2020. július 7. kedd Apollónia

Itt a bizonyíték: a vidéki sofőrök sokkal jobban vezetnek, mint a fővárosiak


Vajon milyen általában a magyar sofőrök vezetési stílusa? Egy kutatásából kiderült, mennyire defenzív, azaz előrelátó és nyugodt a magyar sofőr. Valamint az is, mi jellemzi a türelmetlenebb sofőröket. A kutatás eredményeit egy sajtóeseményen mutatták be, amelyen az ORFK képviseletében Berzai Zsolt rendőr alezredes is jó tanácsokkal szolgált az együttműködő közlekedési stílus elsajátításához. 

Minden ember saját stílust képvisel a magánéletében, a munkahelyén és az utakon is. A balesetek elkerüléséhez a defenzív, azaz a közlekedésben potenciálisan előforduló, váratlan helyzetekkel szembeni védekező, egyfajta "készenléti állapotú" magatartás a legcélravezetőbb. De mennyire jellemzi a magyar sofőröket ez a defenzív mentalitás? Ezekre a kérdésekre is választ ad a Groupama Biztosító országos kutatása.

Hogy vezetnek a magyarok?

A reprezentatív felmérésből kiderült, hogy a magyarok fele (51%) együttműködő, nyugodt és előrelátó sofőrnek, vagyis úgynevezett defenzív gépjárművezetőnek tartja magát. A válaszokból ugyanakkor kitűnik az is, hogy bizonyos területeken a magukat defenzív vezetőknek tartók sem viselkednek előrelátóan. Az autósok az ajánlott követési távolság betartásában a legfegyelmezetlenebbek. A városban, átlagos forgalmi körülmények között, 50 km/h sebességnél ajánlott 30-40 méteres távolságot például csupán a vezetők 3 százaléka tartja be saját bevallása szerint.

 

Érdekes, hogy a nők és a férfiak között nincs eltérés e tekintetben, viszont az életkor és a lakóhely alapján már kimutathatóak különbségek: a fiatalok és a fővárosiak sajnos kevésbé tűnnek előzékenynek a volán mögött

- ismertette a kutatás további eredményeit Magyar János, a Groupama Biztosító gépjárműbiztosítási főosztályvezetője.A biztosító kutatásából kiderült, a fiatalabbak, vagyis 18 - 39 év közöttiek csupán 47 százaléka tartja magát defenzív sofőrnek. Ez a szám a válaszadók életkorával együtt növekszik, a 60 év fölöttieknél már 54 százalékukra jellemző ez a vezetési stílus.

A budapesti sofőrök csupán 44 százaléka mondható kifejezetten defenzív vezetőnek. Mindeközben a vidéki városok és községek lakosainak több mint fele elővigyázatosabb magatartást tanúsít a közutakon. Ez egyrészt betudható az olyan nagyvárosi sajátosságoknak, mint a felgyorsult életmód, a nagyobb forgalom, vagy a közlekedési eszközök sokszínűsége és az ezzel járó többszörösen megosztott figyelem. Másrészt, a felsoroltakkal párban járó ingerlékenység sem segíti elő a defenzív vezetéstechnikát.

Dugóban "szlalomozik", rátapad az előtte haladóra: ezek nem a defenzív vezetők ismérvei

Mint azt a kutatást is bemutató sajtóeseményen Berzai Zsolt rendőr alezredes elmondta:

 

Az természetesen nem lehetséges, hogy minden sofőr minden körülmények között defenzíven vezessen. Türelmetlen, ideges sofőrrel mindenki találkozhat a forgalomban, ilyenkor fontos, hogy mi nyugodtan folytassuk megkezdett utunkat, a türelmetlen, esetleg agresszív vezetők kiszűrése a forgalomból a rendőrség feladata.

A Vezetési Stílusteszten alapuló kutatás például megmutatta, hogy a vezetők 92 százaléka az ajánlott 30-40 méteres követési távolság helyett csak 5-10 métert tart maga és az előtte haladó közt 50km/h sebességnél. Továbbá autópályán 130 km/h-val vagy még gyorsabban hajtanak, akár jobbról is előznek. A forgalmi dugóban különösen nehéz türelmesnek maradni és az eredmények szerint, sokan nem is teszik: az autósok 64 százaléka folyamatosan figyeli, melyik sáv halad gyorsabban és egyre abba igyekszik átsorolni. Ha tehát azt vesszük észre, hogy a mögöttünk haladó sofőr "ránk tapad", levillog, dugóban elénk tolakszik, igyekezzünk higgadtak maradni és nem felelni a "provokációra".

Defenzíven, nem csak a volán mögött

Mint azt Berzai Zsolt rendőr alezredes a továbbiakban elmondta: A közúti közlekedés össztársadalmi társasjáték, amelyben mindenkinek be kell tartania a rá vonatkozó szabályokat. Defenzíven nem csak a gépjárművezetőknek tanácsos közlekedni. A közúti forgalomnak éppúgy résztvevői például a gyalogosok és a kerékpárosok, mint az autósok. Például a gyalogosok, ha a zebránál, nem zenét hallgatva a zöld jelzésénél is szétnézve kelnek át, máris defenzív magatartást tanúsítanak. Ugyanígy a biciklisek, ha közúton jó látási viszonyok között is felöltik a láthatósági mellényt.

 

KIHÚZNA A BAJBÓL 2 MILLIÓ FORINT?

Fontos! 2020. december 31-ig minden hazai banknál igényelhetőek az akciós fogyasztási hitelek, melyek kamata egységesen 5,9%. A kedvezményes személyi kölcsön kamata viszont a legtöbb banknál 2021-től megváltozik, és így magasabb lehet a törlesztőrészlet is. Ha például 2 millió forintra lenne szükséged, akkor az egyik legjobb ajánlatot most a CIB Bank nyújtja, itt 60 hónapos futamidővel a kedvezményes időszakban 38414 forintos törlesztőre, míg 2021-től 40219 forintos törlesztőre számíthatsz. De nem marad el ettől a Raiffeisen Bank ajánlata sem, amely esetében, szintén 60 hónapos futamidő esetén, az 5,90 százalékos kedvezményes THM 7,96%-ra ugrik a THM-plafon megszűnése után. További bankok ajánlataiért, illetve a konstrukciók pontos részleteiért (THM, törlesztőrészlet, visszafizetendő összeg, stb.) keresd fel a Pénzcentrum személyi kölcsön kalkulátorát. (x)

Még nincs hozzászólás - Legyél te az első!
Ezt olvastad már?
×

A címlapról ajánljuk


Feliratkozom a hírlevélre!

 

NÉPSZERŰ
FRISS