Az Egyesült Államok után az EU is eljárást indít a hipernépszerű videós alkalmazás ellen.
Hatalmas a lemaradása a magyar cégeknek, ami a digitalizációt illeti. Egy weboldal hiánya ugyanakkor számszerű veszteségeket is okozhat egy kisvállalkozásnak. Nem elsősorban a technológiai lemaradás a baj, hanem a szemlélet hiánya - csak kevés cégvezető gondolkodik abban, hogy nyitott legyen az exportra. A fejlődés közben nem áll meg: a techcégek rengeteg pénzt ölnek arra, hogy a felhasználók számára áttekinthetőbbé tegyék a felületeket. A kérdés kardinális: szemléletváltás nélkül a magyar cégeknek nincs esélyük kitörni a kisvállalati létből.
A digitalizáció szempontjából nagyon rosszul állnak a hazai cégek: a magyar vállalatoknak 56 százaléka nem rendelkezik weboldallal sem, és mindössze 12,5 százalékuk végez online értékesítést. Mindemellett ugyanakkor a lakosság digitális készségei és nyitottsága sem nevezhető a legjobbnak. Ez óriási probléma, hiszen a vállalatok ezáltal nem versenyképesek külföldön, azaz esélyük sincs arra, hogy exporttevékenységet folytassanak. Mindez egy olyan időszakban, amikor egyébként a felhasználói igények változása megköveteli a nagyobb fokú digitalizációt. Ahogy Vadász Illés, a Google Magyarország Industry Managere a Portfolionak adott interjújában rámutatott, "aki egy jól strukturált, gyorsan betöltődő oldallal rendelkezik és egyből hívható, az üzletet nyer".
Bár az internet-lefedettség és elérés az országban jó, ebben a tekintetben pedig a fogyasztók is követik a trendeket, a vállalkozások gyakran nem fejlődnek együtt az ügyfelekkel. Vadász Illés szerint például miközben a fogyasztók nagy része már telefonját használja internetezésre, gyakran vásárlásra is, addig a legtöbb cégnek nincs mobilra optimalizált weboldala. Ezzel pedig egyértelműen ügyfeleket veszítenek.
A digitalizáció fejlődésével ráadásul a természetes gazdasági akadályok is elhárulnak - egy-egy weboldal ugyanúgy elérhető például Németországból, mint itthon. A magyar vállalatok zöme ennek ellenére nem gondolkodik exportban. Ez nem csak azért baj, mert saját bevételüket nem tudják növelni, de az exportorientált külföldi vállalatok akár a nyitni nem képes haza vállalatok piaci részesedését is veszélyeztethetik - hiszen azok a magyarok, akik neten rendelnének itthon is elérhető termékeket, választás híján a külföldi weboldalakról rendelik meg azokat.
Vannak ugyanakkor pozitív jelek. A digitális infrastruktúra tekintetében jól állunk, a szabályozási környezet sem nevezhető elavultnak, a szemlélettel ugyanakkor bajok vannak. Nem csupán a vállalatok, de a felhasználók sem élnek minden esetben a digitalizáció előnyeivel, sok esetben akkor sem, amikor az adott nemzetgazdasági ág képviselői (például a pénzügyi intézetek) márkészek lennének az eggyel feljebb lépésre. Biztató viszont, hogy a fiatal lakosság digitális készsége már nincs olyan mértékben lemaradva a digitális éllovasok fiataljaitól, összességében azonban nagyon sokat kell még fejlődnünk.
Elhúz mellettünk a világ - a technológiai fejlődés korlátlan
A felhasználói lehetőségek pedig folyamatosan fejlődnek. A techcégek napi szinten dolgoznak azon, hogy felhasználóbaráttá tegyék a különféle felületeket. Általánosan elfogadott elv, hogy minél könnyebben áttekinthető egy-egy felület, annál nagyobb sikerre számíthat. Legutóbb például a Google jelentett be nagy változásokat a keresőmotorja működésében. Ben Gomes, a vállalat alelnöke a Google hivatalos blogján írta le, hogy különböző módosításokat eszközölnek majd a keresőmotorban, hogy azok még inkább felhasználó-központú legyen.
Természetesen az egyes netes keresőrendszerek hatékonyak, ám sok esetben nem pont azt a találatot adják, amire a felhasználó kíváncsi, ez sokszor nagyon bosszantó lehet. A mesterséges intelligencia bevezetése azonban alapjaiban változtathatja meg a kereséseket. Ben Gomes ismertetője mellett számtalan egyéb írás is született a Google hivatalos blogján, amelyben több fejlesztés is napvilágot látott. Ezek közül gyűjtött össze néhányat az ite.hu - sok közülük már működik is.
A mesterséges intelligencia jelentőségét Gomes abban látja, hogy segítségével már nem csak szavakat, de fogalmakat is képes lesz megérteni a Google. Praktikus szempontból ez annyit jelent, hogy a kereső akkor is képes lesz megtalálni a legmegfelelőbb tartalmat, ha abban nem szerepel a keresett szó. Mindez egy célt szolgál: a felhasználói élmény növelését.
NULLA FORINTOS SZÁMLAVEZETÉS? LEHETSÉGES! MEGÉRI VÁLTANI!
