A szerdai katasztrófavédelmi művelet egy 7,2-es erősségű földrengést volt hivatott szimulálni a sziget székhelyének, Heraklion városának partjai előtt.
Komoly pénzekbe fájt olvasónknak az, hogy nem volt elég körültekintő: csúnyán rászedte egy autószerelő, amiből később több százezres javítási számla lett. A Pénzcentrum most jogi szakértő segítségével vette végig, hogy milyen lehetőségei lehetnek pórul járt olvasónknak. Emellett tippeket is adunk, amelyek betartásával te elkerülheted a hasonló helyzeteket!
Egy igen drága probléma megoldásában kért segítséget a Pénzcentrumtól az egyik olvasónk, aki nem szeretné, hogy neve nyilvánosságra kerüljön, ezért hívjuk most csak Zoltánnak. A történet két éve kezdődott, amikor Zoltán úgy döntött, hogy vásárol egy használt autót, hogy könnyebb legyen ingázni munkahelye és otthona között. Zoltán a 2001-es autót, a birtokbavétel után el is vitte a szerlőjéhez az első szervizre, aki nagyon be volt táblázva, nem tudta záros határidőn belül bevállalni a kocsit, így a pár utcával odébb dolgozó ismerőséhez irányította olvasónkat. Ez a másik szerelő elvállalta a munkát, a vásárlás után "szokásos" cseréket kellett elvégezni.
Ennek keretein belül többek között le lettek cserélve a folyadékok, pollenszűrő, illetve a vezérlést is kicseréltette a tulajdonos. Zoltán végül százezres nagyságrendű összeget hagyott ott - számla nélkül -, az autót átvette, és élte tovább az életét. Egészen idén márciusig, amikor az autópályán hirtelen leállt az autó, trélerrel kellett elszállítani az olvasónk aktuális szerelőjéhez - a kocsi megvásárlása óta 150 kilométerrel arrébb költözött, így már máshoz hordja.
- mesélte Zoltán, aki arra kíváncsi, hogy így két év után mit lehetne tenni, hiszen több mint 300 ezer forintjába fájt ezt a kaland. Mindez azért, mert a szerelő két éve lehúzta a vezérléscsere árával, nem végezte el rendesen a melót. A Pénzcentrum az ügyben megkerste a D.A.S. Jogszervíz munkatársait: egyfelől a konkrét eset kapcsán érdeklődtünk a lehetőségekről, másrészt pedig a jogi szakemberek egy pár tippet is adtak, hogy minél kevesebben járjanak úgy, mint Zoltán.
Ezek a lehetőségek
Ahogyan a Pénzcentrum megkeresésére a D.A.S. szakértője, Gombolai Éva is írta, a megfelelő karbantartás, a jól időzített alkatrészcserék tehetik igazán kifizetődővé a használt jármű vásárlását. Zoltán számított is arra, hogy a vásárlást követően egyes alkatrészeket cserélni kell. Az autószerelés szakmai hozzáértés kérdése, erősen megfűszerezve bizalmi jelleggel. Annak meglehet az oka, ha egy szerelő be van táblázva, bár túlzás lenne állítani, hogy azonnal gyanakodjunk, ha rövid időn belül kapunk időpontot. Mindenképpen egyszerűbb leinformált, megbízható szakemberre bízni magunkat, mint utólag futni a pénzünk után, még akkor is, ha csak az nem hibázik, aki nem dolgozik.
Még mindig kevesen vannak tisztában azzal, hogy abban az esetben, ha a jármű javítására, karbantartására vonatkozó szolgáltatásnak az általános forgalmi adót és az anyagköltséget is magában foglaló díja meghaladja a húszezer forintos értéket, a szerviz/vállalkozás 6 hónapos jótállási kötelezettséggel tartozik az elvállalt munkáért. A felelősség alapfeltétele természetesen az, hogy legyen hiba a szolgáltatásban. Ezért kulcsfontosságú, hogy megfelelően dokumentált legyen, mivel bíztuk meg a vállalkozást!
