21 °C Budapest

Több tízmilliót kereshetsz pályamunkásként az F1-ben: így lehet bekerülni

2019. május 19. 15:03

Elképesztő összegeket keres egy átlagos Forma-1-es dolgozó. A magas fizetések érthetőek, a munkaterhelés ugyanis nagyon nagy, ez pedig magas fluktuációhoz vezet. A gyakori távozások miatt így a sportágban való elhelyezkedés nem lehetetlen - de nem is annyira egyszerű.

Közel duplájára nőtt a Forma-1-es dolgozók bére 2007 és 2017 között, a pilótákéval nem számolva - írja a Blikk a brit csapatok pénzügyi beszámolóira hivatkozva. Ez azt jelenti, hogy tavalyelőtt átlagosan 19,78 milliárd forintot fizettek ki a csapatok bérköltségekre (de a világbajnok Mercedes például 32 milliárd forintot),

az éves átlagfizetés pedig 31,8 millió forintra nőtt.

2017-ben átlagosan 620 ember dolgozott egy istállónál, 10 évvel ezelőtt csak 512. Azaz a jobb eredményeket a személyi állomány növelésével kívánják elérni a csapatok. A legkevesebbet egyébként a Renault istálló költötte a bérekre: ők "csak" 2,1 milliárd forintit). 

Ezek ugyanakkor átlagos adatok: ez magában foglal minden egyes munkakört, leszámítva a pilótákat - ők jellemzően több százmillió forintot keresnek évente. A lap azonban korábban is megírta, hogy mennyit keresnek pozíciónként a dolgozók. Eszerint a kerékcserét végző "pisztolyosok", akik kilazítják az anyákat, 846 ezer forintot kerestek futamonként 2016-ban. Azaz mindössze kb. heti 6-8 másodperces munkával majdnem egymillió forintot kerestek. A kerekcserét végző munkatársak bére 282 ezer forint volt futamonként.

A nyalókás ember, aki az autót elindítja a boxutcából, 226 ezer forintért emelgeti a kis lapátját, az autóemelők 423 ezer forintot keresnek futamonként, de a tűzoltőkészülék-kezelőknek 113 ezer forint a jussuk minden egyes versenyért. Legjobban persze a mérnökök keresnek egy csapatnál - az ő fizetésük több millió forint. A fentiek mellett persze járnak a prémiumok is, ha a csapat jól teljesít.

(Rém)álommeló

Azt fontos hozzátenni, hogy mindez szépnek tűnik, de mindezért nagy teljesítményt kell letenniük az asztalra: egy átlagos kerékcsere a Forma-1-ben ma már 2 másodperc alatt történik meg. A szerelőknek ráadásul nem csak profiknak kell lenniük, hanem stressztűrő képességüknek is magasnak kell lennie, hiszen egy kétórás versenyt nem lehet adrenalin nélkül végigülni. Arról nem is beszélve, hogy nem csak a versenynapokon, de hétközben is rengeteg dolga akad a szerelőknek, hiszen ők rakják össze és készítik fel az autót a versenyekre.

Továbbá a szerelőknek el kell viselniük a családjuktól való távolságot: a kéthetente lezajló versenyhétvégék közti időszak a felkészüléssel és utazással telik, mindössze 2-3 hónap szabadideje van a szerelőknek, amit egy helyben töltenek - de akkor pedig a felkészülésben és az új autó előkészítésén dolgoznak.

Lecserélnéd a régi kocsit? Használd a Pénzcentru autóhitel-kalkulátorát!

Greg Baker, aki több csapatban is megfordult szerelőként, 2015-ben a Lotus főmérnökeként nyilatkozta, hogy a munka gyakorlatilag folyamatos: a versenyhétvégék között akkor a hajtás, hogy nem sok idő van alvásra - írta anno az M4sport. Ráadásul régen ez még rosszabb volt, az FIA ugyanis olyna új szabályozást léptetett életbe, amely nem teszi lehetővé a szerelők és munkatársak túlterhelését.

JÓL JÖNNE 1 MILLIÓ FORINT?

Amennyiben 1 millió forintot igényelnél 36 hónapos futamidőre, akkor a törlesztőrészletek szerinti rangsor alapján az egyik legjobb konstrukciót, havi 33 952 forintos törlesztővel az UniCredit Bank nyújtja (THM 14,41 %), de nem sokkal marad el ettől a CIB Bank 33 972 forintos törlesztőt (THM 14,45%) ígérő ajánlata sem. További bankok ajánlataiért, illetve a konstrukciók pontos részleteiért (THM, törlesztőrészlet, visszafizetendő összeg, stb.) keresd fel a Pénzcentrum megújult személyi kölcsön kalkulátorát. (x)

 
A parc fermé szabályok komoly változást jelentenek. Pár éve csütörtökön megérkeztünk, és gyakorlatilag megállás nélkül dolgoztunk vasárnap estig. Nagyon sok motorcsere volt, ráadásul még a harmadik autóval is foglalkoznunk kellett. Most minden sokkal szabályozottabb. És legalább így már végre alhatunk is egy keveset.

