7 °C Budapest

Ez a különbség az olcsó és a drága naptejek között

2018. május 31. 15:30

A naptejet sokan nyári strandkelléknek tekintik, pedig valójában már az első tavaszi napsugarak megjelenésénél fontos beszerezni. Egyre szélesebb kínálatból válogathatunk a hazai üzletekben: 1500 és 6000 forint között számos árkategóriában találunk ilyen termékeket. De miért vannak ilyen hatalmas különbségek? Jobbak a drágább naptejek? És mi a helyzet a jól csengő márkanevekkel? Bőrgyógyász segítségével jártuk körbe a naptej-vásárlás legfontosabb kérdéseit.

Amikor megjelennek az első napsugarak, sokan a tavalyról megmaradt naptejeket keresik elő, de ezzel érdemes vigyázni. Mint minden terméknél, a naptejnél is fel van tüntetve a dobozon a szavatossági idő, ami ebben az esetben lehet konkrét dátum vagy a felbontás utáni felhasználhatóság időtartama. Mivel a kozmetikai termékek kémiai anyagokat tartalmaznak, komolyan kell venni a lejárati időt, hiszen a krém szerkezete idővel megváltozhat, ami után már nem biztonságos a használata - figyelmeztet Dr. Smolcz Katalin, a Budai Magánorvosi Centrum bőrgyógyásza. Ilyenkor tehát inkább ne kísérletezzünk a tavalyival, hanem szerezzünk be újat, hiszen ez ma már kifejezetten olcsón megúszható. De hogyan vásároljunk okosan: érdemes például a legolcsóbb naptejet megvenni?

Egyre több az olcsó lehetőség

Ha körülnézünk a naptejek piacán, azt látjuk, hogy 1500 forintért is beszerezhetjük ezeket a termékeket, de akár 5-6 ezer forintot is rászánhatunk. Főleg a diszkontláncok és a drogérialáncok saját márkás naptejei képviselik az alsó árkategóriát, például a Lidl 30 faktoros, saját márkás napteje csak 1599 forintba kerül, illetve hasonló árban mozognak a Rossmann és a DM saját márkás termékei is. Jelentős árbeli ugrást jelentenek ehhez képest a nagy kozmetikumgyártók készítményei, amelyek 3000 forintnál kezdődnek, de akár az 5-6 ezer forintot is elérhetik - ezek mindegyike 200 milliliteres kiszerelés esetében.

A magyar fogyasztók körében évek óta népszerűek a saját márkás termékek, kifejezett igény mutatkozik arra, hogy alternatívaként a gyártói márkák mellett ezek is jelen legyenek a termékkínálatban. Léteznek olyan vásárlók, akik szinte csak ezeket teszik a kosarukba, de őket elsősorban nem az alacsony ár motiválja, hanem számukra az ár-érték arány a fontos - derül ki a Nielsen legfrissebb kutatásából.

Univerzális tendencia, hogy a válságból kilábaló gazdaságok fogyasztói megtartják a recesszió során kialakított vásárlói szokásaikat, ami jelen esetben az általában alacsonyabb árszínvonalat képviselő kereskedelmi márkák malmára hajtja a vizet

- véli Kurucz Péter, a Nielsen kereskedői kapcsolatokért felelős igazgatója, aki hozzátette, hogy a prémiumizációs törekvések is megjelentek a kereskedelmi márkák különlegesebb fogyasztói igényeket célzó egészséges, wellness termékkínálatában is. A naptejekből is számos saját márkás alternatíva érhető el a hazai piacon, ami lehetővé teszi, hogy kifejezetten kedvező áron juthassanak napvédő termékekhez a magyar vásárlók. Sokakban felmerül azonban a kérdés, hogy egy ilyen speciális - és egészségügyi célokat is - szolgáló árucikk esetében az olcsóbb lehetőség választása jelenthet-e kockázatot.

Mitől függ, hogy mennyibe kerül?

