16 °C Budapest

Brutális, mi megy Ferihegyen: az igazi pörgés pedig idén még hátra van

2018. július 15. 20:00

Soha nem látott ütemben növekedett tavaly a Liszt Ferenc Nemzetközi Repülőtér utasforgalma, ami az év végére meghaladta a 13,1 millió főt. Eddig az idei év minden hónapjában rekord dőlt, és úgy tűnik, hogy éves szinten is újabb csúcsra számíthatunk. Már a téli hónapokban is rengeteg volt az utas, de továbbra is a nyár a főszezon a hazai légiközlekedésben: Budapest egyre több külföldi turistát - köztük fesztiválozókat és hajóutasokat - vonz, a magyarok pedig főleg a tengerparti úticélok felé veszik az irányt. Vajon útjába állhat a további növekedésnek a forint gyengülése? Esetleg az olajár emelkedése fordíthat a pozitív trenden? Utánajártunk, hogy mire számítanak a hazai légiközlekedési piac legnagyobb szereplői. 

Harmadik éve kétszámjegyű az utasforgalom növekedése a Budapest Liszt Ferenc Nemzetközi Repülőtéren. Ez azt jelenti, hogy jelenleg maximális kapacitással pörög a repülőtér, tehát minden munkatársra szükség van a zavartalan működéshez - mondta el a Portfolio-nak Hardy Mihály, a Budapest Airport kommunikációs igazgatója. A nyár a hazai légiközlekedésben a legforgalmasabb időszak, az idei nyári menetrend életbe lépésével pedig minden eddiginél több járat és útvonal érhető el a magyar fővárosból. Hova repülnek idén nyáron a magyarok és milyen forgalomra számítanak a légiközlekedési piac szereplői? 

Iparági előrejelzések szerint az idei év végére az utasforgalom várhatóan meghaladja majd a 14,5 milliót a Budapest Liszt Ferenc Nemzetközi Repülőtéren. Ennek legfeljebb olyan előre nem látható események szabhatnak gátat, mint a kerozinárak elszabadulása, vagy valamiféle nemzetközi konfliktus kirobbanása. Már az év első 3 hónapjában is csaknem 3 millió légiutas indult Budapestről és érkezett ide, amivel minden korábbi rekordot megdöntött a Budapest Airport első negyedéves utasforgalmi növekedése. A 16,9 százalékos bővülés ugyanis majdnem háromszorosan meghaladja az EU-repülőterek 6,2 százalékos növekedési átlagát.

Továbbra is január és február a legalacsonyabb utasforgalmú hónap, de már nincs olyan jelentős különbség, mint néhány ez évvel előtt, amikor a januári forgalom a júliusi 50%-a körül alakult

- mondta el Hardy Mihály.

Az igazi pörgést persze a nyári hónapok hozzák: június utolsó napjaiban (25. hét) 13,7 százalék volt a növekedés a tavalyi év azonos időszakához képest. Általában júliusban, augusztusban és szeptemberben a legnagyobb a légiutas-forgalom, de idén például már májusban és júniusban is meghaladta a 1,3 millió főt. Júliusban és augusztusban akár a 1,4-1,5 millió utast is elérheti, illetve még az október is erős hónap lehet az előző évek tapasztalatai alapján.

Bár a forint- euró árfolyam mozgása is befolyásolhatja az utasforgalmat, a mostanihoz hasonló kilengések nem okoznak jelentős változást

- véli a kommunikációs igazgató.

Egy hónapon belül új fejlesztést adnak át

A Budapest Airport 2017-ben számos új beruházást indított és adott át a BUD 2020 fejlesztési terv részeként, aminek keretében 50 milliárd forintot fordít saját forrásból a repülőtéri infrastruktúra fejlesztésére. A fejlesztési program egyik zászlóshajója, az új B oldali utasmóló munkálatai tavaly év elején kezdődtek, és a tervek szerint augusztus elején át is adják a forgalomnak a létesítményt. Az ötéves program részeként már átadtak az 1. Terminál mellett két új logisztikai központot, elkészült a repülőtéri szálloda, ezer férőhellyel bővült a repülőtéri parkolóhelyek száma, amelyek már összesen 4 700 autó számára kínálnak helyet. Ebben az évben kezdték meg az új légiáru-kezelő központ, a CargoCity építését, illetve június végén, egy nappal a tervezett határidő előtt ismét átadták a forgalomnak a felújított 1. futópályáját.

