18 °C Budapest

Katasztrofális állapotban vannak a magyar utak: nyilvános a kátyústatisztika

2019. július 30. 10:02

Magyarországon a forgalom 75 százaléka az állami tulajdonú országos közutakon zajlik, annak ellenére, hogy ezek a magyar úthálózatnak csak kis részét teszik ki. A Magyar Közút Nonprofit Zrt. nyilvános statisztikát vezet az országos közúthálózat állapotáról, a számok nem túl biztatóak. Nagy gondot jelent továbbá, hogy az elmúlt 6 évben nem mutat számottevő javulást a magyar közutak állapot. 

A 32 070 kilométer hosszú közúthálózat, amelynek közel 1200 kilométer hosszú része autópálya, 312 kilométer autóút, közel 7 ezer kilométernyi első és másodrendű főút, 18 ezer kilométernyi összekötő út, 4500 kilométer bekötőút, valamint számos csomóponti ág, vagy a gyorsforgalmi utak pihenő útjai. A Magyar Közút kezelésébe tartoznak az országos főutak településen átvezető szakaszai is, amely a teljes hálózat 27 százalékát teszi ki. Minden más az önkormányzatokhoz tartozik, és bár ezeken "csak" a forgalom 25 százaléka zajlik, az országosnál lényegesen nagyobb, 178 700 kilométeres hálózatról van szó - írja a Napi.hu.

2005 óta 1260 kilométerrel bővült a közúthálózat, melynek 560 kilométernyi része autópálya, a főutak hossza pedig mintegy 700 kilométerrel bővült, bár ez nem minden esetben jelent új utat, mivel 2013-2014 között az összekötő és bekötő utak hossza nagyjából annyival csökkent, mint amennyivel a főutaké nőtt. A Magyar Közút oldalán 2013-tól érhetők el adatok az utak minőségéről, ugyanis a burkolat állapotát, az egyenetlenséget, a nyomvályúsodást és a teherbírást évente felmérik. Az utakat 5 kategóriába sorolják: jó, megfelelő, tűrhető, nem megfelelő és rossz. Ezen kívül néhány százaléknyi útról nincsenek adatok.

2018-ben az országos úthálózat 50,6 százaléka kapta meg a legrosszabb minősítést a burkolat állapotára.

Általában elmondható, hogy a legsiralmasabb statisztika az útburkolat minőségét érinti. 2018 végén az országos hálózat 50,6 százaléka kapta meg a leggyengébb "rossz" minősítést, 10,9 százalékuk pedig "nem megfelelő" jelzőt kapott. Ez a két kategória 61,5 százalékot tesz ki, de 2013-tól nézve is 60,6, illetve 64,5 százalék között szóródott, vagyis érdemi javulást nem lehet látni. Jó, vagy megfelelő az utak 17,5 százaléka, amely bárnem az elmúlt hat év legjobb aránya, minimális növekedés azért látható. Az utak fennmaradó 19,7 százalékának állapota tűrhető, 1,5 százalékáról viszont nincs adat.

Az egyenetlenséggel kapcsolatos adatok sem változtak számottevően 2013 óta. Az utak fele jó vagy megfelelő, 35-36 százalék viszont rossz vagy nem megfelelő.

JÓL JÖNNE 1 MILLIÓ FORINT?

Amennyiben 1 millió forintot igényelnél 36 hónapos futamidőre, akkor a törlesztőrészletek szerinti rangsor alapján az egyik legjobb konstrukciót, havi 33 952 forintos törlesztővel az UniCredit Bank nyújtja (THM 14,41 %), de nem sokkal marad el ettől a CIB Bank 33 972 forintos törlesztőt (THM 14,45%) ígérő ajánlata sem. További bankok ajánlataiért, illetve a konstrukciók pontos részleteiért (THM, törlesztőrészlet, visszafizetendő összeg, stb.) keresd fel a Pénzcentrum megújult személyi kölcsön kalkulátorát. (x)

 

A legjobb statisztikát a nyomvályússág tekintetében tudják felmutatni a magyar közutak: 82,5 százaléka jó, ha nyomvályúkról van szó, további 7,2 százalékuk pedig megfelelő. Minimális javulás is mutatkorik a 2013-as adatokhoz képest 88,3 százalékról 89,7-re. 

Az utak teherbírását illetően felemás képet mutatnak az adatok: 44,8 százalékuk ítéltetett jónak viszont 31,1 százalékuk rossznak, tehát a legtöbb út a skála két végén helyezkedik el.

Magyar Közút azt közölte az utak stagnáló állapotával kapcsolatban, hogy 2018-ban az elmúlt évek legnagyobb útfelújítási programja indult el, csak tavaly mintegy 1000 kilométernyi szakasz újulhatott meg. A 2016-ban megkötött hosszú távú közhasznúsági szerződés alapján évente folyamatosan növekvő forrásokból láthatják el az üzemeltetési és fenntartási feladatokat, így a 2016-os 60 milliárdos költségvetésük idén már a 90 milliárd forintot is meghaladja, ez a megemelt költségvetési keret is mostanra érezteti hatását. 2024-ig mintegy 1000 kilométernyi új autópálya, autóút és főút épülhet az országban.

NEKED AJÁNLJUK
Ilyen modellben még soha nem szerveztek ekkora rendezvényt (x)

Rekord gyorsasággal fogytak el a jegyek arra 400 fősre tervezett, fiataloknak szóló kapcsolatépítő és önfejlesztő rendezvényre, amelynél a szervezők a közösségi finanszírozás modelljével toboroztak.

Zsongtak és tolongtak a vevők a magyar Kickstarteren: rengetegen csaptak le erre az egyedülálló termékre

Az első hazai közösségi piactéren sikeresen célba ért egy mézes kampány, amelyben a vásárlás mellett egy hartai termelő kaptárait is örökbe lehetett fogadni.

Újraindul a STRT Holding inkubációs programja, a Launchpad

Az STRT Holding közleménye szerint 8+30 millió forint befektetés és tapasztalt mentorgárda várja a jelentkezőket.

Egykor kubai textilmunkásoktól volt hangos, most közösségi finanszírozásból újul meg a patinás budapesti gyárépület (x)

A hiánypótló naturális, és letisztult berendezési trendeket kedvelő fotós közösség számára a Nordix már nem ismeretlen.

Erről ne maradj le!
NAPTÁR
Tovább
2024. március 28. csütörtök
Gedeon, Johanna
13. hét
Március 28.
Nagycsütörtök
Ajánlatunk
KONFERENCIA
Tovább
GEN Z Fest 2024
Gyere el akár INGYEN a Z generáció tavaszi eseményére!
Retail Day 2024
Merre tovább, magyar kiskereskedelem?
EZT OLVASTAD MÁR?
Pénzcentrum Retail Day 2024
Magyarország legfontosabb kiskereskedelmi rendezvénye - Inspiráló előadók, izgalmas előadások, gyakorlati tudás.
Most nem