A fenti példák alapján látszik, hogy két azonos szűrőképességgel (faktorszám, UVA, UVB) rendelkező, és mennyiség szempontjából is azonos termék ára jelentősen eltérhet. Dr. Smolcz Katalin szerint számos olyan tulajdonsága van a naptejeknek, ami meghatározó az ár szempontjából, ezek az alábbiak:

● vízállóság;
● állag;
● illat;
● felszívódás;
● fénystabilitás (fény hatása a hatékonyságra);
● vivőanyag vagy készítményalap (pl. olaj, víz);
● allergéntartalom;
● felhasznált gyártástechnológia;
● csomagolás;
● márkanév.

A hosszú listát látva már nem meglepő, hogy ilyen széles a spektrum, de az is látszik, hogy ezek egy része - például az illat vagy a csomagolás - nem kapcsolódik a termék napvédő tulajdonságához.

Számos független szervezet által végzett teszt rámutatott már arra, hogy nem a legdrágább naptejek a legjobbak, sőt az árnak vagy a márka népszerűségének valójában nem sok köze van ahhoz, hogy mennyire megbízható vagy jó minőségű a termék. Ez fordítva is igaz: egyáltalán nem igaz, hogy az olcsóbb naptejekkel bármi gond lenne, sőt, egyesek jobbak lehetnek drágább társaiknál.

A naptejeknek az Európai Unióban - és persze Magyarországon is - szigorú előírásoknak kell megfelelniük és alapos vizsgálaton kell átesniük, mielőtt kereskedelmi forgalomba kerülnek. A bőrgyógyász szerint épp ezért a boltokban kínált termékekből nyugodt szívvel lehet válogatni, de ettől még érdemes alaposan megnézni, hogy mit veszünk le a polcról. Bármilyen márka mellett is tesszük le a voksunkat, fontos a csomagolás alapján ellenőrizni a faktorszámot és néhány további, a napsugárzás elleni védelemre vonatkozó információt.

Három gyakori tévhit a naptejekről

Mielőtt rátérnénk a vásárlás legfontosabb szempontjaira, nem árt tisztázni néhány olyan elterjedt tévedést is, ami nem a vásárláshoz, hanem a használathoz kötődik. Hiszen amellett, hogy megvásároljuk a számunkra szimpatikus vagy megfelelő naptejet, szintén nagyon fontos, hogy jól használjuk, és ezáltal valóban védelmet nyújtson.

1) Ha bekenem magam, nem barnulok
Ez a kijelentés úgy folytatódik, hogy "akkor inkább nem kenem be magam". A barnulás az UVA-sugárzás hatására következik be, ami ellen nem tudunk maximális védelmet felmutatni, így mindenképp bekövetkezik a pigmentek sötétedése, csak valamivel lassabban, mint naptej használata nélkül.

2) Árnyékban úgysem lehet leégni
Valóban kevesebb UV-sugár éri azt, aki a napernyő vagy fa alatt hűsöl, de még ez is elég lehet a leégéshez. A leégést okozó UVB-sugarakat közvetlenül a napon sem érezzük, ilyenkor valójában a "meleg érzetet" okozó infravörös sugárzás miatt tűnik erősebbnek a fénynek való kitettség.

3) Elég a strandon használni
Fontos, hogy ne közvetlenül a napozás megkezdésekor vagy a strandon kenjük be magunkat, hanem még otthon, elindulás előtt, mert a felszívódásához szükség van 10-15 percre. A naptej ezenkívül nem évszakhoz, vagy naptári időszakhoz kötött termék, hanem időjárásfüggő: ha legalább 10-15 percet tartózkodunk a napon, akkor fontos magunkat bekenni, akár egy fagyizás, séta, vagy biciklizés alkalmával, sőt, télen, síeléskor a magas hegyekben is.

Ezt a 3 dolgot mindenképp nézd meg

A magyar vásárlók többsége ismeri a faktorszámot, hiszen ez a leggyakoribb és sokszor az egyetlen tulajdonság, amit figyelembe veszünk, pedig vannak más tényezők is. Nézzük, hogy mit kell tudni a naptejek dobozán mindig feltüntetett, 3 legfontosabb napvédő tulajdonságról.

