Mi menti meg a Tokaji borvidéket? (x)

Pénzcentrum
2018. március 14. 12:10

Borvidék, szőlőfajta vagy település álljon a kommunikáció középpontjában?

Amikor a márciusi Borjog és Bormarketing konferencián a közönség soraiban felállt Demeter Zoltán tokaji borász és megkérdezte, mivel kellene reklámoznia magát a borvidékének, egy pillanatra megállt a levegő a teremben. A kérdése egészen pontosan úgy hangzott: "Furmint, Tokaj, esetleg Vámosújfalu?". Ezzel arra célzott, még mindig nem eldöntött, hogy miután az édes borok fogyasztása a világban jelentősen visszaszorult, mivel lehetne az egykor aszújával híressé vált Tokajt visszatenni a nemzetközi bortérképre. A borvidék első számú szőlőfajtájával, netán a borvidék még mindig elég jól csengő nevével, vagy az egyes településekkel? Anélkül, hogy spoilereznénk, annyit elárulhatunk: messze még a konszenzus.

Unalomig szeretjük ismételni a XV. Lajos francia királynak tulajdonított mondást, miszerint a tokaji aszú "a királyok bora és a borok királya". Ezek az idők azonban már rég elmúltak. Ma egy számjegyű az édes borok forgalmának részaránya a világban. Ezt főleg a rendszerváltás után Tokaj is megtapasztalta a saját bőrén, így jobbkor nem is érkezhetett volna a legendás mádi borász, Szepsy István 2000-ben az Úrágya furmintjával. Több szempontból is forradalmi borról van szó: az alapanyagul szolgáló szőlő egyetlen dűlőből származott; a szőlőtőkéken szándékosan kevés szőlőfürtöt hagytak beérni, hogy azok gyűjtsék magukba az összes táp- és ízanyagot - és a bor egy száraz furmint volt.

Különösen ez utóbbi indította be a magát éppen újradefiniálni igyekvő Tokaj borászainak fantáziáját, egyben eldőlni látszott a hárslevelű kontra furmint vita. Mert bár a kutatások alapján valószínűsíthető, hogy a furmint őshazája Tokaj, míg a hárslevelű kívülről és legkorábban a 17. században érkezett a borvidékre, utóbbi hamar így is a második legelterjedtebb szőlőfajta lett. A "Tokaj zászlóshajója" cím azonban a száraz Úrágya furmint megjelenésével, úgy tűnt, végleg előbbié lesz. "Több évjárat tesztje alapján, azonos dűlő és azonos technológia mellett a furmintok mindig izgalmasabb, karakteresebb bort adnak. A tokaji termőhely tipikusságát is a furmint mutatja be talán a legjobban" - érvelt nemrégiben egy előadásában ifj. Szepsy István, a korszakváltó bor megalkotójának fia.

A döntéshozók ráadásul nem csak Tokaj, de gyakorlatilag az egész ország marketingjét a furmintra akarták felfűzni, kis túlzással az ország boros brand-jévé kiáltották ki, ahogyan Ausztria a zöldveltelinit. Még napot is kapott, február 1-jét. A várt áttörés azonban nem igazán akart jönni, sőt, a szakértők egyre többet kezdtek arról beszélni, nem biztos, hogy ez a helyes út. "Egy pillanat alatt változhat a piac. Egy időben azt gondoltuk, az Irsai Olivér is a miénk, erre Dél-Afrika felfedezte magának és telepített 6000 hektárt. A furmintot ugyanígy nem jó ötlet kiemelni" - mondta nemrégiben egy konferencián Fiáth Attila nemzetközi borakadémikus.

