Pénzcentrum

Trükkös vonaljegyek Pesten: futhatnak a pénzük után az utasok

2017.01.21. 07:00

Hibásan nyomtatott BKK vonaljeggyel nem lehet utazni. De mit tehetsz akkor, ha az automata használhatatlan jegyet ad? A Pénzcentrum utánajárt.


Egy olvasónk a Nagyvárad téri BKK-automatánál vett két vonaljegyet a hét elején, de az egyiket szélesebbre nyomtatta az automata a szabványnál, és nem fért bele a lyukasztó nyílásába.

Ezzel az esettel és a fotóval megkereste a Pénzcentrum a közlekedési társaságot.

Ha bármilyen okból nem sikerül kezelni a jegyet, azzal a díjszabási előírások szerint sajnos nem lehet utazni"

- mondta a BKK sajtóosztálya a Pénzcentrumnak. 

A jegyet ki kell cseréltetni. Ha csak annyi a hiba, hogy a szabványnál szélesebb papírra nyomtatta az automata, akkor bármelyik BKK ügyfélszolgálatnál ki lehet cseréltetni, mindenféle kezelési díj, vagy költség nélkül.

Minden más esetben, ha a nyomtatásnál egyéb hiba is történt, jóval macerásabb a dolog. Például két jegynek a szövege, más szövegrész is olvasható rajta, vagy a szabványosnál kisebb méretű a jegy, esetleg hiányzik róla felirat, vagy biztonsági elem. Ilyen esetekben ugyanis nem lehet csak úgy kicserélni, hanem 

az ügyfélközpontokban és az ügyfélszolgálatokon visszatérítési jegyzőkönyvet kell felvenni, és csak a jegy beazonosítása és az ügy - ami akár 30 napig is eltarthat - kivizsgálása után tájékoztatja a társaság az utast a csere lehetőségéről.

Ezen a ponton érdemes megjegyezni, hogy még mindig egy 350 forintos, rosszul nyomtatott vonaljegyről van szó. 

Ennél egyszerűbb megoldást sajnos nem tud ajánlani a közlekedési társaság. A hibás nyomtatás bejelentésének van egy másik módja is, mégpedig a telefonos ügyfélszolgálat, ami az automatán a "Segítség" gomb megnyomásával díjmentesen hívható. Ebben az esetben az ügyfélszolgálatos telefonon keresztül veszi fel a jegyzőkönyvet. Az ügyfélszolgálati látogatást viszont így sem lehet megúszni, be kell vinni a hibás jegyet (vagy fel lehet adni postán is). A kivizsgálás ebben az esetben is eltarthat (legfeljebb) 30 napig.

Nem a BKK, csak az automata a hibás

Olvasónk esetében a vágási hibát a BKK tájékoztatása szerint a nyomtató-egység eseti meghibásodása okozta, melyet üzemeltető partnerük javított. "A tekercs újrafűzése után a szervizes meggyőződött a nyomtató helyes működéséről".

Az üzemeltető egyébként negyedévente ellenőrzi az automatákat, megelőző karbantartási munkákat végeznek. Ezzel próbálják minimálisra redukálni a nyomtatási hibákat. Hogy ez mennyire sikerül?

A BKK közlése szerint havonta átlagosan 1,2 millió jegyet adnak ki az automaták, és a nyomtatási hibával kapcsolatos bejelentések aránya alacsony, 0,2 ezrelék.

Ami durva számítással az jelenti, hogy havonta nagyjából 24 ilyen bejelentés érkezik az ügyfélszolgálatra. Azt viszont nem lehet tudni, hogy valójában mennyi hiba történik, mert valószín, hogy nem jelent minden esetet az utazóközönség az ügyfélszolgálaton. Ezért persze igazán nem lehet hibáztatni az utazókat, hiszen ahogy a fenti leírásból jól látszik, nem egy kétperces műveletről van szó. Nagy valószínűséggel történt már olyan is, hogy egy hibásan nyomtatott jegynél az utas csak vett egy nagy levegőt, elmormolt az orra alatt egy visszafogott káromkodást, és "benyelte" a 350 forintos veszteséget.

Címlapkép: Shutterstock


URL: https://www.penzcentrum.hu/utazas/trukkos-vonaljegyek-pesten-futhatnak-a-penzuk-utan-az-utasok.1053250.html