SPF (Sun Protection Factor)
Ez a faktorszám, ami azt mutatja, hogy az adott termék hányszorosára növeli a bőr saját védekező képességét. Például egy 20 faktoros naptej használatával hússzor annyi időt tölthetünk el a napon, mint nélküle, így aki 15 percet bír ki védelem nélkül, az a naptejnek köszönhetően nagyjából 300 percen, azaz 5 órán keresztül lesz védett. Amennyiben izzadás következik be, vagy gyakran fürdik vízben, a naptej veszít a hatékonyságából, így azt újra kell kenni.

UVA- és UVB
A napfény mintegy 50%-a látható fényből, 45%-a infravörös sugárzásból és 5 %-a ultraviola (UV) sugárzásból áll. Ez utóbbi szintén három részre osztható: UVA-ra, UVB-re és UVC-re. Az alacsony hullámhosszú UVC-sugarak legnagyobb részét kiszűri a földfelszínt körülvevő ózonréteg, ezért nekünk csak a másik kettő miatt kell aggódni. Az UVA-sugarak hullámhossza a legnagyobb, ez hatol a legmélyebbre a bőrben, és azonnali pigmentációt, azaz barnulást okoz. Bár ettől kevésbé égünk le, hosszú távon felelős a bőr öregedéséért és szerepet játszik a nem melanoma típusú rosszindulatú bőrdaganatok kialakulásában is. Az UVB-sugárzás hullámhossza kisebb, így a mélyebb rétegekbe kevésbé jut el, de ez felelős a leégésért, amely szintén hozzájárul a bőrrák kifejlődéséhez.

A korábbi, kevésbé korszerű naptejek csupán a leégéstől védtek, vagyis az UVA-védelem nem kapott elég figyelmet, de ma már a legtöbb Magyarországon kapható naptej mindkét típusú sugárzás ellen véd. Vásárlás előtt azért nem árt áttanulmányozni a címkét, amin általában részletesen feltüntetik a fenti jellemzőkre vonatkozó adatokat

- mondta a Pénzcentrumnak Dr. Smolcz Katalin, hozzátéve, hogy a faktorszám az UVB-re vonatkozik, az UVA- szűrőképességet - amelynek értéke jelenleg maximum 30 faktor lehet - nem mindig jelölik pontosan, részben azért, mert nehezen mérhető.

A cikk megjelenését a Lidl Magyarország támogatta.
NEKED AJÁNLJUK
Páratlan fotó dokumentációval illusztrált napló került elő a Don-kanyarból (x)

Hadtörténeti kuriózum lehet az a 120 darab színes, jó minőségben retusált és digitalizált, publikálás előtt álló felvétel, amely 45 év lappangás után került elő.

Itt a díjnyertes fiatal vállalkozó újabb nagy dobása (X)

Az egyik legígéretesebb hazai technológiai startup által most piacra dobott okos gyűrű lehetővé teszi, hogy egyetlen érintéssel bármilyen infót megosszunk magunkról új ismerősünkkel.

Ilyen modellben még soha nem szerveztek ekkora rendezvényt (x)

Rekord gyorsasággal fogytak el a jegyek arra 400 fősre tervezett, fiataloknak szóló kapcsolatépítő és önfejlesztő rendezvényre, amelynél a szervezők a közösségi finanszírozás modelljével toboroztak.

Zsongtak és tolongtak a vevők a magyar Kickstarteren: rengetegen csaptak le erre az egyedülálló termékre

Az első hazai közösségi piactéren sikeresen célba ért egy mézes kampány, amelyben a vásárlás mellett egy hartai termelő kaptárait is örökbe lehetett fogadni.

Erről ne maradj le!
NAPTÁR
Tovább
2024. április 25. csütörtök
Márk
17. hét
Április 25.
Malária világnap
Ajánlatunk
KONFERENCIA
Tovább
GEN Z Fest 2024
Gyere el akár INGYEN a Z generáció tavaszi eseményére!
Retail Day 2024
Merre tovább, magyar kiskereskedelem?
EZT OLVASTAD MÁR?
CSOK Plusz - hírek, tudnivalók
A legfontosabb hírek, elemzések, és a részletszabályok a 2024-től elérhető CSOK Plusz-ról.
Most nem