15 °C Budapest

Alig ismert gyorshajtás-szabály szedi áldozatait: rengetegen hibáznak, meg is fizetnek érte

2020. március 1. 07:00

Sokan beleesnek abba a csapdába, hogy azt hiszik, általánosan elfogadott szabály a magyar utakon, hogy a megengedett sebességet valamilyen mértékben át lehet lépni, van egyfajta tűréshatár, ami alatt nem büntetnek meg. Ugyanitt hibázott olvasónk is, akit meg is büntetett a rendőr. A Pénzcentrumnak nyilatkozó szakértő szerint rengetegen nincsenek tisztában azzal, hogy mik is a szabályok. Ezeket tesszük most tisztába.

Elég érdekes esetről számolt be olvasónk, aki annak ellenére kapott gyorshajtási csekket, hogy be volt nyomva a tempomat az autójában a "tűréshatáron belüli sebességre".

Budapest külvárosában haladtam, ahol 60-as tábla volt kitéve, gyér volt a forgalom, belőttem a tempomatomat 70-re, mert tudtam, hogy az még belefér. Hát nem fért bele, egyszer csak a rendőr kikapott, mutatta, hogy bizony 78-cal mentem úgyhogy meg is ajándékozott egy 30 ezer forintos büntetéssel, meg 4 büntetőponttal, hiába mondtam, hogy dehát a tempomat...

- mesélte. A szakértő elmondása szerint olvasónk abba a hibába esett, hogy összekeverte az ellenőrzési formákat. Ugyanis Magyarországon kétféle gyorshajtás létezik: az egyik, amit az automatikus rendszer néz (itt objektív felelősség van, hiszen a gép nem tudja, ki vezette az autót), és van a helyszíni ellenőrzés, a kettő pedig teljesen külön dolog:

Ha a rendőr a helyszínen ellenőriz, fogja a műszerét és lefotóz, akkor akár azért is megbüntethet, ha 60 helyett 61-gyel mész. Ezt sokan nem tudják. Engem egyszer megbüntettek, 50 helyett mentem 58-cal: mondtam a rendőrnek, hogy nem ennyi a tűréshatár. Igen ám, de az csak akkor érvényes, ha a Véda-rendszer ellenőriz. Az ilyen gyorshajtások büntetési tétele az egyéb szabálysértések kategóriába tartozik, engem például 5 ezer forintra büntettek meg.

- magyarázta Pető Attila, aki szerint a rendőrök készülékei 3-4 százaléknyi túllpést néznek el, annyival vannak fölé kaliblárva. A Kreszprofesszor néven is ismert közlekedési szakértő aláhúzta, hogy

ha a KRESZ-ben 50 van, akkor maximum 50-nel lehet menni. Egy balesetnél tuti, hogy elővesznek, ha te vagy a hibás és mondjuk 90 helyett 94-gyel mentél - tehát túllépted a megengedett sebességhatárt, pont, máris egy súlyosbító körülmény.

Hozzátette, olvasónkat a Véda is kiszedte volna, ha valóban ekkora sebességgel ment, még akkor is, ha csak pár kilométerrel lépte túl a tűréshatáron belüli sebességhatárt.

De a kilométeróra már csak azért sem jó védekezés, mert kivétel nélkül mind többet mutat, mint amennyivel ténylegesen mész. Ha megnézzük GPS-szel, akkor 5-10 százalék is lehet az eltérés. Én még nem láttam olyan kocsit, ami többel ment volna, mint amennyit mutatott, mind lassabban halad - a tempomat pedig a kilométerórával van összekötve, az is annak alapján megy.

Pető Attila azt is elmondta, hogy ha valaki nem ért egyet a büntetésével, annak ugyan megvan a lehetősége a fellebbezésre, de nem sok esély van rá, hogy eltörlik a bírságot. Hiszen a hatóságoknál megvannak a felvételek, amiken pontosan látszik, hogy hol, mikor és mennyivel ment az illető, milyen sebességhatárok mellett.

Arra nem lehet hivatkozni, hogy nem kaliblárták be jól az autó műszereit a gyárban, ez mindenki magánügye. Az ilyen esetekben esetleg azt lehet benézni, hogy közben volt egy kereszteződés, ami feloldotta a korlátozó táblát, de a rendőrök sem szoktak olyan helyre állni, ahol ez felmerülhet. Találkoztam már olyannal, hogy valaki sikeresen fellebbezett, de akkor bejött egy földút, amit nem vettek figyelembe a rendőrök. Pedig az is kereszteződésnek számít, ami feloldja a korlátozó táblát

Mit is mond a szabályozás?

