Az izlandi lakosság alig, mi magyarok sokat tévézünk: a televíziózás továbbra is meghatározó napi szabadidős tevékenység.
A saját ingatlannal rendelkező magyarok jellemzően 27 évesen jutnak hozzá első saját tulajdonú otthonukhoz, és 65 százalékuk nem is költözik innen tovább, akik pedig mégis, azoknak csaknem kétharmada ragaszkodik addigi lakóhelyéhez. Az ingatlan megvásárlásához a válaszadók csaknem kétharmada hitelt vesz fel, a hitel kiválasztására mindössze pár napot fordítanak. Sokan ráadásul csak egyetlen bank ajánlatát veszik figyelembe, holott az ingatlan kiválasztására a válaszadók kétharmada hónapokat szán, amely alatt a legtöbben 4 vagy több ingatlant is megnéznek.
A Budapest Bank legfrissebb kutatásában 25 és 59 év közötti ingatlantulajdonosokat kérdezett a szülői házból való elköltözésről, a mobilitási kedvről, illetve az első és jelenlegi saját tulajdonú otthonuk megvásárlásának körülményeiről, ide értve annak kiválasztását és a finanszírozását is. Mint kiderült, a megkérdezettek átlagosan 23 évesen költöztek el a szüleiktől, az első saját ingatlanukhoz pedig jellemzően 27 éves korukban jutottak hozzá. Az esetek több mint harmadában (40%) már a családi fészekből történő elköltözés évében meglett a saját tulajdonú otthon, a többiek viszont átlagosan 8 évet vártak erre.
Az első saját tulajdonú ingatlan minden második válaszadónál (51%) családi ház volt, 25 százalékuk panellakásba, 24 százalékuk pedig egyéb társasházi típusú lakásba költözött. Az ingatlanokat 69 százalékuk vásárolta, 17 százalékuk pedig inkább az építkezést választotta. Az első új otthonba a megkérdezettek 77 százaléka a párjával vagy házastársával együtt költözött be.
Nem szívesen költözünk
Amennyiben a megkérdezettek jelenlegi ingatlanát nézzük, a családi házban élők aránya 58 százalékra nőtt, a panellakást otthonként választók aránya pedig 17 százalékra mérséklődik - tehát elsősorban a panellakások tulajdonosai mozdultak a családi házak irányába.
A válaszadók csupán harmada (35%) költözött kétszer vagy annál többször saját tulajdonú ingatlanba, de ők sem túl sűrűn teszik ezt: átlagosan 9 évente kerül sor költözésre. Ráadásul nem is szívesen mennek messzire, hiszen a többször költözők 57 százalékának az összes eddigi ingatlana ugyanazon a településen belül volt. Az esetek több mint felében (54%) nagyobb otthonra volt szükség, 27 százaléknál családi okok álltak a költözés hátterében, és mindössze minden tízedik (11%) költözött a munkahelye miatt.
Meglátni és megszeretni
Az ingatlanvásárlás fontos ügy: a válaszadók 83 százaléka maga is részt vett jelenlegi lakása keresésében, 96 százalékuk pedig a végső döntés meghozatalának is aktív részese volt. Ugyanakkor a döntést a legtöbb esetben nem egyedül, hanem családtagjaival együtt hozták meg, mindössze a válaszadók 17 százaléka mondta ki a végső szót egyedül.
Az ingatlant keresők fele (51%) elsősorban ingatlan- és apróhirdetési portálokon tájékozódott, 34 százalékuk ingatlanközvetítők, egyharmaduk pedig a rokonok és ismerősök ajánlását is figyelembe vette. Érdekesség, hogy a közösségi médiát erre mindössze 8 százalékuk veszi igénybe.
NULLA FORINTOS SZÁMLAVEZETÉS? LEHETSÉGES! MEGÉRI VÁLTANI!
