14 °C Budapest

Elkerülheted a taxis lehúzást, ha mostantól te is így utazol

2017. június 19. 14:05

Mióta bevezették Budapesten a legújabb taxisrendeletet, eltűntek a reptéri fixtarifák, és a hatóságilag megszabott kilométerárak alapján viszik-hozzák a taxisok a reptér és a város között a az utazókat. Van azonban tömegközlekedési és más alternatívája is, hogy olcsóbban juss ki a reptérre. Mutatjuk a lehetőségeidet.

2013 szeptemberében lépett hatályba a fővárosi taxisrendelet, amely szigorú szabályok közé szorította a taxizást Budapesten. Az utasok szempontjából pozitív változásnak volt tekinthető, hogy megváltoztak a taxikkal szembeni minőségi követelmények, tehát a korábbiaknál csak újabb és jobb felszereltségű gépjárművekkel engedélyezték a taxizást.

A rendelet másik előnye volt, hogy kötelezővé tette a bankkártya-elfogadást az autókban, ami nemcsak a kényelem miatt fontos, hanem adót is nehezebb elkerülni, ha nem kizárólag készpénzben folyik az üzlet.

Az utasok szempontjából pozitív változások mellett ugyanakkor a főváros bevezette a hatósági (tehát fix) tarifát, mely megdrágította a taxival való utazást, valamint a reptéri fuvarokra vonatkozó kedvezményes tarifáknak is búcsút inthetett Budapest.

Jelenleg a fővárosban taxival utazni minimum 450 forintba kerül, ez az alapdíj. Ezen felül kilométerenként 280 forintot, percenként pedig 70 forintot kell fizetni. Fontos, hogy a percdíj csak abban az esetben ketyeg, ha 15 kilométer/óránál lassabban halad (vagy dugóban rostokol) a taxi.

Ahhoz, hogy összehasonlítsuk a különböző kijutási módszereket, meghatároztunk egy fix időt és távolságot. Napközben mennénk a reptérre a budapesti Deák Ferenc térről, mégis csak ez a város kvázi középpontja.

Az utvonaltervezo.com weboldal taxi viteldíj kalkulátora alapján a Deák és a reptér közötti távolság 20,6 kilométer, amit napközben 27 perc alatt lehet megtenni.

A kalkulátor alapján ez az út 6 208 forintba kerül. Szűkösen bár, de elvileg egy négyfős családnak elég tud lenni egyetlen taxi, tehát ennyiért a teljes család ki tud jutni a reptérre.

Metró, busz (+vonat)

Első körös alternatíva, ha ugyanezt az utat tömegközlekedéssel tesszük meg. Itt két opciónk is van

Az egyik, hogy metróval kimegyünk a Kőbánya-Kispest megállóig, ahol a 200E buszra szállva mehetünk a reptérig.

A másik lehetőség, hogy elmetrózunk a Nyugati pályaudvarig, ahol vonatra szállunk, majd a Ferihegy vasútállomás megállónál átszállunk a már említett 200E buszra.

A metró és busz kombinációjával egy átszállójegyet használnánk fel, mely 530 forintba kerülnek, és a BKK Futár útvonaltervezője alapján az út 48 percig tart.

A vonatos megoldással előbb 

JÓL JÖNNE 1 MILLIÓ FORINT?

Amennyiben 1 millió forintot igényelnél 36 hónapos futamidőre, akkor a törlesztőrészletek szerinti rangsor alapján az egyik legjobb konstrukciót, havi 33 952 forintos törlesztővel az UniCredit Bank nyújtja (THM 14,41 %), de nem sokkal marad el ettől a CIB Bank 33 972 forintos törlesztőt (THM 14,45%) ígérő ajánlata sem. További bankok ajánlataiért, illetve a konstrukciók pontos részleteiért (THM, törlesztőrészlet, visszafizetendő összeg, stb.) keresd fel a Pénzcentrum megújult személyi kölcsön kalkulátorát. (x)

 
  • el kell mennünk a Nyugatiig metróval (5 perc), 
  • el kell sétálnunk a metrótól a vonatokig (5 perc),
  • ahonnan elvonatozunk Ferihegy megállóig (19 - 23 perc) és
  • a végén már csak egy rövid 200E buszos utazás van hátra, ami 15 percig tart.

Ez a módszer tehát összesen 44-48 percet vesz igénybe, de két várakozási időt még hozzá kell adni. Hétfőnként reggel hat és kilenc között 16 olyan vonat indul a Nyugatiból, amely megáll Ferihegy megállónál, így átlagosan 11 perc várakozási idővel számolhatunk.  A reptéri 200E busz pedig 7-8 percenként közlekedik havonta, így a Ferihegy vasútállomásnál való átszállásra átlagosan 4 percet számolhatunk.

Ezzel a két várakozási idővel 59-63 percre nő a menetidőnk.

