21 °C Budapest

Kitálaltak a BKV-sok: súlyos ára van a 200 ezres havi fixnek

2017. július 6. 14:30

A hét elején foglalkoztunk a BKV-nál tapasztalható sofőrhiánnyal és az azt enyhíteni hivatott felvételi kampánnyal a Pénzcentrumon. Azóta nagyon sok olvasói levelet és észrevételt kaptunk, így ezekből válogattunk most.

Hétfő reggel foglalkoztunk a BKV-nál tapasztalható sofőrhiányról. Cikkünkben többek között arról írtunk, hogy

  • 2018-ban 250 sofőrt kéne felvenni a céghez,
  • a sofőrállomány átlagéletkora 46 év,
  • a vállalat fejpénzt fizet a dolgozóknak, ha hoznak valakit a BKV-hoz,
  • a cég az utazóközönség soraiból próbál autóbusz-vezetőket toborozni,
  • kezdő fizetésként nettó 200 ezer forint körüli összeget kínál,
  • a jelentkezéshez nem kell érettségi sem és
  • teherautó-jogosítvánnyal rendelkezők számára biztosít olyan tanfolyamot, amelynek keretein belül megszerezhetik a buszvezetéshez szükséges vezetői engedélyt.

KATTINTS! Megvan a bizonyíték: ennyit keres egy kezdő sofőr a BKV-nál

Cikkünk megjelenése után a Facbebookon számos hozzászólást kaptunk, amelyekből érdemes néhányat kiemelni.

forrás: Pénzcentrum Facebook

Rudolf a BKV-sofőrök sanyarú munkakörülményeire panaszkodott. Kommentje szerint egyes utasok minősíthetetlenül viselkednek a sofőrökkel, igaz, ő is patkánynak nevezi a bliccelőket.

forrás: Pénzcentrum Facebook

Márta arra hívta fel a figyelmet, hogy előfordul, hogy a sofőrök bunkóznak az utasokkal, akiket ráadásul szerinte csótányoknak neveznek egymás között.

forrás: Pénzcentrum Facebook

Alajos, aki állítása szerint buszsofőr, Márta kritikája nyomán azt írta, hogy a létszámhelyzet miatt nem teszik ki azokat a sofőröket, akiket ki kéne. Ez, álláspontja szerint, rombolja a morált a rendes sofőrök között, továbbá rontja a cég munkatársairól kialakult társadalmi képet, ami hosszabb távon azt is eredményezheti, hogy a munkavállaló elhagyja a BKV-t.

forrás: Pénzcentrum Facebook

Sándor tapasztalata viszont megerősítette, hogy személygépjárműre szóló "B" kategóriás jogsi nem elegendő a jelentkezéshez. Azt írta, hogy elment volna buszvezetőnek vagy trolibusz sofőrnek is, de nem vették fel.

Kaptunk egy érdekes olvasói levelet is. A benne foglalt állításokat a Pénzcentrum nem tudta független forrásból megerősíttetni, de hitelesnek tűnnek az abban foglaltak, így változtatás nélkül közöljük a levelet, az olvasónk monogramjának megváltoztatása mellett.

A levélírótól megkérdeztük, mitől ilyen jól értesült, illetve hogy jelenlegi vagy volt munkavállalója-e a BKV-nek, de kérdéseinkre a cikk megjelenéséig nem érkezett válasz.

"Tisztelt Pénzcentrum!

Nagy érdeklődéssel olvastam az Önök cikkét a BKV-s fizetésekről.

Abba most nem mennék bele, hogy a jól hangzó fizetésért milyen, a sofőri élet jellemzőit kell vállalja az ember. A számokat is nagyságrendileg jól leírták a cikkben. Ugyanakkor más oldalról is lehet nézni a hiányt, ezt a munkáltató nem vagy nem akarta nézni.

Bárkinek járhat ingyen 8-11 millió forint, ha nyugdíjba megy: egyszerű igényelni!