Nem véletlen a mérnök szerint, hogy a futam alatti vágóképeken alvó szerelőket láthatunk: hiszen a verseny előtt alig volt megállás, ráadásul a futam leintése sem jelenti a munka végét:

A verseny után vasárnap még úgy nyolc óra munka vár ránk. Eléggé szétbontjuk az autókat, hiszen minden visszamegy a gyárba.. És ahhoz, hogy szétszereld a kocsikat, több óra munkára van szükség.

Sokan álmodnak róla, hogy bekerüljenek - sokaknak rémálom lesz a munka

A fent említett okok miatt nagyon sokan hagyják el a pályát - sőt, az a legritkább, ha valaki egész pályafutását itt tölti. A stáb nagy részére jellemző a hangulatingadozás, korai kiégés és válás, emiatt a fluktuáció is nagy ezekben a pozíciókban. Mivel azonban egy csapat átlagosan 600 dolgozót alkalmaz, a sport pedig világszerte népszerű, többszörös a túljelentkezés.

A bekerülés feltétele nem csak az, hogy valaki műszaki végzettséggel rendelkezzen, de az istállók leginkább a legjobb egyetemek legjobb műszaki, informatikai végzettségű dolgozóira vadásznak, ha pedig valaki szerelőnek jelentkezne, ott előfeltétel a kiemelkedő szakmai múlt - jellemzően más technikai sportok területen szerzett több éves tapasztalattal.

Az istállók egyébként weboldalaikon folyamatosan hirdetnek álláslehetőségeket, így a nagymúltú (de szerény jelenű) Williams istállónál 13 pozíció is nyitva van. A jobinf1.com nevű oldal pedig hasznos tippeket is ad azoknak, akik a Forma-1-ben kívánnak elhelyezkedni: 

  • Tudd, pontosan mi is akarsz lenni, és képezd magad célirányosan
  • Mélyülj el a motorsportokban, szerezz elméleti ismereteket
  • Használd a hátsóajtót - dolgozz előbb a csapatok beszállítóinak
  • Szerezz tapasztalatot alacsonyabb szériákban
  • Soha ne add fel - ez elég beszédes.

Új lehetőségként merültek fel az ösztöndíjprogramok is, amelyekkel kezdetben csak mint gyakornok dolgoznak a fiatalok az istállónál. Ha azonban a munkájukra igényt tartanak, könnyen kerülhetnek be teljesállásba is. Hasonló megoldás lehet az önkénteskedés, akár alacsonyabb presztízsű versenysportokban is.

NEKED AJÁNLJUK
Ilyen modellben még soha nem szerveztek ekkora rendezvényt (x)

Rekord gyorsasággal fogytak el a jegyek arra 400 fősre tervezett, fiataloknak szóló kapcsolatépítő és önfejlesztő rendezvényre, amelynél a szervezők a közösségi finanszírozás modelljével toboroztak.

Zsongtak és tolongtak a vevők a magyar Kickstarteren: rengetegen csaptak le erre az egyedülálló termékre

Az első hazai közösségi piactéren sikeresen célba ért egy mézes kampány, amelyben a vásárlás mellett egy hartai termelő kaptárait is örökbe lehetett fogadni.

Újraindul a STRT Holding inkubációs programja, a Launchpad

Az STRT Holding közleménye szerint 8+30 millió forint befektetés és tapasztalt mentorgárda várja a jelentkezőket.

Egykor kubai textilmunkásoktól volt hangos, most közösségi finanszírozásból újul meg a patinás budapesti gyárépület (x)

A hiánypótló naturális, és letisztult berendezési trendeket kedvelő fotós közösség számára a Nordix már nem ismeretlen.

Erről ne maradj le!
NAPTÁR
Tovább
2024. március 29. péntek
Auguszta
13. hét
Március 29.
Nagypéntek
Ajánlatunk
KONFERENCIA
Tovább
GEN Z Fest 2024
Gyere el akár INGYEN a Z generáció tavaszi eseményére!
Retail Day 2024
Merre tovább, magyar kiskereskedelem?
EZT OLVASTAD MÁR?
Pénzcentrum Retail Day 2024
Magyarország legfontosabb kiskereskedelmi rendezvénye - Inspiráló előadók, izgalmas előadások, gyakorlati tudás.
Most nem