Nem csak jól hangzó reklámszöveg ma már az ingyenes számlavezetés. A Pénzcentrum számlacsomag kalkulátorában ugyanis több olyan konstrukciót is találhatunk, amelyek esetében az alapdíj, és a fontosabb szolgáltatások is ingyenesek lehetnek. Nemrég három pénzintézet is komoly akciókat hirdetett, így jelenleg a CIB Bank, a Raiffeisen Bank, valamint az UniCredit Bank konstrukcióival is tízezreket spórolhatnak az ügyfelek. Nézz szét a friss számlacsomagok között, és válts pénzintézetet percek alatt az otthonodból. (x)
A technológiai fejlődésnek - úgy látszik - nincs határa. Az egyik legizgalmasabb fejlesztés minden bizonnyal a lekérdezés nélküli információszerzés lesz - már keresés előtt megjelennek olyan tartalmak, amelyeket a korábbi kereséseinkre alapozva ajánl nekünk a Google. Ezek a tartalmak pedig már azelőtt megjelennek majd a keresőfelületen, mielőtt elvégeznénk a keresést. Módosul a képkeresési algoritmus is: a Google képes lesz értelmezni, vizsgálni a képeket, és azokon szereplő egy-egy elemet megtalálni. A képeket tehát nem kizárólag a szövegkörnyezet alapján rangsorolja - mivel az MI megtanulja és memorizálja, hogy mi szerepel a képeken, akár úgy is képes lesz azt megtalálni, ha a szövegben nincs nevesítve a képen szereplő elem - állítják a fejlesztők.
A digitalitáció már nem lehetőség, hanem létkérdés
A vállalatoknak is reagálniuk kell a változásra: egyre fontosabb, hogy ügyfélorientált tartalmakat állítsanak elő. Amennyiben előkelő helyen kívánnak szerepelni például a keresőfelületek találati listáján, akkor olyan tartalmakkal kell feltölteniük weboldalaikat, amelyek a felhasználók számára leginkább kielégítő információt szolgáltat - a kulcsszavak helyett a tartalomé lesz a főszerep.
Nem kérdés, hogy a hazai vállalatoknak is szemléletváltásra van szüksége. Ahogy az a fentiekből is látszik, a digitalizációval sok magyar vállalat hadilábon áll, holott az jelentheti számukra a felemelkedés kulcsát. Leginkább a kis- és közepes vállalatok állnak rosszul, de a nagyvállalatok sem büszkélkedhetnek - itthon a nagyvállalatok digitalizációja áll olyan szinten, mint a digitális éllovasok kisvállalataié.
Szemléletes adat, hogy a legtöbb kisvállalkozásnak még weboldala sincs - esetükben nem a tartalom optimalizálása jelenti a legnagyobb kihívást, hanem annak a szemléletnek a hiánya, amely a versenyképességhez és a növekedéshez szükséges. Pedig a téma makrogazdaságilag is jelentős: a magyar bérek például azért alacsonyabbak a nyugati béreknél, mert alacsonyabb a termelékenységünk. A digitális nyitottság viszont hatalmas mértékben javíthatná a vállalatok hatékonyságát, és a beruházások sok esetben nem is igényelnek jelentős forrásokat.
Minden bizonnyal a technikai fejlődéssel együtt elengedhetetlenné válik a digitális készségek elsajátítása, látva azt pedig, hogy az egyes techcégek milyen mértékben építenek a felhasználói igényekre, a jövőben aligha valószínű, hogy a vállalatok és felhasználók ne élnének a digitalizáció nyújtotta előnyökkel.
Komolyan ez a legnépszerűbb emoji Magyarországon? Sokan nem is tudják, mit jelent valójában ez a jel
A mosolygó fej vajon kedves vagy negatív jelző? Mit jelenthet a vörös zászló, a bohóc vagy a barack?
Hadtörténeti kuriózum lehet az a 120 darab színes, jó minőségben retusált és digitalizált, publikálás előtt álló felvétel, amely 45 év lappangás után került elő.
Az egyik legígéretesebb hazai technológiai startup által most piacra dobott okos gyűrű lehetővé teszi, hogy egyetlen érintéssel bármilyen infót megosszunk magunkról új ismerősünkkel.
Rekord gyorsasággal fogytak el a jegyek arra 400 fősre tervezett, fiataloknak szóló kapcsolatépítő és önfejlesztő rendezvényre, amelynél a szervezők a közösségi finanszírozás modelljével toboroztak.
Az első hazai közösségi piactéren sikeresen célba ért egy mézes kampány, amelyben a vásárlás mellett egy hartai termelő kaptárait is örökbe lehetett fogadni.
-
Élethelyzetek, amiben kivédhető az anyagi kockázat (x)
Az elmúlt években különösen sok elbizonytalanító körülménnyel kellett szembenéznünk.
-
De'Longhi Rivelia automata kávégép lenyűgözte a piacot a három International Forum Design Awards (IF) Díj elnyerésével (x)
2024. március 1-jén a De’Longhi, a világszerte elismert vezető háztartási termékeket gyártó vállalat, büszkén mutatta be legújabb innovációját, a Rivelia teljesen automata kávégépet.
- Nehéz időszakra számít a fronton Ukrajna
- Látványos újítást kap a Google-navigáció
- Történelmi felfedezés lett egy kislány által a homokban talált tárgyból - videó
- Kaiser Ferenc: már minden hetvenedik gázai halott, és még most jöhet a totális támadás
- Vigyázat, az „MNB”-s e-mailekkel, mindenünket lenyúlhatják
- Ezeknek az autóknak tekerik vissza legtöbbször a kilométeróráját