10 °C Budapest

Három klikkeléssel hódít a jövő bankja Magyarországon

2016. november 14. 14:03

Ahogy a legtöbb online felületnél, vagy okostelefonos alkalmazásnál, úgy a FinTech megoldásoknál is nagy jelentősége van annak, hogy milyen az a felület, amivel a felhasználó találkozik, mennyire tudja könnyen kezelni, mennyire közérthető. Hiába van szó ugyanis komoly pénzügyekről, a FinTech egyik fontos üzenete, hogy ezt a témát lehet, sőt kötelező közérthetően tálalni a felhasználóknak. Az önmagában nem elég, hogy a jövő digitális bankolása olcsóbb, gyorsabb és kényelmesebb legyen - figyelmeztet Hetényi Márk, az MKB Bank retail és digitális vezérigazgató-helyettese.

A legtöbb alkalmazás, online felület, amit használunk - például az okostelefonunkon - általában nagyon alaposan megtervezett folyamat, amit a felhasználó (szerencsés esetben) könnyen és egyszerűen tud kezelni. A fejlesztők számára nagy kihívás, hogy a legbonyolultabb rendszereket is felhasználóbaráttá tegyék.

Nincs ez másként a FinTech világában sem: azoknak a felületeknek (például honlapoknak, mobiloldalaknak, okostelefonos alkalmazásoknak), amelyeken a pénzügyeinkről döntünk, ugyanúgy közérthetőnek és könnyen használhatónak kell lenniük - mondták el a szakértők az MKB Bank által szervezett FinTech Akadémia második napján.

Azaz a gyakorlatban a siker egyharmada azon múlik, hogy 3 klikkeléssel el lehet-e adni egy pénzügyi terméket.

Pop András, a UX Studio UI/UX designere úgy látja, a FinTech fejlődésében nagy szerepet kap a UX (user experience, azaz felhasználói élmény). Példaként említette, hogy másként hozunk döntéseket ha okostelefont használunk, mint ha desktopot.

Azt is hozzátette, hogy mindig van egy célcsoport- és korosztály-meghatározás arra vonatkozóan, hogy kinek készül a termék: természetesen másként kell tervezni egy olyan applikációt, amit egy idősebb generációnak készül, mint egy olyat, ami a gyermekeknek.

A bankokkal egy úton

Szilágyi Péter, a CEU Pénzügyi fakultáció docense előadásában arra hívta fel a figyelmet, hogy a pénzügyi szolgáltatások egyre kevésbé szolgáltató-alapúak, sokkal inkább szolgáltatás- és termék-alapúak. Így lehetséges az, hogy sok olyan szolgáltatás, amit korábban csak bankok végeztek, sok esetben átvállalnak a tech-cégek, üzletláncok, telekom-cégek.

Az olyan óriáscégek, mint a világ legnagyobb webshopjának számító Alibaba.com, már FinTech cégként is működnek, például áruhiteleket adnak. (Magyarországon a Telenornak vagy a Vodafone-nak voltak hasonló tervei.) Az is egyre gyakoribb, hogy olyan aggregátoroktól kapjuk a banki szolgáltatásokat, ahol összegyűjtik azokat.

A kutató úgy véli, a bankok egyre intenzívebben elkezdtek együttműködni a FinTech cégekkel: így lehetséges az is, hogy globálisan az emberek kétharmada használ valamilyen FinTech szolgáltatást, a növekedés a legmagasabb az Y-generációnál és a fejlődő országok esetében.

Vizi Tamás, a magyar VirPAY vezetője saját tapasztalatairól számolt be: a VirPAY indulása óta autópálya-matricát értékesített, természetesen digitális formában, több nagy bank netbankjában is jelen vannak, mint kényelmi szolgáltatás. Innen fejlődött a cég egy olyan pénzügyi szolgáltatóvá, amely egy klasszikus netbankot üzemeltet (maga a szolgáltatás a közeljövőben indul) úgy, hogy nem áll mögöttük tényleges banki háttér.

NULLA FORINTOS SZÁMLAVEZETÉS? LEHETSÉGES! MEGÉRI VÁLTANI!

