2020. október 22. csütörtök Előd

Átverős akciók a boltokban: így szúrhatod ki a csaló üzleteket


A karácsonyi időszakban jelentős árleszállításokkal, akciókkal találkozhatunk, azonban a vásárlói jogok ebben az esetben is megilletnek minket. Persze nem árt tisztában lenni azzal, hogy valójában mire vagyunk jogosultak, a Fogyasztóvédelmi Egyesületek Országos Szövetsége összeszedte, hogy mire érdmes figyelni a bevásárláskor.

Kezdetét veszi az adventi időszak, közelednek az ünnepek. A készülődéshez hozzátartozik az ajándékok beszerzése is, amit egyre gyakrabban webáruházakból szereznek be a fogyasztók. Gyakran csábítóak az ajánlatok, akár 40-60 százalékos árleszállításokkal is találkozhatunk, ezért fontos a fogyasztóknak tisztában lenni néhány alapvető információval, - jogokkal és kötelezettségekkel -, melyek birtokában megkönnyíthetik dolgukat a karácsonyi vásárlásoknál.

Kuponos vásárlások esetén a legfontosabb tudnivaló, hogy a kuponos oldalak a termékeket/szolgáltatásokat csak közvetítik, nem értékesítik azokat, így vásárlás esetén nem a kuponos oldal és a vevő között jön létre a szerződés, hanem a terméket ténylegesen eladó, vagy a szolgáltatást ténylegesen nyújtó cég és a vevő között. A vásárlás előtt tájékozódjunk az ajánlat feltételeinek részleteiről a kupon tényleges kibocsátójánál, mert a kuponos oldalon lévő tájékoztatás gyakran nem teljes körű, így annak alapján nem jutunk hozzá az ajánlattal kapcsolatos minden információhoz.

Internetes vásárlás esetén speciális többletjogok illetik meg a vásárlót, így ha meggondolta magát a vásárlást illetően, nem tetszik neki a termék, akkor a termék kézhezvételétől számított 14 napon belül indokolás nélkül elállhat a szerződéstől, akkor is, ha a termék hibátlan.

Az elállást írásban, igazolható módon szükséges a fogyasztónak megtennie, illetve saját költségén kell a megrendelt árut a vállalkozásnak visszajuttatnia. Kevesen tudják, hogy nem csak a vételárat jogosultak visszakapni ebben az esetben, hanem a teljes kifizetett összeget beleértve az eredeti szállítási költséget is, ha volt ilyen.

Kivételt képez online vásárlás esetén, azaz nem lehet az elállási jogot gyakorolnia a fogyasztónak, ha például CD-t, DVD-t, vagy számítógépes szoftvert vásárolt és a csomagolást már felbontotta, vagy kifejezetten a fogyasztó egyedi utasításai szerint készítették el a terméket (például egy pulóver egyedi felirattal, hímzéssel ellátása), ha hírlapot, napilapot vásárolt, vagy ha szállással, utazással, rendezvénnyel kapcsolatban vett igénybe szolgáltatást. Ha pedig az utolsó napokra hagyjuk a vásárlást, akkor számolnunk kell azzal, hogy nem fogják tudni időben kiszállítani az áhított ajándékokat!

Mi a helyzet, ha bemegyünk a boltba?

Üzletben történő vásárlás esetén nem illet meg minket hibátlan áru (nem megfelelő színű vagy méretű ajándéknak szánt pulóver) esetében az elállási jog. Ilyenkor csak a kereskedő jóindulatán múlik, hogy a bizonylattal együtt visszahozott ajándékot kicseréli-e másikra vagy esetleg biztosítja a termék árának levásárlását az üzletében. Ezen kedvezőbb feltételekről már a vásárláskor érdeklődjünk, kérjük, hogy azokat írják rá a blokkra, nyugtára, hogy később erre hivatkozni tudjunk.

Utazási ajánlatok, utazási kuponok esetén különösen figyelni kell az alábbiakra: Az ajánlat minden részét ellenőrizni kell (rejtett költségek, van-e még szabad szoba, hány napra és hány éjszakára szól az ajánlat). Nézzük meg a szálloda saját honlapját is, és olvassuk el a vendégek interneten elérhető véleményeit. Járjunk utána, hogy milyen plusz költségek merülhetnek fel, amelyeket a kuponár nem tartalmaz (pl.: hétvégi felár, idegenforgalmi adó, poggyász díj, parkolási díj, stb.). Ne feledjük, hogy sok esetben az utazási kuponokat kiemelt idegenforgalmi időszakokban, hosszú hétvégéken nem lehet beváltani. Minden esetben győződjünk meg arról, hogy melyik iroda szervezi ezeket az utazásokat, és az adott utazásszervező rendelkezik-e a hatályos jogszabályok szerinti jogosultságokkal.

