A 2013-tól bevezetett általános 10 százalékos rezsicsökkentéssel sajnos egy újabb akadály került a napelemes rendszerek terjedése elé. A szociális szempontok indokolhatósága mellett ugyanis egy nem kívánt mellékhatása az intézkedésnek a lakosság önerőből történő megújuló beruházásainak visszavetése.
A magyar napelemes piac még mindig gyerekcipőben jár európai viszonylatban. Az itt megélni próbáló KKV-k egyetlen kiszámítható, bár kicsi piacát, a lakossági piacot a rezsicsökkentés és az újabb ezzel kapcsolatos tervezetek évekkel visszaküldhetik a múltba. A cégek és intézmények napelemes beruházásai továbbra is a nehezen kiszámítható, rapszodikus EU-s támogatásoktól függnek.
A napelemek elmúlt évekbeli jelentős árcsökkenése a kulcsrakész rendszerek árában is jelentős csökkenést eredményezett, aminek eredményeképpen a magyar lakossági áramárak mellett már 8-11 év megtérülést eredményezhettek a lakossági napelemes beruházások. Ez már az erősen környezettudatos, fizetőképes réteg mellett egy újabb réteg részére tette vonzó befektetési alternatívává őket, ami az ún. grid-parity közeledtét jelezte ("grid-parity" - "hálózati paritás" az az ár, ami mellett már támogatás nélkül is versenyképes a napelemes rendszer a hálózati villamos energiával). Az áramárak és rendszerhasználati díjak egységes 10 százalékos csökkentése 10 százalékkal rontja a rendszerek megtérülési idejét, további hasonló lépések pedig az elmúlt évek napelem piaci árcsökkenését tehetik semmissé a lakossági beruházók szemszögéből.
A lépés hatásának leghúsbavágóbb aspektusa, hogy az egyetlen olyan réteget tántorítja el, akik saját pénzből, támogatás nélkül, piaci alapon ruháznának zöld energiába, ami ezen a területen szinte példa nélküli. Az általános csökkentés ezen mellékhatásait egy sávosan differenciált intézkedéssel ki lehetne küszöbölni, vagy javasolt lenne vele párhuzamosan egy megújulók alkalmazását segítő kiegészítő intézkedés (pályázat, vagy kedvezmény) a lakosság számára, amellyel legalább a beruházási kedv intenzitása megmaradhatna.
Hadtörténeti kuriózum lehet az a 120 darab színes, jó minőségben retusált és digitalizált, publikálás előtt álló felvétel, amely 45 év lappangás után került elő.
Az egyik legígéretesebb hazai technológiai startup által most piacra dobott okos gyűrű lehetővé teszi, hogy egyetlen érintéssel bármilyen infót megosszunk magunkról új ismerősünkkel.
Rekord gyorsasággal fogytak el a jegyek arra 400 fősre tervezett, fiataloknak szóló kapcsolatépítő és önfejlesztő rendezvényre, amelynél a szervezők a közösségi finanszírozás modelljével toboroztak.
Az első hazai közösségi piactéren sikeresen célba ért egy mézes kampány, amelyben a vásárlás mellett egy hartai termelő kaptárait is örökbe lehetett fogadni.
-
De'Longhi Rivelia automata kávégép lenyűgözte a piacot a három International Forum Design Awards (IF) Díj elnyerésével (x)
2024. március 1-jén a De’Longhi, a világszerte elismert vezető háztartási termékeket gyártó vállalat, büszkén mutatta be legújabb innovációját, a Rivelia teljesen automata kávégépet.
- Az ukrán hírszerzés feje elárulta, mi lehet Kijev célja
- Két hónapja repedten áll az M30-as szikszói szakasza
- Rémes hír látott napvilágot Szoboszlai Dominikról, de…
- Európa-liga élőben: csodát kellene tennie a Liverpoolnak a továbbjutáshoz
- Egyedülálló intenzív képzést indít a Mathias Corvinus Collegium a jövő vezetői számára
- Leomlott az egykori koppenhágai tőzsde főhomlokzata