Az online vásárlások során gyakori a túlméretezett csomagolás használata, ami jelentős környezeti terhet jelent.
Magyarország is azok közé az országok közé tartozik, ahol az EU-átlagénál jóval nagyobb szeletet hasít ki az élelmezés a családok kiadásából, Kelet-Európában, illetve a Balti országokban élők ugyanis arányaiban sokkal többet költenek élelmiszerre, mint a klasszikus "nyugati" országok. Az Európai Unión belül is óriási különbségek mutatkoznak a háztartások átlagos kiadásai között, akár 2-3-szorosak is.
Az Eurostat friss adatai szerint a magyar háztartások kifejezetten sokat költenek élelmiszerre és alkoholmentes italokra más uniós tagállamokhoz képest. Az egész EU-ban 2020-ban az állampolgárok több mint 1000 milliárd eurót, csaknem 49 milliárddal többet, mint 2019-ben. Ez az összeg az EU GDP-jének 7,5 százalékának felel meg.
Az EU-s háztartások összes kiadásának 2020-ban 14,8 százalékát tette ki az élelmezés, szemben a 2019-es és 2018-as mintegy 13 százalékkal. Jelentősen nőtt tehát arányaiban az élelmiszerre és nem alkoholos italra fordított összeg, amelyben minden bizonnyal a járványnak is nagy szerepe volt. Nemcsak azért, mert több élelmiszert vásárolt a lakosság, hanem azért is, mert más termékkategóriákra kevesebbet költött. Összehasonlításképpen a háztartási kiadások (lakhatás, rezsi, stb.) 25,7 százalékot tettek ki (2019-ben még 23,5%-ot) és a közlekedési kiadások 11,6 százalékot (2019-ben 13,1%-ot).
Tehát amíg két éve még a közlekedési költségek arányaiban nagyobb kiadást jelentettek, addig ez 2020-ra megfordult. Ez nem is csoda, tekintve hogy a járvány az utazásokat jelentősen akadályozta.
Az egyes országok között viszont nagy különbségek adódhatnak annak tekintetében, hogy mennyit költenek az egyes kiadási csoportokra. Például a román háztartások teljes kiadásának 26,4 százalékát teszi ki a az élelmezés, a szlovákoknak 19,4 százalékát, a cseheknek 17,1 százalékát. Ezzel bőven az EU-s átleg felett vannak, ami 14,8 százalék. A magyar adat is bőven meghaladja ezt: az összes kiadásunk 18,7 százalékát teszik ki az élelmiszerre és nem alkoholos italokra fordított összegek. Csak az uniós országokon belül Magyarország a 8. azon tagállamok rangsorában, ahol a kiadásokból arányaiban magas összeg fordítódik élelmiszerre.
Éppen olyan országokban, ahol azt gondolhatnánk, hogy drágább az élelmiszer, a háztartások kiadásainak csak kisebb részét teszik ki az erre fordított összegek: Belgiumban 14,4, Norvégiában 13,3, Svédországban 13,2, Hollandiában 12,9, Dániában 12,3, Németországban 12, Ausztriában pedig 11,3 százalékot.
LAKÁST, HÁZAT VENNÉL, DE NINCS ELÉG PÉNZED? VAN OLCSÓ MEGOLDÁS!
A Pénzcentrum lakáshitel-kalkulátora szerint ma 10 millió forintot, 15 éves futamidőre, már 7,21 százalékos THM-el, havi 89 803 forintos törlesztővel fel lehet venni a CIB Banknál. De nem sokkal marad el ettől a többi hazai nagybank ajánlata sem: az Erste Banknál 8,04% a THM, a Raiffeisen Banknál 8,09%; az UniCredit Banknál 8,12%, a K&H Banknál 8,31%, akárcsak az OTP Banknál. Érdemes még megnézni magyar hitelintézetetek további konstrukcióit is, és egyedi kalkulációt végezni, saját preferenciáink alapján különböző hitelösszegekre és futamidőkre. Ehhez keresd fel a Pénzcentrum kalkulátorát. (x)
Jelentősen többet költünk élelmiszerre
2020-ban nagymértékben átrajzolta a járvány a fogyasztási szokásokat, és bizonyos termékkategóriák keresettek lettek, míg más kiadási csoportok háttérbe szorultak. Az EU-ban egy évtized alatt alig változott arányaiban az élelmiszerre fordított kiadás nagysága, és még Magyarországon sem volt olyan jelentős eltérés. 2020 ebből a szempontból kiugró arányt produkált:
Az EU-n belül 1,8 százalékpontos növekedést hozott a járvány éve, Magyarországon pedig - ahol eleve magasabb volt ez az arány -, 0,7-1 százalékpontos növekedés mutatkozott.
Komoly lehet a baj a Tesco háza táján: ezt a trükköt vetették be - vajon mit lép erre az Aldi, Lidl?
A szabályozási intézkedések és az egyre éleződő verseny a boltlánc pozíciójának további romlásához vezethet Közép-Európában.
Hadtörténeti kuriózum lehet az a 120 darab színes, jó minőségben retusált és digitalizált, publikálás előtt álló felvétel, amely 45 év lappangás után került elő.
Az egyik legígéretesebb hazai technológiai startup által most piacra dobott okos gyűrű lehetővé teszi, hogy egyetlen érintéssel bármilyen infót megosszunk magunkról új ismerősünkkel.
Rekord gyorsasággal fogytak el a jegyek arra 400 fősre tervezett, fiataloknak szóló kapcsolatépítő és önfejlesztő rendezvényre, amelynél a szervezők a közösségi finanszírozás modelljével toboroztak.
Az első hazai közösségi piactéren sikeresen célba ért egy mézes kampány, amelyben a vásárlás mellett egy hartai termelő kaptárait is örökbe lehetett fogadni.
-
Erre most még kevesen gondolnak, amikor hitelt vesznek fel
Fáy Zsolttal, a MagNet Bank elnökével beszélgettünk.
-
Videó: bejutottunk a SPAR üzemébe, ahol évi 20 millió kg húst dolgoznak fel
Jelenleg több mint 360 ember dolgozik az üzemben.
-
Élethelyzetek, amiben kivédhető az anyagi kockázat (x)
Az elmúlt években különösen sok elbizonytalanító körülménnyel kellett szembenéznünk.
- Ököllel támadt az őt megbírságoló rendőrre
- Rafah ellen készül Izrael
- Az uniós értékek magyarországi helyzetéről fogadott el állásfoglalást az EP
- Fontos intézkedést vont vissza az NMHH szinte mindenhol
- Két hét alatt 12,5 kilósra nőtt a szegedi „csöppség” – videó
- Sikeres éve volt a MBH Jelzálogbanknak