A magyarok körében évről-évre nagyobb népszerűségnek örvendenek a nyugdíjmegtakarítási lehetőségek, ezen belül is különösen a nyugdíjbiztosítás. Mivel évtizedekre előre tekintve az állami nyugdíj értékére, de még biztosítottságra sincsen garancia, úgy tűnik ez időskori megélhetésük biztosításának egy tudatos módja. De mennyi pénzhez is juthatunk egy nyugdíjbiztosítással 65 éves korunkban és hogyan védhetjük ki egy ilyen megtakarítással pénzünk elértéktelenedését? Minderre választ kaphatsz ebben a cikkben, illetve a Pénzcentrum nyugdíj megtakarítás kalkulátorában is. (x)

A BKV-nál idén áprilisban született meg a bérmegállapodás, amitől azt remélték, hogy lassul a munkaerő elvándorlása. Ennek ellenére minden létező hirdetési felületen az állásajánlataikkal találkozhatunk. A valóságban a céggel, mint munkáltató nem csak a 2017-re lemaradt anyagiak - amit most valamelyest javítottak - a probléma. A munkakörülmények sem túl vonzóak. Nincs munkaruha, cserébe azért néha a számonkérése előfordul. Ami van esetleg, annak a minősége erősen változó, többsége még mindig csapnivaló, persze a bolti ár többszöröséért. Bonyolult belső működés, valóban egy igazi szocialista nagyvállalat még mindig szeretett cégünk. Így aztán a beharangozott nagymértékű béremelés igazából tényleg csak lassítani tudja az elvándorlást, megállítani nem.

A létszámhiány általános, de leginkább a járművezetőkből van jelentős hiány. Sajnos beindult az ördögi kör. Mivel egyre kevesebb a sofőr, így az itt maradtaknak egyre több túlórát kell vállalniuk (van olyan vezető, aki április végére már túl volt a 140. teljesített túlórán az éves elrendelhető 300 órából). Mivel egyre többet kell dolgozni, így egyre többen gondolják úgy, hogy hiába jó a túlórás fizetés, inkább keresnek mást mert folyton csak dolgoznak. És ez így megy tovább. Persze ezt elütik azzal, hogy általános a munkaerőhiány az országban és többen mennek külföldre, főleg a buszvezetők.

A BKV-nál dolgoznak másodállásban is járművezetők, akikkel rövidtávon kezelhető lenne a létszámprobléma. Őket viszont a béremelés elkerülte. Mindhárom ágazatban az órabéres járművezető 60-80Ft-al kevesebbet kereshet meg óránként, mint a teljes állásban foglalkoztatott, ugyanolyan jogosítvánnyal rendelkező munkavállaló. A belengetett 12-15% így nem valósult meg minden területen, több száz ember kimaradt ebből. A trolibusz-, és villamosüzem esetében ez a különbség még nagyobb, mivel az említett két üzemegységben az órabéres dolgozó a munka törvénykönyve által előírt pótlékokat sem kapja meg, ami tovább nyitja a bérollót. (A munkaszerződések szerint az órabérek ezt átalányban tartalmazzák. Ez azért is érdekes, mert ezekről a pótlékokról nem mondhat le a dolgozó, pár éve ebből volt bírósági ügy is az egyik vidéki tömegközlekedési vállalatnál.) 

Ez a bruttó 60-80Ft különbség nem hangzik soknak ugyan, de éves szinten már azért számít. Az elv meg külön érdekes, ugyanazzal a munkával és képesítéssel kevesebbet lehet keresni. Mindeközben a jelenlegi toborzókon is olyan órabérekkel próbálnak embert fogni, ami a már cégnél lévő másodállásúakénál többre jön ki. Így már az órabéresek is fogynak, máshová mennek a szabadidejükbe némi plusz pénzt keresni. Hiszen aki havonta csak pár napot dolgozik buszvezetőként, az könnyen talál hasonló munkát, jobb fizetéssel és kedvezőbb feltételekkel. A dolog pikantériája, hogy ha az órabéresek is ugyanannyiért dolgoznának, az még mindig olcsóbb lenne a cégnek, mint a főállásúak behívása túlórából. De itt most már arról van szó, hogy lassan nincs kit túlóráztatni, elég jól kihasználtak az éves túlórakeretek. Akiket meg rugalmasan lehet foglalkoztatni, azokat meg átverték, elüldözik. Ezt elfelejtették, amikor a bérmegállapodás született.

