2020. július 13. hétfő Jenő

Hamarosan eljön az ingyen utazások kora?


Elképesztő fejlődés tapasztalható a napelemes rendszereknél, amit mit sem bizonyít jobban, mint hogy a napenergia már a közeledési szegmensben is kezdi megmutatni képességeit. Az elektromos autókat töltő napelemes parkolók mellett nemrég egy tisztán napenergiát hasznosító hajó megkerülte a Földet, míg egy svájci kísérleti repülőgép napelemek által 36 órát képes a levegőben maradni. Habár az olajkorszak dominanciájának megdöntésére a következő egy-két évtizedben még nem lehet számítani, az elektromos közlekedés egyre látványosabban tör utat maga számára.


A napenergia óriási lehetőségeket kínál az emberiség számára, hiszen a Napból érkező energia sokszorosan meghaladja Föld lakosságának energiaszükségletét. A probléma, hogy mindeddig nem sikerült megtalálni a minden szempontból kielégítő technológiát a napenergia "befogására" és hasznosítására. A legelőrehaladottabb technológiák a napenergia hőcélú hasznosítását megvalósító napkollektorok, illetve a napenergiából közvetlenül áramot előállító fotovoltaikus napelemek (PV) képében mutatkoznak.

Az átalakítási hatásfokok jelenleg még igen alacsonyak, az alkalmazott anyagok és technológiák meg viszonylag drágák, így a napelem tekintetében még a világ meghatározó részén csak támogatások igénybevételével éri meg a tiszta villamos energiát előállító rendszerek kiépítése.

Habár a napelemes rendszerek ára meredek esést mutatott az elmúlt években, továbbra is érdemi költségtöbbletet mutat a hagyományos módon termelt-beszerzett áramhoz képest. Ezek közül kivételek lehetnek, az egyébként is nagyon napos területek (főként ha a villamos energia ára egyébként is viszonylag magas), illetve az olyan távoli területek, amelyek nem rendelkeznek hálózati eléréssel. Tipikusan jó példa erre India egyes területei, valamint Afrika néhány országa, de a magyar tanyavilágban is találunk olyan épületet, ahová kísérleti jelleggel napelemes rendszert telepítettek az energiaszükséglet kielégítésére.

Földön

A villamos energia számos kiváló tulajdonsága mellett továbbra is küzd a tárolhatóság problematikájával, ami alól természetesen a zöld áram sem kivétel. A napelemek általi villamosenergia-termelés időszakossága a háztartási célú egységek esetében is igényli a fejlettebb energiatárolási eszközöket, de az áramtárolás szükséglete hatványozottan jelentkezik az elektromos meghajtású közlekedési eszközöknél. Az akkumulátor-technológiákban zajló fejlődést jól példázza az autóiparban piacra kerülő elektromos hajtáslánccal bíró gépkocsik számának bővülése. Habár az elektromos autók még viszonylag kis számban vannak jelen az utakon, a Nemzetközi Energia Ügynökség várakozása szerint az évtized végére a jelenlegi pár tízezres darabszám közel 20 millióra nőhet. Az olyan specializált, és exkluzív típusokat gyártó márka mellett mint a Tesla, a nagy múltú autógyártók is sorra fejlesztik elektromos autóikat, így a Nissan, a Chevrolet és az Opel már rendelkezik is kereskedelmi forgalomba bocsátott modellekkel, de a többi márka mérnökei sem ülnek ölbe tett kézzel.

Az elektromos autók önmagukban azonban még nem feltétlenül jelentek tisztább közlekedési eszközt, hiszen nagyon fontos a felhasznált villamos energia eredete is. Az elmúlt években, főként az Egyesült Államokban indult útjára az a kezdeményezés, hogy a napelemekkel fedett parkoló-töltőállomásokat építsenek ki az elektromos autók számára, ezzel biztosítva azok valóban környezetkímélő üzemeltetését. Az európai piacin ezzel szemben például van olyan szereplő, amely szélerőművekbe fektet be, és vállalja, hogy az általa piacra dobott elektromos autók fogyasztásának megfelelő energiamennyiséget a szélfarmjai által "tiszta forrásból" betáplálja a villamos energia rendszerbe.

