Pénzcentrum

Tényleg bolond, aki manapság dízel kocsit vesz? Kiszámoltuk, megéri-e

2019.02.04. 05:56

Még mindig annyival olcsóbb dízellel járni, mint ez előtt mondjuk 20 évvel? Megéri-e még a drágább fenntartás mellett is gázolajos kocsit venni? Nem mellesleg a magasabb károsanyag-kibocsátás miatt több európai ngyvárosból is elkezdték kitiltani a ezeket a kocsikat. Most a Pénzcentrum kiszámolta, mennyit lehet spórolni a dízellel!


A használtautó vásárlás, vagy úgy alapvetően a gépjárműválasztás egyik alapvető kérdése, hogy benzinest, vagy dízelt vegyen-e az ember. Sok évvel ezelőtt még egyszeűbben billent a dízel felé a mérleg: az üzemanyag olcsóbb volt, mint a benzin, és a motor is kevesebbet fogyasztott. Manapság már ebből az egyik tényező kiesett: a dízel jelenleg bő 40 forinttal drágább literenként, mint a benzin. Még így is megéri a kedvezőbb fogyasztású gázolajos kocsit választani egy hasonló teljesítményű benzinessel szemben? A Pénzcentrum most megpróbálja kiszámolni.

A dízel ára egyébként tavaly szeptemberben szállt el a benzintől: ekkor 404-ről emelték 414-re, míg a benzin 400-ról csak 403-ra drágult. Októberben már 428 volt a dízel, míg a benzin csak 405 forint literenként. Novemberben a benzin ára bezuhant 380-ra, mialatt a dízel csak 4 forinttal lett olcsóbb. Decemberben a dízel is bezuhant 394-re, de a bezin még ennél is olcsóbb lett, 353 forint volt literje. 2019-ben sincsen megállás: február 1-től a benzin 342 forintba kerül, míg a dízel literjét 381-ért adják.

{{EMBED:infogram_6264d618-14aa-439d-8f16-3a169631fa89}}

És akkor nézzük a számokat! A dízeles verdák nagyjából harmadával fogyasztanak kevesebbet a benzines társaiknál. Számolásunkban is nagyjából ehhez tartottuk magunkat: megnéztük, hogy mennyi az üzemanyagköltség egy 100 kilométeren 8 litert fogyasztó benzines, és egy 5,5-öt fogyasztó dízel esetében. A benzines kocsival eszerint mostani árakon számolva 2736 forintért lehet megtenni 100 kilométert, a dízellel pedig 2095-ért.

Ha felszorozzuk, kiderül, hogy 10 ezer kilométeren 273600 forintnyi benzint kéne venni, és 209500-ért kellene dízelt tankolni. Egy átlagos magyar autós évente 15-20 ezer kilométert tesz meg: 15 ezren a benzin 410400 forintba kerül, a dízel pedig majdnem 100 ezerrel kevesebbe, 314250 forintba. 20 ezren még durvább a különbség: csanem 130 ezerrel kerül kevesebbe dízellel járni még úgy is, hogy az sokkalta drágább, mint a benzin.

{{EMBED:infogram_f44cccc8-6a14-4f98-bb66-db8e96645def}}

A technika ördöge

Azonban nem csak az üzemanyaggal kell számolni: a dízeles kocsik karbantartása többe kerül, mint a benzineseké, a technológia miatt. Ugyanis a dízelmotorok nem gyújtógyertyával, hanem nagy nyomású sűríett levegővel gyújtják be az üzemanyagot. Ezzel együtt pedig a meghibásodás esélye is jóval nagyobb, főképpen, ahogyan a kocsi öregszik. Alkatrészek tekintetében is a benzin javára billen a mérleg: olcsóbb a javítás az alkatrészek.

Korábban egy brit cég végzett kutatást a meghibásodások tekintetében a használt kocsik között. A MotorEasy nevű, többek között garanciát nyújtó cég 3-8 év közötti autókat vizsgált, és kiderült: háromszor nagyobb eséllyel romlanak el a dízeles kocsik, mint a benzinesek. A javítás is többe került, egy benzines autó szervizelésére átlagosan 433 fontot (157 ezer forintot), míg a rossz dízelek átlagban 517 fontot (187 ezer forintot) vettek ki a tulajdonosok zsebéből. Az összesítés szerint a kocsigyárók 71 százalékánál van több probléma a dízeles típusokkal, mint a benzinesekkel.

Sorban tiltják ki őket

Ráadásul nem is mindenhová mehetsz majd be dízellel: egymást érik a hírek az európai önkormányzatok döntéseiről, hogy a városközpontokból hamarosan kitiltják a dízel gépkocsikat. A városvezetők levonták a tanulságot a dízelbotrányból: választóik egészségének védelme nélkül sokak szavazatát elveszíthetik a legközelebbi választáson. A tiltásnak van egy sok évre visszamenő előzménye: az alacsony kibocsátási övezetek kijelölése sok nagyvárosban. Ma már Londontól Palermóig 12 tagállam városaiban összesen 260 alacsony kibocsátási zónába nem hajthatnak be a régebbi, a levegőt erősen szennyező gépkocsival.

{{KAPCSOLODO:1071722}}

Budapesten is fontolóra vették

Előbb-utóbb Budapesten is terítékre kerül a dízelautók kitiltásának kérdése

- Tarlós István főpolgármester elmondása szerint hamarosan ki kell adni egy előzetes jelzést, hogy az emberek gondolják meg az ilyen autók megvásárlását.

A főpolgármester szerint ez a döntés középtávon elképzelhető és indokolt Budapesten is. Bár nem hiszi, hogy ez 5 éven belül megoldható lenne, ám azt biztosra veszi, hogy be fog következni. Tarlós István azt is elmondta, hogy Magyarországon a kitiltást egyelőre nem teszi lehetővé a jogszabályi környezet, illetve az autósok anyagi körülményei és a gépkocsipark állapota is különbözik a nyugat-európaitól.

{{KAPCSOLODO:1064333}}

Az első lépések megtételére azonban már nálunk is sor került:

a szmogriadó-rendelet jövőre hatályba lépő módosítása értelmében szmogriadó esetén bizonyos dízelek nem lesznek használhatóak.

Leágazóban a dízelnek

Gyorsan csökken a dízelautók népszerűsége Európában, 2018 második negyedévében 300 ezerrel, azaz 15,7 százalékkal kevesebb gázolajjal hajtott új személygépkocsit helyeztek üzembe a kontinensen, mint egy évvel korábban, a jelenség Magyarországot is elérte. A második negyedévben 5 százalékkal kevesebb, 9159 dízelautó kapott rendszámot, miközben a benzinesek száma 27 965 darabbal nőtt, ami kiugró, 43,3 százalékos bővülés. Ennél pörgősebb piaca a benzines autóknak tavasszal csak a svédeknél, valamint a 79 százalékos pluszt jegyző románoknál volt.

{{KAPCSOLODO:1073655}}

A háttérben a Volkswagen dízelbotránya mellett a környezetvédelmi előírások szigorodása, a kínálat beszűkülése és a dízelautók használatának adminisztratív korlátozása, sok esetben tiltása áll.


URL: https://www.penzcentrum.hu/utazas/tenyleg-bolond-aki-manapsag-dizel-kocsit-vesz-kiszamoltuk-megeri-e.1074469.html