A vízszűrők használata egyre népszerűbb világszerte, mivel sokan a csapvíz ízét és biztonságosságát kifogásolják, de biztos, hogy jók ezek a termékek?
Évről évre egyre több instant tésztaleves fogy a világon, melyben toronymagasan vezetnek az ázsiai országok. Egy nap alatt világszerte 290 millió adag leves fogy el. A TOP50 legnagyobb keresletű országba Magyarország is bekerült, a magunk éves szinten fejenként 3,1 adagjával a 38. helyen állunk a világban. Persze ezzel meg sem közelítjük Dél-Koreát, Japánt, vagy Kínát, ahol 10-szer, 15-ször, 25-ször annyi adag is elfogy évente fejenként. A járvány alatt pedig a kereslet minden rekordot megdönthetett.
Az instant leveseket Japánban találták fel 1958-ban, vagyis több mint 60 éve. Az eredetit a japán rámen leves inspirálta, az arra jellemző hullámos tojásos levestészta szárított formában még ma is az instant levesek sajátja. Nem sokkal feltalálása után robbanásszerűen kezdett terjedni a világban, és azóta is folyamatosan nő a kereslet a zacskós levesek iránt.
Feltalálásuk óta a tésztalevesek kis zacskós fűszerkeverékkel, zsiradékkal egészültek ki, majd egyes változatokban szárított zöldségdarabok is megjelentek. A 70-es évektől vált elterjedtté a poharas változat is, amihez tényleg csak forró víz és kanál szükséges. Az ízesítésben szintén már rengetegféle variáció található a kínálatban.
2015-ben még 97,49 milliárd adagot adtak el világszerte, 2019-ben már 106,42 milliárdot a World Instant Noodles Association (Instant Tésztaleves Világszövetség) adatai szerint. Minden nap 290 millió zacskónyi instant leves fogy globálisan. A fogyasztás 80 százalékát ázsiai országok - és 40 százalékát Kína és Hongkong - adják együttesen.
A világon az első 5 ország szintén ázsiai, második Indonézia a maga 12,52 milliárd éves szinten elfogyasztott instant tésztaleves mennyiségével. (Ez a kínai adatnak még mindig csak a harmada.) Harmadik India, és csak negyedik Japán - ahol eredetileg feltalálták a terméket. Az ötödik helyet Vietnám szerezte meg az USA előtt.
A TOP50 ország között feltűnnek olyanok, mint az Egyesült Királyság, ahol 2019-ben 420 millió adag instant leves fogyott, Németországban 280 millió. Hollandiában 50 millió, míg a szomszédos Belgiumban ennek csak az ötöde. Ebben az érdekes rangsorban Magyarország a 46. helyen szerepel, holtversenyben Chilével.
Hazánkban ezek szerint 30 millió adag tésztalevest fogyasztunk, ami azt jelenti, hogy éves szinten tavaly 3,1 adag fogyott el per fő. Amennyiben a lakosságszámmal összevetjük a többi ország fogyasztását is, akkor még előrébb kerülünk a rangsorban a 38. helyre! (A TOP 50 legtöbbet fogyasztó ország adatait nézve.)
Így már a fogyasztást nézve világelső Kína csak a 11. helyen áll, 29,8 adag elfogyasztott levessel per fő. Az első hely Dél-Koreáé, ahol 2019-ben 75,5 adag fogyott el fejenként, a második Nepál, harmadik Vietnám és negyedik Thaiföld. Majd Indonézia és Malajzia után következik csak Japán, ahonnan a tésztaleves származik. Az első 15-ben így még kevesebb nem ázsiai országot találunk.
JÓL JÖNNE 1 MILLIÓ FORINT?
Amennyiben 1 millió forintot igényelnél 36 hónapos futamidőre, akkor a törlesztőrészletek szerinti rangsor alapján az egyik legjobb konstrukciót, havi 33 952 forintos törlesztővel az UniCredit Bank nyújtja (THM 14,41 %), de nem sokkal marad el ettől a CIB Bank 33 972 forintos törlesztőt (THM 14,45%) ígérő ajánlata sem. További bankok ajánlataiért, illetve a konstrukciók pontos részleteiért (THM, törlesztőrészlet, visszafizetendő összeg, stb.) keresd fel a Pénzcentrum megújult személyi kölcsön kalkulátorát. (x)
Ha pedig a további TOP50 ország adatait nézzük, látható, hogy az USA, Mexikó, Brazília, Oroszország lejjebb csúsztak. Magyarországon a fogyasztás fejenként pedig vetekszik a németekével és a hollandokéval. Amellett, hogy csak forróvizet kell hozzáadni, tehát nem egy bonyolult fogás, az is vonzóvá teheti itthon az instant leveseket, hogy áruk többnyire 99-249 forint között mozog, átlagosan 150 forint.
