2020. szeptember 22. kedd Móric

10-ből 1 magyar intézmény nem látja el megfelelően a gyermekétkeztetés feladatát


Az Állami Számvevőszék befejezte a gyermekétkeztetés rendszerének 2014-2016 közötti időszakra vonatkozó ellenőrzését. Az ÁSZ megállapította, hogy az önkormányzatok a gyermekétkeztetéshez kapcsolódó, törvényben foglalt ellátásokat biztosították, azonban az ellátás megszervezéséhez és működtetéséhez megállapított alapvető szabályokat az intézményi gyermekétkeztetés, illetve 2016-ban a szünidei gyermekétkeztetés során nem tartották be. 

A szünidei gyermekétkeztetési feladat ellátása 2016-ban eredményes volt. A Magyar Államkincstár gyermekétkeztetésre vonatkozó ellenőrzései és a kormányhivatalok népegészségügyi feladatot ellátó kerületi és járási hivatalai 2015-2016. évi ellenőrzései tervezésének és végrehajtásának szabályszerűsége biztosított volt, a tervezett ellenőrzéseket eredményesen végrehajtották. 

A gyermekétkeztetés az abban résztvevők számossága, az ellátáshoz felhasznált közpénz nagysága, a gyermekek életkorának megfelelő mennyiségű és minőségű élelemmel történő ellátása és ezzel összefüggésben az egészség megőrzése miatt a társadalom figyelmének középpontjában áll.

Az Állami Számvevőszék ellenőrzésének célja annak megállapítása volt, hogy az önkormányzatoknál a gyermekétkeztetés megszervezése és működtetése megfelelő volt-e, a gyermekétkeztetéssel kapcsolatos feladatokat szabályszerűen és helyénvaló módon látták-e el, illetve 2016-ban a szünidei gyermekétkeztetés feladat ellátása megfelelő és eredményes volt-e. Továbbá az ÁSZ értékelte azt is, hogy a gyermekétkeztetést is ellenőrző állami szervek ellenőrzéseinek végrehajtása szabályszerű és eredményes volt-e, illetve a gyermekétkeztetést igénybevevők szerint teljesültek-e a gyermekétkeztetéssel elérendő fő célok.

Az ÁSZ ezekre a kérdésekre az ún. "kivetítés" módszerével kereste a választ a reprezentatív mintavételi eljárással kiválasztott 69 települési önkormányzatnál és 20 népegészségügyi feladatot ellátó kerületi és járási hivatalnál, valamint a Magyar Államkincstárnál végzett ellenőrzése során. Az önkormányzatok ellenőrzésétől független volt a gyermekétkeztetést ellenőrző szervezetek feladatellátásának ellenőrzése. A reprezentatív mintavételi eljárással kiválasztott kettő kerületi és 18 járási hivatalnál a gyermekétkeztetéssel kapcsolatos hatósági ellenőrzések tervezésének és végrehajtásának szabályszerűségét, a Magyar Államkincstárnál pedig a gyermekétkeztetési támogatás elszámolás és felhasználás feladatellátását ellenőrizte az ÁSZ.

Az ÁSZ megállapította, hogy az önkormányzatok a törvényben meghatározott gyermekétkeztetési ellátásokat 2014-2016 között biztosították, azonban az önkormányzatok jelentős részénél a gyermekétkeztetés megszervezése nem volt szabályszerű. A gyermekétkeztetés működtetésével kapcsolatos önkormányzati tevékenység az ellenőrzött időszakban nem volt megfelelő. A gyermekétkeztetés működésének felügyeletéről megfelelő módon nem gondoskodtak és a belső ellenőrzés működtetését jogszabálysértő hiányosságok jellemezték. A 2016. évi szünidei gyermekétkeztetés ellátása nem volt szabályszerű, mivel az ellátáshoz való hozzájutás megszervezése, továbbá az étkeztetés igénybevételének dokumentálása nem felelt meg a jogszabályi előírásoknak. A jogszabályi előírások szerint eljáró önkormányzatoknál a szünidei gyermekétkeztetés megszervezése eredményes volt. A városi és községi önkormányzatok nem helyénvalóan jártak el, mivel saját hatáskörükben nem értékelték a gyermekétkeztetés igénybevevőinek elégedettségét az étkeztetés színvonalával és minőségével kapcsolatban. Az ellenőrzött időszakban a városi és községi önkormányzatok nem megfelelően jártak el, mivel a gyermekétkeztetési feladat-ellátás hatékonyságát, eredményességét az önkormányzatok belső ellenőrzése nem ellenőrizte.

Az ÁSZ megállapította azt is, hogy a gyermekétkeztetést érintő ellenőrzéseinek tervezése és végrehajtása a Magyar Államkincstárnál az ellenőrzött időszakban szabályszerű és eredményes volt. A gyermekétkeztetés ellenőrzését is végző kerületi és járási hivatalok ellenőrzéseinek tervezése 2015-2016-ban szabályszerű volt, ugyanakkor 2014-ben nem volt szabályszerű. Az ellenőrzési tervek végrehajtása eredményes volt.

Az ellenőrzéshez kapcsolódóan az ÁSZ reprezentatív közvélemény-kutatást végeztetett a gyermekétkeztetést igénybe vevő gyermekek szüleinek körében. A válaszok alapján megállapítható volt, hogy a gyermekétkeztetéssel elérendő fő célok teljesültek: a gyermekek számára időben, élettani igényeiknek megfelelő jellegű és összetételű táplálékot biztosítottak. A közvélemény-kutatás megerősítette az ellenőrzésnek azt az eredményét, mely szerint a városi és községi önkormányzatok panaszkezelése megfelelő volt, azonban az önkormányzatok nem helyénvalóan jártak el, mivel saját hatáskörükben nem értékelték a gyermekétkeztetés igénybevevőinek elégedettségét az étkeztetés színvonalával és minőségével kapcsolatban.

Az ÁSZ az ellenőrzés során feltárt hiányosságok tekintetében figyelemfelhívó levéllel fordult az érintett önkormányzatok polgármestereihez, illetve jegyzőihez.

JÓL JÖNNE 2 MILLIÓ FORINT?

Az egyik legjobb ajánlatot most a CIB Bank nyújtja, itt idén - 60 hónapos futamidőre - 38414 forintos kedvezményes törlesztővel kalkulálhatsz, míg 2021-től 40219 forintra ugrik a törlesztő. De nem marad el ettől a Raiffeisen Bank ajánlata sem, amely esetében, az 5,90 százalékos kedvezményes THM 7,96%-ra ugrik a THM-plafon megszűnése után. További bankok (OTP Bank, Budapest Bank, ERSTE Bank, Cetelem, Provident, stb.) ajánlataiért, illetve a konstrukciók pontos részleteiért (THM, törlesztőrészlet, visszafizetendő összeg, stb.) keresd fel a Pénzcentrum személyi kölcsön kalkulátorát. (x)

Még nincs hozzászólás - Legyél te az első!
Ezt olvastad már?
×

A címlapról ajánljuk


Feliratkozom a hírlevélre!

 

NÉPSZERŰ
FRISS

Aldi

09.18-09.23
Országos

Auchan

09.18-09.23
Országos

Lidl

09.18-09.23
Országos

Spar

09.18-09.23
Országos

Interspar

09.18-09.23
Országos

Tesco

09.17-09.23
Országos

  Ajánlatunk

Öngondoskodás 2020

Befektetés, vagyon, megtakarítás

Portfolio Private Health Forum 2020

A koronavírus és a magánegészségügy

Budapest Economic Forum 2020

A magyar gazdasági csúcstalálkozó