7 °C Budapest

A boltok piszkos trükkje: így sóznak rád még több mosóport, törlőkendőt

2017. március 26. 13:02

A boltok reklámjai és hirdetései, sőt sokszor maga a bolt megjelenése is arra ösztönöz bennünket, hogy minél többet vásároljuk. Ezt sokszor érzelmek keltésével érik el, ennek hatására viszont sokan hajlamosak arra, hogy túlvásárolják magukat, vagy olyan dolgokat tegyenek a kosarukba, amit tulajdonképpen nem engedhetnének meg magunknak. Mutatjuk, hogyan védekezhetsz a boltok piszkos trükkjei ellen.

Meglepő kutatást tettek közzé nemrég a Journal of Consumer Reportsban (ez egy neves vásárlási szokásokkal foglalkozó folyóirat), miszerint teljesen máshogy néz ki az impulzusvásárlás, mint ahogy eddig gondoltuk.

Mi az impulzusvásárlás?

Az impulzusvásárlás lényege, hogy amikor vásárolunk, akkor valamilyen érzelem hatására költekezünk. Ilyenkor a megszokottnál jellemzően sokkal több pénzt hagyunk a kasszánál, nem csoda, hogy az áruházak, üzletek különböző trükkökkel megpróbálnak hatni az érzelmeinkre.

Az impulzusvásárlók elsősorban a boldogtalanságot, az alacsony önértékelést és a szorongást próbálják vásárlással kompenzálni.

Korábban azt gondolták, hogy az érzelmek hatására főleg luxuscikkeket és olyan dolgokat vásárolunk, amelyekre nem feltétlenül van szükségünk (pl: egy sütemény a cukrászdában).

A mostani kutatás azonban rávilágított, hogy elsősorban háztartási szerekre és hasznos dolgokra költünk elsősorban, amikor érzelemből vásárolunk.

Ennek az az oka, hogy amikor érzelemből vásárolunk, akkor az agyunk sokkal inkább a problémamegoldásra koncentrál, így jellemzően több mosópor, törlőkendő, étel vagy csavarhúzó szett kerül ilyenkor a kosárba.

Emiatt viszont könnyen előfordulhat, hogy az impulzusvásárlás nem is annyira húsbavágó a pénztárcánkra nézve, mint azt eddig gondoltuk, hiszen alapvetően is fontos tárgyak beszerzése történik ilyenkor.

NULLA FORINTOS SZÁMLAVEZETÉS? LEHETSÉGES! MEGÉRI VÁLTANI!

Nem csak jól hangzó reklámszöveg ma már az ingyenes számlavezetés. A Pénzcentrum számlacsomag kalkulátorában ugyanis több olyan konstrukciót is találhatunk, amelyek esetében az alapdíj, és a fontosabb szolgáltatások is ingyenesek lehetnek. Nemrég három pénzintézet is komoly akciókat hirdetett, így jelenleg a CIB Bank, a Raiffeisen Bank, valamint az UniCredit Bank konstrukcióival is tízezreket spórolhatnak az ügyfelek. Nézz szét a friss számlacsomagok között, és válts pénzintézetet percek alatt az otthonodból. (x)

De akkor mégis miért költünk többet?

Ha az impulzusvásárlással elsősorban hasznos használati tárgyakat szerünk be, amikre egyébként is szükség lenne, akkor felmerül a kérdés, hogy mégis miért költünk többet. A túlköltekezés oka az, hogy a normál mennyiségű és minőségű áru beszerzése nem okoz változást azokban a negatív érzelmekben, amelyek ilyenkor hatással vannak a gondolkodásra. Emiatt viszont hajlamosak vagyunk olyan tárgyakat (akár hasznos, akár nem) megvenni, amelyeket alapvetően nem is engedhetnénk meg magunknak.

Hogyan védekezzünk a túlvásárlás ellen?

Persze az impulzusvásárlás és a túlvásárlás ellen védekezhetünk, amely meggátolja, hogy akár adósságokba verjük magunkat:

  • Sose mentsük el a bankkártya információinkat webshopokban!
  • Ha lehetséges, akkor ne is regisztráljunk az online boltokban!
  • Iratkozzunk le a boltok hírleveleiről!
  • Töröljük le azokat az alkalmazásokat a telefonunkról, amelyek költésre sarkalnak minket push üzenettel, vagy más módszerrel!
  • Írjunk bevásárló listát, amikor boltba megyünk, és tartsuk is magunkat hozzá!
  • Sose menjünk éhesen élelmiszerboltba!

NEKED AJÁNLJUK
Páratlan fotó dokumentációval illusztrált napló került elő a Don-kanyarból (x)

Hadtörténeti kuriózum lehet az a 120 darab színes, jó minőségben retusált és digitalizált, publikálás előtt álló felvétel, amely 45 év lappangás után került elő.

Itt a díjnyertes fiatal vállalkozó újabb nagy dobása (X)

Az egyik legígéretesebb hazai technológiai startup által most piacra dobott okos gyűrű lehetővé teszi, hogy egyetlen érintéssel bármilyen infót megosszunk magunkról új ismerősünkkel.

Ilyen modellben még soha nem szerveztek ekkora rendezvényt (x)

Rekord gyorsasággal fogytak el a jegyek arra 400 fősre tervezett, fiataloknak szóló kapcsolatépítő és önfejlesztő rendezvényre, amelynél a szervezők a közösségi finanszírozás modelljével toboroztak.

Zsongtak és tolongtak a vevők a magyar Kickstarteren: rengetegen csaptak le erre az egyedülálló termékre

Az első hazai közösségi piactéren sikeresen célba ért egy mézes kampány, amelyben a vásárlás mellett egy hartai termelő kaptárait is örökbe lehetett fogadni.

NAPTÁR
Tovább
2024. április 19. péntek
Emma
16. hét
Ajánlatunk
KONFERENCIA
Tovább
GEN Z Fest 2024
Gyere el akár INGYEN a Z generáció tavaszi eseményére!
Retail Day 2024
Merre tovább, magyar kiskereskedelem?
EZT OLVASTAD MÁR?
Itt a Pénzcentrum App!
Clickbait-mentes címek és egyéb extrák a Pénzcentrum mobilapplikációban!
Most nem
Letöltöm