2020.04.02. 05:32
A koronavírusnak lassan az élet minden területén érezni a hatását: kihat a munkára, a magánéletre, a leghétköznapibb tevékenységekre, mint a bevásárlás, vagy egy orvosi kontroll. Március 16-a óta az egészségügyi intézményekben csak a legszükségesebb beavatkozásokat végzik el. Míg korábban egy újonnan megjelent anyajeggyel azonnal elrohanhatott valaki a házi orvosához, vagy foglalhatott időpontot egy magán bőrgyógyásznál, erre most nem igazán van lehetőség. A jó hír, hogy egyre több olyan platform van, amely lehetővé teszi a videókonzultációt.
Alapjaiban változott meg az élet a koronavírus kirobbanása óta. A rendelőintézetekben és kórházakban a járó- és fekvőbeteg ellátásban csak sürgősségi ellátás történik, minden tervezett műtét és kivizsgálás valamint a nem sürgős járóbeteg szakellátás is halasztásra került. Vagyis nincs könnyű helyzetben az, akinek mostanában jelentkezik valamilyen egészségügyi panasza, nehezen talál ugyanis olyan orvost, aki azonnal fogadja és ellátja - hacsak nem kritikus egészségügyi problémáról van szó. Múlt héten beszámoltunk arról, hogy civil kezdeményezésre készül egy platform, amelyen keresztül videókonzultáció formájában tudnának segíteni a betegeknek a szakorvosok.
A MediCall nevű magyar startup célja is hasonló, a cég a telefonos konzultáció mellett a héten indította el videókonzultációs szolgáltatását. Jelenleg több mint 100 szakember várja a tanácsra szoruló pácienseket. Gáspár Péter a cég társalapítója, vezérigazgatója a Pénzcentrumnak elmondta, további 100 jelentkezőnél zajlik az adatbekérés, ők is indulnak a napokban.
Mint mondta, a járvány időszakában minden háziorvos számára ingyenessé teszik a rendszert, melyen keresztül ellenőrzött körülmények között, de könnyedén tudják magukat regisztrálni a szakemberek. Ezt követően a cég elkészíti számukra profiljukat, majd ezután már könnyedén beállíthatják az orvosok szabad időpontjaikat, melyekre a páciensek foglalni tudnak.
A háziorvosi konzultáció mellett szakorvosok is "rendelnek", a különböző szakemberek és intézmények maguk határozzák meg a konzultáció árát. A székesfehérvári MediCorp választása esetén például egy 10 perces bőrgyógyászati konzultáció 6000 forint, egy 20 perces endokrinológiai konzultáció a Wáberer Medical Center egyik szakorvosával pedig 12 ezer forint.
A gárda folyamatosan bővül, Gáspár szerint 2 héten belül az orvosok száma meghaladja majd az ötszázat. Erre még várni kell, egyelőre nincs nagy választási lehetőség.
Dr. Füstös József, az egyik magánkórház belgyógyásza március végén kezdte használni a rendszert. Épp ezért egyelőre limitált tapasztalata van, de a Pénzcentrumnak úgy fogalmazott, jól működik a platform, felhasználóbarát, könnyű kezelni, betegnek, orvosnak egyaránt. Nem kell alkalmazásokat letölteni, egy honlapon keresztül történik minden.
"A videókonzultáció akkor lehet hasznos, ha a páciens bizonytalan, mert fennáll például egy hasi vagy mellkasi fájdalom és nem tudja eldönteni, bemenjen-e a sürgősségire. A tünetek meghallgatásávalaz orvos tanácsot tud adni, javasolhatja valamilyen gyógyszer bevételét, nyomon követheti, hogy alakulnak a tünetek. Ez a beteg számára is megnyugtató lehet" - mondta a szakember, aki a belgyógyászati szakrendelés mellett a sürgősségi betegellátásban is dolgozik.
- jegyezte meg. Mint mondta, a videóhívás abban is segít, hogy most a koronavírus miatt sok beteg dönt úgy, hogy akkor is otthon marad, ha nem érzi jól magát, de vannak olyan esetek, amikor a személyes vizsgálat elkerülhetetlen. A hívásban lévő orvos a korábbi leletek, valamint a pácienssel való beszélgetés alapján fel tudja mérni, mikor van ott az ideje, hogy valaki haladéktalanul felkeressen egy sürgősségi osztályt.
Véleménye szerint a beteggondozás során is nagyon hasznos lehet a távkonzultáció, például a cukorbetegek, szívbetegek, vesebetegek számára. Egy diabéteszes beteg akár videóhíváson keresztül is megbeszélheti a kezelőorvossal a vércukorértékeit, elmondhatja, hogy érzi magát és ez alapján meg lehet beszélni, módosítani kell-e a gyógyszeres terápián.
- jegyezte meg a szakember.
Várhatóan április második hetében indul el a DokiApp, ami szintén egy olyan platform, amely összehozza a betegeket és az orvosokat.
Somogyi Tibor, a DokiApp alapító ügyvezetője a Pénzcentrumnak elmondta, a páciensek egy listából választhatják majd ki a panaszukat, ezután részletesen leírhatják, mi a probléma, feltölthetnek akár képet is, és ez alapján fog jelentkezni egy épp szabad kapacitással rendelkező szakorvos.
- mondta Somogyi. Ugyanis pszichológiai konzultációra is lesz lehetőség. Elmondta, hogy ahhoz képest, hogy még el sem indult a szolgáltatás, március 16-a után jelentősen megnőtt a honlap forgalma. Eddig 300 szakember jelentkezett, akik szívesen segítenének a betegeknek, az általánosan 10-15 perces konzultáció díja pedig egységesen 5000 forint lesz.