Pénzcentrum

Lecsapott a hatóság a Szallas.hu-ra: így sürgették az embereket a foglalásra

2020.09.22. 19:03

A Gazdasági Versenyhivatal (GVH) jogsértőnek találta a Szallas.hu működési gyakorlatát, a szálláskereső ugyanis sürgető üzeneteivel pszichés nyomást gyakorolt a fogyasztókra. A versenyhatóság összetett intézkedéscsomagra kötelezte a szolgáltatást működtető vállalkozást.


Pénzre van szükséged? A Pénzcentrum személyi kölcsön kalkulátorának segítségével könnyen megtalálhatod a számodra legkedvezőbb megoldást.

A Versenyhivatal vizsgálata feltárta, hogy a Szallas.hu weboldalán és mobil applikációjában megjelenő, sürgető jellegű tájékoztatások (pl. "Négyen tervezik, hogy itt foglalnak." "Épp 38 ember nézi." "Már csak 2 szoba maradt oldalunkon!") jogsértőnek minősülnek. Megjelenési módjuk miatt ugyanis az üzenetek pszichés nyomásgyakorlással közvetítették a fogyasztók számára, hogy az általuk keresett szálláshelyek csak korlátozottan elérhetőek. Ez az agresszív kereskedelmi gyakorlatnak minősülő módszer megzavarja a felhasználók döntéshozatali folyamatát, így jelentősen korlátozhatja lehetőségüket a tájékozott választásra.

A szállásfoglalási oldalt és applikációt működtető Szallas.hu Zrt. az eljárás során együttműködött a Versenyhivatallal, elismerte a jogsértést és felhagyott a kérdéses gyakorlattal. A GVH ezért bírság kiszabása helyett egy összetett - a jogszabályokhoz való igazodást, a piac iránymutatását és a fogyasztók tájékoztatását egyaránt szolgáló - intézkedés-csomag végrehajtására kötelezte a céget. Ennek keretében a társaság többek között átalakítja online felületeit, valamint fogyasztói tájékoztató kampányba kezd, amely felhívja a figyelmet a pszichés nyomásgyakorlásra alkalmas magatartásokra, felismerésük fontosságára és elkerülésük lehetőségeire. A cég emellett piacfelmérést és fogyasztói kutatást folytat a témában, melynek eredményéről tájékoztatja a többi piaci szereplőt (pl. szállásadó partnereit, illetve e-kereskedelmi vállalkozásokat).

A pszichés nyomás gyakorlásával együtt járó kereskedelmi módszerek az utóbbi időben elszaporodtak, tisztességtelenségük azonban nem mindig ismerhető fel a fogyasztók számára, mivel részben a tudatalattira hatnak. A GVH - több más, jogellenes gyakorlat mellett - hasonló módszert tárt fel a Booking.com szálláskereső portál esetében is. A holland céggel szemben azonban a Szallas.hu elismerte a jogsértést és önként felhagyott a kifogásolt üzenetek alkalmazásával. A vállalkozás számára előírt hatósági kötelezettség-csomag e területen segíti a piac öntisztulását, illetve a fogyasztói tudatosság növelését, így hatékonyan szolgálhatja a káros gyakorlatok visszaszorítását. 


URL: https://www.penzcentrum.hu/utazas/lecsapott-a-hatosag-a-szallashu-ra-igy-surgettek-az-embereket-a-foglalasra.1102942.html