Pénzcentrum

Egyáltalán nem mindegy, mit iszol a nagy melegben

2017.06.25. 12:00

Közel 40 évvel ezelőtt mindössze 2 liter ásványvizet ittunk évente, 15 éve ez az érték már elérte az 50 litert, most pedig a fogyasztás az európai átlagnál is nagyobb, 126 liter egy évben.


A felnőttek napi vízigénye 2,5-3 liter, amiből kb. 1,5 liter valamilyen ital formájában jut a szervezetünkbe. A közel 3 literre azért van szükségünk, mert nagyjából ennyit veszítünk el naponta többek között a verejtékezéssel, kivált a nyári időszakba - írja közleményében a Magyarvíz Kft. 

Egy felnőtt testének 60 százaléka folyadék, a csecsemőknél ennél is magasabb, míg az idősebbeknél alacsonyabb ez az érték. A kisbabák és az idősek fokozottan veszélyeztetettek nyáron, a kicsik, mert kisebb a testük, így könnyebben kiszáradhatnak, az idősek, mert kevesebb a folyadék a szervezetükben, és szomjúságérzetük alacsony. A szívproblémákkal küzdőknek pedig ajánlott odafigyelni arra, hogy a vízpótlás ásványianyag-tartalmú vízzel történjen. De fontos tudni, hogy az ásványvíz nem csak a szomjúságunkat oltja, hanem segít a kalcium és magnézium pótlásában is.

Átlagosan a napi kalóriaszükségletünk 20 százalékát italok formájában juttatjuk a szervezetünkbe.

Ez azt jelenti, hogy egy felnőtt ajánlott napi 2000 kalóriabeviteléből kb. 400-500-at a különböző italok emésztik fel, ezért a kutatók azt javasolják, hogy ezt az értéket mérsékeljük 10 százalékra. De rengeteget számít mit választunk, hiszen attól függően, hogy mit iszunk számos elbújtatott kalóriát vihetünk a szervezetünkbe. A víznek és a kávénak például alacsonyabb a kalóriatartalma, míg a tejjel és a különböző gyümölcslevekkel már érdemes vigyázni.

Érdekesség, hogy megváltozott a palackok méret szerinti kereslete: bár még mindig a 1,5 literes ásványvizek a legkelendőbbek, a piac egyre inkább a kisebb kiszerelések felé tolódik - a Magyar Ásványvíz Szövetség adatai és a miénk szerint is a vásárlók egyre szívesebben választják 0,5 literes palackokat. Míg 15 évvel ezelőtt alig-alig vásárolták ezt a kiszerelést - csupán 1 százalékot képviselt a teljes értékesítésből - ez a szám mostanra közel 40 százalékra nőtt. Véleményem szerint ennek két oka lehet; egyrészt, mert a kisebb kiszerelést praktikusabb magunkkal vinni bárhová is megyünk, másrészt sportoláshoz, mozgáshoz is inkább ezt vesszük magunkhoz

- mondta el az új trendekről Balog Zoltán, a Magyarvíz Kft. kereskedelmi igazgatója.

Jól látható a szénsavmentes ásványvizek előretörése is. Magyarországon 2002-ben az eladott vizek 79 százaléka szénsavas volt, 2016-ban ez 57 százalékra csökkent. A Mizse vizek forgalmazójánál ez az arány 50-50 százalék. A Magyarvíz teljes éves forgalma 10 év alatt több mint megháromszorozódott. 2016-ban már 200 millió palackot értékesítettek.


URL: https://www.penzcentrum.hu/vasarlas/egyaltalan-nem-mindegy-mit-iszol-a-nagy-melegben.1056673.html