Ausztriában és hazánkban is készülnek már a nyári szezonra, a hotelek mindenhol keresik a kisegítő konyhai munkatársakat.
Ma Magyarországon a foglalkoztatottság jóval nagyobb a férfiak, mint a nők körében, a fiatal nők - beleértve a kismamákat is - továbbra is kevésbé mobilisek a munkavállalás terén, mint a férfiak. A kismamákat, kisgyermekes anyukákat hagyományosan nem szokás a munkakereső fiatalok közé sorolni, a Coca-Cola Magyarország #énjövőm programjának új kutatásából viszont kiderült: sokszor hasonló kérdésekkel és problémákkal küzdenek, mint pályakezdő vagy frissdiplomás társaik. De mi motiválja őket az álláskeresésben, és hogyan lehet nekik segíteni, hogy a számukra leginkább ideális állást találják meg a gyermeknevelés mellett is? Erre keresték a választ a Medián és a Kantar Hoffmann kutatásai.
Fiatalok álláskeresési és munkavállalási szokásairól készített felmérést a Kantar Hoffmann és a Medián a Coca-Cola Magyarország #énjövőm programjának megbízásából. A kutatások, amelyek elsősorban a nem dolgozó és nem is tanuló fiatalokra fókuszáltak, a 35 év alatti kismamákat, kisgyermekes anyukákat is érintették, akikről hamar kiderült: bár munkatapasztalatban sokszor jóval előrébb járnak és ötleteik is vannak, az önbizalom és inspiráló példák tekintetében gyakran ugyanott tartanak, mint pályakezdő társaik. A kutatások emellett vizsgálták az álláskeresés módját, a mobilitást, a korábbi tapasztalatok szintjét és a továbbtanulásra való nyitottságot is.
A Medián kutatása szerint a járvány előtti időszakban a munkaerőpiaci elhelyezkedés jellemző módjai között minden korcsoportban, régiótól függetlenül első helyen szerepelt a rokonok, ismerősök, barátok ajánlása - a kutatás során vizsgált fiatalok mintegy 50%-a talál állást ily módon, míg a nyitott pozíciók internetes böngészése csak a második legnépszerűbb álláskeresési forma volt. Érdekesség, hogy ez utóbbira jóval nyitottabbak a nők, mint a férfiak - az álláskereső nők 30%-a talál így munkát, míg a férfiaknál ez az arány csak 21%. Az #énjövőm program online tananyagainak statisztikái szerint az internetes álláskeresés mellett az online tanulásra is jóval nyitottabbak a fiatal nők és a kismamák, a weboldal 2018-as indulása óta ugyanis háromszor annyi nő regisztrált az ott elvégezhető ingyenes online képzésekre, mint férfi.
Mobilitás és külföldi munkavállalásra való nyitottság tekintetében viszont nagymértékben elmaradnak a nők a férfiaktól: a Kantar Hoffmann kutatása szerint sok édesanya az alapján választ munkahelyet, hogy a munkavégzés helye mennyire könnyen megközelíthető, milyen közel helyezkedik el az óvodához, iskolához. Az esetleges ingázás, a költözés és a külföldi munkavállalás hátránynak számít a megfelelő munkahely kiválasztásakor. Bár a gyermeknevelési szempontok gyakran előtérbe kerülnek, amikor a kismamák, kisgyermekes anyukák állást keresnek, a további elvárásaik nem sokban különböznek egy friss pályakezdő feltételeitől. A továbbtanulásra, önképzésre való nyitottság, és a számukra érdekes, leginkább találó pálya megtalálása sok fiatal nő és kismama előtt nyitott kérdésként áll, megfelelő motiváció és támogatás, inspiráló példák hiányában azonban nehezen döntenek ezek mellett, és inkább praktikus, a gyereknevelést megkönnyítő szempontokat vesznek figyelembe.
Mi jelenthet segítséget az álláskereső kismamáknak?