Nem csak jól hangzó reklámszöveg ma már az ingyenes számlavezetés. A Pénzcentrum számlacsomag kalkulátorában ugyanis több olyan konstrukciót is találhatunk, amelyek esetében az alapdíj, és a fontosabb szolgáltatások is ingyenesek lehetnek. Nemrég három pénzintézet is komoly akciókat hirdetett, így jelenleg a CIB Bank, a Raiffeisen Bank, valamint az UniCredit Bank konstrukcióival is tízezreket spórolhatnak az ügyfelek. Nézz szét a friss számlacsomagok között, és válts pénzintézetet percek alatt az otthonodból. (x)
A válaszadók több mint kétharmada maximum 3 hónapig keresett új ingatlant, harmaduknak (30%) ehhez egy hónapnál is rövidebb időre volt szüksége, 17 százalékuk keresett csak fél éven túl. A legtöbben (63%) 4 vagy több ingatlant is megnéznek, de a válaszadók ötöde (19%) rögtön az első megtekintett ingatlant megvette. A kiválasztásnál nem meglepő módon a legtöbben anyagi tényezőket vesznek figyelembe (66% az ingatlan árát, 40% pedig a rendelkezésére álló pénzösszeget), de az ingatlan elhelyezkedése (52%) és állapota (43%) is fontos szempont. Azt azonban, hogy új vagy használt lakásról van-e szó, mindössze a megkérdezettek 5%-a veszi tekintetbe.
A keresés megkezdésekor a válaszadók négyötödének (81%) van tervezett összeg a fejében, kétharmaduknak (68%) pedig nagyjából sikerült is magát ehhez az összeghez tartania a vásárláskor. Az előzetes költségtervvel rendelkezők harmada (28%) azonban végül többet költött. 50 százalékuk esetében a felújítás és berendezés került többe, 30 százalék említette, hogy az ingatlanok ára is magasabb volt a vártnál, 27 százaléknak pedig egyszerűen annyira megtetszett az ingatlan, hogy hajlandó volt azért magasabb árat is kifizetni, mint amit korábban tervezett.
Mindössze néhány nap alatt döntünk a hitelről
Akár túllépjük a keretet, akár nem, az ingatlanvásárlás pénzügyi oldalát nem kerülhetjük meg, így érdekes kérdés, miből is vesznek ingatlant a magyar lakástulajdonosok.
Ha a lakáshitel kiválasztására kerül a sor, a megkérdezettek többsége (78%) a bankoknál tájékozódik, 73%-uk pedig személyesen is bemegy ezért a bankfiókba, nem elégszik meg a pénzintézet honlapjával. Bár az ingatlan kiválasztására a válaszadók kétharmada (67%) több hetet, akár több hónapot is szán, amely alatt több ingatlant is megnéznek, az ingatlan finanszírozásáról való döntésre ennél aránytalanul kevesebb energiát fordítanak: a lakásvásárlást hitelből finanszírozók 38 százaléka mindössze egyetlen bank ajánlatát vette figyelembe, és a hitel kiválasztására legfeljebb néhány napot (36%) vagy egy hetet (23%) szánt. Mindez annak fényében elgondolkodtató, hogy a legtöbb esetben egy-két évtizedes elköteleződésről van szó, ráadásul a megfelelő hitel kiválasztásával akár milliókat is spórolhatnának.
Az egyik legígéretesebb hazai technológiai startup által most piacra dobott okos gyűrű lehetővé teszi, hogy egyetlen érintéssel bármilyen infót megosszunk magunkról új ismerősünkkel.
Rekord gyorsasággal fogytak el a jegyek arra 400 fősre tervezett, fiataloknak szóló kapcsolatépítő és önfejlesztő rendezvényre, amelynél a szervezők a közösségi finanszírozás modelljével toboroztak.
Az első hazai közösségi piactéren sikeresen célba ért egy mézes kampány, amelyben a vásárlás mellett egy hartai termelő kaptárait is örökbe lehetett fogadni.
Az STRT Holding közleménye szerint 8+30 millió forint befektetés és tapasztalt mentorgárda várja a jelentkezőket.
-
De'Longhi Rivelia automata kávégép lenyűgözte a piacot a három International Forum Design Awards (IF) Díj elnyerésével (x)
2024. március 1-jén a De’Longhi, a világszerte elismert vezető háztartási termékeket gyártó vállalat, büszkén mutatta be legújabb innovációját, a Rivelia teljesen automata kávégépet.
- Új német kezdeményezés Ukrajna légvédelmének támogatására
- Búcsúzni kényszerült az épp csak visszatérő Nadal
- Jön a KSH nagy régiós üzemanyagár-összehasonlítása - a nap hírei
- BL élőben: csúcsrangadó Manchesterben és Münchenben
- Schmidt Ádám: jó döntés volt kvalifikációs versenyeket idehozni, és a sportági szövetségeknek előre fizetni
- Átállt SZBU-st robbantottak fel Moszkvában, nem akárhogy