A Digiméter 2020, 2021 és 2022 után immár negyedik alkalommal mérte fel a hazai kis- és középvállalkozások (kkv-k) digitalizációjának szintjét.
Könnyen gondolhatjuk, hogy egy vállalkozás működtetése Magyarországon rengeteg adminisztrációval - és a hozzá kapcsolódó lassú, nehézkes ügyintézéssel - párosul. Valóban nem járunk messze az igazságtól, hiszen egy magyar vállalkozónak komoly követelményeknek kell megfelelnie, például a számvitel, a könyvvitel területén, de oda kell figyelnie többek között az éves beszámolókra is. Ugyanakkor úgy tűnik, hogy hamarosan csökkenhetnek a bürokratikus, adminisztratív terhek, ez pedig a vállalkozások fejlődését, számuk növekedését vetítheti előre.
Túl sok, túl nehéz
Adminisztratív költségek a vállalkozó mindazon közvetett és közvetlen költségei, amelyek az állammal szembeni kötelezettségei teljesítése során merülnek fel. Magyarországon a gazdaság egésze számára komoly hátrányt jelent a vállalkozásokat sújtó bürokrácia nagysága. Szinte hihetetlen az adat, de minden megtermelt száz forintból tízet adminisztrációra fordítunk, tehát a bürokratikus költségek a magyar GDP 10 százalékára rúgnak, míg Európában ez az arány csupán átlagosan 3 százalék. A felmérések azt mutatják egy átlagos magyar cég évente 3 millió forintot költ adminisztrációra. Szakértők szerint a vállalkozásokat terhelő adminisztrációs költségek Magyarországon mind világviszonylatban, mind régiónkhoz (a visegrádi országokhoz) képest is túlzottan magasak.
Jól mutatja ezt, hogy évente 2000 milliárd forint felesleges kiadástól szabadulhatna meg a magyar gazdaság, ha a bürokrácia szintje az Európai Unió átlagára csökkenne. Egybehangzó vélemények szerint a túlzott adminisztrációs terhek az egyik fő okai annak, hogy a tisztességes vállalkozásra épülő érvényesülés Magyarországon sokszor érezhetően nagy nehézségekbe ütközik és a társdalom többsége szerint nem nyújt reális perspektívát.
A vállalkozások üzleti érvényesülésük egyik legfőbb akadályát a kiszámíthatatlanul változó szabályozásban és a túlzott állami adminisztrációban látják:
- A hazai kis- és középvállalkozások elsősorban a stabil, kiszámítható és a mainál alacsonyabb köz-és adminisztratív terhek jellemezte üzleti környezet megteremtését várják a kormányzattól.
- A piaci működés szabályozása gyakran áttekinthetetlen és túlbürokratizált. Az összes előírás betartása sokszor az üzletmenetet lehetetlenné tévő költségekkel járna. Ezt az állam részben tolerálni kénytelen, és ennek következménye, hogy a szabályok ellenőrzése következetlenné és kiszámíthatatlanná válik.
- A vállalatvezetők számára egy évben átlagosan 65 órát vesz igénybe a különböző adminisztratív feladatok ellátása-azaz, több mint a teljes munkaidejük 3 százaléka közvetlenül kapcsolódik az állam gerjesztette papírmunkához.
- Az adminisztratív terheket a vállalkozók nagyobb problémának tartják, mint a magas adórátákat.
JÓL JÖNNE 1 MILLIÓ FORINT?
Amennyiben 1 millió forintot igényelnél 36 hónapos futamidőre, akkor a törlesztőrészletek szerinti rangsor alapján az egyik legjobb konstrukciót, havi 33 952 forintos törlesztővel az UniCredit Bank nyújtja (THM 14,41 %), de nem sokkal marad el ettől a CIB Bank 33 972 forintos törlesztőt (THM 14,45%) ígérő ajánlata sem. További bankok ajánlataiért, illetve a konstrukciók pontos részleteiért (THM, törlesztőrészlet, visszafizetendő összeg, stb.) keresd fel a Pénzcentrum megújult személyi kölcsön kalkulátorát. (x)
- Az adórendszer működésének adminisztratív költségei a kisvállalkozásokat sújtják elsősorban, versenyhátrányba hozva őket a nagyobb cégekkel szemben. Az adózás adminisztrációja még a nagyobb cégeknél is eléri az éves nettó árbevétel 1 százalékát, de a kisvállalkozások alsó kategóriájában 10 százalék körüli becslések születtek.
