6 °C Budapest

Ez a vásárlás jövője: már tízezrek használják Magyarországon is

Pénzcentrum
2012. július 22. 08:04

Beindulni látszik a mobilfizetés Magyarországon. Az okostelefonokra letölthető applikációt már 30 ezer felhasználó telepítette, a készülékek és a fizetési alkalmazást jegyző vállalatok számának növekedésével jelentős növekedésnek indulhat a rendszer. A szolgáltatáshoz kapcsolódó QR-kódos fizetés az egyik kitörési pontot jelentheti.

A legfrissebb adatok szerint a MasterCard, az FHB Bank, a Cellum Csoport, a T-Mobile, és a Telenor együttműködésével tavaly ősszel indított MasterCard Mobile szolgáltatást - mely 2011. októberi debütálása óta jelentősen kibővült - eddig közel harmincezer felhasználó töltötte le.

Az együttműködésben részt vevő cégek szakértői szerint a mobilfizetés komoly ugrás előtt áll Magyarországon - ősszel érkezik a program következő verziója -, az előrelépésben fontos eszköz lehet a QR kódos fizetés elterjedése. A jövő év végéig a QR-kóddal fizetni képes vásárlók száma elérheti azt a kritikus határt, azaz a mintegy 200 ezer okostelefon felhasználót, amit meghaladva a hazai kereskedők jelentős részének üzletileg is megtérülő befektetést jelenthet a QR-kódok kihelyezése, a QR-kódos fizetés megvalósítása - hangzott el a fizetési alkalmazást jegyző vállalatok közös sajtótájékoztatóján. Az elmúlt hónapok fejlesztései lehetővé tették, hogy ma már QR-kód és mobiltelefon segítségével fizethetünk taxiban, bevásárolhatunk utcai plakáton lévő termékek QR-kódját lefotózva, vagy civil szervezeteknek küldhetünk biztonságosan és egyszerűen adományt.

De mi az a QR-kód?

QR-kód egy pontokból álló grafikus kód; nevét az angol Quick Response (gyors válasz) rövidítéséből kapta. A QR-kód hibatűrő képessége és az a tény tette különösen népszerűvé, hogy számos különböző típusú írásjel (pl. európai, kínai) kódolható a segítségével. Alfanumerikus karakterekből (tehát betűkből és számokból) összesen 4296 karakter tárolható egy kódban.

A QR-kód 1994-ben jelent meg, azonban az igazi áttörést az okostelefonok elterjedése jelentette a technológia történetében: 2011. januártól a mai napig a kifejezésre irányuló google keresések száma megötszöröződött.

Felmérések szerint 2012 első három hónapjában, Franciaországban, Németországban, Olaszországban, Spanyolországban és az Egyesült Királyságban az okostelefon-tulajdonosok 14,5 százaléka használta QR-kód olvasására készülékét, vagyis összesen 14,2 millió felhasználó. Többségük (50,9%) magazinban vagy újságban talált kódot szkennelt be, de a csomagolásokon látható QR-kódok is jelentős, 38 százalékos forgalmat generáltak.

A QR-kód azonban nem csak vásárlásra használható: a tavalyi lengyel Open Air fesztiválon a látogatók saját QR-kóddal ellátott pólót készíthettek maguknak, amelyen az általuk írt szöveg volt kódolva -megkönnyítve ezzel az ismerkedést. A Starbucks kávézólánc több kampányában is használta a megoldást, többek között kedvezmények biztosítására, hűségprogramja keretein belül, vagy a kávéfogyasztók kedvenc italának kiválasztásakor is QR-kódokon keresztül lehetett szavazatokat leadni.

Így vásárolunk vele Magyarországon

A szinte bármilyen felületre elhelyezhető QR-kódra alapuló vásárlási modell egyike azon fejlesztéseknek, amelyek az úgynevezett mobilfizetés-technológián alapulnak. Ezzel a rendszerrel tulajdonképpen a regisztráció során létrehozott virtuális bankkártyánkkal (Mobil Bankkártya) egyenlítjük ki a számlát. Az alkalmazás biztonsági elemeinek köszönhetően csak az mPIN kódot ismerő felhasználó tud fizetni, tehát illetéktelenek akkor sem képesek tranzakciót indítani a készülékünkről, ha a telefonunkat ellopják vagy elhagyjuk.

A rendszer QR-kódos fizetési lehetőségének használatával olyan bankkártyás fizetést kezdeményez a vásárló, amihez meg kell adnia egy csak általa ismert kódot, mely hasonló a hagyományos bankkártya-műveleteknél használt PIN kódhoz. A kártyabirtokos ebben az esetben is minden vásárláskor kaphat SMS értesítőt a vásárlásról.

NULLA FORINTOS SZÁMLAVEZETÉS? LEHETSÉGES! MEGÉRI VÁLTANI!

Nem csak jól hangzó reklámszöveg ma már az ingyenes számlavezetés. A Pénzcentrum számlacsomag kalkulátorában ugyanis több olyan konstrukciót is találhatunk, amelyek esetében az alapdíj, és a fontosabb szolgáltatások is ingyenesek lehetnek. Nemrég három pénzintézet is komoly akciókat hirdetett, így jelenleg a CIB Bank, a Raiffeisen Bank, valamint az UniCredit Bank konstrukcióival is tízezreket spórolhatnak az ügyfelek. Nézz szét a friss számlacsomagok között, és válts pénzintézetet percek alatt az otthonodból. (x)

A QR-kóddal történő fizetés elindításához az elfogadó üzleteknek az FHB Bankkal kell szerződni. Amennyiben ez megvan, a kereskedő minden MasterCard Mobile fizetést, így QR-kódos fizetést is tud fogadni, természetesen attól függetlenül, hogy a bankkártya birtokos melyik kibocsátó banktól kapta a kártyáját.