A KRESZ, ahogy a közlekedési szakember is elmondta, világosan fogalmaz a sebességhatárokkal kapcsolatosan, és az is a rendelet része, hogy ha a tábla lakott területen 50 km/óránál, lakott területen kívül 90 km/óránál nagyobb sebességet jelez, személygépkocsival, motorkerékpárral és a 3500 kg megengedett legnagyobb össztömeget meg nem haladó gépkocsival legfeljebb a jelzőtáblán megjelölt sebességgel szabad közlekedni.

Bár a vonatkozó kormányrendelet mellékletében a büntetési tételek valóban úgy vannak meghatározva, hogy a bírság csak annak jár, aki legalább 15 km/h-val átlépi a megengedett sebességet. Sőt, 100 km/h felett már csak akkor jön a csekk, ha a gyorshajtót legalább 120 km/h-val fotózták le, de nem lehet elégszer kihangsúlyozni, hogy ez csak az automata rendszerekre vonatkozik. Mindez a technika ördöge miatt lett kitalálva, a sebességmérő készülékekben is van egy hibahatár. Így pedig sok olyan sofőr is büntetést kapna, aki amúgy nem is hajtott gyorsan, csak a műszerek voltak pontatlanok. A "tűréshatárok" és a büntetési tételek ma így néznek ki Magyarországon védás mérés esetén:

50 km/óra sebességig   

  • 15 km/óra felett 25 km/óráig - 30 000 ft   
  • 25 km/óra felett 35 km/óráig - 45 000 ft
  • 35 km/óra felett 45 km/óráig - 60 000 ft
  • 45 km/óra felett 55 km/óráig - 90 000 ft
  • 55 km/óra felett 65 km/óráig - 130 000 ft
  • 65 km/óra felett 75 km/óráig - 200 000 ft
  • 75 km/óra felett - 300 000 ft

50 km/óra felett 100 km/óra sebességig   

  • 15 km/óra felett 30 km/óráig - 30 000 ft
  • 30 km/óra felett 45 km/óráig - 45 000 ft
  • 45 km/óra felett 60 km/óráig - 60 000 ft
  • 60 km/óra felett 75 km/óráig - 90 000 ft
  • 75 km/óra felett 90 km/óráig - 130 000 ft
  • 90 km/óra felett 105 km/óráig - 200 000 ft
  • 105 km/óra felett - 300 000 ft

100 km/óra sebesség felett

Bárkinek járhat ingyen 8-11 millió forint, ha nyugdíjba megy: egyszerű igényelni!

A magyarok körében évről-évre nagyobb népszerűségnek örvendenek a nyugdíjmegtakarítási lehetőségek, ezen belül is különösen a nyugdíjbiztosítás. Mivel évtizedekre előre tekintve az állami nyugdíj értékére, de még biztosítottságra sincsen garancia, úgy tűnik ez időskori megélhetésük biztosításának egy tudatos módja. De mennyi pénzhez is juthatunk egy nyugdíjbiztosítással 65 éves korunkban és hogyan védhetjük ki egy ilyen megtakarítással pénzünk elértéktelenedését? Minderre választ kaphatsz ebben a cikkben, illetve a Pénzcentrum nyugdíj megtakarítás kalkulátorában is. (x)

  • 20 km/óra felett 35 km/óráig - 30 000 ft
  • 35 km/óra felett 50 km/óráig - 45 000 ft
  • 50 km/óra felett 65 km/óráig - 60 000 ft
  • 65 km/óra felett 80 km/óráig - 90 000 ft   
  • 80 km/óra felett 95 km/óráig - 130 000 ft   
  • 95 km/óra felett 110 km/óráig - 200 000    ft   
  • 110 km/óra felett - 300 000 ft

A pénzbírság mellett büntetőpontokat is kapnak a gyorshajtók, enyhébb esetben 4-et, de nagyobb sebességtúllépés után 6 illetve 8 pont is járhat a jogsiba, amivel azért érdemes vigyázni. Ugyanis ha a sofőr pontjainak száma eléri vagy meghaladja a 18-at, a Közigazgatási és Elektronikus Közszolgáltatások Központi Hivatala már meg is kezdi a jogosítvány bevonásának folyamatát. A hivatal három napon belül értesíti az illetékes kormányhivatal járási hivatalát, ami nyolc napon belül elrendeli jogosítvány fél évre való felfüggesztését. Tehát a büntetés után 11 nappal már el is lehet búcsúzni a jogsitól!

Érdemes megjegyezni, hogy a pontok nem maradnak örökké a sofőrrel, a szabályok szerint az elévülkési idő 3 év. Tehát, ha mondjuk 2017. február végén kaptál 1 büntetőpontot, mert a rendőr kiszúrta, hogy mobilozol vezetés közben, az kb. mostanra évült el. Emellett az állam egy másik lehetőséget is felkínál a vétkeseknek: el lehet menni önkéntes utánképzésre, ami után 9 pontot levonnak, ha összesen nem volt 13-nál több büntetőpontja az illetőnek - ha 14 és 17 pont között áll a sofőr, akkor csak hattal csökkentik a pontok számát.

