Itt a friss előrejelzés a mai napra, az ország egyes részein jégdara is előfordulhat.
Rengetegen nem tudják, de a legtöbb esetben nem zsírúj kereket adnak el a kereskedések. A készlethalmozás miatt megeshet, hogy akár évekig is raktározódhat egy-egy abroncs. Ez egy bizonyos ideig oké, de a szakértők szerint sokan nem tudják megállapítani a gumik életkorát, így pedig könnyen belefutnak egy-egy idősebb darabba. Ami azért probléma, mert 8-10 év után ajánlatos lenne a csere a balesetek megelőzése érdekében.
Az ugyan megszokott, hogy nem frissen gyártott autógumikat árulnak a kereskedésekben, boltokban, de van egy határ, ami felett konkrétan tilos megvenni a kereket. Külön szabályozás nincs rá, ahogy arról sem rendelkeznek Magyarországon, hogy kötelező az évszaknak megfelelő gumiabroncsokkal közlekedni, de a rengeteg féle és fajta kerék arra kényszeríti a gyártókat, kereskedőket, hogy sokáig raktározzák az abroncsokat.
A német autóklub tesztjei ugyanakkor kimutatták, hogy az öregedés nagyban befolyásolja a kerék tulajdonságait. A szakértők azt mondják, hogy bár érthető, ha nem gyártanak folyamatosan egy-egy abroncstípust, de ha valaki új gumit vesz a kereskedésben, annak nem szabad két évnél régebbinek lennie. Az úgynevezett DOT szám alapján pedig könnyedén megállapítható, hogy mikor gyártották az abroncsot. A 2000 után gyártott gumik esetében ugyanis a szám négy számjegyből áll, amelyek közül az első kettő az év adott hetét, a második kettő az évet jelöli. Például, ha a kerekeden a 1719-es van, az 2019. 17. hetét jelenti. Ezt a számot kell tehát megnézni, mielőtt kifizeted az abdroncsot.
Mindez azért is fontos, mert az ADAC tesztjeiből is kimutatták, hogy a frissen gyártott kerekek működnek a legjobban. Ugyanis a fiatal abroncsokat még nem kezdte ki annyira az UV-fény, vagy a nedvesség, a hőmérséklet és a többi környezeti tényező. Ezek hatására különféle fizikai és kémiai folyamatok indulnak meg, amelyek mind-mind csökkentik a hatékonyságot és az élettartamot.
Nagy tételben kell termelni
A gyártók azzal érvelnek a nagy készlethalmozás mellett, hogy csak így tudják alacsonyan tartani az árakat. Ezért is tolódott ki az eladásra kínált kerekek kora, legalábbis a német szakértők elmondták, hogy teljesen szakszerű raktározás esetén egy autógumi 3 éves koráig nevezhető "teljesen újnak", és 5 éves korukig lehet őket "újként" eladni a szakzsargon szerint. Tehát az ilyen idős gumikat is simán eladják újnak, ami azért sem túl jó dolog, mert 10 éves kor felett már igencsak érdemes lecserélni a kereket.
Így pedig könnyen balesetveszélyes korba léphetnek az abroncsok, hiszen ha valaki újként megvett egy 5 éves gumit, az feltételezhetően nem gondolná, hogy 5 év múlva megint újakat kell venni. Az ADAC figyelmeztet: érdemes betartani a ciklust, mert kb. 10 év után a kerék megkeményedik, ami igencsak visszaveszi a tapadást, illetve a féktáv is megnő. A téliguminál méggyorsabb ez a folyamat: azokat nyolc évnél tovább nem érdemes használni, mert fennáll a balesetveszély.
Sokan rosszul tárolják
A kor előrehaladta mellett a rossz tárolással is igencsak lerövidítherted a kerekek élettartamát, sőt, bizonyos esetekben akár tönkre is mehet az abroncs a következő szezonig.