A költségeink viszont nem túl magasak:

  • egy metrószakaszjegy 300 forintba kerül,
  • a vonatjegy másodosztályon 370 forint
  • ehhez hozzájöhet a gyorsvonati pótjegy, mely plusz 150 forint, valamint
  • egy buszjegy, ami 350 forintba kerül.

A túra költsége tehát összesen 800 vagy 950 forint, attól függően, hogy személy- vagy gyorsvonattal tettük meg a Nyugati pályaudvar - Ferihegy vasútállomás viszonylatot.

Aki pedig nem szeretne tömegközlekedéssel bajlódni, de a borsos taxitarifát sem szeretné kifizetni, annak több lehetősége is van:

Minibusz

Az egyik, hogy a reptér hivatalos minibusz szolgáltatását veszi igénybe. Ez 4 400 forintba kerül és egy óra alatt ér ki a reptérre a Deákról, amit viszont érdemes beleszámolni, hogy a repülőgép tervezett indulási idejéhez képest három órával korábbra kell rendelni a fuvart, így potenciálisan lesz két óránk a céltalan lődörgésre a reptéren.

"Kocsibérlés sofőrrel" = taxi fehér rendszámmal

A másik taxi- és tömegközlekedés-helyettesítő megoldás az erősen szürke zónában játszó autóbérlés sofőrrel, ami az utas szempontjából pont úgy működik, mint a taxi (tehát címre jön és az autót nem kell megosztani más utasokkal).

Ilyen szolgáltatásokat könnyen találhatunk, ha beírjuk a keresőbe, hogy "reptéri transzfer". Kiérni a reptérre ezzel is körülbelül fél órát vesz igénybe, bár a taxikkal ellentétben buszsávot ezek az autók nem használhatnak, így 5 percet rászámolhatunk nyugodtan a menetidejükre, hivatalos versenytársaikkal szemben. Az ár szolgáltatófüggő, de jellemzően 4 500 forint körül alakul a Belvárosból.

Azt, hogy melyik módszerrel menjünk a reptérre, erősen befolyásolhatják egyéni körülményeink. 

Ha rendelkezünk havi tömegközlekedési bérlettel Budapesten, akkor ennek fejében függetlenül attól, hogy a reptérre megyünk, nem kell sem a 200E buszon, sem a MÁV vonatain jegyet váltani. Ebből következik, hogy az oda-visssza 12 ezer forintos taxitarifát teljesen ingyen is megúszhatjuk.

Egy pluszköltségünk viszont akkor is jelentkezik, ha tömegközlekedéssel megyünk, de van Budapest bérletünk. Ha a Nyugatiból gyorsvonattal utazunk Ferihegy vasútállomásig, akkor pótjegyet kell váltanunk, ami 150 forintba kerül.

A cikk megjelenése után egy olvasónk hívta fel a figyelmünket, hogy a két vonaljegy helyett érdemesebb egy átszállójegyet venni, ez alapján javítottuk a cikket.

NEKED AJÁNLJUK
Páratlan fotó dokumentációval illusztrált napló került elő a Don-kanyarból (x)

Hadtörténeti kuriózum lehet az a 120 darab színes, jó minőségben retusált és digitalizált, publikálás előtt álló felvétel, amely 45 év lappangás után került elő.

Itt a díjnyertes fiatal vállalkozó újabb nagy dobása (X)

Az egyik legígéretesebb hazai technológiai startup által most piacra dobott okos gyűrű lehetővé teszi, hogy egyetlen érintéssel bármilyen infót megosszunk magunkról új ismerősünkkel.

Ilyen modellben még soha nem szerveztek ekkora rendezvényt (x)

Rekord gyorsasággal fogytak el a jegyek arra 400 fősre tervezett, fiataloknak szóló kapcsolatépítő és önfejlesztő rendezvényre, amelynél a szervezők a közösségi finanszírozás modelljével toboroztak.

Zsongtak és tolongtak a vevők a magyar Kickstarteren: rengetegen csaptak le erre az egyedülálló termékre

Az első hazai közösségi piactéren sikeresen célba ért egy mézes kampány, amelyben a vásárlás mellett egy hartai termelő kaptárait is örökbe lehetett fogadni.

NAPTÁR
Tovább
2024. április 20. szombat
Tivadar
16. hét
Április 20.
Cirkuszok világnapja
Ajánlatunk
KONFERENCIA
Tovább
GEN Z Fest 2024
Gyere el akár INGYEN a Z generáció tavaszi eseményére!
Retail Day 2024
Merre tovább, magyar kiskereskedelem?
EZT OLVASTAD MÁR?
CSOK Plusz - hírek, tudnivalók
A legfontosabb hírek, elemzések, és a részletszabályok a 2024-től elérhető CSOK Plusz-ról.
Most nem