2018. szeptember 24. hétfő Gellért, Mercédesz

Élesedik az új szabályozás: ez mentheti meg a pórul járt nyaralókat


Július 1-jén lép életbe az az új szabályozás, amely az utazásszervező esetleges csődje miatt kényszerűen külföldön tartózkodó ügyfelek hazautaztatását hivatott biztosítani. Az új szabályozás létjogosultságát a Green Holidays tavalyi csődje jól bizonyította, hiszen akkor több száz, Törökországban nyaraló utas került bajba. Arról nem is beszélve, hogy közel sem ez volt az egyetlen utazásszervező iroda az utóbbi években, amely kénytelen volt csődöt jelenteni. Az alábbiakban áttekintjük, hogy mi változik júliustól, illetve azt is, hogy melyek voltak az utóbbi évek legnagyobb botrányai, melyek utazásszervező vállalatokhoz kötődtek.

Júliustól már nagyobb védelmet élveznek azok, akik valamelyik utazási irodával indulnak külföldre, ugyanis egy új szabályozásnak hála már nagyobb biztonsággal számíthatnak arra, hogy viszont látják a pénzüket az utazásszervező esetleges fizetésképtelensége esetén. Az új rendelkezés értelmében ezentúl az utazásszervezőnek az utas esetleges kényszerű külföldi tartózkodására és hazautazására is biztosítást kell kötnie, amennyiben a szállítás is része az utazási csomagnak.

Sőt, az új szabályozás értelmében azok az ügyfelek is védelmet élveznek majd, akik nem közvetlenül egy utazásszervező irodánál, hanem egy közvetítő cégnél vásárol utazást - feltéve, hogy a közvetítő utazási csomagot értékesít - tudtuk meg a Magyar Biztosítók Szövetségétől (MABISZ). Az új biztosítás minden Magyarországon regisztrált utazásszervező esetében a működési engedély feltétele. A biztosítás mértékét a díjbevétel arányában, sávosan megállapított összeghatárok alapján állapítják meg egy-egy iroda esetében - tette hozzá a MABISZ.

Green Holidays

Az utóbbi években számos utazásszervező cég volt kénytelen csődöt jelenteni, de az egyik legemlékezetesebb alighanem a Green Holidays tavalyi botránya volt. Bedőlésekor az irodának még több száz ügyfele tartózkodott Törökországban, akik közül sokan azzal szembesültek, hogy sem szállásuk, sem hazafelé szóló repülőjegyük sincs.

A helyzetet tovább súlyosbította, hogy az iroda ügyfelei közül csak azok számíthattak kártérítésre, akik közvetlenül az utazásszervezőnél fizettek be a nyaralásra. Azokra azonban, akik közvetítői cégen keresztül szerződtek, nem terjedt ki az iroda biztosítása. De jelenleg még a kártérítésre jogosultak sem kapták vissza az összes pénzüket.

Első körben 50 százalék kárelőleget fizettünk az arra jogosultaknak. Ezeket a kifizetéseket tavaly decemberben kezdtük meg. Időközben, más forrásból (például utazásközvetítőtől a még el nem utalt részvételi díjak, vagy bankkártyás vásárlás esetén charge back) több károsult utas is visszakapta a részvételi díjat. Így a további kifizetés előtt egy nyilatkozatot kellett visszaküldeni a biztosítóhoz amiben a károsult megerősíti, hogy a kárigénye változatlanul fennáll és jogos. (PTK alapelv, hogy káron gazdagodni nem lehet). Ezek feldolgozása és összesítése után tudta a biztosító megállapítani és megkezdeni a további kifizetést. Ebben a második körben további 15 százalékot fizetett a biztosító, így összesen eddig a befizetett részvételi díjak 65 százaléka térült meg. Fontos hangsúlyozni, hogy ezt minden arra jogosult megkapta már."

- mondta el kérdésünkre Vereczki András, az Uniqa Biztosító Lakossági Biztosítások és Kárrendezés területének vezetője.