Aki nem biztos a dolgában, az lekérdezheti a pontjainak számát: a BM tájékoztatás szerint a kérelem benyújtható:

  • Postai úton: Belügyminisztérium Nyilvántartások Vezetéséért Felelős Helyettes Államtitkárság Közlekedési Igazgatási és Nyilvántartási Főosztály Közlekedési Igazgatási Osztály, 1097 Budapest, Balázs Béla utca 35.     vagy     1476 Budapest, Pf.: 281.
  • Fax útján: +36-1-455-6803
  • Elektronikusan az alábbi e-mail címre: kozlekedesi.foosztaly@bm.gov.hu

A kérelemnek tartalmaznia kell az alábbi adatokat:

  • a járművezető személyazonosító adatait (név, születési hely, születési idő, anyja neve)
  • a járművezető saját kezű aláírását (elektronikus úton megküldött kérelem esetén az aláírást tartalmazó dokumentumot PDF vagy JPEG formátumban kérjük csatolni)
  • a járművezető lakcímét vagy levelezési címét.

A tájékoztató minden esetben postai úton kerül megküldésre, elektronikus úton történő továbbításra nincs lehetőség. Adatvédelmi okokból, amennyiben a kérelem elektronikus úton, tehát szkennelt aláírással kerül benyújtásra, az előéleti pontokról szóló tájékoztatást kizárólag a bejelentett lakó-vagy tartózkodási helyre van törvényes lehetőség postai úton megküldeni. Amennyiben eredeti aláírással ellátott, postai úton megküldött kérelem érkezik, a kérelmező által megadott értesítési címre is lehetőség van megküldeni a kért tájékoztatást.

Jön az EU-s szabályozás

Az EU által tavaly elfogadott szabályok szerint a 2022 után eladott autókba számos új technológiát kötelező lesz beépíteni, hogy biztonságosabbá váljon a közlekedés. Ezek egyike az automatikus sebességkorlátozó berendezés, ami nagyjából úgy működik azt jelenti, hogy GPS és kamerakép alapján megállapítja egy rendszer az aktuális sebességlimitet, ezt jelzi a sofőrnek, és korlátozni is tudja a legnagyobb sebességet. Ezt a rendszert azonban felülbírálhatja a sofőr, de csak korlátozott ideig.

Emellett olyan adatrögízőt is kötelező lesz beépíteni, aminek segítségével a rendőrség és a biztosító kiderítheti, hogy mi történt mondjuk egy balesetnél. A rendszer nem csak a sebességet nézi, hanem a sávtartó elektronikák jóvoltából azt is rögzíteni lehet adatot, hogy a sofőr záróvonalat is átlépett-e, vagy esetleg veszélyes módon, szabálytalanul előzött.

NEKED AJÁNLJUK
Páratlan fotó dokumentációval illusztrált napló került elő a Don-kanyarból (x)

Hadtörténeti kuriózum lehet az a 120 darab színes, jó minőségben retusált és digitalizált, publikálás előtt álló felvétel, amely 45 év lappangás után került elő.

Itt a díjnyertes fiatal vállalkozó újabb nagy dobása (X)

Az egyik legígéretesebb hazai technológiai startup által most piacra dobott okos gyűrű lehetővé teszi, hogy egyetlen érintéssel bármilyen infót megosszunk magunkról új ismerősünkkel.

Ilyen modellben még soha nem szerveztek ekkora rendezvényt (x)

Rekord gyorsasággal fogytak el a jegyek arra 400 fősre tervezett, fiataloknak szóló kapcsolatépítő és önfejlesztő rendezvényre, amelynél a szervezők a közösségi finanszírozás modelljével toboroztak.

Zsongtak és tolongtak a vevők a magyar Kickstarteren: rengetegen csaptak le erre az egyedülálló termékre

Az első hazai közösségi piactéren sikeresen célba ért egy mézes kampány, amelyben a vásárlás mellett egy hartai termelő kaptárait is örökbe lehetett fogadni.

Erről ne maradj le!
NAPTÁR
Tovább
2024. április 23. kedd
Béla
17. hét
Ajánlatunk
KONFERENCIA
Tovább
GEN Z Fest 2024
Gyere el akár INGYEN a Z generáció tavaszi eseményére!
Retail Day 2024
Merre tovább, magyar kiskereskedelem?
EZT OLVASTAD MÁR?
GEN Z Fest 2024
Pénzről, bátran. Techről, tudatosan. Jövőről, őszintén.
Most nem