Bár idén 100 éves a Fila márka, úgy tűnik, a születésnapot Magyarországon igencsak beárnyékolja egy érdekes kereskedelmi-és marketingfogás, amelynek eredményeképp a sportruházati cég márkaértéke jelentős és radikálisan gyors csökkenést mutat hazánkban. Az ügyben már a Tesco is megszólalt.
Érdekes jelenség figyelhető meg a hazai öltözködési, fogyasztói kultúrában: a Tesco áruházlánc pontgyűjtő akciójának eredményeképp láthatóan elszaporodtak Magyarországon a Fila táskák. A Tesco hűségprogramjában 30 pontért és 1999 forintért kaphatták meg a vevők a válltáskát - az akció szeptember 11-én zárult. A pontgyűjtő kampány keretében más Fila táskákat (összesen kilenc félét) is kedvezményes áron lehetett megvenni.
Fotó: Facebook
Interneten terjedő (meg nem erősített) információk szerint több százezer (más "biztos forrásból" származó hírek szerint 1,2 millió) darabot is eladtak így a táskákból, nem véletlen tehát, hogy lépten-nyomon Fila táskákba botlunk az utcán, sokan iskolakezdéshez is akciós termékeket választották. Mint egy vidéki általános iskolában dolgozó pedagógus lapunknak elmondta, nem ritka, hogy egy osztály tanulóinak 60-70 százaléka is Fila táskával jár iskolába.
A népszerűségnek ára is van: az online közösségi oldalakat, elsősorban a Facebookot elözönlötték a Fila táskákkal kapcsolatos poénok, mémek. Több olyan csoport is alakult, amelyhez azok csatlakoz(hat)nak, akiknek nincs ilyen táskájuk, a kommentelők pedig viccekkel, humoros fotókkal gazdagítják az online közösséget (ezekből keretes írásainkban többet is idézünk).
Egy nemrég megjelent cikk hatására már maga a Tesco is reagált a fejleményekre. A nem titkoltan valótlanságokat is tartalmazó humoros írás azt ecsetelte, hogy az eddig eladott Fila táskákat bevonják, mivel azok bőrirritációt okozhatnak.
Fotó: Facebook
Az áruházlánc közlése szerint "A Tesco hivatalosan elzárkózik a Fila táskákkal kapcsolatos, az interneten keringő, minden alapot nélkülöző, rendkívül ízléstelen és rossz vicctől! A Fila táskák rendeltetésszerű használata semmilyen módon nem ártalmas az egészségre, a cikkben lévő képek megtévesztő illusztrációk. A Tesco megteszi a szükséges jogi lépéseket a cikk írójával szemben és haladéktalanul követeli a cikk eltávolítását a weboldalról, és/vagy annak korrekcióját! A Fila táskákat a Tesco áruházak nem veszik vissza, tekintve, hogy kifogástalan minőségűek, használatuk semmilyen károsodást nem okoz. "
Árt a márkának, de az üzletláncok diktálnak
A Fila-nak anyagilag megérhette a kampány, a márkaérték azonban mindenképpen, hosszú távon is sérült -nyilatkozta a Pénzcentrum.hu-nak Józsa Gyula, a Forecast Research Piackutató lakossági és üzleti kutatások vezetője, a Piackutatás blog szerzője.
NULLA FORINTOS SZÁMLAVEZETÉS? LEHETSÉGES! MEGÉRI VÁLTANI!
Nem csak jól hangzó reklámszöveg ma már az ingyenes számlavezetés. A Pénzcentrum számlacsomag kalkulátorában ugyanis több olyan konstrukciót is találhatunk, amelyek esetében az alapdíj, és a fontosabb szolgáltatások is ingyenesek lehetnek. Nemrég három pénzintézet is komoly akciókat hirdetett, így jelenleg a CIB Bank, a Raiffeisen Bank, valamint az UniCredit Bank konstrukcióival is tízezreket spórolhatnak az ügyfelek. Nézz szét a friss számlacsomagok között, és válts pénzintézetet percek alatt az otthonodból. (x)
A szakértő szerint kérdés, hogy a világpiacon is jelentős szereplőnek számító sportruházati cégnek számít-e a tízmilliós magyar piac. Ha hosszú távú jelenlétben gondolkoznak, mindenképp árt a Fila-nak, hogy a vásárlók összemossák a nevét a jóval alacsonyabb márkaértéket képviselő Tesco-val. A lépés csak azzal indokolható, ha a Fila-nak a profit maximalizálása, azaz a raktáron levő készletek minél előbbi kiszórása volt a célja.
