A Pénzcentrum 2024. április 19.-i hírösszefoglalója, deviza árfolyamai, heti akciók és várható időjárás egy helyen!
Nagyot zuhant a második negyedévben a magyar gazdaság, viszont a 13,6 százalékos visszaesés ellenére még mindig van miben bízni: jó évet zárhatott a belföldi turizmus, és a magyarok ismét elkezdtek feltankolni bezinből, veszik a lakókocsikat, és vidéken néznek kertes házat. Azonban az, mit hoz a második hullám, kiszámíthatatlan. Tekintsünk vissza a nagy fordulatokra, és lássuk, mit hozhat még ez az év és 2021.
Ha a tényadatokból indulunk ki, akkor az első negyedévben még 2,2 százalékot bővült is a magyar gazdaság, de sajnos a másodikban - mértékét tekintve még az elemzőket is meglepve - 13,6 százalékkal elmaradt a bázistól. Az adattól sokan megijedtek, hiszen a környező országok számai nem voltak ilyen vészesek - írja a Telex.
A kérdés, hogy a harmadik negyedévben, a visszanyitások, majd a részleges, újbóli lezárások (külföldiek belépése) után, amikor már javul a hazai fogyasztás, dolgoznak az autógyárak, tele vannak a vidéki szálláshelyek, akkor mire képes a magyar gazdaság. Elemzők szerint egy ilyen évben egyszerűen el kell fogadni, hogy nem lehet növekedni, immár nem reális az, hogy ezt az évet a magyar gazdaság pluszban zárhassa.
- a vendéglátóiparban a második negyedévben egy fokozatos visszaépülés látható, a harmadik negyedévben remélhetőleg további javulást lehet tapasztalni
- a turizmusban nagy kiesést okozott a külföldiek hiánya, azonban mégsem akkorát, mint pl. Olaszországban, Spanyolországban, Görögországban vagy Horvátországban
- a belföldi idegenforgalom viszont szárnyalt, főként a Balaton régió, ahol plusz 10 százalékos is lehet az év. Azonban a vidék sem egységesen járt jobban azzal, hogy aki külföldre ment volna, az is inkább itthon nyaralt (pl. Sopronból hiányoztak a külföldi turisták, ahogy Budapestről is). Azért attól is lehet tartani, hogy a home office alatt kényszerűen kivett szabadságok, a fizetéscsökkenések, a munkanélküliség emelkedése az őszi belföldi fitneszszezonra is rányomja a bélyegét.
- éledezik az autóipar, bár Nyugaton továbbra is lassultak az eladási számok, Ázsiában (elsősorban Kínában) gyorsul a piac, mert egyesek félnek a tömegközlekedéstől, és előrehozzák későbbre tervezett autóvásárlásukat
- a hazai áramfogyasztás a legrosszabb leállós időszakban 14,5 százalékkal maradt a bázis alatt, augusztus elején azonban már 3,5 százalékkal meg is haladta a bázist.
- buli helyett inkább otthon barkácsoltak a magyarok: brutálisan kilőtt a barkácsboltok forgalma (egy ideig 90 százalékkal is, miközben az eseményekre, szórakozásra költött pénz 90 százalékkal esett). Amint aztán nyíltak a boltok, lazultak a szabályozások, a kiskereskedelmi egységekben bázis felé emelkedett a forgalom, a barkácsboltok pedig elvesztették a megugrott vásárlómennyiséget.
- az ingatlanpiac sztárjai lettek a kertes házak: kezdetben az adásvételek lefagytak, majd a kertes házak, például a balatoni ingatlanok részpiaca felpezsdült és drágulni kezdett. Mostanra pedig egyszerre jelentkezik az emberek pénzügyi óvatossága, kivárása, a 27 százalékos áfatartalmú lakások megjelenése, így nehéz szétszálazni, hogy mit okoz a járvány és mit a többi változás.
- az ipar lejtmenetbe került: leálltak az üzemek, elbocsátási és a kényszerszabadságolási hullámok jöttek. Ma már működnek az ipari üzemek, és még fejlesztésekről is hallani.
- a magyarok fogyasztási, vásárlási szokásai - talán örökre - gyökeresen megváltoztak: ha a kieső éttermi szolgáltatások nem épülnek vissza, akkor biztosan kevesebb fog fogyni a minőségi borokból, sajtokból, bélszínből, libamájból, stb. Ami pedig kiesik az egyikből, az egyáltalán nem hozható vissza a másiknál: otthon jobban tervezünk és takarékoskodunk az alapanyagokkal.
Továbbra is kérdés, hogy mennyire lesz képes rugalmasan reagálni az igényekre a mezőgazdaság, az állattenyésztés, a kereskedelem.
- koronavírus-járvány idején egy csomó online szolgáltatás, az otthoni kenyérsütő, a vécépapír-felhalmozás, bizonyos tartós élelmiszerek (liszt, rizs, étolaj, keksz) bezsákolása megbolygatta egyes árucikkek piacát. Meglepő módon egy termék, a lakókocsi viszont tartósan hiánycikk lett, az egész világon felértékelődött az izolált nyaralás.
Hadtörténeti kuriózum lehet az a 120 darab színes, jó minőségben retusált és digitalizált, publikálás előtt álló felvétel, amely 45 év lappangás után került elő.
Az egyik legígéretesebb hazai technológiai startup által most piacra dobott okos gyűrű lehetővé teszi, hogy egyetlen érintéssel bármilyen infót megosszunk magunkról új ismerősünkkel.
Rekord gyorsasággal fogytak el a jegyek arra 400 fősre tervezett, fiataloknak szóló kapcsolatépítő és önfejlesztő rendezvényre, amelynél a szervezők a közösségi finanszírozás modelljével toboroztak.
Az első hazai közösségi piactéren sikeresen célba ért egy mézes kampány, amelyben a vásárlás mellett egy hartai termelő kaptárait is örökbe lehetett fogadni.
-
De'Longhi Rivelia automata kávégép lenyűgözte a piacot a három International Forum Design Awards (IF) Díj elnyerésével (x)
2024. március 1-jén a De’Longhi, a világszerte elismert vezető háztartási termékeket gyártó vállalat, büszkén mutatta be legújabb innovációját, a Rivelia teljesen automata kávégépet.
- Ismét őrizetbe vették Nicola Sturgeon volt skót miniszterelnök férjét
- Cserbenhagyásos, halálos baleset történt Budapesten
- A háború folytatódik, újabb 10 ezer ember menekült át a határon egyetlen nap alatt
- Elítélték a kegyeletsértő netes zaklatót
- "Bejelzett" az iráni légvédelem
- Lázár János: nem kis sebet ütött a Fideszen a kegyelmi ügy