Az első és legfontosabb, ha tetszik, a mínusz egyedik lépés, hogy tárolás előtt, és után ellenőrizd le a kerekeket. Nézd meg, vannak-e sérülések, repedések az abroncson: különösen veszélyes lehet, ha a perem környékén vannak mély repedések, vagy a profil (a futófelület) alján. Emellett a kerék vállán és az oldalfalán sem jó, ha repedések vannak.
Amennyiben már leszedted a kerekeket, tárolás előtt fontos, hogy megtisztítsd őket, koszosan nem szabad elrakni a gumikat, mert az is károsíthatja az anyagukat. Emellett ajánlatos a szükségesnél kb. fél bárral túlfújni a kerekeket - ha felnin tárolod őket -, mert a tárolás során kieresztik a nyomást.
Ha felnin van a kerék, akkor egymásra rakva kell őket tartani, a már említett túlnyomással. A szimpla gumiabroncsokat pedig állítva, egymás mellett ajánlatos tárolni. Az ADAC külön megjegyzi, hogy bizonyos időközönként érdemes forgatni is őket, hogy ne ugyanaz a felület érintkezzen végig a talajjal.
Az sem mindegy, hová teszed el a gumikat a következő szezonig: ajánlatos száraz, hűvos helyen tárolni őket. Fontos, hogy ne érje őket semmilyen vegyi anyag, főképpen oldószerek és olajok, hiszen ezek is tönkre tehetik őket. Van olyan lehetőség is, hogy a gumisod tárolja a kerekeket a következő szezonig: ennek ára jellemzően 1-2 ezer forint kerekenként egy szezonra.
Csereérettek a gumik, de nincs rá pénzed?
Akármennyire is igyekszel spórolni, azért azt be kell látni: egy autót felgumizni még akkor sem olcsó mulatság, ha jutányos áron szerzed be az abroncsokat, de 250 ezer forintból akár egy új szett felnit is tudsz venni a gumik mellé! A Pénzcentrum személyi kölcsön kalkulátora szerint ekkora összeget, 2 éves futamidő esetén, már havi 12 784 forintos törlesztővel felvehetsz az OTP-nél, de nem sokkal marad el ettől a Budapest Bank 13 165 forintos törlesztőt ígérő konstrukciója sem. További bankok ajánlataiért (illetve a konstrukciók pontos részleteiért) keresd fel a Pénzcentrum kalkulátorát.
Hadtörténeti kuriózum lehet az a 120 darab színes, jó minőségben retusált és digitalizált, publikálás előtt álló felvétel, amely 45 év lappangás után került elő.
Az egyik legígéretesebb hazai technológiai startup által most piacra dobott okos gyűrű lehetővé teszi, hogy egyetlen érintéssel bármilyen infót megosszunk magunkról új ismerősünkkel.
Rekord gyorsasággal fogytak el a jegyek arra 400 fősre tervezett, fiataloknak szóló kapcsolatépítő és önfejlesztő rendezvényre, amelynél a szervezők a közösségi finanszírozás modelljével toboroztak.
Az első hazai közösségi piactéren sikeresen célba ért egy mézes kampány, amelyben a vásárlás mellett egy hartai termelő kaptárait is örökbe lehetett fogadni.
-
De'Longhi Rivelia automata kávégép lenyűgözte a piacot a három International Forum Design Awards (IF) Díj elnyerésével (x)
2024. március 1-jén a De’Longhi, a világszerte elismert vezető háztartási termékeket gyártó vállalat, büszkén mutatta be legújabb innovációját, a Rivelia teljesen automata kávégépet.
- Az osztrák parlament zöld jelzést adott a 30 kilométeres sebességkorlátozásnak
- Nem volt sok közös pont az EU-csúcson
- A friss adatokból kiderül, hogyan is áll most az iskolaőrprogram
- Ez az ugrás életet mentett az M0-son - hajmeresztő videó
- Furcsa szünetre megy jövő hét után a Fővárosi Közgyűlés
- A Real Madrid csak ezzel a taktikával juthatott tovább