18 °C Budapest

Kinek fáj a legjobban a MÁV jegyáremelése?

Pénzcentrum
2013. június 3. 12:32

Két hét telt el a gyorsvonati pótjegy bevezetése óta, de máris látszik, hogy sok vesztese van a burkolt jegyáremelésnek. A mozgáskorlátozottak, valamint a munkába és iskolába járó ingázók mindenképp közéjük tartoznak.

Május 15-től a gyors-és sebesvonatok jelentős részén pótjeggyel utazhatunk, leginkább Budapest és a nagyvárosok, megyeszékhelyek, turisztikailag frekventált desztinációk (például a Balaton) között. A 65 év felettieknek és a diákoknak is meg kell fizetniük a pótjegyet, amiért cserébe (sem ők, sem a teljes árú jegy mellé pótjegyet vásárlók) semmilyen extra szolgáltatást - például helyfoglalást, légkondicionálót - sem kapnak.

A pótjegy díja a megtett távolságtól függően, sávosan emelkedik:

A pótjegy részletei: ki fizet, ki nem fizet? - KATTINTS!


A mozgáskorlátozottak költségei jelentősen nőttek

A pótjegy bevezetésével a mozgáskorlátozottak költségei jelentősen megemelkedhetnek. A legrosszabbul azok járnak, akik csak kísérővel tudnak közlekedni, nekik ugyanis duplán meg kell fizetniük az alig két hete bevezetett kiegészítő pótjegy árát.

A mozgáskorlátozottak eddig 90 százalékos engedménnyel utazhattak, de a most bevezetett pótjegyre nincs kedvezmény. A Blikknek Szakály József, a Mozgáskorlátozottak Egyesületeinek Országos Szövetsége (MEOSZ) főtitkára egy Budapest-Miskolc utazással érzékeltette a helyzetet. Eddig 740 forintból meg tudta járni Miskolcot, de most már 1270 forintba kerül ugyanez az út. Aki fizikai állapota miatt csak kísérővel tud utazni, annak 2540 forint lett az útiköltsége, hiszen neki is meg kell fizetnie a pótjegyet oda-vissza.


A pótjegy ellenére ráadásul ugyanolyan tortúra maradt a mozgássérülteknek a vonatozás, mint eddig. A szerelvények többségére ugyanis még egészségesen is nehézkes felkapaszkodni.

Az ingázók fizethetnek, ha sietnek

Mint arról korábban beszámoltunk, Budapest-bérlettel a gyorsvonati pótjegy-köteles vonatok igénybe vehetőek, de a gyorsvonati pótjegyet meg kell váltani. Aki Budapest-bérlettel és csatlakozó (MÁV-START-) bérlettel is rendelkezik, az utazás Budapesten kívüli viszonylatán mentesül a gyorsvonati pótjegy váltásának kötelezettsége alól, ha mindkét bérletét felmutatja, tehát Budapest közigazgatási határán belüli utolsó állomás és a budapesti kiindulási vagy célállomása között kell gyorsvonati pótjegyet váltania. Aki Budapest-bérlettel és csatlakozó menetjeggyel rendelkezik, az az utazás teljes - gyorsvonattal érintett - viszonylatára köteles gyorsvonati pótjegyet váltani.

Ez tehát azt jelenti, hogy az ingázók is kénytelenek pótjegyet váltani, ha gyorsvonattal utaznak. Háromféle budapesti ingázó van abból a szempontból, hogy ugyanazért az útért, és ugyanúgy érvényes menetjeggyel vagy bérlettel mennyi pótdíjat kell fizetnie május 15-től, ha gyorsvonattal teszi meg a szokásos utat. A legegyszerűbb eset az, ha valaki frissen vált jegyet az utazás előtt. Ekkor a jeggyel együtt megvásárolja a pótjegyet is, értelemszerűen az út egészére. Ugyanennyibe kerül az is, ha a közigazgatási határig BKK-s Budapest bérlettel utazik, és onnan a célállomásig már jegyet vesz, mert a pótdíjat ekkor is az út egészére kell megváltania.

A gond - lényegében a diszkrimináció - az egész utat bérlettel megtevőknél jelentkezik - emlékeztet a Világgazdaság. Akinek MÁV-Start bérlete van az út egészére, tehát az adott budapesti pályaudvartól saját településéig, arra nem vonatkozik az új, gyorsvonati pótjegy váltási kötelezettség. Felszállhat például a Déliben a pécsi gyorsra, és leszállhat Érden, mint korábban. Ám, ha az útnak a az út budapesti részét BKK bérlettel teszi meg, és a csak a hátralévőt Start-bérlettel, akkor a budapesti szakaszra pótjegyet kell vennie.

Bárkinek járhat ingyen 8-11 millió forint, ha nyugdíjba megy: egyszerű igényelni!

