Bakó Balázs, a Magyar Utazási Irodák Szövetségének szóvivőj az eset kapcsán felhívta a figyelmet a tudatos fogyasztói magatartás fotósságára.
Fontos döntést hozott nemrég az Európai Unió Bírósága. A döntés kimondja, hogy nem mentesíti a vasúttársaságokat a menetjegyárra vonatkozó kártérítési kötelezettségük alól, ha a késésre vis maior miatt kerül sor. Az ítélet minden, az Európai Unióban működő vasúttársaságra vonatkozik, a MÁV-START azonban egyelőre nem tudja, mit is jelent ez pontosan a magyar utasok számára.
A vasúttal utazók számára fontos, az összes tagállamra - így természetesen Magyarországra is - vonatkozó ítéletet hozott nemrég az Európai Unió Bírósága. A döntés lényege, hogy akkor is jár kártérítés a vonattal utazóknak, ha vis maior (azaz előre nem látható, elháríthatatlan esemény) okozza a késést.
A rendelet szerint az egy órás vagy azt meghaladó késés esetén az utas kérheti a vasúttársaságtól menetjegye árának részleges visszatérítését. E kártérítés 60-119 perc közötti késés esetén legalább a menetjegyár 25 százaléka, 120 perces vagy azt meghaladó késés esetén annak 50 százaléka.
A bíróság kimondta, hogy a vasúttársaságok nem foglalhatnak általános (szállítási) szerződési feltételeikbe olyan záradékot, amelynek alapján mentesülnek a késés esetén járó, menetjegy árára vonatkozó kártérítési kötelezettségük alól, ha a késésre vis maior miatt kerül sor.
Mi is pontosan a vis maior?
"Vis maiornak a vasúti társaság ellenőrzési körén kívül eső okból eredő, előre nem látható, elháríthatatlan események vagy körülmények minősülnek, melynek kivédése emberi erővel nem lehetséges" - tájékoztatta a Pénzcentrum.hu-t a MÁV-START Zrt.
Ilyen például, ha rendkívüli hideg időjárás, nagy havazás, elhúzódó hőség, árvíz, vagy vihar miatt kidőlt fák akadályozzák a vasúti forgalmat. Gyakoriak továbbá az olyan sajnálatos események, mint a balesetek (gázolás vagy gépjármű tilosban történő áthajtása a síneken), de sokszor okoznak késést a különböző, vasút és ezáltal az utasok kárára okozott bűncselekmények, lopások (kábelek, vezetékek, stb.) is. A vasúttársaságnál a vis major miatti késések a vonatok pontosságát megközelítően 7 százalékkal rontották tavaly.
2012. első félévében (januártól-júniusig) a belföldi utazásokra vonatkozóan a kifizetett átalány-kártérítési összeg közel hárommillió forint volt, amely több mint 4300 darab igény között oszlik meg.
Az idei évre ugyanez a szám szinte megegyezik, szintén közel hárommillió forint, azzal a különbséggel, hogy 350 darab átalány-kártérítéssel kevesebb, vagyis 3950 darab igény között oszlik meg a kifizetés. Jelenleg még nem tisztázottak az Európai Unió Bírósága által hozott ítélet gyakorlati változásai, így nem lehet még tudni, hogy a vasúttársaság számára ez pontosan milyen változásokkal járhat.
NULLA FORINTOS SZÁMLAVEZETÉS? LEHETSÉGES! MEGÉRI VÁLTANI!
Nem csak jól hangzó reklámszöveg ma már az ingyenes számlavezetés. A Pénzcentrum számlacsomag kalkulátorában ugyanis több olyan konstrukciót is találhatunk, amelyek esetében az alapdíj, és a fontosabb szolgáltatások is ingyenesek lehetnek. Nemrég három pénzintézet is komoly akciókat hirdetett, így jelenleg a CIB Bank, a Raiffeisen Bank, valamint az UniCredit Bank konstrukcióival is tízezreket spórolhatnak az ügyfelek. Nézz szét a friss számlacsomagok között, és válts pénzintézetet percek alatt az otthonodból. (x)
A személyszállítási közszolgáltatást hazánkban a Nemzeti Fejlesztési Minisztérium rendeli meg a vasúttársaságtól, a hatósági felügyeletet pedig a Nemzeti Közlekedési Hatóság látja el. A kártérítések érvényesítésének részletes szabályait a Személyszállítási Üzletszabályzat tartalmazza.
A MÁV-START által a késésekből adódó átalány kártérítésre vonatkozóan alkalmazott szabályokat ez az üzletszabályzat tartalmazza. Ez a szabályozás a jelenleg hatályos európai uniós utasjogi rendelet, valamint a hazai jogszabályok alapján készült. Mint írták, természetesen figyelemmel lesznek az Európai Bíróság döntésére, de egyúttal igazodniuk kell a hatályos jogszabályokhoz, így az országos működési engedély alapján végzett vasúti személyszállítás részletes feltételeiről szóló kormányrendelethez is, amely ugyancsak tartalmaz az átalány kártérítésre vonatkozóan szabályokat.
Nálunk már 30 perc után jár
A vasúttársaságnál kiemelték: az Európai Unió utasjogi rendelete 60 perc feletti késés esetén írja elő az átalány kártérítés fizetési kötelezettséget az Unió vasúttársaságainak, azonban a MÁV-START Zrt. már most is fizet 30 perc feletti késés esetén átalány kártérítést.
Az Európai Unió Bírósága által hozott ítélettel kapcsolatban szakértői egyeztetéseket kezdeményez a vasúttársaság a fent említett hatósággal és a minisztérium munkatársaival, amelynek lezáródása jelenleg még nem határozható meg pontosan.
Hadtörténeti kuriózum lehet az a 120 darab színes, jó minőségben retusált és digitalizált, publikálás előtt álló felvétel, amely 45 év lappangás után került elő.
Az egyik legígéretesebb hazai technológiai startup által most piacra dobott okos gyűrű lehetővé teszi, hogy egyetlen érintéssel bármilyen infót megosszunk magunkról új ismerősünkkel.
Rekord gyorsasággal fogytak el a jegyek arra 400 fősre tervezett, fiataloknak szóló kapcsolatépítő és önfejlesztő rendezvényre, amelynél a szervezők a közösségi finanszírozás modelljével toboroztak.
Az első hazai közösségi piactéren sikeresen célba ért egy mézes kampány, amelyben a vásárlás mellett egy hartai termelő kaptárait is örökbe lehetett fogadni.
-
De'Longhi Rivelia automata kávégép lenyűgözte a piacot a három International Forum Design Awards (IF) Díj elnyerésével (x)
2024. március 1-jén a De’Longhi, a világszerte elismert vezető háztartási termékeket gyártó vállalat, büszkén mutatta be legújabb innovációját, a Rivelia teljesen automata kávégépet.
- Péntek reggeltől óriási gyorshajtóvadászat kezdődik – itt megtalálja az összes traffipax helyét
- Lépni kellett a banki csalások miatt: átutalási limitet vezet be az OTP
- Este jön a kettős front - időjárás
- Új gomb jön a Gmailben, sokat segít majd
- Van, ahol már pénzért lehet feljelenteni a tilosban parkolókat
- Ezen a sofőrön a szakértők is csak csodálkozni tudtak - videó