Változhat a helyzet, könnyebb lehet a vállalkozások élete
Úgy tűnik azonban, hogy a kormányzati döntéshozók számolnak a vállalkozások adminisztratív terheinek csökkentésével, a következő hónapokban több, erre vonatkozó nagyívű terv is megvalósulhat. A Nemzetgazdasági Minisztérium konkrét célkitűzése, hogy az adminisztratív költségek átlagosan 500 ezer forinttal csökkenjenek a magyar vállalkozásoknál.
A program 10 beavatkozási területen jelöl ki konkrét tennivalókat, fogalmaz meg középtávú feladatokat, illetve továbblépési irányokat. Új elem például, a július elsején debütáló egyszerűsített elektronikus fizetési rendszer. Az e-fizetés, a pénzforgalmi számlanyitásra kötelezett adózók számára lehetővé teszi, hogy az adószámlák számától függetlenül egyetlen összevont utalással teljesítsék az esedékességük szempontjából összevonható adónemekre vonatkozó befizetési kötelezettségeiket. De felgyorsulnak a hatósági eljárások is: 2014. január 1-jétől ugyanis az általános ügyintézési határidő 30 napról 21 napra rövidül. 2015. január 1-jétől pedig megszűnik a társadalombiztosítási kifizetőhellyel nem rendelkező munkáltatók párhuzamos adatszolgáltatási kötelezettsége: a pénzbeli ellátások összegének megállapítása a NAV számára megküldött és OEP felé továbbított adatokból történik majd.
Az elmúlt időszakban több olyan intézkedés is megvalósult, amely enyhítette a vállalkozások terheit. Ilyen volt például, hogy egyszerűsödött a kisvállalkozások éves beszámolási kötelezettsége, illetve életszerűbbé váltak a házipénztárra vonatkozó előírások is. Ugyanakkor nem szabad elmenni amellett sem, hogy a bírságok kiszabásakor már nem nehezedik pénzügyi nyomás a hatóságokra, illetve több szempontból egyszerűsödött az uniós pályázati adminisztráció is.
Hadtörténeti kuriózum lehet az a 120 darab színes, jó minőségben retusált és digitalizált, publikálás előtt álló felvétel, amely 45 év lappangás után került elő.
Az egyik legígéretesebb hazai technológiai startup által most piacra dobott okos gyűrű lehetővé teszi, hogy egyetlen érintéssel bármilyen infót megosszunk magunkról új ismerősünkkel.
Rekord gyorsasággal fogytak el a jegyek arra 400 fősre tervezett, fiataloknak szóló kapcsolatépítő és önfejlesztő rendezvényre, amelynél a szervezők a közösségi finanszírozás modelljével toboroztak.
Az első hazai közösségi piactéren sikeresen célba ért egy mézes kampány, amelyben a vásárlás mellett egy hartai termelő kaptárait is örökbe lehetett fogadni.
-
Erre most még kevesen gondolnak, amikor hitelt vesznek fel
Fáy Zsolttal, a MagNet Bank elnökével beszélgettünk.
-
Videó: bejutottunk a SPAR üzemébe, ahol évi 20 millió kg húst dolgoznak fel
Jelenleg több mint 360 ember dolgozik az üzemben.
-
Élethelyzetek, amiben kivédhető az anyagi kockázat (x)
Az elmúlt években különösen sok elbizonytalanító körülménnyel kellett szembenéznünk.
-
De'Longhi Rivelia automata kávégép lenyűgözte a piacot a három International Forum Design Awards (IF) Díj elnyerésével (x)
2024. március 1-jén a De’Longhi, a világszerte elismert vezető háztartási termékeket gyártó vállalat, büszkén mutatta be legújabb innovációját, a Rivelia teljesen automata kávégépet.
- A pénzügyminiszter 12 pontja felrobbanthatja a német kormánykoalíciót
- Bevásárlókocsit hagytak a síneken, akár nagyobb tragédia is történhetett volna
- Nagyon ugrik a közönség bizonyos közszereplők és hírességek nevére - felmérés
- Kevesebb pénzt kap Szlovákia az Ukrajnának nyújtott korábbi katonai segítségért
- Deportálhatják azokat az ukránokat, akik nem veszik fel az orosz állampolgárságot
- Bolsonaro utcai politizálásba kezdett - Elon Muskot is védi