Pénzcentrum

Nem elég a gigafizetés: erre vágynak munkahelyükön a pályakezdő fiatalok

2019.04.15. 11:15

A munkaerőhiány a magyar gazdaság egyik legégetőbb problémája: szektortól függetlenül szinte az összes cég érzi, hogy egyre nehezebb megtartania a munkavállalóit és megtalálni a megfelelő munkaerőt. Polányi Zoltánnal, az UNIQA Vállalati Üzletágért felelős igazgatósági tagjával beszélgettünk ezekről a kihívásokról. Interjú.

Erről is szó lesz a Portfolio HR Revolution 2019 konferenciáján. Részletekért kattints:

ÁTTEKINTÉS   |   RÉSZLETES PROGRAM   |   ÁRAK   |   JELENTKEZÉS


Pénzcentrum: Az UNIQA Biztosító kötelékében jelenleg hány munkavállaló dolgozik?

Polányi Zoltán: Több mint 400 alkalmazottunk van, valamint szorosan kapcsolódik a biztosítóhoz a függő ügynöki hálózatunk, mely majdnem 500 embert foglalkoztat. 

Az ő körükben milyen magas a fluktuáció?

Alacsony, de ez nem azt jelenti, hogy nincs szükség folyamatosan új üzletkötőkre. Az átlagéletkor a függő ügynöki hálózatunkban 57-58 év, a következő évek nagy kérdése szerintem az lesz, hogy a biztosítási szakma mennyire lehet érdekes, mennyire lesz vonzó a következő generációknak.

Ön hogy látja, a munkáltatók, hogyan tudják vonzóvá tenni magukat, az adott munkahelyet? 

Nagyon fontos megállapítanunk, hogy megváltozott a munkaerőpiac, ma már minden munkáltatónak azon kell gondolkodnia, hogyan tud olyan feltételeket teremteni, amelyekkel nem csak meggyőzi, de hosszabb távon meg is tudja tartani a munkavállalóit. 

Ebből az aspektusból az egyik megtartó erő lehet az egészségbiztosítás, de ez önmagában természetesen nem elég. Komoly verseny van a munkaadók között a szakemberekért, nehéz kérdés, hogy mik azok az eszközök, amelyekkel valóban meg lehet győzni valakit, hogy egy adott munkahelyen dolgozzon. Azt gondolom, hogy 

a versenyképes bér sokszor már nem elég, izgalmas munkára, szociális nyitottságra és mindezeken felül különböző juttatásokra is szükség van.

Mik a tapasztalatok például a vállalati egészségbiztosítással kapcsolatban?

Azoknál a vállalatoknál, ahol már korábban bevezették ezt a szolgáltatást, sokkal tudatosabban használják a dolgozók, ezért biztosítói oldalról folyamatosan elemezzük ezen portfóliók eredményét. A vállalati egészségbiztosítási területen szerzett tapasztalataink alapján kijelenthetjük, hogy kiegészítő juttatások nélkül nehéz munkatársakat toborozni, a már bevezetett szolgáltatásokat pedig még nehezebb megszűntetni. 

Szükség van még függő ügynökökre?

Természetesen igen. A különböző értékesítési csatornák különböző korú ügyfeleket vonzanak, és a különböző termékek különböző értékesítőket követelnek meg. Tíz évvel ezelőtt például még nagyon sokan kötöttek utasbiztosítást személyesen, ma már ez nem mondható el. Jelentősen nőtt azonban a személyes tanácsadás értéke a nagyobb biztosítási érték, vagy jelentősebb kárveszély esetén. Nyugdíj- vagy személybiztosításokat szinte kizárólag személyes tanácsadással értékesítünk. A biztosítási piac dinamikusan mozdult el az online megoldások irányába, de továbbra is minden értékesítési csatorna meg tudja találni a megfelelő ügyfélkört és a preferált termékeket. 

Vannak, akik szerint a fiatal generációnak csak a pénz számít, mások úgy gondolják, hogy legalább ilyen fontosak az egyéb juttatások is a döntéshozatalnál. Ön miképp látja?

Vezetői tapasztalataim szerint a fiatalok számára nagyon fontos a versenyképes munkabér, de legalább ennyire fontos, hogy milyen team-be kerülnek, mennyire vonják be őket a vállalat információáramlásába, illetve, hogy a közvetlen vezetőjük őszinte, nyitott kommunikációt folytasson velük. Összességében elmondható, hogy a mai fiatalok nem megalkuvók és nehezebben kötnek kompromisszumot.

