18 °C Budapest

Ezzel te is rommá keresheted magad: legális, 25 százalékot hozhat évente

2018. március 16. 07:01

Sokan értékpapírba, ingatlanba vagy egyszerűen bankbetétbe teszik megtakarításaikat, pedig egy vállalkozás indításával sokkal nagyobb hozamokra is szert lehet tenni, persze nyilván a kockázat is nagyobb. Azonban, ha egy jól bejáratott brand jól működő modelljét vesszük át, csökken a rizikó, leginkább csak olyan alapvető dolgora kell figyelni, hogy forgalmas helyen béreljünk üzlethelyiséget. Van olyan magyar hálózat, ahol 20-25 százalékos hozam várható évente, és még alkalmazottat sem kell felvenni.

Saját vállalkozás indításában mindig ott a kockázat, hiszen nem lehet kétséget kizáróan megállapítani, hogy adott helyszínen szükség van-e a kínált termékre, szolgáltatásra, illetve, ha valamilyen újdonsággal próbálkozik az ember, nem biztos, hogy vevő rá a nagyközönség. Utóbbi probléma elkerülhető, amennyiben már egy meglévő brandhez csatlakozunk egy franchise-üzlet nyitásával, akkor már csak arra kell figyelni, hogy lehetőleg ne egy konkurens terméket árusító bolt szomszédságába nyissuk az üzletet.

Mondjuk a 36 üzlettel működő önkiszolgáló mosoda-hálózat, a Bubbles első egységének megnyitásakor éppen ez történt. A Bessenyei utcai üzlet azonban szándékosan "nyitott rá" egy másik önkiszolgáló mosodára, ugyanis a Magyarországon nem éppen elterjedt szolgáltatással olyan terepen akartak indítani, ahol már van előzménye a tevékenységnek. Számításaik bejöttek, a vásárlóközönség szépen lassan átszokott a nagyobb kapacitás - az otthoni 5-6 kg-os helyett 11 és 16 kg-os - ipari gépekkel dolgozó mosodára. Jelenleg Budapesten már 26 mosodájuk működik, emellett franchise üzletük működik már Sopronban, Pécsen, Szegeden, Nyíregyházán, Debrecenben, továbbá szerződéses viszonyban állnak Miskolccal, Veszprémmel és Szombathellyel.

fotó: Veres Dalma

 Nem kell az alkalmazottakkal vesződni

Azt azonban jó tudni, hogy egy franchise indítása különböző díjak fizetésével jár, például belépési díj, royalty vagy marketing díj. Ráadásul oda a vállalkozói függetlenségnek, szabadságnak is, hiszen be kell tartani a brand által előírt szigorú szabályokat a megjelenésre, üzletmentre vonatkozóan. Ugyanakkor ez adja a biztos hátteret is: a bevezetett márkanév különböző előnyökhöz juttatja a franchise átvevőt, a rendszergazda például folyamatos támogatást nyújt a promócióban és a marketingben egyaránt, illetve központi marketing tevékenységet folytat.

"A legtöbb ilyen üzlet azonban egész embert kíván, ha nem is magunk állunk a pultba, a munkaerőhiányos gazdasági környezetben nem könnyű megbízható alkalmazottat találni, aki nem megy külföldre vagy talál más munkát néhány hónap múlva" - mondta a Pénzcentrumnak Ceglédi Csongor, a Bubbles vezérigazgatója. A teljesen automatizált mosoda esetében ezzel nem kell bajlódni, hiszen egyáltalán nincs személyzet, a napi üzemeltetéshez pedig elég napi egyszer-kétszer felmosni, időnként után kell tölteni a mosószert és az aprópénzt, amelynek esedékességéről a rendszer értesíti a tulajdonost.

Ceglédi Csongor, a cég ügyvezetője hozott egy adag szennyest fotó: Veres Dalma


A mosodák legnagyobb előnye az ügyvezető szerint ugyanis az üzletmenet zavartalan működését biztosító teljesen automatizált háttérrendszer:

  • számítógép-vezérelt, távirányítással is működtehető ipari mosó- és szárítógépek
  • automatizált, készpénzt és bankkártyát is elfogadó fizetési rendszer
  • a felhasználónak mosószert sem kell hozni, automata adagolja a mosáshoz
  • az egész üzletet megfigyelő kamerarendszer
  • a személyzet nélküli üzletekben felmerülő bármely probléma megoldását állandóan elérhető call-centeres ügyfélszolgálat segíti, akik a kamerarendszer segítségével rálátnak az eseményekre, és távirányítás segítségével le- vagy elindíthatják a gépeket.
Ennyiért moshatod tisztára a szennyest

Egy mosás ára - ami az otthoni adag duplája (11 kilogrammos) - 1150 forinttól, a tripla kapacitású - 16 kg-os - 1500-tól indul. (A szárítás - a kapacitásoknak megfelelően - ugyanennyi.) Ez Ceglédi szerint a régióban kedvezőnek mondható, egy alapmosás Csehországban 1500 forint körül van, Lengyelországban 1800. A magyar áraknál különbséget tesznek hagyományos és regisztrált felhasználó között, utóbbiak kedvezményekben részesülhetnek és időpontra foglalhatnak mosó- vagy szárítógépet.