A kutatásvezető úgy véli, az akció igazi nyertese a Tesco volt: az áruházláncnak ugyanis egyrészt bőven megérte hozzákapcsolnia saját márkáját egy jóval erősebb brandhez, azaz a Fila-hoz. Másrészt ezzel a projekttel erősítette vásárlói lojalitását, törzsvásárlói rendszerét is felfuttatta a kampány. Ugyanakkor anyagilag is megérhette a táskavásár, hiszen biztos, hogy a gyártási költségnél jóval magasabb áron értékesítették a termékeket.
Következtetésként levonható, hogy a magyar kimondottan marginális piac, azaz a márkatulajdonos nagyvállalatok szemében nem igazán számít a véleményünk, inkább a profitmaximalizálásra törekszenek. Ugyanakkor jól látszik az is, hogy a kereskedelmi láncok diktálnak, visszaélnek helyzeti előnyükkel. Adott esetben még az is érdekük lehet, hogy egy másik márka értékét rombolják azért, hogy sajátjukét erősítsék - véli Józsa Gyula, aki szerint Magyarországon (például Nyugat-Európával szemben) több évig hordanak egy-egy táskát a vásárlók (még a tehetősebbek is), ezért hosszú évekbe telhet, amíg a Fila kiheveri ezt a tömeges felvásárlást.
Hadtörténeti kuriózum lehet az a 120 darab színes, jó minőségben retusált és digitalizált, publikálás előtt álló felvétel, amely 45 év lappangás után került elő.
Az egyik legígéretesebb hazai technológiai startup által most piacra dobott okos gyűrű lehetővé teszi, hogy egyetlen érintéssel bármilyen infót megosszunk magunkról új ismerősünkkel.
Rekord gyorsasággal fogytak el a jegyek arra 400 fősre tervezett, fiataloknak szóló kapcsolatépítő és önfejlesztő rendezvényre, amelynél a szervezők a közösségi finanszírozás modelljével toboroztak.
Az első hazai közösségi piactéren sikeresen célba ért egy mézes kampány, amelyben a vásárlás mellett egy hartai termelő kaptárait is örökbe lehetett fogadni.
-
Erre most még kevesen gondolnak, amikor hitelt vesznek fel
Fáy Zsolttal, a MagNet Bank elnökével beszélgettünk.
-
Videó: bejutottunk a SPAR üzemébe, ahol évi 20 millió kg húst dolgoznak fel
Jelenleg több mint 360 ember dolgozik az üzemben.
-
Élethelyzetek, amiben kivédhető az anyagi kockázat (x)
Az elmúlt években különösen sok elbizonytalanító körülménnyel kellett szembenéznünk.
-
De'Longhi Rivelia automata kávégép lenyűgözte a piacot a három International Forum Design Awards (IF) Díj elnyerésével (x)
2024. március 1-jén a De’Longhi, a világszerte elismert vezető háztartási termékeket gyártó vállalat, büszkén mutatta be legújabb innovációját, a Rivelia teljesen automata kávégépet.
- Magyar csapattársat kaphat a Liverpoolnál Szoboszlai Dominik
- Drámai fényképek az M2-es autóúton történt balesetről
- Új szabályok jönnek az Oscar-díjakkal kapcsolatban
- A tehetséges szegényekért - Huszadik évébe lépett a Csányi Alapítvány
- Az Apple szerezheti meg a megreformált klubvilágbajnokság közvetítési jogait
- Kijózanító hírt kaptak a külföldön tartózkodó katonaköteles ukránok