Biztos, hogy a kedvezményesnek hirdetett ár valóban kedvezményes? Ne dőljünk be a százalékoknak!

Gyakran előfordul - akár üzletben, akár webáruházban vásárolunk -, hogy egy akció előtt hirtelen felmegy a termék, vagy szolgáltatás vételára, így lényegesen kevesebb a tényleges kedvezmény, mint azt hinnénk.

Legyünk körültekintőek, nézzünk körbe, keresgéljünk a piacon található ajánlatok között.

Akciós árut nem cserélünk? Ne higgyük el! Hibás termékek esetén a fogyasztók úgynevezett szavatossági igényeket érvényesíthetnek a kereskedőkkel szemben, így kérhetik elsősorban a termék kijavítását vagy kicserélését, másodsorban pedig vételár-leszállításra vagy a teljes vételár visszatérítésére illetve a kereskedő költségén történő kijavíttatásra jogosultak. Ezen igények a karácsonyi időszakban leárazott, akciós termékekre is vonatkoznak - ha a vásárláskor a vevő nem tudott a hibáról.

Meddig cserélhejük vissza a vásárolt terméket?

Tévhit, hogy bármilyen terméket három napon belül, minden további kérdés, hiba nélkül visszavihetünk, és visszakérhetjük annak vételárát. Ez csak a kötelező jótállás alá eső fogyasztási cikkekre vonatkozik, és csak akkor, ha hibás a termék, egyéb esetben nem. Tehát ha csak nem tetszik a termék, vagy meggondoltuk magunkat, akkor a kereskedő nem köteles sem cserélni a terméket, sem a vételárat visszaadni, még akkor sem, ha 3 napon belül, vagy akár aznap visszavisszük az üzletbe.

Nem győzik elég sokszor felhívni a fogyasztók figyelmét arra, hogy a vásárlások során az eladótól kapott nyugtát, blokkot, jótállási jegyet minden esetben őrizzék meg, hiszen ezek hiányában egy esetleges utólagos minőségi kifogás intézése lehetetlen.

Igaz ez az internetes vásárlásra is, ebben az esetben is meg kell kapnunk ezeket a dokumentumokat. Ha a vásárolt termékkel probléma van, nem működik, vagy a rendeltetésszerű használat ellenére meghibásodik, a vásárlás tényét fentiek bemutatásával tudják igazolni a vásárlók.

Különösen nagy nehézségbe ütközhet egy alkalmi vásáron megvásárolt termékkel kapcsolatos panasz intézése, amikor már vége van a vásárnak és a kereskedők már a helyszínen sem lelhetők fel. És ne feledjük, az ünnep végső soron nem a vásárlásokról szól, hanem a szeretteink körében eltöltött boldog órákról!

Ne maradj le a 10 millió forintos támogatásról!

A friss statisztikák szerint már több mint 500 milliárd forintnyi babaváró hitelt igényeltek a magyar családok. A termék népszerűsége nem véletlen, a feltételek teljesítése esetén ugyanis nem kell visszafizetni az akár 10 milliós támogatást. Külön ki kell emelni, hogy a babaváró program 2020 keretében felvett személyi hitel szabad felhasználású, azaz bármire elkölthető. Fontos tudni ugyanakkor, hogy a babaváró hitelhez minden bank más feltételeket szab: például más az elvárt minimális jövedelem és a jövedelem terhelhetősége. A megújult Pénzcentrum babaváró hitel kalkulátor az aktuális banki feltételek alapján pontosan megmondja, melyik banknál milyen feltételekkel kaphatsz kamatmentes hitelt. Kalkulátorunkban egy kattintással megtudhatod, hogy a jövedelmed alapján mely bankoknál érhető el számodra a babaváró hitel. Ne maradj le a támogatásról, még akkor sem, ha nem tervezel gyereket, mert ügyesen befektetve még így is megérheti igényelni a babaváró hitelt.

Még nincs hozzászólás - Legyél te az első!
Ezt olvastad már?
×

A címlapról ajánljuk


Feliratkozom a hírlevélre!

 

NÉPSZERŰ
FRISS

Aldi

10.22-10.28
Országos

Lidl

10.22-10.28
Országos

Auchan

10.22-10.28
Országos

Tesco

10.22-10.28
Országos

Praktiker

10.15-10.26
Országos

  Ajánlatunk

Öngondoskodás 2020

Befektetés, vagyon, megtakarítás

Portfolio Private Health Forum 2020

A koronavírus és a magánegészségügy

Budapest Economic Forum 2020

A magyar gazdasági csúcstalálkozó