- húzta alá Gombolai Éva hozzátéve, ne kövessük el azt a hibát, amit orvosnál sem szabad: nem nekünk kell diagnosztizálnunk. Mondjuk el, hogy mik a tünetek, ezek pontosan legyenek feltüntetve a munkalapon. Így ha 6 hónapon belül ismét jelentkezik ugyanaz a hiba, jótállási igényt is érvényesíthetünk.
A javítás és a karbantartás vállalkozási szerződés, tehát jogi kifejezéssel élve eredménykötelem. Azt várjuk el a szerelőtől, hogy a munkájának eredménye egy használatra alkalmas jármű legyen. A jótállási kötelezettség alapján a vállalkozás feladata az, hogy bizonyítsa, a hiba nem állt fenn, amikor a járművet átadta a megrendelőnek, így Zoltán fél éven belül jó helyzetben van - elvileg. Fél év elteltével is él a kellékszavatossági kötelezettség, ekkor már a vevőt terheli annak bizonyítása, hogy a hiba átadáskor is megvolt. Gondoljunk azonban bele! Jótállási időn belül is hiába a szervizen a bizonyítási teher, milyen együttműködést várhatunk el egy olyan szerelőtől, aki a megrendelő becsapásával csak állítja, hogy kicserélte az alkatrészeket? Együttműködés hiányában perelni kell, és jogvita esetén ez még akkor is szakértői kérdés lesz, ha laikus szemmel is látható, hogy a valóságban a csere nem történt meg - tanácsolta a jogi szakértő.
- tette hozzá. Alkatrész cseréje esetén a kiszerelt darabokra általában nincs szükségünk, sőt, csak kolonc az ember nyakán. Mégis célszerű legalább megtekinteni azokat, ugyanígy szemrevételezni a beszerelt alkatrészeket, hogy ne járjunk úgy, mint Zoltán. Később ugyanis sokkal időigényesebb és költségesebb lehet a reklamáció, de az említett kellékszavatossági kötelezettség miatt 2 éven belül egyáltalán nem reménytelen. Sőt, adott esetben - ha a hibát menthető okból nem ismerhettük fel, elévülés nyugvására hivatkozva még azon túl is sikerre vihetjük az ügyet.
Itt kell megjegyezni azt is, hogy a szervizelésre, javításra, mint vállalkozási szerződésre ugyan a fentiek szerint a Polgári Törvénykönyv rendelkezései vonatkoznak, de ez nem zárja ki, hogy ha a szervizben szándékosan megtévesztenek bennünket, büntetőjogi feljelentést tegyünk. Az anyagi haszonszerzés által motivált átverés ugyanis kimeríti a csalás tényállását is.
NULLA FORINTOS SZÁMLAVEZETÉS? LEHETSÉGES! MEGÉRI VÁLTANI!
Nem csak jól hangzó reklámszöveg ma már az ingyenes számlavezetés. A Pénzcentrum számlacsomag kalkulátorában ugyanis több olyan konstrukciót is találhatunk, amelyek esetében az alapdíj, és a fontosabb szolgáltatások is ingyenesek lehetnek. Nemrég három pénzintézet is komoly akciókat hirdetett, így jelenleg a CIB Bank, a Raiffeisen Bank, valamint az UniCredit Bank konstrukcióival is tízezreket spórolhatnak az ügyfelek. Nézz szét a friss számlacsomagok között, és válts pénzintézetet percek alatt az otthonodból. (x)
- hívta fel a figyelmet a D.A.S. munkatársa.
Ezekre figyelj még
Gombolai Éva arról is beszélt, hogy Akár 4, akár 24 éves autót vásárolunk, át kell gondolnunk, mire fogjuk használni a járművet. Mérlegelnünk kell, hogy a rendelkezésre álló anyagi keretet a vágyaink netovábbját jelentő típus alsó szegmenséből választjuk-e ki, vagy inkább egy jobb állapotban lévő, de nem túlárazott, egy szinttel lejjebb lévő kategóriából választunk-e.