A forgalomnövekedés egyik fő oka, hogy Magyarország egyre keresettebb turisztikai célpont. Mivel a budapesti repülőtér csak nagyon korlátozottan bonyolít átszálló utasforgalmat a Malév megszűnése óta (úgynevezett origin and destination (O&D) reptér), aki itt landol, annak Magyarország az úticélja. A fiatalok közül sokan érkeznek olyan eseményekre, mint a Sziget Fesztivál, illetve a Forma-1 hétvégéje szintén a nyár legerősebb forgalmú napjai közé tartozik. A tehetősebb külföldi turisták közül pedig többen egy hetes dunai hajótúrájukat kezdik meg Magyarországról, például a szerbiai Belgrád vagy a németországi Passau irányába.

A kimenő utasforgalom növekedéséhez főképp a nyári menetrendben szereplő tengerparti desztinációk magas száma járul hozzá. Számos új, népszerű úticél kedvező áron érhető el a diszkont légitársaságok járatainak köszönhetően: ilyen például Kanári-szigetek, Marokkó, az ékszak-spanyolországi Santander, Malaga, a spanyol kikötőváros, vagy a ciprusi Páfosz. 

Aki már februárban döntött a nyári szabadságáról, az különösen jó áron vehetett repülőjegyet ezekre a desztinációkra. Úgy tűnik, hogy az idei évben kezdenek visszatérni a magyar utazók az olyan, utóbbi években hanyagolt úticélokhoz is, mint Törökország, Egyiptom és Tunézia. Miután ezeken a korábban kedvelt helyszíneken többször történtek turisták ellen irányuló terrortámadások, a hazai nyaralók az elmúlt 1-2 nyáron szívesebben választották az olasz és a spanyol tengerpartokat. 

Hardy Mihály azt is kiemelte, hogy a budapesti repülőtér történetében most először egyszerre 4 közvetlen transzatlanti útvonal érhető el Észak-Amerikába (New York, Chicago, Philadeplhia és Toronto). Ezek más célközönséget szolgálnak ki, mint a diszkont légitársaságok járatai, de ennek is komoly piaca van, becslések szerint 400-600 ezer körül a mozog az utasforgalom Magyarország és Észak-Amerika között. A legtöbben üzleti és rokonlátogatási célból utaznak a tengeren túlra. A közvetlen járatok mellett továbbra is elérhetőek az átszállással járó lehetőségek is.

2018-ban a Wizz Air 5,3 millió helyet kínál budapesti járatain, ami 20 százalékos növekedést jelent az előző évhez képest. 

NULLA FORINTOS SZÁMLAVEZETÉS? LEHETSÉGES! MEGÉRI VÁLTANI!

Nem csak jól hangzó reklámszöveg ma már az ingyenes számlavezetés. A Pénzcentrum számlacsomag kalkulátorában ugyanis több olyan konstrukciót is találhatunk, amelyek esetében az alapdíj, és a fontosabb szolgáltatások is ingyenesek lehetnek. Nemrég három pénzintézet is komoly akciókat hirdetett, így jelenleg a CIB Bank, a Raiffeisen Bank, valamint az UniCredit Bank konstrukcióival is tízezreket spórolhatnak az ügyfelek. Nézz szét a friss számlacsomagok között, és válts pénzintézetet percek alatt az otthonodból. (x)

Legnépszerűbb célállomásaink közé tartozik London Luton, Barcelona és Tel-Aviv. Új úti céljaink, mint például Szentpétervár vagy Agadir is egyre népszerűbb az utazóink körében

- mondták a vállalatnál a Portfolio kérdésére.