A Green Hollidays tevékenységének felfüggesztésére 2017. július 3-án került sor. Biztosítási szempontból ez a káresemény időpontja. Ehhez képest 1 év a szerződés szerint az elévülési igény. Így a biztosító 2018 őszén lesz abban a helyzetben, hogy a kártérítés végleges mértékét pontosan megállapítsa és a még rendelkezésre álló keret terhére az arra jogosultaknak további kártérítést fizessen. Becsülten ez újabb 5-6 százalékot jelenthet majd. Ezzel a pórul járt utasok összességében tehát 70 százalék körüli megtérülésre számíthatnak, ami egyben azt is jelenti, hogy az utasok összesített igénye a krízishelyzet kezelésének költségeivel együtt ennél magasabb volt."

- tudtuk még meg Vereczki Andrástól.

Nem a Green Holidays volt az egyetlen

Korántsem a tavalyi év volt az egyetlen, amikor egy utazásszervező csődje borzolta a magyar utazók kedélyeit. 2009 júniusában húzta le a rolót az 5 Kontinens utazási iroda, míg az Aeroviva 2010 decemberében volt kénytelen abbahagyni tevékenységét. 2008-ban a Bella Tours, 2013-ban pedig a Best Reisen jelentett csődöt.

Persze nem mindegyik csőd érintett ugyanannyi utast. Az 5 Kontinens csődje közel 2000 ügyfelet érintett, míg az Eurotours 2004-es megszűntekor 1000 utas maradt külföldön. Ugyanakkor az Aerovivának úgy jelentette csődöt, hogy egyetlen utasa sem maradt Magyarország határain kívül.

Nem váltja ki az utasbiztosítást

Fontos kiemelni, hogy a szóban forgó biztosítás "csak" az utazásszervező csődje esetén nyújt védelmet az utasok számára, tehát semmi esetre sem helyettesíti az utasbiztosításokat. A gyakorlatban ez azt jelenti, hogy egy külföldi baleset, betegség esetén az utas továbbra is csak akkor fordulhat a biztosítókhoz segítségért, ha az utazást megelőzően kötött utasbiztosítást.

Ezt egyébként rendkívül kevesen, mindössze a magyarok fele teszi meg - amennyiben hihetünk a hazai biztosítók becslésének. Ez igen nagy felelőtlenségre vall, hiszen egy nagyobb utazás akár több százezer forintba is kerülhet, míg egy utasbiztosítás jellemzően ennek csupán a töredékébe kerül. Ugyanakkor egy külföldön elszenvedett baleset esetében a kórházi költségek akár több millió forintba is kerülhetnek, tehát semmi túlzás nincs abban, hogy hazárdjátékot űz az, aki utasbiztosítás nélkül hagyja el Magyarországot.

JÓL JÖNNE 3 MILLIÓ FORINT?

A Pénzcentrum kalkulátorával könnyedén megtalálhatod a legolcsóbb személyi kölcsönt. Íme, itt egy konkrét példa: 3 millió forintos hitelösszeget, és 72 hónapos futamidőt adtunk meg, ezen kívül bepipáltuk "250 000 Ft feletti havi nettó jövedelem", illetve a "Jövedelmem a kiválasztott bankba utalnám" opciókat. A törlesztőrészletek szerinti rangsor alapján az egyik legolcsóbb konstrukciót, havi 51 798 forintos törlesztővel a Raiffeisen Bank (THM 8,27%) nyújtja; de nem sokkal marad el ettől a K&H Bank (51 856 Ft/hó; THM 8,10%); illetve a Budapest Bank (52 219 Ft/hó; THM 7,90%) ajánlata sem. További bankok ajánlataiért, illetve a konstrukciók pontos részleteiért (THM, törlesztőrészlet, visszafizetendő összeg, stb.) keresd fel a Pénzcentrum kalkulátorát.

Még nincs hozzászólás - Legyél te az első!
Ezt olvastad már?
11
22
33
 Kedvelem az oldalt

A címlapról ajánljuk


Feliratkozom a hírlevélre!

 

NÉPSZERŰ
FRISS

  Ajánlatunk