Egy brazil nő kedden egy bankfiókba tolta nagybátyja kerekesszékben, hogy hitelt vegyen fel a nevében.
A magyarok többsége még mindig ódzkodik a hitelektől, ennek ellenére egyre többen vennének fel kölcsönöket. A megtakarítások viszont azt mutatják: nőttek a társadalmi különbségek, a gazdagok egyre gazdagabbak, a szegények viszont egyre kevesebbet tudnak félretenni. A magyarok egyre inkább bizonytalanságot éreznek, emiatt nem mernek költeni.
Tovább javult a magyarok bizalma a pénzügyi szolgáltatókban, rég nem látott magasan van a hitelfelvételi kedv és a megtakarítási kedv. A társadalmi olló azonban tovább nyílt, vagyis a gazdagok még gazdagabbak lettek, míg a szegények még szegényebbek. A Deloitte Scale Indexe a hitelfelvétel, a fogyasztás és a megtakarítás területén is emelkedést mutatott.
Mi a helyzet a hitelekkel?
- mondta Demeter Ákos, a Deloitte tanácsadó cég partnere. A hitelfelvétel négy éves csúcson van jelenleg, de ezt a CSOK még jelentősen növelheti.
A hitelezést tavaly a teljes hiteldíj mutató (THM) szintek csökkenése (5,5-5,7 százalék körüli), és a hitelezési feltételek banki lazítása határozta meg, ésaz is szerepet játszott emellett, hogy a kölcsönök iránti kereslet is nőtt. Lényeges, hogy a 2008-as szinttől még messze járunk (alacsonyabb, mint fele az akkori szintnek), viszont lényeges kiemelni, hogy akkor a hitelezés túlzott szintet ért el.
A hitelezési index ugyan növekszik, azonban nagyon mély szintről indult, az emberek 85 százaléka még mindig negatívan áll a hitelfelvételhez. A kifejezetten pozitív hozzáállás viszont jelentősen nőtt, 42 százalékkal lett magasabb, viszont ez még mindig csupán 3,4 százalék szintet jelent.
Ez egyébként összecseng a bankok szándékával, a korábbiakhoz képest nőtt a hitelkihelyezési kedv a szolgáltatók körében.
Többet takarítanak meg a magyarok, mint egy éve?
Elsősorban a megtakarítások terén lehet érzékelni a társadalmi olló nyílását, kevesebben takarítanak meg nagyobb összegeket, mint egy évvel korábban.
Aki viszont megtakarít, az hosszabb távon tesz félre, mint korábban, átlagosan 42 hónap a megtakarítások futamideje. A magyar lakosság egy termékes megtakarító, vagyis csak egyfajta termékkel tesznek félre.
A legtöbben még mindig készpénzben tartják a pénzüket, sőt, ennek aránya jelentősen növekszik. A betétek aránya 38-ról 36 százalékra csökkent az utóbbi egy évben. Ami igazán nagy változást hozott, az, hogy a lekötött betét helyett inkább látra szóló betétekben tartjuk a pénzünket. A tavalyihoz hasonló szinten vannak a kötvények, és befektetési jegyek, illetve a biztosítások is. Emellett a 2008-as szinthez képest az állampapírok aránya közel duplájára nőtt.
Mennyire fejlődött a pénzügyi tudatosság?
A tudatosság még mindig nem jellemző a termékválasztáskor. A jelzáloghitelek igénylésekor tízből hárman csak egy bank ajánlatát kérik ki, ezzel pedig nehezen összehasonlíthatók a termékek. Persze a képet árnyalja, hogy mára már sokan használják az online összehasonlító kalkulátorokat, ahol kiválasztják a nekik megfelelő terméket, majd a számukra kedvező bankban kérnek ajánlatot.
Bárkinek járhat ingyen 8-11 millió forint, ha nyugdíjba megy: egyszerű igényelni!