A magyarok körében évről-évre nagyobb népszerűségnek örvendenek a nyugdíjmegtakarítási lehetőségek, ezen belül is különösen a nyugdíjbiztosítás. Mivel évtizedekre előre tekintve az állami nyugdíj értékére, de még biztosítottságra sincsen garancia, úgy tűnik ez időskori megélhetésük biztosításának egy tudatos módja. De mennyi pénzhez is juthatunk egy nyugdíjbiztosítással 65 éves korunkban és hogyan védhetjük ki egy ilyen megtakarítással pénzünk elértéktelenedését? Minderre választ kaphatsz ebben a cikkben, illetve a Pénzcentrum nyugdíj megtakarítás kalkulátorában is. (x)

Azok az utasok becsapva érezhetik magukat, akik úgy vásároltak éves Budapest bérletet, hogy nem tudtak előre a változásról, és bérletüket pedig a MÁV budapesti vonalain azonos értékűnek gondolták - mert az is volt - azzal a bérlettel, amit a vasúttársaság értékesít. A pótdíj fizetési kötelezettség vagy extra teherként jelenik meg az ingázó dolgozóknál és diákoknál, vagy arra kényszeríti őket, hogy május 15-től ne használják a gyorsvonatot.

Köztes megoldást talált a MÁV-Start Zrt. az ügyben: 30 napra szóló pótjegybérletet árusít az agglomerációs, azaz a 100 kilométernél rövidebb utakra, havonta 6 ezer forintért. Ezzel az utas nem sokat spórol, viszont legalább nem kell naponta kétszer pótjegyért sorba állnia a pénztárnál - írja a Világgazdaság.

15 vonalon olcsóbb lett egy kicsit

A pótjeggyel gyakorlatilag párhuzamosan 15 alacsonyabb műszaki szintet nyújtó vasútvonalon 15 százalékos díjcsökkentést vezettek be június 1-jétől. A leromlott műszaki állapotú szakaszokon elöregedett járművek közlekednek, hosszú menetidőkkel, naponta 4-12 járatban.

15 százalékkal olcsóbb regionális menetjegyet és bérletet a következő vasútvonalakon közlekedők vásárolhatnak a hirdetményekben jelzett vonatokon: Esztergom - Almásfüzitő, Székesfehérvár - Komárom, Pápa - Csorna, Rédics - Zalaegerszeg, Balatonfenyves - Somogyszentpál, Székesfehérvár - Sárbogárd, Sásd - Komló, Balassagyarmat - Ipolytarnóc, Abaújszántó - Hidasnémeti, Karcag - Tiszafüred,Fehérgyarmat - Zajta, Mátészalka - Csenger, Szeged - Röszke, Lajosmizse - Kecskemét, Szentes - Orosháza.

Forrás: MÁV-START


Az utasok első lépésben összesen 89 vonatra válthatnak az országos tarifánál 15 százalékkal olcsóbb regionális menetjegyet vagy regionális bérletet idén nyártól. A díjakban a szociálpolitikai és üzletpolitikai kedvezmények is érvényesíthetők. Regionális menetjegy kizárólag 2. kocsiosztályra és csak egy útra váltható. A regionális viszonylaton túl utazók esetében az országos és regionális tarifát felváltva alkalmazza a vasúttársaság.

NEKED AJÁNLJUK
Ilyen modellben még soha nem szerveztek ekkora rendezvényt (x)

Rekord gyorsasággal fogytak el a jegyek arra 400 fősre tervezett, fiataloknak szóló kapcsolatépítő és önfejlesztő rendezvényre, amelynél a szervezők a közösségi finanszírozás modelljével toboroztak.

Zsongtak és tolongtak a vevők a magyar Kickstarteren: rengetegen csaptak le erre az egyedülálló termékre

Az első hazai közösségi piactéren sikeresen célba ért egy mézes kampány, amelyben a vásárlás mellett egy hartai termelő kaptárait is örökbe lehetett fogadni.

Újraindul a STRT Holding inkubációs programja, a Launchpad

Az STRT Holding közleménye szerint 8+30 millió forint befektetés és tapasztalt mentorgárda várja a jelentkezőket.

Egykor kubai textilmunkásoktól volt hangos, most közösségi finanszírozásból újul meg a patinás budapesti gyárépület (x)

A hiánypótló naturális, és letisztult berendezési trendeket kedvelő fotós közösség számára a Nordix már nem ismeretlen.

Erről ne maradj le!
NAPTÁR
Tovább
2024. március 28. csütörtök
Gedeon, Johanna
13. hét
Március 28.
Nagycsütörtök
Ajánlatunk
KONFERENCIA
Tovább
GEN Z Fest 2024
Gyere el akár INGYEN a Z generáció tavaszi eseményére!
Retail Day 2024
Merre tovább, magyar kiskereskedelem?
EZT OLVASTAD MÁR?
Pénzcentrum Retail Day 2024
Magyarország legfontosabb kiskereskedelmi rendezvénye - Inspiráló előadók, izgalmas előadások, gyakorlati tudás.
Most nem