A PIN-kód titka: ezért félünk a kártyás fizetéstől?

2013. március 20. 05:38

Egy friss nemzetközi összehasonlítás szerint a régiós középmezőny végén teljesít Magyarország bankkártya-használat szempontjából. Nem bízunk a bankokban, félünk, hogy nem jut eszünkbe PIN-kódunk, a készpénzt tekintjük az egyetlen hiteles fizetési megoldásnak.

Mi ösztönzi a fogyasztókat arra, hogy készpénzről áttérjenek a bankkártyára? Mi akadályozza leginkább ezt a folyamatot? Hogyan lehet elfogadtatni a kártyás fizetést, hogyan lehet megismertetni előnyeit, pozitívumait, és hogyan lehet felhívni a figyelmet a benne rejlő kockázatokra? Ezekre a kérdésekre keresték a választ a MasterCard szakértői a Mi alapján választják a fogyasztók a kártyás fizetést? című nemzetközi tanulmányukban.

A MasterCard betéti kártyákért felelős vezetője, a tanulmány egyik szerzője, Tuuli Perkio a Pénzcentrum.hu-nak elmondta: azért nem reménytelen a helyzet, hiszen évente rendszeresen több mint 10 százalékkal nő a bankkártyahasználat Magyarországon. A kártyatársaság kutatása éppen ezért részben arra irányult, hogy a további fejlődés szempontjából fontos kérdésekre keresse a választ.

Minden szinten

Alapvetően 1+5 fejlődési szintet határozhatunk meg a bankkártya-használat területén, ezek a szintek a világ összes országában érvényesek, de a gazdaság fejlettségétől és a társadalom nyitottságától függően az egyes államok, régiók más-más szinten tartanak, illetve az egyes fogyasztók is meghatározhatják magukat a skálán.

Az 1+ 5 szint a következő:

0. Csak készpénz: A fogyasztóknak erős az érzelmi kötöttségük a készpénzhez, egyáltalán nem használnak bankkártyát.

1. Kártyahasználat csak szükség esetén:
A fogyasztók erősen kötődnek a készpénzhez, de már próbálkoztak a kártyás fizetéssel. Végszükség esetén használják bankkártyájukat.

2. Esetenként használ kártyát: A fogyasztók alapvetően a készpénzt részesítik előnyben, kártyával csak ritkán fizetnek, leginkább olyan boltokban, amelyeket ismernek, amelyekben megbíznak.

3. Elmozdulás a gyakori kártyahasználat irányába: A készpénz még mindig fontos része a fogyasztók életének, ugyanakkor egyre gyakrabban fizetnek kártyával, élelmiszerboltokban, benzinkutakon, ruhavásárlásnál.

4. Gyakori kártyahasználat: Magabiztos bankkártya-használók, a bankkártyás fizetéstől leginkább csak az ismeretlen és nem meggyőző bolti környezet riasztja el őket.

5. Lelkes bankkártyás: Ahol csak lehetőségük van rá, használják ábankkártyájukat. Tipikusan nagyon kevés készpénzt hordanak maguknál, kimondottan frusztrálja őket, ha a kereskedő nem fogad el bankkártyát.

Nem meglepő módon a kelet-európai régió országainak fogyasztói - így mi magyarok is - leginkább az első három csoportba tartozunk, azaz egyértelműen van hova fejlődnünk kártyahasználatban. A tanulmány szerint a legtöbb kártyabirtokos évente lép egy-egy szintet abban az esetben, ha megkapja a kellő impulzusokat barátaitól, a bankjától vagy a reklámokon keresztül. Ha ez nem így történik, természetesen nem feltétlenül lesz tudatosabb kártyahasználó, sőt vissza is fejlődhet ebben a tekintetben.

Bárkinek járhat ingyen 8-11 millió forint, ha nyugdíjba megy: egyszerű igényelni!

A magyarok körében évről-évre nagyobb népszerűségnek örvendenek a nyugdíjmegtakarítási lehetőségek, ezen belül is különösen a nyugdíjbiztosítás. Mivel évtizedekre előre tekintve az állami nyugdíj értékére, de még biztosítottságra sincsen garancia, úgy tűnik ez időskori megélhetésük biztosításának egy tudatos módja. De mennyi pénzhez is juthatunk egy nyugdíjbiztosítással 65 éves korunkban és hogyan védhetjük ki egy ilyen megtakarítással pénzünk elértéktelenedését? Minderre választ kaphatsz ebben a cikkben, illetve a Pénzcentrum nyugdíj megtakarítás kalkulátorában is. (x)

Nem feltétlenül történelmi okokra vezethető vissza a Magyarországon még tapasztalható, kártyás fizetésekkel szembeni bizalmatlanság, hiszen például Észtország sokkal jobban teljesít, leginkább a speciális banki kampányoknak köszönhetően - mondta el lapunknak Tuuli Perkio. A szakértő szerint a balti állam lakosai azért használják jóval többet a kártyájukat, mert a pénzintézetek célzottan kommunikálnak a társadalom egyes rétegei - például az idősek, a nyugdíjasok - felé, különféle eszközökkel, promóciókkal ösztönözve őket a biztonságosabb bankkártyás fizetésre.