Az olyan fejlődő technológiák esetében mint a napenergia-hasznosítás és az elektromos meghajtású közlekedés mindig nagy szerepet játszanak az első kísérleti megoldások, illetve az általuk végrehajtott demonstratív rekordkísérletek. Az elmúlt két hétben két ilyen kezdeményezés is bejárta a nemzetközi sajtót: az egyik a világ legnagyobb napelemes hajója, a PlanetSolar, a másik pedig a világ első tisztán napelem hajtotta repülőgépe, a Solar Impulse.

Vízen

A PlanetSolart 2010 márciusában bocsátották vízre. A 31 méter hosszú hajót hozzávetőlegesen 500 négyzetméteren fedik napelemek, amelyek összeteljesítménye 93 kW, így a világ legnagyobb napelemes vízi járművének számít.

A hajó 2010 szeptemberében Monacóból indult el azzal a céllal, hogy megkerülje a Földet, amelyet 584 nap alatt teljesített is. A kb. 15 millió euróból elkészülő mérnöki műalkotás ezzel az első olyan jármű volt a világon, amely kizárólag napenergia felhasználásával kerülte meg a Földet.

A PlanetSolar nemrég azzal került be ismét a sajtóba, hogy újabb transzatlanti útja során a korábbi rekordját 4 nappal megjavítva mindössze 22 nap alatt elérte a Karibi-térséget. A hajó jelenleg Miamiba tart, amelyet követően kutatóexpedícióra indul, és a Golf-áramlatot fogja tanulmányozni.

Levegőben

A Solar Impulse egy kísérleti repülőgép, amely tisztán napenergiát használ, és éjszaka is képes repülni a nappali üzem során feltöltött akkumulátorainak köszönhetően. A svájci fejlesztésű gép szárnyfelületén mintegy 200 négyzetméternyi napelem található, amelyek négy villanymotort hajtanak meg. A Solar Impulse önállóan képes felszállni, és ezt követően akár 36 órát is a levegőben tud tölteni.

Az egyszemélyes kísérleti gép tavaly repülte át az Atlanti-óceánt, most pedig az Egyesült Államokat szeli át nyugatról kelet felé tartva. A repülőgép a napokban javította meg korábbi távolsági rekordját, az arizonai Phoenix és a texasi Dallas-Fort Worth között 18 óra 21 perces időtartam alatt 1541 kilómétert tett meg.

A Solar Impulse csapata 2015-re újabb nagy terveket sző, a várakozások szerint hasonlóan a PlanetSolarhoz megkerülnék a Földet.

Habár a kőolaj várhatóan még a következő évtizedekben is meghatározó eleme lesz a közlekedésnek, az elektromos autók terjedése és az olyan kísérleti projektek, mint a PlanetSolar és a Solar Impulse jól jelzik, hogy a földön, vízen és levegőben egyaránt körvonalazódik már egy új és tisztább közlekedési forma, amely a környezetet kevésbé terhelve képes továbbvinni a globalizáció folyamatait.

 

JÓL JÖNNE 2 MILLIÓ FORINT?

A koronavírus-járvány negatív gazdasági hatásainak csökkentése érdekében a kormány 2020. március 19-től - többek között - maximalizálta a fogyasztási hitelek teljes hiteldíj mutatóját (THM). Érdemes azonban körültekintően választani, mivel a kedvezményes személyi kölcsön kamata a legtöbb banknál 2021-től megváltozik, és az új, jellemzően magasabb kamatszint miatt megugrik a törlesztőrészlet is. Ha például 2 millió forintra lenne szükséged, akkor az egyik legjobb ajánlatot most a CIB Bank nyújtja, itt 60 hónapos futamidővel a kedvezményes időszakban 38414 forintos törlesztőre, míg 2021-től 40219 forintos törlesztőre számíthatsz. De nem marad el ettől a Raiffeisen Bank ajánlata sem, amely esetében, szintén 60 hónapos futamidő esetén, az 5,90 százalékos kedvezményes THM 7,96%-ra ugrik a THM-plafon megszűnése után. További bankok ajánlataiért, illetve a konstrukciók pontos részleteiért (THM, törlesztőrészlet, visszafizetendő összeg, stb.) keresd fel a Pénzcentrum személyi kölcsön kalkulátorát. (x)

Még nincs hozzászólás - Legyél te az első!
Ezt olvastad már?
×

A címlapról ajánljuk


Feliratkozom a hírlevélre!

 

NÉPSZERŰ
FRISS