A vállalkozás befektetési igénye a gépesítés miatt viszonylag magas, 22-27 millió forint, aminél találni kisebb tőkéből megvalósítható franchise-okat is. Egy BioHair üzlet nyitásához például összesen nagyjából 14-15 millió forintra van szükség, amiből maga a franchise-díj Budapesten 4 millió forint plusz áfa, igaz, vidéken ez csak 2,5 millió. A KiwiSun szolárium hálózatába való belépés költsége nagyban függ a beüzemelt gépek számától: egy 3 gépes üzlet indítása nagyjából 15, egy 5 gépesé pedig 20 millió forint körüli tőkét igényel. A Logiscool programozósulihoz való betársuláshoz nagyjából 6-10 millió forint szükséges, amit leginkább a bérleti költség befolyásol, de egy Fornetti sütödét már 3-4 millió forintból is el lehet indítani.

Szépen hoz a konyhára

A mosoda nyitásához - mint a legtöbb üzlet esetében - egy kellően forgalmas helyszín választása kulcsfontosságú, a belső tér kialakításához és a gépek beszerzéséhez, beszereléséhez az anyacégnek dedikált csapata van, ahogy a későbbi szervízelést is ők végzik. "Persze el lehet szaladni a költségekkel, ha az egész kirakatot kicserélteti valaki, de átlagosan 24 millió forintnál meg szokott állni egy üzletnyitás költsége, aminek felét a gépek teszik ki" - árulta el Ceglédi.

fotó: Veres Dalma


A befektetés megtérülése várhatóan 4-5 év, 20-25 százalékos éves hozammal lehet kalkulálni, persze ez is egy átlagérték, fontos a megfelelő helyszín. Eddig egy üzlet volt, ami nem hozta a hozzá fűzött reményeket, éppen azért, mert túl közel volt a hálózat egy másik üzletéhez, amit azóta áthelyeztek. Ezért nem is Budapest a fő terjeszkedési irány - ahol 85 százalékos lefedettséget saccolnak - hanem a vidéki nagyvárosok, de a tapasztalatok szerint a főváros agglomerációjába is van igény a szolgáltatásra.

NEKED AJÁNLJUK
Ilyen modellben még soha nem szerveztek ekkora rendezvényt (x)

Rekord gyorsasággal fogytak el a jegyek arra 400 fősre tervezett, fiataloknak szóló kapcsolatépítő és önfejlesztő rendezvényre, amelynél a szervezők a közösségi finanszírozás modelljével toboroztak.

Zsongtak és tolongtak a vevők a magyar Kickstarteren: rengetegen csaptak le erre az egyedülálló termékre

Az első hazai közösségi piactéren sikeresen célba ért egy mézes kampány, amelyben a vásárlás mellett egy hartai termelő kaptárait is örökbe lehetett fogadni.

Újraindul a STRT Holding inkubációs programja, a Launchpad

Az STRT Holding közleménye szerint 8+30 millió forint befektetés és tapasztalt mentorgárda várja a jelentkezőket.

Egykor kubai textilmunkásoktól volt hangos, most közösségi finanszírozásból újul meg a patinás budapesti gyárépület (x)

A hiánypótló naturális, és letisztult berendezési trendeket kedvelő fotós közösség számára a Nordix már nem ismeretlen.

Erről ne maradj le!
NAPTÁR
Tovább
2024. március 28. csütörtök
Gedeon, Johanna
13. hét
Március 28.
Nagycsütörtök
Ajánlatunk
KONFERENCIA
Tovább
GEN Z Fest 2024
Gyere el akár INGYEN a Z generáció tavaszi eseményére!
Retail Day 2024
Merre tovább, magyar kiskereskedelem?
EZT OLVASTAD MÁR?
Pénzcentrum Retail Day 2024
Magyarország legfontosabb kiskereskedelmi rendezvénye - Inspiráló előadók, izgalmas előadások, gyakorlati tudás.
Most nem