Nemcsak a diszkontláncoknál, a klasszikus hiper- és szupermarketekben is egyre nagyobb teret hódítanak a sajátmárkás termékek.
Tudatosabban próbálják intézni pénzügyeiket a magyar fiatalok, de sokan érzik úgy, hogy elvesztik az irányítást a kiadásaik felett, és elégedetlenek az anyagi helyzetükkel - derült ki egy friss felméréséből.
A 18-30-as korosztály gazdasági ismereteiről, pénzügyekkel kapcsolatos hozzáállásáról ellentmondásos vélemények fogalmazódnak meg. Az fiatalokkal kapcsolatban ma is él az a sztereotípia, hogy felelőtlenül szórják a pénzt szórakozásra vagy divatos árucikkekre; ezzel szemben a pénzügyi elemzők arról számolnak be, hogy az Y- és Z-generáció fegyelmezettebben teszi félre a hónap végén megmaradt pénzét, mint az idősebbek - írja közleményében az Intrum.
- fogalmazott Felfalusi Péter, az Intrum magyarországi ügyvezetője. A cég legutóbbi, 2018-ban készült, lakossági pénzügyekről szóló jelentése (ECPR) arra utal, hogy a 18-34 közötti korosztályok sok szempontból tudatosabban állnak hozzá a pénzügyekhez, mint az idősebb generációk. A felmérés szerint Magyarországon a 18 és 24 év közöttiek 61 százaléka, a 25 és 34 év közötti korcsoportnak pedig 71 százaléka minden hónapban igyekszik félretenni valamekkora összeget. 2017-hez képest ráadásul még nőtt is a 34 év alattiak között azok aránya, akik fontosnak tartják a takarékoskodást.
A képet árnyalja, hogy a fiatalok többsége nem fekteti be a megtakarított pénzét, csak készpénzben vagy bankfiókban tartja - ebből a szempontból jelentősen le vagyunk maradva a többi európai országtól. A fiatal korosztály praktikusan áll a hitelezéshez is: miközben nyitottabbak arra, hogy kölcsönből finanszírozzanak bizonyos kiadásokat, kisebb hajlandósággal használnak hitelkártyát, hiszen annak kamata jóval magasabb, mint a banki hiteleké.
Az Y- és Z-generációk tagjai ugyanakkor ellentmondásosan viszonyulnak saját anyagi helyzetükhöz. Egyrészt kimondottan optimisták: a magyar fiatalok csaknem fele (48 százaléka) úgy gondolja, az anyagi helyzete jelenleg jobb, vagy legalábbis a jövőben jobb lesz, mint a szüleié volt. Ennek ellenére elégedetlenebbek saját anyagi helyzetükkel, mint az idősebbek: a 25 év alattiak 46 százaléka azt válaszolta a felmérésen, hogy nincs elég pénze a méltóságteljes életszínvonalhoz. Ez az európai átlaghoz képest - a 25 év alattiaknak csak 31 százaléka válaszolta azt, hogy igazán elégedetlen az életkörülményeivel - jóval negatívabb képet fest a magyar fiatalok anyagi helyzetéről.
LAKÁST, HÁZAT VENNÉL, DE NINCS ELÉG PÉNZED? VAN OLCSÓ MEGOLDÁS!
A Pénzcentrum lakáshitel-kalkulátora szerint ma 10 millió forintot, 15 éves futamidőre, már 7,21 százalékos THM-el, havi 89 803 forintos törlesztővel fel lehet venni a CIB Banknál. De nem sokkal marad el ettől a többi hazai nagybank ajánlata sem: az Erste Banknál 8,04% a THM, a Raiffeisen Banknál 8,09%; az UniCredit Banknál 8,12%, a K&H Banknál 8,31%, akárcsak az OTP Banknál. Érdemes még megnézni magyar hitelintézetetek további konstrukcióit is, és egyedi kalkulációt végezni, saját preferenciáink alapján különböző hitelösszegekre és futamidőkre. Ehhez keresd fel a Pénzcentrum kalkulátorát. (x)
Annak ellenére, hogy a fiatalok láthatóan nagyobb figyelmet fektetnek a pénzük menedzselésére, a felmérésből kiderül, hogy jelentős részük nem tartja elegendőnek pénzügyi tudását, lehetőségeit. A 18-24 éves korosztály 27 százaléka úgy érzi, nem tudja kellően kézben tartani a pénzügyeit.
"Bár a fiatalok fontosnak tartják, hogy saját maguknak teremtsenek anyagi biztonságot, azt látjuk, hogy sokan nem tudják, pontosan hogyan is valósíthatják meg ezt. Látható igény mutatkozik a diákok körében mostaninál részletesebb pénzügyi oktatásra a középiskolákban" - mondta Felfalusi Péter. "Szeptemberben épp ezért hirdetjük meg immár harmadik alkalommal a középiskolásoknak szóló Zsebpénzügyes vetélkedőnket, ahol a diákok új gazdasági ismeretekre tehetnek szert és próbára tehetik a tudásukat. A versennyel célunk az is, hogy felhívjuk a figyelmet a tudatos pénzügyi tervezés fontosságára, és hogy úgynevezett pénzügyi nagyköveteket neveljünk, akik kortársaikat tudják utána segíteni egy tudatosabb jövő tervezésben."
Hadtörténeti kuriózum lehet az a 120 darab színes, jó minőségben retusált és digitalizált, publikálás előtt álló felvétel, amely 45 év lappangás után került elő.
Az egyik legígéretesebb hazai technológiai startup által most piacra dobott okos gyűrű lehetővé teszi, hogy egyetlen érintéssel bármilyen infót megosszunk magunkról új ismerősünkkel.
Rekord gyorsasággal fogytak el a jegyek arra 400 fősre tervezett, fiataloknak szóló kapcsolatépítő és önfejlesztő rendezvényre, amelynél a szervezők a közösségi finanszírozás modelljével toboroztak.
Az első hazai közösségi piactéren sikeresen célba ért egy mézes kampány, amelyben a vásárlás mellett egy hartai termelő kaptárait is örökbe lehetett fogadni.
-
Erre most még kevesen gondolnak, amikor hitelt vesznek fel
Fáy Zsolttal, a MagNet Bank elnökével beszélgettünk.
-
Videó: bejutottunk a SPAR üzemébe, ahol évi 20 millió kg húst dolgoznak fel
Jelenleg több mint 360 ember dolgozik az üzemben.
-
Élethelyzetek, amiben kivédhető az anyagi kockázat (x)
Az elmúlt években különösen sok elbizonytalanító körülménnyel kellett szembenéznünk.
- Gondban lesz a YouTube-bal, ha ilyen mobilja van
- Már van, ahol szinte kötelező lesz e-autót venni a nagyobb cégeknek
- Annyi Szoboszlai Dominik álmainak
- Sz. Bíró Zoltán az Arénában: nagy fordulatot nem hoz a háborúban az újabb amerikai támogatás
- Ezért érdemes lesz pénteken sokáig fent maradni
- Egy hónapos eltolódás várható a Balatonnál az extrém időjárás miatt