A kiszemelt jármű előéletét és állapotát még vásárlás előtt ellenőrizzük le! Nem szerencsés, ha az átvizsgálás és a jármű előéletének a feltárása a vásárlás előtt elmarad, ahogyan legtöbbször az sem, ha a vásárlás utánra tolódik.
- hívta fel a figyelmet válaszában Gombolai Éva. Tehát, amennyiben el szeretnénk kerülni, azt a kérdést, hogy ebbe mi fér bele, és mi nem, évekig tartó perben szakértők hada tegye patikamérlegre, tájékozódjunk még vásárlás előtt, és semmiképpen ne dőljünk be az alkalmi vételek csábító erejének. Kerüljük a sablonos megfogalmazásokat a szerződésben, egyeztessünk az eladóval, írjuk bele pár mondattal, hogy milyen állapotban van a jármű, milyen tájékoztatást kaptunk.
Az eladó kellékszavatossággal tartozik
Fontos azonban azt is hangsúlyozni, hogy ez nem azt jelenti, hogy használt dolog vásárlása esetén ne tartozna az eladó felelősséggel a hibás teljesítés miatt (kellékszavatosság).
- magyarázta a D.A.S. jogi szakértője. Hiszen egy 17 éves jármű, 400 000 kilométer feletti futásteljesítménnyel már olyan alkatrészekkel működhet, amik teljesítőképességük határán lehetnek, de ez nem igaz egy 5 éves autóra. Kivétel persze, ha a felek eltérően állapodtak meg, vagy az eladó kifejezetten olyan tájékoztatást adott, hogy az életkorhoz képest jobb állapotra számítsunk. A vásárlás után is lehet tehát helye sikeres reklamációnak, időben minél közelebb vagyunk hozzá, annál nagyobb eséllyel.
Hadtörténeti kuriózum lehet az a 120 darab színes, jó minőségben retusált és digitalizált, publikálás előtt álló felvétel, amely 45 év lappangás után került elő.
Az egyik legígéretesebb hazai technológiai startup által most piacra dobott okos gyűrű lehetővé teszi, hogy egyetlen érintéssel bármilyen infót megosszunk magunkról új ismerősünkkel.
Rekord gyorsasággal fogytak el a jegyek arra 400 fősre tervezett, fiataloknak szóló kapcsolatépítő és önfejlesztő rendezvényre, amelynél a szervezők a közösségi finanszírozás modelljével toboroztak.
Az első hazai közösségi piactéren sikeresen célba ért egy mézes kampány, amelyben a vásárlás mellett egy hartai termelő kaptárait is örökbe lehetett fogadni.
-
Erre most még kevesen gondolnak, amikor hitelt vesznek fel
Fáy Zsolttal, a MagNet Bank elnökével beszélgettünk.
-
Videó: bejutottunk a SPAR üzemébe, ahol évi 20 millió kg húst dolgoznak fel
Jelenleg több mint 360 ember dolgozik az üzemben.
-
Élethelyzetek, amiben kivédhető az anyagi kockázat (x)
Az elmúlt években különösen sok elbizonytalanító körülménnyel kellett szembenéznünk.
- Csiki Varga Tamás: a hidegháborús elrettentést idézné a nukleáris fegyverek telepítése Lengyelországba
- Parragh László: Magyarország Európa egyik legjobb szakképzési rendszerét hozta létre
- Jönnek az olcsó Teslák, kilőtt a részvény
- Sokmilliós bírságot kapott az Erste Befektetési Zrt.
- Ismét felcsendül az ország egyik legszebb énekhangja
- Tekintélyes összeget csapol le a kormány a rezsivédelmi alapból