Egy, a járvány időszakában készült kutatás szerint a kismamák 28 százaléka, közel 100.000 fiatal anyuka vállalna munkát megfelelő munkavégzési feltételek mellett. De vajon mi hátráltatja a kismamákat, és mi jelenthet nekik segítséget a munkavállalásban? A Coca-Cola Magyarország, részben erre a kérdésre fókuszálva, 2017-ben indította el #énjövőm programját, amelynek eredeti célja a 18-30 év közötti fiatalok munkaerőpiaci esélyeinek javítása volt. Felismerve azt, hogy a célcsoportba tartoznak a kismamák és fiatal szülők is, a program már a kezdetektől együttműködött a budapesti Coworkid alapítvánnyal, akikkel interaktív workshopokat és kiscsoportos képzéseket szerveznek. A szakképzett trénerek által vezetett képzéseken a résztvevők álláskereséshez és pályaváltáshoz kapcsolódó készségeik javításában, de önismeretben, kommunikációban és értékeik felismerésében is segítséget kapnak. A program tapasztalatai alapján ugyanis esetükben nem annyira a munkatapasztalat vagy a megfelelő szakmai háttér, hanem sokkal inkább a motiváció és az inspiráló közeg hiánya az, ami hátráltatja őket abban, hogy megtalálják a megfelelő álláslehetőséget.
JÓL JÖNNE 1 MILLIÓ FORINT?
Amennyiben 1 millió forintot igényelnél 36 hónapos futamidőre, akkor a törlesztőrészletek szerinti rangsor alapján az egyik legjobb konstrukciót, havi 33 952 forintos törlesztővel az UniCredit Bank nyújtja (THM 14,41 %), de nem sokkal marad el ettől a CIB Bank 33 972 forintos törlesztőt (THM 14,45%) ígérő ajánlata sem. További bankok ajánlataiért, illetve a konstrukciók pontos részleteiért (THM, törlesztőrészlet, visszafizetendő összeg, stb.) keresd fel a Pénzcentrum megújult személyi kölcsön kalkulátorát. (x)
- mondta el Kissné Horváth Katalin, az #énjövőm program résztvevője.
Forrnak az indulatok a diákbérek körül: valóban többet kereshetnek a 25 év alattiak az idősebbeknél?
Valóban többet kereshetnek a 25 év alattiak, mint az idősebb munkavállalók? Szakértő oszlatja el az szja-kedvezmény körüli kételyeket.
Fű alatt óriási leépítések zajlanak Magyarországon: már a vendégmunkásokból sem kérnek a nagy gyárak
A munkaerőpiacot érintő problémák kevésbé láthatóak a nyilvánosság számára, mivel nincsenek jelentős létszámleépítésekről szóló bejelentések.
Hadtörténeti kuriózum lehet az a 120 darab színes, jó minőségben retusált és digitalizált, publikálás előtt álló felvétel, amely 45 év lappangás után került elő.
Az egyik legígéretesebb hazai technológiai startup által most piacra dobott okos gyűrű lehetővé teszi, hogy egyetlen érintéssel bármilyen infót megosszunk magunkról új ismerősünkkel.
Rekord gyorsasággal fogytak el a jegyek arra 400 fősre tervezett, fiataloknak szóló kapcsolatépítő és önfejlesztő rendezvényre, amelynél a szervezők a közösségi finanszírozás modelljével toboroztak.
Az első hazai közösségi piactéren sikeresen célba ért egy mézes kampány, amelyben a vásárlás mellett egy hartai termelő kaptárait is örökbe lehetett fogadni.
-
De'Longhi Rivelia automata kávégép lenyűgözte a piacot a három International Forum Design Awards (IF) Díj elnyerésével (x)
2024. március 1-jén a De’Longhi, a világszerte elismert vezető háztartási termékeket gyártó vállalat, büszkén mutatta be legújabb innovációját, a Rivelia teljesen automata kávégépet.
- Dohányosokat kérdeztek, érdekes dologok derültek ki
- Golovin Vlagyimir: több fontos területen is nagyot fejlődött a női kéziválogatott
- Az újságírókat sem kíméli az ukrajnai háború
- BKK: vasárnap kezdődik a fővárosi tavaszi nagytakarítás
- Műszaki információk szivárogtak ki az iPhone 16-ról
- Újabb csalási trükkre figyelmeztet a Telekom