért nem értesítette őt senki arról, hogy nem használhatja a kártyáját.

Annyi azonban kiderült, hogy a rendőrségi megkeresést az illetékes, megyei rendőrkapitányság kezdeményezte a bankfióknál. Tehát az ügyfélnek ott kell a továbbiakban kérdezősködnie. Dénes így is tett, és a rendőrségen érdeklődve megtudta, hogy egy korábbi ATM támadás miatt többek között Dénes bankszámlája is veszélybe kerülhetett, ezért a nyomozás akkori szakaszán az illetékes hatóságok kezdeményezték a férfi káryájának letiltását. Dénes fejében ekkor kezdett összeállni a kép...

A megoldás

Az egész ügy még a karácsonyi incidenssel kezdődött. Ugyanis kiderült, hogy az ATM nem véletlenül hibásodott meg, hanem azt valaki szándékosan "peckelte" ki. Nagy ünnepekkor ez sajnos könnyen előfordulhat, ugyanis a pénzkiadó nyílás kitámasztásával, elérhető az, hogy a szerkezet leszámolja a pénzt, ám azt ne adja ki az ügyfélnek. Így pedig egy ügyes tolvaj könnyen megszerezheti magának a fennakadt pénzt.

Az ügy kapcsán nem derült ki, hogy az elkövető valóban tudott-e pénzt szerezni vagy csak kellemetlenné tette mások ünnepét. Annyi azonban bizonyos, hogy ez mozzanat indította el a keveredést. Ráadásul pont Dénes volt az, aki leszedte a pénzautómatára oda nem illő ragasztószalagot, így a biztonsági felvételen, az ő arcát lehetett először látni (ami először még gyanússá is tette a férfit a hatóságok számára). A bankfiók természetesen feljelentést tett az ügyben, amit a nyomozás során a rendőrség kivizsgált, és éppen ezért a bűntett elkövetésének időpontjában használt kártyákat elővigyázatosságból felfüggeszttették.

Bár a szándék az ügyfelek érdekeit szolgálták volna, így értesítés nélkül sokkal inkább volt hajmeresztő lépés, mintsem segítőkész.

Dénes heuréka élménye persze nem feledtette vele a viszontagságokat, és kérte bankját (mivel nem érezte már veszélyben magát), hogy hadd férhessen hozzá minél előbb a pénzéhez. Ez rövid időn belül, jó néhány telefonálást követően meg is történt.

A második incidenst hetekkel követően egyébként Dénes kapott egy bírósági végzést is, melyben közölték, hogy az ismeretlen tettes ellen folytatott nyomozást bizonyíték hiányában lezárták.

Mi a helyzet a bankoknál?

Dénes esete rávilágít arra, hogy bárkit, szinte azonnal, minden figyelmeztetés nélkül megfoszthatnak pénzétől. Éppen ezért megkerestük a pénzintézeteket, hogy milyen esetben nyúlhatnak ilyen radikális eszközökhöz, valamint, hogy belső szabályzatuk szerint, hogyan kellene erről értesíteniük saját ügyfeleiket.

Az OTP Bank mindenekelőtt felhívja a figyelmet,

hogy a letiltás és a felfüggesztés/korlátozás fogalmak a banki eljárást illetően eltérőek.

Az OTP válaszából kiderül továbbá az is, hogy a letiltást csak speciális esetekben alkalmazzák, ha visszaélés gyanúja áll fent, akkor a kártyahasználatot felfüggesztik. A CIB Bank alapvetően az ügyfelek kérésére tilt le kártyákat, de adott esetben

a bank korlátozhatja a bankkártya használatát vagy akár le is tilthatja azt, ha annak jogosulatlan vagy csalárd módon történő használatának gyanúja felmerül. Az FHB pedig felhívja a figyelmet, hogy a bankkártya a bank tulajdona, így elviekben bármikor letilthatja azt.

Valójában azonban csak akkor él ezzel, ha úgy ítéli meg, hogy az ügyfél bankkártya adatai kompromittálódtak (adatszerzés vagy az ügyfél hibája miatt). A K&H ügyfélbejelentés, intézkedést igénylő hatósági megkeresés, bankkártyával történő visszaélés, vagy behajtási eljárás megindítása esetén tilthat le kártyákat. Amennyiben a bankkártya tiltására visszaélésgyanús tranzakció miatt került sor a bankkártya használatát először ideiglenesen felfüggesztik, amennyiben pedig az ügyfél nem jelentkezik a kártya felfüggesztésével kapcsolatban úgy tértivevényes levélben kap tájékoztatást a kártya korlátozásáról. Ha azonban a levél kézhezvételétől számított 15 nap elteltével sem tesz lépéseket az ügyben, úgy a bank letiltja kártyáját.

Az ügyfelek értesítésével kapcsolatban szinte minden bank egyhangúan azt a választ adta, hogy rögtön vagy legalábbis a lehető legrövidebb időn belül értesítik az ügyfelet.

Az OTP soron kívül értesít, a CIB a letiltást megelőzően vagy legkésőbb a letiltást követően haladéktalanul telefonon próbál kapcsolatba lépni az ügyféllel. Az FHB kötelezően telefonon vagy ajánlott küldeményként írásban, a K&H pedig a letiltást megelőzően minden esetben tájékoztatja az ügyfelet. Legalábbis ez az általános eljárás.

Ha valamilyen rendőrségi eljárás keretében van szükség a kártyák felfüggesztésére/letiltására, akkor a bevett ügymenet az, hogy a hatóságok megkeresést küldenek a bankfióknak, ezt követően pedig a bank tesz lépéseket a korlátozásokat illetően. Ennél súlyosabb, de teljesen más eset, ha a hatóságok valakinek a számláját foglalják le.

Az ATM támadásokkal kapcsolatban a bankok szűkszavúan nyilatkoztak, az OTP az MNB-nek jelent, a CIB nem nyilatkozott ezzel kapcsolatban, a K&H jelentéktelennek nevezi azon esetek számát, amikor bankjuk ATM készüléke ellen kísérletek meg fizikai vagy digitális támadást. Az FHB pedig annyit közölt, hogy volt már támadási kísérlet az ATM hálózatukban.

Még nincs hozzászólás - Legyél te az első!
Ezt olvastad már?
11
22
33
 Kedvelem az oldalt

A címlapról ajánljuk


Feliratkozom a hírlevélre!

 

Biztos, hogy ide akarsz utazni? Térképen a világ legveszélyesebb országai

Az International SOS and Control Risks idén is összegyűjtötte, hogy a világ országaiba való utazás mekkora veszélyeket rejt a nyaralni vágyóknak. Az eredmények alapján érdemes lehet átgondolni, ki...
 

Egy tipp, amivel rendet varázsolhatsz a hűtőszekrényedben

Inkább be sem nézel a hűtőbe, mert akkora ott az összevisszaság? Szerencsére egy használt tojástartó segítségével könnyedén megoldható ez a probléma, így a hűtő polcai újra rendezettek lehetnek. ...
NÉPSZERŰ
FRISS

Spar

11.23-11.29
Országos

Interspar

11.23-11.29
Országos

Tesco

11.23-11.29
Országos

Lidl

11.23-11.29
Országos

Aldi

11.23-11.29
Országos

Auchan

11.23-11.29
Országos

Interspar

Játékkatalógus
11.22-12.24
Országos

Lidl

Játékkatalógus
11.16-12.24
Országos

  Ajánlatunk