A magyarok körében évről-évre nagyobb népszerűségnek örvendenek a nyugdíjmegtakarítási lehetőségek, ezen belül is különösen a nyugdíjbiztosítás. Mivel évtizedekre előre tekintve az állami nyugdíj értékére, de még biztosítottságra sincsen garancia, úgy tűnik ez időskori megélhetésük biztosításának egy tudatos módja. De mennyi pénzhez is juthatunk egy nyugdíjbiztosítással 65 éves korunkban és hogyan védhetjük ki egy ilyen megtakarítással pénzünk elértéktelenedését? Minderre választ kaphatsz ebben a cikkben, illetve a Pénzcentrum nyugdíj megtakarítás kalkulátorában is. (x)
Az ügyfelek 37 százaléka egyébként nem tekinti át a feltételeket, ennek köszönhetően pedig sokan előre nem várt akadályokba ütközhetnek később. A tudatosság növekvő tendenciát mutat, igaz, ez elsősorban a költségekre terjed ki.
A legtudatosabbak a jelzáloghiteleknél vagyunk, 63 százalék tudatosan választja ki ezeket a termékeket. Ezzel szemben más hiteltípusoknál a magyarok több mint fele nem is nézi meg a költségeket.
Nem meglepő, hogy a legalacsonyabb jövedelmi szintűek a legkevésbé tudatosak a termékválasztáskor. Meglepő viszont, hogy a felsőfokú végzettségűek átlagon kevésbé tájékozódnak a költségekről. Érdekes, hogy a Dél-Dunántúlon és Észak-Magyarországon a legkevésbé tudatosak az emberek.
Még mindig kikérik az ismerősök véleményét a magyarok, de nagy eltérések vannak a termékekben. A jelzáloghiteleknél minden második magyar kéri ki más véleményét, míg a fogyasztási hiteleknél csupán negyedük teszi ezt. A reklámból vett információkat 20 százalékuk vette figyelembe.
A digitális szolgáltatások terjednek, azonban az ügyfelek nem érdeklődnek ezek iránt. A túlnyomó többség (82 százalék) nem is néz utána az új lehetőségeknek. A magyarok többsége még mindig a bankfiókban szerzi be az ismereteit. A sárgacsekk még mindig a legkedveltebb fizetési mód (73 százalék), a csoportos beszedés is népszerű (15 százalék), de az átutalásokat mindössze a magyarok 5 százaléka használja.
Nőtt a fogyasztói optimizmus
A fogyasztás már tavaly is egészséges szinten volt, azonban ez is tovább emelkedett. Ennek ellenére nőtt a bizonytalanság, sokan még mindig nem merik elengedni magukat a fogyasztás terén. A magyarok háromnegyede úgy látja, hogy kevesebbet tud költeni, mint korábban.
Hadtörténeti kuriózum lehet az a 120 darab színes, jó minőségben retusált és digitalizált, publikálás előtt álló felvétel, amely 45 év lappangás után került elő.
Az egyik legígéretesebb hazai technológiai startup által most piacra dobott okos gyűrű lehetővé teszi, hogy egyetlen érintéssel bármilyen infót megosszunk magunkról új ismerősünkkel.
Rekord gyorsasággal fogytak el a jegyek arra 400 fősre tervezett, fiataloknak szóló kapcsolatépítő és önfejlesztő rendezvényre, amelynél a szervezők a közösségi finanszírozás modelljével toboroztak.
Az első hazai közösségi piactéren sikeresen célba ért egy mézes kampány, amelyben a vásárlás mellett egy hartai termelő kaptárait is örökbe lehetett fogadni.
-
De'Longhi Rivelia automata kávégép lenyűgözte a piacot a három International Forum Design Awards (IF) Díj elnyerésével (x)
2024. március 1-jén a De’Longhi, a világszerte elismert vezető háztartási termékeket gyártó vállalat, büszkén mutatta be legújabb innovációját, a Rivelia teljesen automata kávégépet.
- Ismét őrizetbe vették Nicola Sturgeon volt skót miniszterelnök férjét
- Cserbenhagyásos, halálos baleset történt Budapesten
- A háború folytatódik, újabb 10 ezer ember menekült át a határon egyetlen nap alatt
- Elítélték a kegyeletsértő netes zaklatót
- "Bejelzett" az iráni légvédelem
- Lázár János: nem kis sebet ütött a Fideszen a kegyelmi ügy