Sajnos a béremelés is egy jellemző magyar "sikertörténet" lett. A munkakörülményeket nem vizsgálták, csak elkönyvelték, hogy a piacitól lemaradt bérek miatt menekülnek az emberek a cégtől. Most lassan már mindenhol embert toboroznak és nem értik, hogy az emelés ellenére miért nem csökken a hiány...

Üdvözlettel:

K.P."

Cikkünk megjelenése után néhány órával a következő sajtóközleményt adta ki a BKV Zrt:

A BKV biztos, hazai munkahelyet kínál

Felelőtlen magatartásnak tartjuk bizonyos szakszervezetek azon tevékenységét, amellyel elősegítik a járművezetők külföldre történő elvándorlását, az itt maradó munkavállalókat ezzel nehezebb helyzetbe hozva. A külföldi munkavállalás esetén ugyan a jövedelem magasabb lehet, azonban a megélhetés költségei is nagyobbak, emellett pedig érzelmi teher, hogy a más országban munkát vállalóknak hátra kell hagyniuk családjukat, otthonukat is.

Ezzel szemben a BKV biztos, bejelentett, hazai munkahelyet kínál. Már a kezdő járművezető is nettó 200 000 Ft körüli összeget vihet haza, ez a fizetés pedig a munkában töltött évek után növekedni fog, beosztástól függően elérheti a nettó 350-400 000 Ft-ot is. Ezt a bért egészíti ki a cafeteria, illetve családbarát juttatási elemként a két hozzátartozónak járó utazási igazolvány. A vidéki munkavállalók számára munkásszállást biztosítunk.

NEKED AJÁNLJUK
Ilyen modellben még soha nem szerveztek ekkora rendezvényt (x)

Rekord gyorsasággal fogytak el a jegyek arra 400 fősre tervezett, fiataloknak szóló kapcsolatépítő és önfejlesztő rendezvényre, amelynél a szervezők a közösségi finanszírozás modelljével toboroztak.

Zsongtak és tolongtak a vevők a magyar Kickstarteren: rengetegen csaptak le erre az egyedülálló termékre

Az első hazai közösségi piactéren sikeresen célba ért egy mézes kampány, amelyben a vásárlás mellett egy hartai termelő kaptárait is örökbe lehetett fogadni.

Újraindul a STRT Holding inkubációs programja, a Launchpad

Az STRT Holding közleménye szerint 8+30 millió forint befektetés és tapasztalt mentorgárda várja a jelentkezőket.

Egykor kubai textilmunkásoktól volt hangos, most közösségi finanszírozásból újul meg a patinás budapesti gyárépület (x)

A hiánypótló naturális, és letisztult berendezési trendeket kedvelő fotós közösség számára a Nordix már nem ismeretlen.

Erről ne maradj le!
NAPTÁR
Tovább
2024. március 29. péntek
Auguszta
13. hét
Március 29.
Nagypéntek
Ajánlatunk
KONFERENCIA
Tovább
GEN Z Fest 2024
Gyere el akár INGYEN a Z generáció tavaszi eseményére!
Retail Day 2024
Merre tovább, magyar kiskereskedelem?
EZT OLVASTAD MÁR?
Itt a Pénzcentrum App!
Clickbait-mentes címek és egyéb extrák a Pénzcentrum mobilapplikációban!
Most nem
Letöltöm