Pénzcentrum

Rossz szokás okozhat galibát a munkahelyeden: ne tagadd, te is szoktál!

2019.11.10. 13:00

Nincs mit szépíteni: mindenkivel előfordul, hogy kicsúszik egy-egy csúnya szó a munkahelyen. Ez azonban sokszor eléggé káros is lehet a karrieredre nézve: most szakértők magyarázzák el, mi illik a melóban.


Bárkivel megeshet, hogy pont egy fontos dokumentum szerkesztése közben omlik össze a számítógépe, vagy belerúg az asztal lábába a munkahelyen. Ilyenkor bizony ki tudnak csúszni az ember száján csúnya szavak, most a CNN járta körbe a témát, hogy kiderüljön, illik-e a munkahelyeden káromkodni.

Richard Alaniz munkajogász arról beszélt, hogy mivel a csúnya szavak egyre szervesebb részei a mindennapoknak, sokaknak nehézséget okoz elkerülni őket. Márpedig ebből a munkáltatónak is gondja származhat: például akár ügyfeleket is veszíthet a vállalat, mert a dolgozók káromkodnak előttük.

Mindannyian felelősek vagyunk a saját önmárkánkért: ha elveszítjük a fejünket, akkor elveszíthetjük például a felettesek bizalmát, nem kapunk annyi feladatot, leveszik rólunk a felelősséget, letiltanak az ügyfelekről. Barbara Patcher szakíró szerint nem szabad ilyen képet felépíten magunkról a melóban, hiszen ha sokat beszélünk csúnyán akkor a kollégáink is kellemetlenül érezhetik magukat mellettünk. Patcher felidézett egy esetet, amikor egy vezető rengeteget káromkodott az értekezleten:

A kollégák mindebből leszűrték, hogy ő nem egy kedves ember, így nem is szerettek a társaságában lenni, elkerülték őt.

Egy másik szakértő azt javasolja, hogy akkor is vigyázzunk a nyelvünkre, ha csak barátilag beszélgetünk a kollégákkal.

Lehet, hogy spontánnak, jófejnek érzed magad, és egy kicsit le is eresztesz, de még mindig a munkahelyeden vagy! Fenn kell tartani valamiféle professzionalizmust: sosem tudhatot, ki hallja, ha úgy beszélsz, mint egy kocsis

- húzta alá Diane Gottsman, aki több könyvet is írt az irodai etikettről.

Oké, azt el kell ismerni, hogy a legnagyobb odafigyelés mellett is kicsúszhat egy-egy csúnya szó. A szakértők azt is elárulták, mit kell tenni, ha véletlenük káromkodsz, mondjuk egy prezentáció közben.

Csak kérj bocsánatot, mond, hogy nem volt, és haladj tovább. Nem érdemes sokat rugózni rajta

- tanácsolta Gottsman, aki szerint egy-egy csúnya szó még nem jelenthet nagy problémát, de ha valaki a kelleténél többet káromkodik a munkahelyen, abból az jön le, hogy az illető nem tudja rendesen kezelni a stresszt.

A másik nagyon fontos dolog, hogy ha a munkahelyen csúnyán is beszélsz, a nyelvezetet ne vidd át az írott szövegekbe: ne káromkodj e-mailekben, hangüzenetekben vagy a munkahelyi csetben! Vicki Salemi, a Monster karrier-szakértője szerint a tréfásnak szánt e-mailek könnyen visszajuthatnak a vezetőséghez, akik nem biztos hogy jó szemmel olvassák ezeket a sorokat.


URL: https://www.penzcentrum.hu/karrier/rossz-szokas-okozhat-galibat-a-munkahelyeden-ne-tagadd-te-is-szoktal.1084943.html