Fotó: Benkő Fanni

Mindeközben ráadásul tavaly megszületett a magyar bor értékpiramisa, amely a csúcsra ismét a tokaji aszút ültette. Bizonyos értelemben tehát visszatértünk a startmezőre. De mi a helyzet a másik kérdéssel? Tokaj, esetleg az adott település kommunikálása, ahol a bor készült? Utóbbira lehet jó példa a Mádi Kör Eredetvédelmi Egyesület, amit a helyi termelők hoztak létre 2006-ban, mert úgy érezték, a borvidéki termékleírás a magasabb minőségű tokaji boroknak nem nyújt pozitív diszkriminációt. Ezért önkéntes alapon szorították magukat szigorúbb száraz és aszúbor-készítési szabályok közé. Amellett, hogy lobbijuk ellenére a kezdeményezést a mai napig nem tudták a teljes borvidékre kiterjeszteni (a pro és kontra érvek egy másik cikket megtöltenének), más probléma is akad. "Egy, a magyarokon kívül álló akadály a nyelv, a világban nem tudják a magyar borok nevét kiejteni" - mondta nemrégiben Elizabeth Gabay Master of Wine. Mád még csak-csak, de mi lenne a felvezetés konkrét példájával, Vámosújfaluval? Ha ehhez hozzávesszük, hogy a világban állítólag Tokaj a legismertebb Magyaorországhoz köthető szó (még Puskást is megelőzi), akkor a képlet elvileg egyértelműnek tűnik. Ezt foglalta össze Romsics László, a villányi Csányi Pincészet igazgatója az említett konferencia kerekasztal beszélgetésén: "A nemzetközi példákat elnézve és tudva, hogy Tokajt ismeri a világ, számomra egyértelműen Tokaj a válasz. Franciaországban Bordeaux és Burgundia a brand, Spanyolországban ugyanígy Rioja. Egyszerű, rövid információkat kell eljuttatni a fogyasztóknak."

Ugyanezen a beszélgetésen Krasznai Zsófia nemzetközi borakadémikus így vélekedett: "Tokaj az egész ország borágazata számára a zászlóshajó, miközben még nem kezelik helyén a világban. Ez az első feladat, utána lehet településekben, dűlőkben gondolkodni. A furmintot is Tokajjal azonosítják, miközben rendkívül sokfélék a borvidékeink. Más típusú kommunikáció kell az USA-ban, ott sikeres lehetett a furmintot a középpontba állító kampány. Viszont teljesen máshogy működik például Ázsia. Fontos lenne ebből a szempontból is differenciálni."

Fotó: Jáni Annamária

A kérdésre (Furmint, Tokaj esetleg Vámosújfalu?) a szakértők szerint tehát, legalábbis úgy tűnik, a válasz: Tokaj.

De hogy valóban mennyire nehéz egyetlen közérthető üzenetre redukálni a borvidék kommunikációját, arról mindenki maga is meggyőződhet. Ehhez elég ellátogatni március 24-én a Corinthia Hotel Budapestben megrendezésre kerülő Winelovers Tokaji Március Nagykóstolóra, ahol közel 60 pincészet 150 tokaji borán keresztül lehet szembesülni a borvidék rendkívüli sokszínűségével szőlőfajták, települések, borstílusok tekintetében egyaránt.

(x)

NEKED AJÁNLJUK
Páratlan fotó dokumentációval illusztrált napló került elő a Don-kanyarból (x)

Hadtörténeti kuriózum lehet az a 120 darab színes, jó minőségben retusált és digitalizált, publikálás előtt álló felvétel, amely 45 év lappangás után került elő.

Itt a díjnyertes fiatal vállalkozó újabb nagy dobása (X)

Az egyik legígéretesebb hazai technológiai startup által most piacra dobott okos gyűrű lehetővé teszi, hogy egyetlen érintéssel bármilyen infót megosszunk magunkról új ismerősünkkel.

Ilyen modellben még soha nem szerveztek ekkora rendezvényt (x)

Rekord gyorsasággal fogytak el a jegyek arra 400 fősre tervezett, fiataloknak szóló kapcsolatépítő és önfejlesztő rendezvényre, amelynél a szervezők a közösségi finanszírozás modelljével toboroztak.

Zsongtak és tolongtak a vevők a magyar Kickstarteren: rengetegen csaptak le erre az egyedülálló termékre

Az első hazai közösségi piactéren sikeresen célba ért egy mézes kampány, amelyben a vásárlás mellett egy hartai termelő kaptárait is örökbe lehetett fogadni.

NAPTÁR
Tovább
2024. április 20. szombat
Tivadar
16. hét
Április 20.
Cirkuszok világnapja
Ajánlatunk
KONFERENCIA
Tovább
GEN Z Fest 2024
Gyere el akár INGYEN a Z generáció tavaszi eseményére!
Retail Day 2024
Merre tovább, magyar kiskereskedelem?
EZT OLVASTAD MÁR?
GEN Z Fest 2024
Pénzről, bátran. Techről, tudatosan. Jövőről, őszintén.
Most nem