Az Emirates a kiutazó és a beutazó utasforgalomban is jelentős növekedést tapasztal budapesti járatain. A növekedés java részt a magyarok egyre növekvő Dubaj iránti érdeklődésének köszönhető, amely vezeti a légitársaság a legnépszerűbb úti cél listáját, majd Thaiföld, Kína, az Indiai-óceán térsége (Srí Lanka, Maldív-szigetek, Mauritius és Seychelle-szigetek) és Ausztrália szerepel a toplistán - tudta meg a Portfolio a légitársaságtól. 

Az európai repülőtereket tömörítő szakmai szervezet, az ACI Europe (Repülőterek Nemzetközi Tanácsa, európai tagozat) statisztikái szerint a tavalyi évben gyorsabb volt a légi utasforgalom növekedése Európában, mint az elmúlt 13 évben bármikor. (Ekkor, 2004-ben nagyban hozzájárult a légiutas-forgalom felpörgéséhez 10 ország, köztük Magyarország EU-csatlakozása. A szervezet előrejelzése szerint 2018-ban is forgalomnövekedés várható, de lassuló ütemben, amit elsősorban az olajár emelkedésével magyaráznak. Ez a tényező valóban nyomás alá helyezi a légitársaságokat, hiszen az áremelkedés közvetlenül hat a működési költségeikre.

Mint a legtöbb légitársaság, az Emirates és a Wizz Air is a piaci viszonyok függvényében változó viteldíjakat kínál az év során. 

A ráfordítási költségek - mint például a magasabb üzemanyagárak - minden piaci szereplőt érintenek, de a Wizz Air jól felkészült arra, hogy az egységköltségeket a lehető legalacsonyabb szinten tartsa. Így egyelőre nem kell a jegyárak emelésével számolni, köszönhetően a robusztus, de egyszerű és jól bevált üzleti modellünknek, és Európában az egyik legfiatalabb és legmagasabb hatékonysággal működő Airbus A320 és A321 repülőgépekből álló flottánknak

- mondták a vállalatnál.

Az Emirates folyamatosan figyelemmel kíséri az üzemanyag árának alakulását, és minden erőfeszítést megtesznek azért, hogy az utasokat megvédjék a költségek alakulásának negatív hatásaival szemben. Emellett persze a hosszú távú üzleti jövedelmezőséget is biztosítaniuk kell, ez nemcsak saját, hanem kereskedelmi partnereik érdeke is.

(Portfolio)

NEKED AJÁNLJUK
Ilyen modellben még soha nem szerveztek ekkora rendezvényt (x)

Rekord gyorsasággal fogytak el a jegyek arra 400 fősre tervezett, fiataloknak szóló kapcsolatépítő és önfejlesztő rendezvényre, amelynél a szervezők a közösségi finanszírozás modelljével toboroztak.

Zsongtak és tolongtak a vevők a magyar Kickstarteren: rengetegen csaptak le erre az egyedülálló termékre

Az első hazai közösségi piactéren sikeresen célba ért egy mézes kampány, amelyben a vásárlás mellett egy hartai termelő kaptárait is örökbe lehetett fogadni.

Újraindul a STRT Holding inkubációs programja, a Launchpad

Az STRT Holding közleménye szerint 8+30 millió forint befektetés és tapasztalt mentorgárda várja a jelentkezőket.

Egykor kubai textilmunkásoktól volt hangos, most közösségi finanszírozásból újul meg a patinás budapesti gyárépület (x)

A hiánypótló naturális, és letisztult berendezési trendeket kedvelő fotós közösség számára a Nordix már nem ismeretlen.

Erről ne maradj le!
NAPTÁR
Tovább
2024. március 28. csütörtök
Gedeon, Johanna
13. hét
Március 28.
Nagycsütörtök
Ajánlatunk
KONFERENCIA
Tovább
GEN Z Fest 2024
Gyere el akár INGYEN a Z generáció tavaszi eseményére!
Retail Day 2024
Merre tovább, magyar kiskereskedelem?
EZT OLVASTAD MÁR?
Itt a Pénzcentrum App!
Clickbait-mentes címek és egyéb extrák a Pénzcentrum mobilapplikációban!
Most nem
Letöltöm