A QR-kódos vásárlás a mobileszközökön végzett internetes vásárlás jó kiegészítője lehet, hiszen a QR-kód éppen az okostelefonokra, táblagépekre szabott technológia, míg a hagyományos internetes vásárlás fizetését jellemzően nagyobb képernyőkre találták ki. Jóllehet egy PC-n vagy egy laptopon kényelmes az internetes böngészés és vásárlás, a kisebb képernyővel ellátott okosmobilon ez nehézkesebb. A QR-kód fotózása és felismerése ugyanakkor egy rendkívül egyszerű folyamat, bármilyen felületről működik, legyen az nyomtatott magazin, poszter, póló, egy TV vagy akár egy számítógép. A fizetésre használt QR-kód tartalmazhatja egy termék minden adatát, és az alkalmazás azt is lehetővé teszi, hogy a vásárló az azonnali fizetésen túl a termék megrendeléséhez szükséges információkat, akár a szállítási vagy számlázási címet is megadja. Így tehát lehetséges, hogy egy plakát vagy újság ne csak reklámfelületté, hanem értékesítési csatornává is váljon. A vásárló pillanatok alatt tud dönteni, rendelni és fizetni.

A QR-kódos megoldás szinte minden fizetési környezetben elképzelhető a hipermarkettől a benzinkúton át a fogorvosig, de elterjedése leggyorsabban olyan kereskedelmi környezetben várható, ahol nagy szerepe van a mobilitásnak, gyorsaságnak és az egyszerűségnek.

A nagy szolgáltatók közül jelenleg a Magyar Telekom teszi lehetővé az ügyfelei számára, hogy QR-kód beolvasásával és a MasterCard Mobile használatával fizessék ki a számláikat. A cég közlése szerint a QR kódos csekkbefizetés lehetőségével eddig több mint 8 ezer alkalommal éltek az ügyfelek. A magyarországi kiskereskedelemben a G'Roby házhozszállításra specializálódott webes szupermarket lánc, a Rádió Tele5 Taxi vezette be a QR-kódos fizetést, valamint három jótékonysági szervezet javára lehet ilyen módon adakozni. Ezekkel a lehetőségekkel a Magyar Telekom és a Telenor ügyfelei egyaránt élhetnek az alkalmazás segítségével.


Nagy Sándor, a G'Roby ügyvezető igazgatója a csütörtöki sajtótájékoztatón arról számolt be, hogya metrómegállókban elhelyezett QR-kódos plakátok kihelyezésével jelentősen nőtt az G'Roby iránti érdeklődés, és az ügyfélszolgálatot is az átlagosnál jóval többen keresték ezzel kapcsolatban. Az ügyvezető a Pénzcentrum.hu kérdésére elmondta, hogy a következő hónapokban is készülnek hasonló kampányokkal.

Hasonló megélénkülő figyelemről számolt be a Rádió Tele5 Taxi ügyvezető igazgatója, Horváth Csaba is, aki elmondta: "nagyon sok utas érdeklődik az alternatív fizetési módok iránt, így a QR-kódok kihelyezése is sokak érdeklődését felkeltette, ráadásul a MasterCard Mobile használata lehetőséget biztosít a taxi kártya gyors feltöltésére, vagy arra, hogy borravalót adjanak a sofőrnek."

NEKED AJÁNLJUK
Páratlan fotó dokumentációval illusztrált napló került elő a Don-kanyarból (x)

Hadtörténeti kuriózum lehet az a 120 darab színes, jó minőségben retusált és digitalizált, publikálás előtt álló felvétel, amely 45 év lappangás után került elő.

Itt a díjnyertes fiatal vállalkozó újabb nagy dobása (X)

Az egyik legígéretesebb hazai technológiai startup által most piacra dobott okos gyűrű lehetővé teszi, hogy egyetlen érintéssel bármilyen infót megosszunk magunkról új ismerősünkkel.

Ilyen modellben még soha nem szerveztek ekkora rendezvényt (x)

Rekord gyorsasággal fogytak el a jegyek arra 400 fősre tervezett, fiataloknak szóló kapcsolatépítő és önfejlesztő rendezvényre, amelynél a szervezők a közösségi finanszírozás modelljével toboroztak.

Zsongtak és tolongtak a vevők a magyar Kickstarteren: rengetegen csaptak le erre az egyedülálló termékre

Az első hazai közösségi piactéren sikeresen célba ért egy mézes kampány, amelyben a vásárlás mellett egy hartai termelő kaptárait is örökbe lehetett fogadni.

NAPTÁR
Tovább
2024. április 20. szombat
Tivadar
16. hét
Április 20.
Cirkuszok világnapja
Ajánlatunk
KONFERENCIA
Tovább
GEN Z Fest 2024
Gyere el akár INGYEN a Z generáció tavaszi eseményére!
Retail Day 2024
Merre tovább, magyar kiskereskedelem?
EZT OLVASTAD MÁR?
GEN Z Fest 2024
Pénzről, bátran. Techről, tudatosan. Jövőről, őszintén.
Most nem