Pénzcentrum

Itt a boltok piszkos trükkje: így vezetnek meg, hogy többet költs

2019.08.06. 14:48

Észrevetted, hogy egyes közepes és a nagy kiszerelésű termékek árai között szinte minimális az árkülönbség? Te is azt hiszed ilyenkor, hogy jól jársz a nagyobbal? Nagyon tévedsz.


Aki szokott itthon népszerű kávéházláncokban fogyasztani, az egészen biztosan észrevette, hogy a három méretváltozat közül - kicsi, közepes és nagy - a közepes méretűért gyakran szinte ugyanannyit kell fizetni, mint a nagyért. 

Ha te is választottad már a nagyobb méretet a közepes helyett a minimális árkülönbség miatt, akkor a csaló effektus (decoy effect) áldozata lettél - számol be a BBC egy friss cikkében. Ebben az esetben a viszonylag drága közepes méretű kávé arra készteti a vásárlót, hogy fizessen többet, mint amennyit egy kávéra szánt volna. 

De nem csak a kávézók, az egyik legnépszerűbb gyorsétteremhálózat is alkalmazza ezt a trükköt itthon: a Gyáli úti Mcdonal’s éttermében a 2,5 dl-es narancslé 460 forintba kerül, a 4 dl-es 480-ban. ez alapvetően több pénz, mint amennyit egy pohár üdítőért szívesen kiadnánk, de azt érezhetjük, hogy a nagyobb, de csak 20 forinttal drágább kiszereléssel már jó üzletet kötöttünk.

Ha a megfelelő módon fogalmazza meg egy cég az opciókat, akkor könnyedén elcsábíthatja az embereket a magasabb árú termékek irányába 

 - mondta el Linda Chang, a Harvard Egyetem pszichológusa.A csalóhatást először egy olyan marketingstratégiaként vizsgálták, amely befolyásolhatja a fogyasztói döntéseket, ám a legfrissebb kutatások azt mutatják, hogy erős hatása lehet a toborzásban, az egészségügyben, sőt a politikában is. 

Felfedi, milyen könnyedén befolyásolja ítéletünket a tények bemutatásának összefüggései - még akkor is, ha ezeknek a kiegészítő információknak nincs hatása az általános ítéletre. Aki megismeri a csaló hatást, kevésbé lesz fogékony erre a tudatalatti befolyásolásra. 

Mindegyik esetben a "csalit" úgy tervezik, hogy hasonló, de kissé kevésbé vonzónak tűnjön, mint a többi lehetőség, azaz a "célpont", és ez az összehasonlítás növeli a cél kívánatosságát. A különböző méretű termékek kiválasztásait vizsgáló kísérletek során felfedezték a jól megtervezett csalétek használatát, amelyek akár a döntéseink 40 százalékát is megváltoztathatják a pozitív, azaz a nagyobb kiszerelés irányába.


URL: https://www.penzcentrum.hu/vasarlas/itt-a-boltok-piszkos-trukkje-igy-vezetnek-meg-hogy-tobbet-kolts.1081453.html