Mi lesz 2020-ban?
A pandémia világszinte megemelte a tartós élelmiszerek fogyasztását. Eleve évről évre növekedést lehetett tapasztalni az instant levesek iránti keresletben világszinten, de az idei számok feltehetően minden várakozást felülmúlnak majd. Eleve a legnagyobb fogyasztó, Kína az, ahol először lecspott a koronavírus, és hosszan eltartott a korlátozások időszaka, feltehetően betáraztak instant levesből. Ugyanígy a többi ázsiai országban, ahol szintén eleve népszerű termék.
Szingapúrban például a közösségi médiát elárasztották a képek az üzletek üres polcairól, és az emberekről, amint hatalmas mennyiségekben vásárolnak háztartási termékeket, rizst és instant tésztaleveseket, nem sokkal azután, hogy a városban sárgáról narancs fokozatúra változtatták a vírusveszélyt. Malajziában is az instant tésztaleves gyártók 55 százalékos keresletnövekedés mértek azután, hogy a kormány meghozta az első intézkedéseket a pandémia ellen.
Nem lehet tehát csodálkozni majd, ha kiderül, a pánikvásárlási rohamokkal az instant tésztaleves az egyik legjobban fogyó termékké vált. Márciusban elsősorban a vírusfertőzések megelőzésére használatos termékeket halmozták fel az emberek, de jelentős mértékben vásároltak még tartós élelmiszereket és tisztálkodószereket is. A Pénzcentrum összeállításában is szerepeltek a porlevesek javaslatként, miből érdemes karanténtartalékot képezni, a liszt, olaj, cukor, konzervek, lekvárok, stb. mellett.
Így lehetséges, hogy Magyarországon is rekordot fognak dönteni az instant tésztaleves eladások 2020-ban. Azt nehéz lenne megjósolni, hogy a második hullám alatt is lehet-e pánikvásárlási rohamra számítani, viszont az biztos, hogy nem lesz olyan fejetlenség, mint márciusban a boltokban. A boltok azóta felkészült, a lakosság pedig már nem olyan bizonytalan abban, milyen termékekre lesz szüksége a "túléléshez".
Hadtörténeti kuriózum lehet az a 120 darab színes, jó minőségben retusált és digitalizált, publikálás előtt álló felvétel, amely 45 év lappangás után került elő.
Az egyik legígéretesebb hazai technológiai startup által most piacra dobott okos gyűrű lehetővé teszi, hogy egyetlen érintéssel bármilyen infót megosszunk magunkról új ismerősünkkel.
Rekord gyorsasággal fogytak el a jegyek arra 400 fősre tervezett, fiataloknak szóló kapcsolatépítő és önfejlesztő rendezvényre, amelynél a szervezők a közösségi finanszírozás modelljével toboroztak.
Az első hazai közösségi piactéren sikeresen célba ért egy mézes kampány, amelyben a vásárlás mellett egy hartai termelő kaptárait is örökbe lehetett fogadni.
-
De'Longhi Rivelia automata kávégép lenyűgözte a piacot a három International Forum Design Awards (IF) Díj elnyerésével (x)
2024. március 1-jén a De’Longhi, a világszerte elismert vezető háztartási termékeket gyártó vállalat, büszkén mutatta be legújabb innovációját, a Rivelia teljesen automata kávégépet.
- Önálló fővárosi listát állít a Momentum – mutatjuk a jelölteket
- Ismét emelkedtek a casco-díjak, az ügyfelek is egyre óvatosabbak
- Kizuhant egy kisgyerek egy emeletes ház ablakából Budapesten
- Magyar győzelemmel avatták fel a vadonatúj Alba Arénát
- Nagyobb repülők közlekednek Debrecen és München között
- Még sajátjait sem engedi külföldre utazni a Kreml