2019. október 19. szombat Nándor

Katasztrofális állapotban vannak a magyar utak: nyilvános a kátyústatisztika

  • Napi.hu
  • 2019. július 30. kedd 10:02

Magyarországon a forgalom 75 százaléka az állami tulajdonú országos közutakon zajlik, annak ellenére, hogy ezek a magyar úthálózatnak csak kis részét teszik ki. A Magyar Közút Nonprofit Zrt. nyilvános statisztikát vezet az országos közúthálózat állapotáról, a számok nem túl biztatóak. Nagy gondot jelent továbbá, hogy az elmúlt 6 évben nem mutat számottevő javulást a magyar közutak állapot. 

A 32 070 kilométer hosszú közúthálózat, amelynek közel 1200 kilométer hosszú része autópálya, 312 kilométer autóút, közel 7 ezer kilométernyi első és másodrendű főút, 18 ezer kilométernyi összekötő út, 4500 kilométer bekötőút, valamint számos csomóponti ág, vagy a gyorsforgalmi utak pihenő útjai. A Magyar Közút kezelésébe tartoznak az országos főutak településen átvezető szakaszai is, amely a teljes hálózat 27 százalékát teszi ki. Minden más az önkormányzatokhoz tartozik, és bár ezeken "csak" a forgalom 25 százaléka zajlik, az országosnál lényegesen nagyobb, 178 700 kilométeres hálózatról van szó - írja a Napi.hu.

2005 óta 1260 kilométerrel bővült a közúthálózat, melynek 560 kilométernyi része autópálya, a főutak hossza pedig mintegy 700 kilométerrel bővült, bár ez nem minden esetben jelent új utat, mivel 2013-2014 között az összekötő és bekötő utak hossza nagyjából annyival csökkent, mint amennyivel a főutaké nőtt. A Magyar Közút oldalán 2013-tól érhetők el adatok az utak minőségéről, ugyanis a burkolat állapotát, az egyenetlenséget, a nyomvályúsodást és a teherbírást évente felmérik. Az utakat 5 kategóriába sorolják: jó, megfelelő, tűrhető, nem megfelelő és rossz. Ezen kívül néhány százaléknyi útról nincsenek adatok.

2018-ben az országos úthálózat 50,6 százaléka kapta meg a legrosszabb minősítést a burkolat állapotára.

Általában elmondható, hogy a legsiralmasabb statisztika az útburkolat minőségét érinti. 2018 végén az országos hálózat 50,6 százaléka kapta meg a leggyengébb "rossz" minősítést, 10,9 százalékuk pedig "nem megfelelő" jelzőt kapott. Ez a két kategória 61,5 százalékot tesz ki, de 2013-tól nézve is 60,6, illetve 64,5 százalék között szóródott, vagyis érdemi javulást nem lehet látni. Jó, vagy megfelelő az utak 17,5 százaléka, amely bárnem az elmúlt hat év legjobb aránya, minimális növekedés azért látható. Az utak fennmaradó 19,7 százalékának állapota tűrhető, 1,5 százalékáról viszont nincs adat.

Az egyenetlenséggel kapcsolatos adatok sem változtak számottevően 2013 óta. Az utak fele jó vagy megfelelő, 35-36 százalék viszont rossz vagy nem megfelelő.

A legjobb statisztikát a nyomvályússág tekintetében tudják felmutatni a magyar közutak: 82,5 százaléka jó, ha nyomvályúkról van szó, további 7,2 százalékuk pedig megfelelő. Minimális javulás is mutatkorik a 2013-as adatokhoz képest 88,3 százalékról 89,7-re. 

Az utak teherbírását illetően felemás képet mutatnak az adatok: 44,8 százalékuk ítéltetett jónak viszont 31,1 százalékuk rossznak, tehát a legtöbb út a skála két végén helyezkedik el.

Magyar Közút azt közölte az utak stagnáló állapotával kapcsolatban, hogy 2018-ban az elmúlt évek legnagyobb útfelújítási programja indult el, csak tavaly mintegy 1000 kilométernyi szakasz újulhatott meg. A 2016-ban megkötött hosszú távú közhasznúsági szerződés alapján évente folyamatosan növekvő forrásokból láthatják el az üzemeltetési és fenntartási feladatokat, így a 2016-os 60 milliárdos költségvetésük idén már a 90 milliárd forintot is meghaladja, ez a megemelt költségvetési keret is mostanra érezteti hatását. 2024-ig mintegy 1000 kilométernyi új autópálya, autóút és főút épülhet az országban.

NEM SZABAD TOVÁBB VÁRNI A LAKÁSVÁSÁRLÁSSAL!

Ha tervezed, hogy ingatlant vásárolsz, akkor jobb, ha tudod, hogy lakáspiaci elemzők szerint az árak emelkedése lassul, és a finanszírozási költségek is rekord alacsony szinten vannak, de már nem biztos, hogy sokáig így is marad. Nem hiszed? Nos, a Pénzcentrum lakáshitel-kalkulátora szerint ma 10 millió forintot, 20 éves futamidő mellett már 2,77 százalékos THM-el, és havi 58 610 forintos törlesztővel fel lehet venni a Budapest Banknál. De nem sokkal maradnak el ettől a további bankok ajánlatai sem: az Erste Banknál például 53 724 forintos törlesztőt ígér a 2,68 százalékos THM; míg az MKB Banknál szintén alacsony, 2,74 százalékos THM is alacsony, 53 952 forintos törlesztőt jelent. Érdemes még megnézni a K&H, a CIB Bank és a többi magyar hitelintézet konstrukcióját, különböző hiteösszegek és futamidők mellett is - ehhez keresd fel a Pénzcentrum kalkulátorát. (x)

Még nincs hozzászólás - Legyél te az első!
Ezt olvastad már?
×

A címlapról ajánljuk


Feliratkozom a hírlevélre!

 

NÉPSZERŰ
FRISS

Aldi

10.17-10.23
Országos

Lidl

10.17-10.23
Országos

Interspar

10.17-10.23
Országos

Spar

10.17-10.23
Országos

Auchan

10.17-10.22
Országos

Tesco

10.17-10.22
Országos

Kika

10.16-10.29
Országos

Praktiker

09.02-12.31
Országos