6 °C Budapest

Ebben is tarolnak a diszkontok Magyarországon

Pénzcentrum
2012. február 25. 08:08

Felmérések szerint folyamatosan növekszik Magyarországon az üzletláncok saját márkás termékeinek népszerűsége. Legnagyobb az ilyen márkák aránya állateledel, háztartási papíráru és mélyhűtött élelmiszer bolti eladásából - és persze ebben is a diszkontok járnak az élen.

Kereskedelmi márkás élelmiszerekkel a boltok mintegy 320 milliárd forint bevételt értek el tavaly, míg saját márkás háztartási vegyiáruval és kozmetikummal kereken 50 milliárd forintot.

Kereskedelmi, becenevén saját márka
A kereskedelmi márkás árucikkeket csak egy vállalat vagy egyetlen lánc üzletei forgalmazzák, és általában a cég nevével jelzik őket, mint például Coop, Spar vagy Tesco. Sokszor azonban fantázianevet kapnak a csak egy cégnél kapható saját márkás termékek, például a Sparnál S-budget, a dm-nél Denkmit, stb.


Élelmiszerre a kiskereskedelem vásárlói által kiadott minden 100 forintból 24 jutott kereskedelmi márkákra tavaly, ami 1-gyel több, mint tavalyelőtt. Az eladott áru mennyiségét tekintve a láncok saját márkáinak piacrésze stabilan 35 százalék, éves összehasonlításban - derül ki a Nielsen fogyasztói információkat és ismereteket szolgáltató vállalat friss felméréséből.

Háztartási vegyiárunál és kozmetikumnál minden hatodik forint (16 százalék) került a boltok pénztáraiba kereskedelmi márkás termékekért tavaly; ugyanannyi, mint egy évvel korábban. Mennyiség szempontjából 35 százalékról 33-ra csökkent a kereskedelmi márkák piaci részesedése, egyik évről a másikra.

A diszkont csatornában játsszák a legnagyobb szerepet a láncok saját márkái: élelmiszernél értékben 62 százalék jutott rájuk tavaly, háztartási vegyiárunál és kozmetikumnál pedig 56 százalék.

Hipermarketeknél a mutató értékben, élelmiszereknél 14, háztartási vegyiárunál pedig 8 százalék. Szupermarketeknél 25, illtetve 21 százalék.

Különösen az állateledel és mélyhűtött élelmiszer vásárlói részesítik előnyben a kereskedelmi márkákat, amelyekre a két kategória forgalmából 49, illetve 44 százalék jutott múlt évben, értéket tekintve. Utánuk a háztartási papíráru (42), reggeli cerália (32), babakozmetika (29) és sós rágcsálnivaló (27) következik.


Legalacsonyabb a kereskedelmi márkák értékben mért mutatója hajápoló és szájápoló szereknél (6-6 százalék), élelmiszerek között pedig alkoholos italoknál (14).

Bárkinek járhat ingyen 8-11 millió forint, ha nyugdíjba megy: egyszerű igényelni!

A magyarok körében évről-évre nagyobb népszerűségnek örvendenek a nyugdíjmegtakarítási lehetőségek, ezen belül is különösen a nyugdíjbiztosítás. Mivel évtizedekre előre tekintve az állami nyugdíj értékére, de még biztosítottságra sincsen garancia, úgy tűnik ez időskori megélhetésük biztosításának egy tudatos módja. De mennyi pénzhez is juthatunk egy nyugdíjbiztosítással 65 éves korunkban és hogyan védhetjük ki egy ilyen megtakarítással pénzünk elértéktelenedését? Minderre választ kaphatsz ebben a cikkben, illetve a Pénzcentrum nyugdíj megtakarítás kalkulátorában is. (x)

Mennyiségben nagyobb a kereskedelmi márkák piaci részesedése, mivel viszonylag olcsók: 35 százalékot vittek el a Nielsen által mért 90 élelmiszer kategória teljes bolti forgalmából tavaly, ugyanannyit, mint egy évvel korábban. A Nielsen által mért 60 háztartási vegyiáru és kozmetikum kategóriánál a mutató 35-től 33 százalékra csökkent.

Ma már nem számít rosszabbnak

Ma már a saját márka nem feltétlenül jelent alacsonyabb minőséget a gyártói, különösképpen a "B" márkákhoz képest, ami leképeződik a gyártói és a sajátmárkák közti árolló szűkülésében is. A gyártói márkák egyes élvezeti cikkek terén, valamint olyan kategóriákban tudnak sikeresek lenni, ahol néhány kiemelt, erős márka határozza meg a kínálatot (pl. étolaj, sör).

A kereskedelmi márkák népszerűségét bizonyítja, hogy az üzletláncok már eddigi profiljuktól eltérő szegmensekben is használják őket. Néhány hete a Lidl saját márkás mobilszolgáltatással lép piacra Blue Mobile néven. A távközlési termékek és szolgáltatások számára a Magyar Telekom biztosítja a hátteret. A szolgáltatás február 1-től elérhető a diszkontlánc valamennyi áruházában, közel 150 értékesítési ponton.

Piaci információk szerint márciustól indul a Tesco telefonszolgáltatása is Magyarországon. A Tesco a Vodafone-nal indítja el szolgáltatását.

Páratlan fotó dokumentációval illusztrált napló került elő a Don-kanyarból (x)

Hadtörténeti kuriózum lehet az a 120 darab színes, jó minőségben retusált és digitalizált, publikálás előtt álló felvétel, amely 45 év lappangás után került elő.

Itt a díjnyertes fiatal vállalkozó újabb nagy dobása (X)

Az egyik legígéretesebb hazai technológiai startup által most piacra dobott okos gyűrű lehetővé teszi, hogy egyetlen érintéssel bármilyen infót megosszunk magunkról új ismerősünkkel.

Ilyen modellben még soha nem szerveztek ekkora rendezvényt (x)

Rekord gyorsasággal fogytak el a jegyek arra 400 fősre tervezett, fiataloknak szóló kapcsolatépítő és önfejlesztő rendezvényre, amelynél a szervezők a közösségi finanszírozás modelljével toboroztak.

Zsongtak és tolongtak a vevők a magyar Kickstarteren: rengetegen csaptak le erre az egyedülálló termékre

Az első hazai közösségi piactéren sikeresen célba ért egy mézes kampány, amelyben a vásárlás mellett egy hartai termelő kaptárait is örökbe lehetett fogadni.

NAPTÁR
Tovább
2024. április 20. szombat
Tivadar
16. hét
Április 20.
Cirkuszok világnapja
Ajánlatunk
KONFERENCIA
Tovább
GEN Z Fest 2024
Gyere el akár INGYEN a Z generáció tavaszi eseményére!
Retail Day 2024
Merre tovább, magyar kiskereskedelem?
EZT OLVASTAD MÁR?
GEN Z Fest 2024
Pénzről, bátran. Techről, tudatosan. Jövőről, őszintén.
Most nem