Tuuli Perkio


Magyarország ugyanakkor a felmérés szerint régiós összehasonlításban sem teljesít kiugróan, hiszen például Lengyelországban vagy a Balti-államokban is intenzívebb a bankkártya-használat, mint nálunk. Ezt elsősorban arra lehet visszavezetni, hogy sok állami, szociális juttatás még mindig készpénz formájában érkezik, a szürke-és feketegazdaság résztvevői számára pedig nem célszerű, hogy pénzüket bankszámlán tartsák, vagy hogy kártyával fizessenek. A szakértő ugyanakkor nem gondolja úgy, hogy az euró bevezetése javítana a helyzeten, a kutatások nem igazolják, hogy az adott ország pénznemétől (vagy egy közös pénznem használatától) változnának az arányok.

A tanulmány szerint Magyarországon a fizetési tranzakciók 89 százaléka készpénzzel történik, ez pedig egyben azt is előrevetíti, hogy hosszú időnek kell még eltelnie addig, ameddig a fogyasztók áttérnek az elektronikus fizetési módokra. A vizsgálat kitért arra is, hogy miért veszünk fel készpénzt a bevásárlóközpont bejáratánál kihelyezett ATM-ből, és miért nem fizetünk kártyával a pénztárnál.

Félünk a PIN-től!

Tuuli Perkio elmondta, hogy maguk a felmérés készítői sem akarták elhinni, de a leggyakoribb válasz az volt, hogy a vásárlók attól félnek, a pénztárnál nem jut majd eszükbe PIN-kódjuk ( különösen az 50 évnél idősebbeknél jelent ez komoly problémát). Ha készpénzzel fizetnek, azzal sohasem lehet baj, mindenhol elfogadják, szemmel látható az értéke - gondolják.

A bankok és kártyatársaságok felelőssége ugyanakkor egyértelmű ebben az edukációs folyamatban. Megérteni a kártyahasználók (pontosabban nem használók) szükségleteit, igényeit a legelső lépés: tudni kell azt, hogy miért nem használják az emberek a bankkártyájukat. Egy kelet-európai példánál maradva: Litvániában például látványosan kevesen fizetnek kártyával a benzinkutakon. Mint a felmérésekből kiderült, a felhasználókat az zavarja, hogy a benzinkutak jól láthatóan fel vannak szerelve biztonsági kamerákkal, ezekről pedig azt gondolják, leolvassák PIN-kódjukat, és valamilyen módszerrel meg is szerzik a számlájukon levő pénzt. Máshol pedig olyan előítéletekkel kell megküzdeni, mint hogy a kártyás fizetés lassabb, nehézkesebb.


A biztonságon egyre nagyobb a hangsúly, ugyanakkor a fogalom mindenkinek más jelent: a svédek például - akik rendkívül gyakori kártyahasználók - saját országhatáraikon túl már kimondottan ritkán fizetnek bankkártyával. A kelet-európai országokban nagyban nehezíti a helyzetet, hogy az emberek alapvetően bizalmatlanok a bankokkal szemben, nem bíznak eléggé a bankbetétekben, mondván "az a pénz a tiéd, ami a zsebedben van". Persze a kereskedők sem feltétlenül javítanak a jelenlegi képen, elég csak arra gondolni, hogy sok kisboltban nem lehet kártyával fizetni (ennek természetesen részben oka a tranzakciós díj is). Persze a helyzetet az sem oldaná meg, ha minden egyes boltban lenne POS-terminál, az viszont segítene, ha valamilyen kedvezményt kapnának azok, akik kártyával fizetnek, mint például Dél-Koreában, ahol a személyi jövedelemadóból lehet levonni a kártyás fizetések egy bizonyos százalékát.

A szakértő elmondta: van egy komoly történelminek nevezhető lemaradás is. Mi magyarok az elmúlt negyven évben a postán fizettük be a közüzemi csekkeket, nagyon nehéz átszoktatni a lakosságot a jóval egyszerűbb, gyorsabb, biztonságosabb elektronikus fizetési megoldásokra - például az internetes számlafizető szolgáltatások használatára, vagy a csoportos beszedési megbízásra.

NEKED AJÁNLJUK
Páratlan fotó dokumentációval illusztrált napló került elő a Don-kanyarból (x)

Hadtörténeti kuriózum lehet az a 120 darab színes, jó minőségben retusált és digitalizált, publikálás előtt álló felvétel, amely 45 év lappangás után került elő.

Itt a díjnyertes fiatal vállalkozó újabb nagy dobása (X)

Az egyik legígéretesebb hazai technológiai startup által most piacra dobott okos gyűrű lehetővé teszi, hogy egyetlen érintéssel bármilyen infót megosszunk magunkról új ismerősünkkel.

Ilyen modellben még soha nem szerveztek ekkora rendezvényt (x)

Rekord gyorsasággal fogytak el a jegyek arra 400 fősre tervezett, fiataloknak szóló kapcsolatépítő és önfejlesztő rendezvényre, amelynél a szervezők a közösségi finanszírozás modelljével toboroztak.

Zsongtak és tolongtak a vevők a magyar Kickstarteren: rengetegen csaptak le erre az egyedülálló termékre

Az első hazai közösségi piactéren sikeresen célba ért egy mézes kampány, amelyben a vásárlás mellett egy hartai termelő kaptárait is örökbe lehetett fogadni.

NAPTÁR
Tovább
2024. április 19. péntek
Emma
16. hét
Ajánlatunk
KONFERENCIA
Tovább
GEN Z Fest 2024
Gyere el akár INGYEN a Z generáció tavaszi eseményére!
Retail Day 2024
Merre tovább, magyar kiskereskedelem?
EZT OLVASTAD MÁR?
GEN Z Fest 2024
Pénzről, bátran. Techről, tudatosan. Jövőről, őszintén.
Most nem