A fiatal generáció számára is döntő érv lehet egy adott munkáltató mellett az egészségbiztosítási csomag megléte?

Minden munkavállalói korosztálynak fontos ez a szolgáltatás, a fiatalok is igénybe veszik az egészségbiztosításban található szűrőprogramokat, de logikusan legnagyobb arányban a középkorú generáció használja ki. Ez a munkáltató számára is előnyös szituáció, hiszen szervezett keretek között tudja garantálni a dolgozói egészségügyi ellátását és tervezhetővé válik a munkavégzés az előre egyeztetett időpontoknak köszönhetően. Nagyon sok olyan egészségügyi szolgáltatás van, amit az UNIQA Biztosító közvetlenül a munkáltatónál tud nyújtani. Ennek keretében az egészségkamionnal helyben biztosítjuk az egészségügyi szolgáltatásokat, valamint olyan népszerű kiegészítő szolgáltatásokat is, mint a masszázs, illetve a dietetikus tanácsadás. 

Az egészségügyi piac költségei dinamikusan emelkednek, így a munkáltatói igényekhez, a rendelkezésre álló budget-hez egy biztosítónak folyamatosan alkalmazkodnia kell.

Az egészségbiztosítási szolgáltatásoknak két iránya lehetséges: a cash benefit programok, illetve a szolgáltatást nyújtó biztosítási termékek.

A cash benefit program esetén a teljes összeget felhasználhatja a munkavállaló vagy csak egy részét?

A cash benefit programok mind munkáltatói, mind biztosítói oldalról jól tervezhetőek. A kártérítési összegből a munkavállaló döntheti el, hogy milyen orvosi szolgáltatásokat vagy egyéb kiegészítő lehetőségeket vesz igénybe. Az egészségügyi szolgáltatást nyújtó biztosítások esetében a szolgáltatási csomagot mindig az adott vállalat igénye, a dolgozók korösszetétele, a fizikai és irodai dolgozók aránya, valamint a rendelkezésre álló budget határozza meg. Természetesen ennél a szolgáltatásnál nagyon fontos a szabad orvosválasztás és a professzionális call center megléte. A dinamikusan emelkedő szolgáltatói költségek miatt a vállalat és a biztosító között folyamatos kommunikációnak kell, hogy működjön az értékesítésben részt vevő partnerek segítségével, mert csak így biztosítható az elindított program fenntarthatósága és sikeressége.

Nyitottak a hazai kkv-k ezekre a lehetőségekre?

Tapasztalatink szerint a kkv szektor egyre nyitottabb az egészségbiztosítási termékek megvásárlására, hiszen dolgozóik megtartása, esetleges elvesztése a vállalkozás működését veszélyeztetheti. A kkv dolgozók tapasztalataink szerint legalább annyira tudatosak, mint a multinacionális vállalatok munkatársai.

Erről is szó lesz a Portfolio HR Revolution 2019 konferenciáján.

ÁTTEKINTÉS   |   RÉSZLETES PROGRAM   |   ÁRAK   |   JELENTKEZÉS

A nagyvállalatokat nem kell győzködni, hogy ez egy fontos szolgáltatás?

Amennyiben a munkáltató vállalati kultúrájának része az employee benefit programok elindítása, akkor ezt tudatosan keresik. Amennyiben ez nem egy bevett gyakorlat az adott vállalatnál, akkor nehezebb őket meggyőzni termékeink fontosságáról.

A munkáltató feladatköre mára kitágult: nem csak munkát és fizetést ad dolgozóinak, de szolgáltat is, felvett egyfajta edukációs szerepkört. Ma már minden vezető egy kicsit coach is, amely szerep évekkel ezelőtt még újdonságként hatott.

Nagyon fontos a dolgozók folyamatos motiváltsága, hiszen egy elégedett munkavállaló sokkal magasabb színvonalon szolgálja ki az ügyfeleket. A folyamatos kommunikáció a munkavállalókkal egy tanulási folyamat a vezetők részéről, amelyet ha jól csinálunk, a munkavállalók részéről egy idő után elvárt tevékenység lesz. Az elégedett és motivált munkavállaló a kulcsa az ügyfelek megtartásának.

(Fotók: Todoroff Lázár)


URL: https://www.penzcentrum.hu/karrier/nem-eleg-a-gigafizetes-erre-vagynak-munkahelyukon-a-palyakezdo-fiatalok.1076951.html