8 °C Budapest

Ezt rengeteg szülő elrontja, és a gyerek issza meg később a levét

2020. július 3. 16:40

A szülők felelőssége, hogy miképp kezeli egy gyerek a pénzt: elveri azonnal, vagy takarékoskodik. Azonban nem csak a vele való bánást kell nekik megtanítani már egészen kicsi korban, hanem a róla való gondolkodást és a hozzá való érzelmek kezelését is. Ez pedig sok energiát igényel.

A pénzügyi nevelést nem lehet elég korán elkezdeni: szakértők szerint érdemes már egészen kicsi korban megismertetni őket a pénz fogalmával. A magyar lakosság kétharmada úgy látja, hogy a gyermek pénzügyi nevelése főként a szülők felelőssége, és tisztában vannak a tanítás jelentőségével is. Fontos, hogy megtanulják a gyerekek a pénz értékét, a beosztást és megtakarítás fogalmát. Szakértők szerint, ha ezeket a dolgokat elsajátítják fiatal korban, akkor már nagyon sokat tettek a szülők azért, hogy gyermekeik tudatosan gazdálkodó felnőttekké váljanak.

De ezen kívül az is lényeges, hogy megtanítsuk nekik, hogyan kell a pénzről gondolkozni, és miképp kell kezelni a hozzájuk kapcsolódó érzelmeinket.

Az előbbi mondat ne tévessze meg senkit, a készségek és a szokások rendkívül fontosak, de az érzelmek és a hiedelmek határozzák meg pénzügyi magatartásukat. Ez elsőre nagy feladatnak tűnhet, de van néhány egyszerű lépésnek már óriási hatása lehet - derül ki a Business Insider cikkéből.

Beszéljünk a pénzről

Ne kezeljük tabuként, hozzuk szóba a gyerekek előtt gyakran, mintha csak a sportról, vagy a hétvégi közös tervekről beszélgetnénk - felindultság nélkül. Kezdjük egyszerű dolgokkal, mi mennyibe kerül: élelmiszer, játék, autó, ház. Magyarázzuk el, hol van az a pénzünk, ami nincs a kezünkbe, értessük meg velük, hogy a bankkártyán lévő pénz nem végtelen.

Kompromisszum

Magyarázzuk el, hogy a vásárlás kompromisszum: "Ha az összes pénzünket a játékboltban költjük el, nem lesz miből élelmiszert vásárolnunk!" Minden költés döntés is egyben, ami előtt számtalan tényt figyelembe kell venni, és mérlegelni kell.  Bizonyítsuk be számukra, hogy megfontolt döntéseket hozunk a kiadások előtt, hiszen nem kimeríthetetlen a családi kassza. Verbalizáljuk ezeket a döntéseket, hogy megérthessék a legkisebbek is.

Reklámimmunitás

Manapság a gyermekek sokat ülnek a képernyők előtt, ahonnan ömlik rájuk a reklám. Segíteni kell őket abban, hogy immunissá váljanak, és meg tudják különböztetni a reklámokat is a valóságtól. Tudatosítsuk bennük, hogy azért kapjuk őket nagy dózisban, mert rá akarnak venni minket a vásárlásra, és hogy valójában nem feltétlenül van ezekre a termékekre szükségünk. Beszéljük ki együtt a látottakat, tegyünk fel kérdéseket velük kapcsolatban és beszéljük át a válaszokat.

NULLA FORINTOS SZÁMLAVEZETÉS? LEHETSÉGES! MEGÉRI VÁLTANI!

Nem csak jól hangzó reklámszöveg ma már az ingyenes számlavezetés. A Pénzcentrum számlacsomag kalkulátorában ugyanis több olyan konstrukciót is találhatunk, amelyek esetében az alapdíj, és a fontosabb szolgáltatások is ingyenesek lehetnek. Nemrég három pénzintézet is komoly akciókat hirdetett, így jelenleg a CIB Bank, a Raiffeisen Bank, valamint az UniCredit Bank konstrukcióival is tízezreket spórolhatnak az ügyfelek. Nézz szét a friss számlacsomagok között, és válts pénzintézetet percek alatt az otthonodból. (x)

A döntési folyamat legyen közös

Mint szülők, nyilván azt szeretnénk, hogy gyermekeink jó döntéseket hozzanak, de helyettük nem tudjuk ezt megtenni. Segíteni viszont tudjuk őket, terelgetni az általunk vélt helyes irányba. 

Fontos, hogy megmutassuk nekik a folyamatot, ne csak a végeredményt.

Pénzügyi vagy egyéb döntések meghozatalakor verbalizáljuk a gondolkodás folyamatát, hogy gyermek hallja a megfontolás tárgyát képező lehetőségeket, az átgondolását, valamint a választás indoklását is. De a végső döntést hozza meg ő!

Hadd hibázzon!

Ugyanakkor meg kell tapasztalniuk rossz döntéseik következményeit, hogy a jövőben már ne kövessék el ezeket a hibákat, vagy legalábbis ne olyan gyakran. Ha rájönnek, hogy hibáztak, mert például egy olyan játékot vettek meg a zsebpénzükből, ami csalódást okozott, az "Én megmondtam!" helyett sokkal jobban veszi ki magát, ha megdicsérjük őket, amiért felismerték a hibát. A legnagyobb ajándék ha megtanítjuk őket bánni nem csak a pénzzel, hanem a pénz körüli érzelmeikkel is.

Címlapkép: Getty Images
NEKED AJÁNLJUK
Páratlan fotó dokumentációval illusztrált napló került elő a Don-kanyarból (x)

Hadtörténeti kuriózum lehet az a 120 darab színes, jó minőségben retusált és digitalizált, publikálás előtt álló felvétel, amely 45 év lappangás után került elő.

Itt a díjnyertes fiatal vállalkozó újabb nagy dobása (X)

Az egyik legígéretesebb hazai technológiai startup által most piacra dobott okos gyűrű lehetővé teszi, hogy egyetlen érintéssel bármilyen infót megosszunk magunkról új ismerősünkkel.

Ilyen modellben még soha nem szerveztek ekkora rendezvényt (x)

Rekord gyorsasággal fogytak el a jegyek arra 400 fősre tervezett, fiataloknak szóló kapcsolatépítő és önfejlesztő rendezvényre, amelynél a szervezők a közösségi finanszírozás modelljével toboroztak.

Zsongtak és tolongtak a vevők a magyar Kickstarteren: rengetegen csaptak le erre az egyedülálló termékre

Az első hazai közösségi piactéren sikeresen célba ért egy mézes kampány, amelyben a vásárlás mellett egy hartai termelő kaptárait is örökbe lehetett fogadni.

Erről ne maradj le!
NAPTÁR
Tovább
2024. április 24. szerda
György
17. hét
Április 24.
A rendőrség napja
Április 24.
Zajvédelmi világnap
Ajánlatunk
KONFERENCIA
Tovább
GEN Z Fest 2024
Gyere el akár INGYEN a Z generáció tavaszi eseményére!
Retail Day 2024
Merre tovább, magyar kiskereskedelem?
EZT OLVASTAD MÁR?
GEN Z Fest 2024
Pénzről, bátran. Techről, tudatosan. Jövőről, őszintén.
Most nem