Pénzcentrum

A magyar nézők még nem is sejtik: hatalmas változás jön a tévézésben

2019.04.26. 16:41

Örökre megváltoztathatja a magyarok műsorfogyasztási szokásait, hogy egyre népszerűbbek az olyan online előfizetések, melyek korlátlan hozzáférést biztosítanak havi fix díj ellenében filmekhez, sorozatokhoz. Ez a streaming, melynek lehet, hogy éppen egy nyolcadik éve futó gigaköltségvetésű sorozat záróévada hozhatja meg az áttörést: a Trónok harca


Az HBO GO az első volt Magyarországon 2011-ben, ami magyar nyelvű filmeket és sorozatokat ajánlott korlátlan fogyasztással, fix havidíj ellenében. Kezdetben az alapcsatorna előfizetése mellé extra szolgáltatásként lehetett igényelni, viszont 2017 óta külön is előfizethető. Addigra már a nézők 40 százaléka követte a Trónok harca hatodik évadának (2016. április 24. — 2016. június 26.) eseményeit a csatorna digitális platformján, amely 91 százalékos növekedést a korábbi nézőszámhoz képest.

Egyértelműen a streaming a jövő, és ez független attól, hogy a nézők B2B (szolgáltatón keresztüli) vagy D2C (közvetlen) előfizetéssel érik el az online platformot. A nemzetközi trendek is azt bizonyítják, hogy minden nagyobb média vállalat a streaming irányába mozog

- válaszolt a Pénzcentrum kérésére Dóczi Melinda, az HBO Europe regionális marketing vezetője. Azt is elmondta, hogy heti rendszerességgel kerülnek fel új tartalmak az online videótárba, és hogy folyamatosan figyelik a nézői igényeket és igyekeznek azokra reagálni. Mára gyakorlatilag szinten minden platformon elérhető a szolgáltatás (PC, tablet, mobil, okostévé és játékkonzol) és mindig keresik az új megoldásokat a további fejlődésre. Az indulás óta majdnem megháromszorozták a tartalmaik mennyiségét: közel 260 sorozat, 850 film, 70 gyerektartalom és 300 extra tartalom érhető el, mindez magyar nyelven (szinkron és/vagy felirat formájában).

A Trónok harca az egyik legnézetebb műsor jelenleg: két hete, hogy elkezdődött a záróévad, mely így egy 8 éven át szőtt történetfolyam végére teszi majd ki a pontot. Arra voltunk kíváncsiak, hogy a streaming szolgáltatásra, annak elterjedésére mennyire van hatással Magyarországon a sorozatot övező figyelem. 

Pénzcentrum: Tapasztaltatok-e érdemi növekedést az előfizetők számában a Trónok harca új évadának premierjét közvetlenül megelőző időszakban, illetve ezen a héten?

Dóczi Melinda: Abszolút. A premierhét minden rekordot megdöntött, mind B2B , mind D2C oldalon, amire nagyon büszkék vagyunk! Ez az eredmény nem csak Magyarországra igaz, hanem Közép-Kelet-Európában, sőt az egész világon hasonló eredményeket látunk.

PC: Hány százalékkal nőtt az előfizetők száma ebben az időszakban?

D. M.: Erre pontos számot nem mondhatunk, de mint említettem, nagyon elégedettek vagyunk az eredményekkel.

PC: Egy átlagos hétfői naphoz képest hányszor többen nézték most hétfőn az HBO GO adását?

D. M.: Az a tapasztalat, hogy a hétvégi nézettség mindig felülmúlja a hétköznapi eredményeket, de ebben az esetben a hétfői számaink a szombat-vasárnapi eredményekkel vetekszenek, sőt, túl is szárnyalják azokat.

Bár eddig - egyelőre - nem beszélhetünk nagyobb áttörésről a magyarok számára még mindig újnak számító szolgáltatással kapcsolatban, azt sem mondhatjuk, hogy gyerekcipőben jár. Egyre inkább benne van a köztudatban, hogy már nem muszáj adott időpontban bekapcsolni a TV-t, és kivárni a reklámblokkokat, ha követünk egy sorozatot, vagy megnéznénk egy filmet: fix előfizetés ellenében hozzáférhetünk online "videotékához". 

Így akkor nézhetjük az adott műsort, amikor kedvünk van, reklámok nélkül.

Erre adott elsőként lehetőséget az HBO, és az HBO GO továbbra is a legfontosabb piaci szereplő a magyar streaming piacon. 2016-ban a Netflix is belépett a hazai piacra, viszont magyar kínálata elég szegényes volt, mely azóta sokat javult a helyi tartalmak terén, de eddig nem tűnik úgy, hogy ringbe szállnának a magyar előfizetőkért. Nemrég indult a Telekom MoziKlub szolgáltatása a FOX+ és azóta már elérhető a Paramount+ is. Ezeken a csatornákon kívül még a Sony Networks alkalmazás jelent meg a hazai streaming piacon. 

Mivel egyre több létező szolgáltató nyit a streaming felé, és a hazai csatornák is mindinkább jelen vannak az online térben és a közösségi médiában, valóban afelé haladunk, hogy a televíziózás, hazai műsorfogyasztás átalakuljon. Ez valószínűleg nem forradalmian és hirtelen fog lezajlani, hanem ahogy most is zajlik: kis lépésekben. Hála a streamingnek eljöhet az idő, hogy felnő egy generáció, aki már nem fogja tudni, mi az a reklámszünet, ahogy a jelenleg fiatal generáció is már csak hírből ismeri a hétfői adásszünetet.


URL: https://www.penzcentrum.hu/otthon/a-magyar-nezok-meg-nem-is-sejtik-hatalmas-valtozas-jon-a-tevezesben.1077433.html