Nem csak jól hangzó reklámszöveg ma már az ingyenes számlavezetés. A Pénzcentrum számlacsomag kalkulátorában ugyanis több olyan konstrukciót is találhatunk, amelyek esetében az alapdíj, és a fontosabb szolgáltatások is ingyenesek lehetnek. Nemrég három pénzintézet is komoly akciókat hirdetett, így jelenleg a CIB Bank, a Raiffeisen Bank, valamint az UniCredit Bank konstrukcióival is tízezreket spórolhatnak az ügyfelek. Nézz szét a friss számlacsomagok között, és válts pénzintézetet percek alatt az otthonodból. (x)

A cég rendelkezik MNB-engedéllyel, és olyan pénzügyi tranzakciókat lehet bonyolítani náluk, mit például számlavezetés több devizanemben is, vagy speciális árazású devizaváltás. A számlákhoz ugyanakkor hamarosan MasterCard kártyákat is biztosítanak.

Vizi kiemelte, hogy egyfajta "extra" szolgáltatásként ügyfeleikkel korrekt hangvételű, emberközeli kommunikációt tudnak bonyolítani, és a cég vezetői is elérhetőek, így valós párbeszéd alakulhat ki.

Lemák Gábor FinTech-szakértő prezentációjában emlékeztetett arra, hogy a FinTech cégekre is szigorú szabályozási környezet vonatkozik globálisan és Magyarországon is, utóbbi természetesen a Magyar Nemzeti Bank (MNB) részéről. A szigorú szabályozás miatt egyelőre nem tudták megvetni a lábukat a magyar piacon olyan FinTech-szolgáltatások, mint a P2P lending (közösségi kölcsön) vagy az un. tőkebefektetés alapú crowdfunding (profitcélú közösségi finanszírozás). Ugyanakkor jönnek azok az új FinTech modellek, amelyek a pénzügyi szolgáltatók infrastruktúrájára és licencére alapozva nyújtanak pénzforgalmi szolgáltatásokat.

Hetényi Márk, az MKB Bank retail és digitális vezérigazgató-helyettese attól óvta a FinTech megoldásokkal, ötletekkel rendelkezőket, hogy elvegye a kedvüket a szabályozás összetettsége. Az MKB FinTech Program keretében a bank nem pusztán kaput nyit az újító gondolatoknak, hanem egyértelműen arra törekszik, hogy a kezdeményezés résztvevőinek segítsen megtalálni a szabályozói környezet kihívásaira adható legjobb megoldást.

A fintech a barátunk és a jövő versenyelőnyének záloga a partnerségben rejlik

- fogalmazott Hetényi Márk, aki szerint a felhasználók többet várnak annál a jövő digitális bankolásától, mint hogy olcsóbb, gyorsabb és kényelmesebb szolgáltatást jelentsen.

Cikkünk megjelenését az MKB Bank támogatta. Sorozatunk előző része:

NEKED AJÁNLJUK
Páratlan fotó dokumentációval illusztrált napló került elő a Don-kanyarból (x)

Hadtörténeti kuriózum lehet az a 120 darab színes, jó minőségben retusált és digitalizált, publikálás előtt álló felvétel, amely 45 év lappangás után került elő.

Itt a díjnyertes fiatal vállalkozó újabb nagy dobása (X)

Az egyik legígéretesebb hazai technológiai startup által most piacra dobott okos gyűrű lehetővé teszi, hogy egyetlen érintéssel bármilyen infót megosszunk magunkról új ismerősünkkel.

Ilyen modellben még soha nem szerveztek ekkora rendezvényt (x)

Rekord gyorsasággal fogytak el a jegyek arra 400 fősre tervezett, fiataloknak szóló kapcsolatépítő és önfejlesztő rendezvényre, amelynél a szervezők a közösségi finanszírozás modelljével toboroztak.

Zsongtak és tolongtak a vevők a magyar Kickstarteren: rengetegen csaptak le erre az egyedülálló termékre

Az első hazai közösségi piactéren sikeresen célba ért egy mézes kampány, amelyben a vásárlás mellett egy hartai termelő kaptárait is örökbe lehetett fogadni.

Erről ne maradj le!
NAPTÁR
Tovább
2024. április 25. csütörtök
Márk
17. hét
Április 25.
Malária világnap
Ajánlatunk
KONFERENCIA
Tovább
GEN Z Fest 2024
Gyere el akár INGYEN a Z generáció tavaszi eseményére!
Retail Day 2024
Merre tovább, magyar kiskereskedelem?
EZT OLVASTAD MÁR?
CSOK Plusz - hírek, tudnivalók
A legfontosabb hírek, elemzések, és a részletszabályok a 2024-től elérhető CSOK Plusz-ról.
Most nem